Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Renovering av bad, hva kan jeg gjøre selv?

Anbefalte innlegg

Jeg sikler litt på å både renovere og utvide badet mitt, men har aldri vært med på en slik prosess før, så jeg er veldig usikker på alt.

Jeg hadde tenkt til å rive, pigge opp hele gulvet for å få flyttet avløpsrøret og installere varmekabler. En vegg blir også flyttet ca 1 meter.

Samt alt nytt av interiør osv.

Men, hva kan jeg gjøre selv?

Regner med at jeg kan rive veggen og sette opp en ny, samt pigge opp gulvet selv?

Har det noe å si at det er i ett boretslag? Har en leilighet over meg men bare mitt eget lager under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det har en hel del å si at det er borettslag. Da eier du ikke leiligheten selv, alle i laget eier sammen, og du eier en rett til å bo i "din" leilighet. Så styre og generalforsamling kan bestemme om hver enkelt skal få lov til å gjøre hva som helst på eget bad, eller at man kan gjøre litt av hvert så lenge man ikke rører sluk og rør - da skal man kontakte styret og få inn rørleggeren de stoler på, eller at ingen skal gjøre noe med bad selv, de skal pusses opp samlet i regi av borettslaget og renoveringen finansieres over husleia.

Så steg 1: Snakk med styret om hva man kan og ikke gjøre selv i dette borettslaget. Er du "heldig" har de planer om å pusse opp badet ditt neste år, uansett om du har pusset det opp selv eller ikke. Flytting/fjerning av vegger bør du også prate med dem om.

Om det er greit for borettslaget at du gjør det du ønsker, er steg 2 å snakke med kommunen. Det har vært mye fram og tilbake om hva som er søknadspliktig og hva man kan gjøre selv. I ditt tilfelle med flytting av vegg og flytting av rør som bryter etasjeskille (og boenhetens grenser) kan du komme borti ting som må søkes og utføres av godkjent ansvarshavende.

Lenke til kommentar

Om det er greit for borettslaget at du gjør det du ønsker, er steg 2 å snakke med kommunen. Det har vært mye fram og tilbake om hva som er søknadspliktig og hva man kan gjøre selv. I ditt tilfelle med flytting av vegg og flytting av rør som bryter etasjeskille (og boenhetens grenser) kan du komme borti ting som må søkes og utføres av godkjent ansvarshavende.

Selv om dette ikke hadde vært søknadspliktig/meldingspliktig, krever loven at slikt arbeid må utføres av godkjente firmaer. "Riset bak speilet" er ikke i første rekke kommunen (ved ulovlig arbeid), men forsikringsselskapet! Det blir i beste fall avkortning i en forsikrings skade.

Lenke til kommentar

Jeg har adskilt toalett fra badet, røret til de over(styreformannen) går rett gjennom doen min, helt åpent.

Røret til toalettet mitt går fra boden min, som er rett under både toalettet og badet.

sånn jeg ser det kan de sette opp nytt rør til mitt nye toalett i boden min, der det går fra før. Altså, bare flytte det. Er snakk om å flytte toalettet ca 1,5 meter, så avløpet kan fortsatt forbli i boden min.

Røret som går opp til 2. egt kan stå så urørt vidt jeg kan skjønne.

Om veggen er bærende aner jeg ikke, hvordan kan jeg finne ut det?

Ang. styret osv, så er det totalt 4 stk i borettslaget, så å ta opp ting i styret og generalforsamling er ikke store jobben. I praksis er vi bare 3(inkl. meg) da en av de leier ut og ikke er med.

Ingen av de andre er over hodet praktisk anlagt, så det går i orden om jeg finner en løsning som fungerer uten spesielle konsekvenser for de over. Er ett veldig åpent borettslag uten noe særlige regler eller noe slik mange av de litt større har.

Skal få lagt ut noen bilder av avløpet når jeg kommer hjem :)

Ved å flytte avløpet risikerer du 1cm masse igjen til hull så da snakker vi om 2 kvadratmeter fritt hull til under om det er betong.

Hva mener du?

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg har adskilt toalett fra badet, røret til de over(styreformannen) går rett gjennom doen min, helt åpent.

Røret til toalettet mitt går fra boden min, som er rett under både toalettet og badet.

sånn jeg ser det kan de sette opp nytt rør til mitt nye toalett i boden min, der det går fra før. Altså, bare flytte det. Er snakk om å flytte toalettet ca 1,5 meter, så avløpet kan fortsatt forbli i boden min.

Ang. styret osv, så er det totalt 4 stk i borettslaget, så å ta opp ting i styret og generalforsamling er ikke store jobben. I praksis er vi bare 3(inkl. meg) da en av de leier ut og ikke er med.

Ingen av de andre er over hodet praktisk anlagt, så det går i orden om jeg finner en løsning som fungerer uten spesielle konsekvenser for de over. Er ett veldig åpent borettslag uten noe særlige regler eller noe slik mange av de litt større har.

Virker ikke som om du forstår! Du har uannsett, ikke lov til å gjøre noe av dette arbeidet. Men, det er ikke mitt problem.

Lenke til kommentar

Har ingen konkrete vedtekter ut over trappevask og plenklipping, som strengt tatt bare er skrevet på en liste i gangen, og ikke i ett " offisielt" skriv...

Kardemommeloven er ganske gjeldende altså :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Så sant ikke det står noe om det i vedtektene for ditt borettslag så er det forsåvidt ikke forbudt å rive badet selv..

Det var en liten periode søknadsplikt til kommunen for slikt, men det ble relativt fort fjernet igjen:

http://www.dinside.n...-vaatromsarbeid

Men som den artikkelen påpeker:

I praksis vil dette si at dersom arbeidet medfører å bryte brannskillet mellom boliger, for eksempel fysisk gjennom vegger, gulv eller tak inn til naboen for å plassere eller bytte ut rør, må du fortsatt søke kommunen om tillatelse.

Her skal det pigges gulv og flyttes rør i kjellerboden. Trådstarters egen kjellerbod, men er kjelleren definert som fellesareale der man man ideelt disponerer hver sin(e) bod(er) og har brannskille opp mot 1. etasje? Eller er kjelleren klart inndelt med brannskiller i deler som klart hører sammen med de forskjellige borettsandelene?

Lempingen i regler for oppussing av bad påvirker heller ikke reglene for endring av bærevegg, dersom veggen som skal rives er det.

Altså: Snakk med de andre i borettslaget. Og kommunen. Og lei inn fagfolk der det trenges

Lenke til kommentar

Kjelleren er antagelig definert som fellesareal, hvordan bodene er adskillt er variabelt.

Det er noen boder med bare hønsenetting som skille, noen med tre og andre med mur, det er ingen sammenheng mellom boder og boenheter.

Om det i det hele tatt er brannskille er jeg ikke sikker på, er litt eldre leilighet, men må nok få sjekket det ut.

Tilsynelatende er det ikke brannskille, det virker som det kun er treverk mellom etasjene.

Kommer til å leie inn fagfolk der det trengs, men vil gjøre mest mulig selv.

Lenke til kommentar

Ser du fremdeles ikke forstår, det jeg skriver. Du har ikke lov til å gjøre noe, av det arbeidet du har beskrevet. Det innebærer selvfølgelig også rivearbeidet!

Dette er jo bare tull! Om man eier sitt eget hus så er det fult lovlig å rive og meisle (pigge) for å gjøre klart for håndverkere. Penger sparer man også!

Lenke til kommentar

Ved å flytte avløpet risikerer du 1cm masse igjen til hull så da snakker vi om 2 kvadratmeter fritt hull til under om det er betong.

Hva mener du?

Det som er tingen er at sånne gammle rør nesten ikke har noe underdekke. De ligger gjerne helt i bunnen av støpet, så om du meisler rundt rørene kan det fort skje at du får hull rett ned til kjelleren..

Har eksempler at det er folk som skal bytte sluk og når de river opp den gamle så har de plutselig ett hull ned til naboens leilighet..

Lenke til kommentar

Da ville jeg ha fått inn noen til å se på arbeidet, befariner er gjerne gratis.. Så kan du jo eventuellt avtale hva du kan gjør for å forbrede arbeidet til håndtverkerne (lettere å avtale med de, en med noen av oss på forumet ;) ).

Lenke til kommentar

Uten å ha sett hvordan rørene dine går tror jeg uansett ikke det vil bli noe problem å få inn denne sisterna. Du kan sette den der den gammle sto eller om du pigger opp gulvet er det bare å legge bort røret til der du eventuellt vi ha doen.

Forøvrig ett veldig godt produkt dette! Ikke mye problemer med grohe innbygg.sisternene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...