Gå til innhold

Sensor for lydnivå?


Anbefalte innlegg

Jeg begynner å få god kontroll på det aller meste i heimen. Men en ting mangler enda: Jeg skulle fått huset til å reagere når min lille datter skriker om kvelden/natten. Det hadde vært praktisk om f.eks. et hyl kunne trigge en skjerm som viste om det var falsk alarm eller ikke.

 

Det kan vel ikke være så vanskelig (for noen andre enn meg) å lage en enkel krets med en mikrofon og et potmeter for å justere følsomheten?

Hele greia kan trigge en dør-sensor, dvs. kun et relé som lukkes.

 

 

Har noen lyst til og mulighet til å hjelpe meg med dette?

På forhånd takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger noe som detekterer lyd, dvs noe som gir signal ut når lydfrekvenser inntreffer - til dette bruker du en mikrofon. Du for kjøpt massevis av bilige, små mikrofoner på type ebay ol til sånt bruk.

Vil du ha mest utbytte av mikken,så kjører du den som foreslått oppe med en forsterker og gjerne et høypassfilter i samme slengen. Da får du mindre båndbredde, men forsterkningen i denne båndbredden blir høyere.

 

Er du noe stødig på elektronikk? Isåfall så tror jeg at jeg hadde kjørt mikk>Filter med forsterker>Komparator/sammenligner/schmittrigger>Mikrokontroller eller et lignende oppsett. Du kan helt sikkert droppe komparatoren også, men det er en kjekk ting å ha med imo. Enkelt og greit oppsett. Trenger ikke koste så mye heller, da opamper er billige, og du trenger egentlig ikke så mye annet enn et par opamper og noen passive komponenter for å få dette til.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Men det spørs jo hva du ønsker å detektere da. Kanhende er det skarpe klappelyder, dører som smeller igjen og slikt du vil skal gi alarm, men det kan jo også hende at du ønsker at kretsen skal detektere på alt annet enn nettop slike skarpe lyder.

 

Formoder at din Netduino fungerer noe lignende som min Arduino. Da finnes det sikkert script koder du kan legge inn slik at målt verdi på en analog inngang kan vises i en rute på PC-skjermen. Dersom du først vet hvilke verdier du får inn, så er det enklere å lage skriptet for hva som skal til før netduinoen utfører ønsket handling. Bruker du en OP-AMP så kan du også legge til et bass/diskant-filter slik at du lettere kan sile bort de frekvensområdene du ikke ønsker å detektere på.

 

Med en ferdiglaget "klappsensor" så har du egentlig kjøpt en ferdig løsning som enten passer eller ikke passer til ditt behov. Da skjer deteksonen (alarm eller ikke alarm) litt utenfor din kontroll.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om et barn og spesielt jente (siden han nevner datter) så er det akkurat de "skarpe"/høye frekvensene man ønsker å detektere, og heller filtrere vekk de laveste frekvensene.

Dette gjøres enkelt med et aktivt filter. Søk på google, du finner maaasse ferdige kretser for både lydsensorer og sensorer generelt. :)

Så trenger du strengt tatt lite kode for å detektere en høy bit og skrive ut en frekvens på utgangen samtidig med en if-løkke.

 

Ellers er dette et greit sted å begynne:

http://www.netduino.com/projects/

http://www.netduino.com/downloads/

 

Ser foresten at netduino bruker Atmel sine kontrollere, og jeg har programmert en rekke kontroller for Atmel der man kan detektere forskjellige nivå på analoge innganger og skrive de ut digitalt på en utgang som du sier. Hvordan dette gjøres i netduino, aner jeg dog ikke. Spør på forumet:

 

http://forums.netduino.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...