Gå til innhold

Trekker til babord ved bakking


Anbefalte innlegg

Jeg har en Örnvik/Quicksilver 530 Pilothouse (2005mod) med en 75 hk mercury optimax (2007mod). Sliter veldig med at den trekker akterenden kraftig til babord side når jeg bakker opp. Det resulterer jo i at jeg dunker fronten inn i utliggeren hver gang jeg skal kjøre inn i den trange "båsen" min på havna.

Tok en test ute i litt mer åpent vann i går. Hadde 0 sving på motoren og bakket kraftig. Da gikk den i ring. Omtrent som på femøringen. Virker som den trekker mer, jo høyere jeg tilter den.

Noen som vet hva dette kommer av? Har hatt båter før som ikke hadde så mye som antydning til dette. Var mindre motor, men så var jo også båten lettere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er normalt at en høyregående propell dra båten mot babord "høyre". Type båt er avgjørende her, en deplasementbåt er bortimot umulig og få til å gå rett bakover selv om man har full utslag på roret, en halvplanende med faste aksler det samme problemet, med drev har man mulighet til og rette propellstrømmen bedre.

 

Kjenner ikke din type båt direkte men siden den har styrhus og er da blir relativ tung foran vil kjølen i forkant fungere som et ror ved bakking og samtidlig som propellen tvinger båten sideveis og "dra baugen" ut motsatt vei. Men siden du har en påhengsmotor kan du enkelt kompensere for dette med og vri motoren litt mot SB., det er flere og flere som monterer baugtrhuster i mindre båter siden dette begynner og bli et problem siden jollene begynner og bli tyngre og få mer "utstyr".

 

Lagde en tegning fort og gæli i paint :)

 

post-151946-0-46297100-1346781500_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...