Gå til innhold

? Dette er "reelt fri bruk"


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Å kalle det fri bruk når det ikke er fri bruk, er villedende.

Litt av problemet er jo at de ikke stopper trafikken, de setter bere ned hastigheten. Sånn sett har de jo sitt på det tørre mht. "Fri bruk", siden du ikke betaler noe mer selv om du går over strupegrensa.

 

De tradisjonelle ISP'ene har jo lenge vært like "sleipe" mht. hastighetene de oppgir, som ofte ligger ganske mye over det folk reelt sett oppnår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kalle det fri bruk når det ikke er fri bruk, er villedende.

Litt av problemet er jo at de ikke stopper trafikken, de setter bere ned hastigheten. Sånn sett har de jo sitt på det tørre mht. "Fri bruk", siden du ikke betaler noe mer selv om du går over strupegrensa.

*

Har du forsøkt og bruke nett på mobil etter at hastigheten er strupet? Det går omtrent ikke, går rett og slett for sakte så sider går ofte i "timeout" før du får åpnet dem og alt henger og krasjer, så jeg vil fortsatt kalle det villedende da det ikke kan brukes "normalt" lengere.

Lenke til kommentar

Er noen som tilbyr fri bruk uten begrensning?

Ikke av mobilt bredbånd til private svjv. Det nærmeste du kommer er vel Netcom med 100GB pr dato.

 

Grunnen er at mobilt bredbånd er en delt ressurs. Skal man holde en akseptabel pris, så gjelder det å klemme inn flest mulig brukere pr celle. Man kan øke kvotene ved å få utstyr som takler større hastighet (4G) eller minske radius pr celle (frekvensvalg / dekningsområde).

Lenke til kommentar

Hvis de "ser at 5GB nær sagt aldri overskrides" burde de jo ikke ha noen begrensning...

 

Hvorfor det?

Det er ikke ment som en erstatning for mobilt bredbånd, det sies i artikkelen.

Skribenten er også enig.

 

Databruk koster vel noe, det er ikke gratis. Skal kostnadene for noen få veltes over på de andre?

 

Men da er det ikke fri bruk? Fri bruk ER mobilt bredbånd...

Det er et mobilabo, ikke mobilt bredbånd.

Lenke til kommentar

Grunnen til at teleselskaper ikke kan gi alle kundene ubegrenset med nedlasting over mobilnettet er i første rekke tekniske utfordringer, spesielt med tanke på kapasitet, vedlikehold og stabilitet.

 

Når det er sagt, så synes jeg for å være helt ærlig at selskapene i all markedsføringen rundt datapakker over mobilnettet og/eller slike "mobilt bredbånd" abonnement burde slutte å bruke uttrykket "FRI BRUK" og lignende.

 

Ofte har de satt på en liten * med påfølgende tekst nederst i annonsen eller på nettsiden slik at de ikke skal bli kalt inn på teppet for villedende markedsføring, riktignok.

 

Men, uttrykket "FRI BRUK" forbinder folk ofte med et annet ord; Ubegrenset.

 

De fleste har vel fått med seg at det er det som regel ikke, de fleste abonnement har en begrensning på 3 - 5 GB før linjen enten strupes til 128 Kbit/s og/eller sperres ut måneden.

 

Fri bruk har med dette blitt et utvannet uttrykk hva mobil angår, da fri bruk egentlig er begrenset likevel.

Endret av Green Leaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du går glipp av poenget. Hvis bruken har en begrensning, så er det ikke lenger "fri bruk" og må ikke markedsføres som det.

Hadde det stått "uendelige samtaler, uendelig SMS og 5 GB datanedlasting", så hadde det vært en helt annen sak

 

Og at skribenten er enig, betyr jo absolutt ingenting. ;)

 

Jeg svarte på ditt innlegg, hvor du glemte å nevne poenget ;)

 

Jeg synes vel at det var veldig mange negative her, men jeg har en viss forståelse for synspunktet ditt.

Likevel det blir nevnt klart og greit begrensningene, så det burde egentlig ikke være noe å diskutere.

 

Se under - utklipp av annonse - det står faktisk fri - ikke fri bruk heller.

Har ikke Telenor et abo som heter Frihet, det burde jo folket her ta opp i en egen tråd.

 

Ellers trodde jeg at du var svært teknisk kyndig og ville tro at du hadde forståelse for at det er praktiske begrensninger.

 

Ref Jan Skrotnes innlegg i tråden, men dette vet du vel allerede.

post-236718-0-79182800-1346857763_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Og selv der, på linjen som kun omhandler datatafikk, ser de se nødt til å lyve. Hadde de vært interesserte i å vær ærlige, hade det ikke stått "Ubegrenset Datatrafikk" der. D hadde ståt "5GB Datatrafikk". Vanskeligere er det faktisk ikke å være ærlig.

Lenke til kommentar

post-236718-0-79182800-1346857763_thumb.jpg

 

Er vel ikke lenge før det står noe som ... ;)

 

- Ubegrenset Tale (lyden forsvinner etter 500minutter)

- Ubegrenset SMS (lengde pr. sms begrenses til 5 bokstaver etter 500sms)

- Ubegrenset MMS (maksimalt antall mms pr dag er 2)

- Ubegrenset Datatrafikk (fri bruk gjelder mellom kl. 00:00 og 06:00 (ikke helger og helligdager))

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med OneCall. Selv hadde jeg 400MB, før de oppgraderte til 500 gratis. Og nå ser jeg at den ligger på 1000MB.

 

Betaler bare 199,- pr måned.

 

Edit: Og nå er det jo faktisk fri bruk, men med en reduksjon i hastighet etter 5GB nedlasting. Slik er det vel med mobile bredbånd også?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

post-236718-0-79182800-1346857763_thumb.jpg

 

Er vel ikke lenge før det står noe som ... ;)

 

- Ubegrenset Tale (lyden forsvinner etter 500minutter)

- Ubegrenset SMS (lengde pr. sms begrenses til 5 bokstaver etter 500sms)

- Ubegrenset MMS (maksimalt antall mms pr dag er 2)

- Ubegrenset Datatrafikk (fri bruk gjelder mellom kl. 00:00 og 06:00 (ikke helger og helligdager))

 

Du forveksler visst med Telenor :)

Lenke til kommentar
Hvis de "ser at 5GB nær sagt aldri overskrides" burde de jo ikke ha noen begrensning...
Hvorfor det?Det er ikke ment som en erstatning for mobilt bredbånd, det sies i artikkelen.Skribenten er også enig.Databruk koster vel noe, det er ikke gratis. Skal kostnadene for noen få veltes over på de andre?
Du går glipp av poenget. Hvis bruken har en begrensning, så er det ikke lenger "fri bruk" og må ikke markedsføres som det.Hadde det stått "uendelige samtaler, uendelig SMS og 5 GB datanedlasting", så hadde det vært en helt annen sakOg at skribenten er enig, betyr jo absolutt ingenting. ;)

 

Det blir jo uansett feil å si at det er bare 5GB datanedlasting, ettersom man jo tross alt kan laste ned ubegrenset med data. "Fri bruk" er det riktignok ikke helt for det ;)

Lenke til kommentar
Hvis de "ser at 5GB nær sagt aldri overskrides" burde de jo ikke ha noen begrensning...
Hvorfor det?Det er ikke ment som en erstatning for mobilt bredbånd, det sies i artikkelen.Skribenten er også enig.Databruk koster vel noe, det er ikke gratis. Skal kostnadene for noen få veltes over på de andre?
Du går glipp av poenget. Hvis bruken har en begrensning, så er det ikke lenger "fri bruk" og må ikke markedsføres som det.Hadde det stått "uendelige samtaler, uendelig SMS og 5 GB datanedlasting", så hadde det vært en helt annen sakOg at skribenten er enig, betyr jo absolutt ingenting.

Det blir jo uansett feil å si at det er bare 5GB datanedlasting, ettersom man jo tross alt kan laste ned ubegrenset med data. "Fri bruk" er det riktignok ikke helt for det

 

Nei, det blir ikke feil å si det. Etter 5GB er det såpass redusert hastighet at det blir helt ubrukelig. Må vente flere min bare for å se hovedsiden på vg.

Endret av Dipol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kutt ut pisspreiket, OneCall. Det er IKKE fri bruk når det koster skjorta å sitte i kø hos SAS, Elkjøp, og andre køtelefoner med femsifrede nummer og/eller 815-nummer.http://www.onecall.no/abonnement/pristilspesialnummer.php

 

Tror du virkelig at OneCall (eller noen andre mobiloperatører) gidder å betale for spesialforbruket ditt? Med de små marginene som finnes i markedet ville enhver MVNO gått i tap etter første samtale til spesialnummer.

 

Etter min mening har du ingen verdens ting å klage over, hvorfor må du f.eks. ringe elkjøp? du vet at e-post er gratis?

 

Lenke til kommentar

Kutt ut pisspreiket, OneCall. Det er IKKE fri bruk når det koster skjorta å sitte i kø hos SAS, Elkjøp, og andre køtelefoner med femsifrede nummer og/eller 815-nummer.http://www.onecall.n...esialnummer.php

 

Tror du virkelig at OneCall (eller noen andre mobiloperatører) gidder å betale for spesialforbruket ditt? Med de små marginene som finnes i markedet ville enhver MVNO gått i tap etter første samtale til spesialnummer.

 

Etter min mening har du ingen verdens ting å klage over, hvorfor må du f.eks. ringe elkjøp? du vet at e-post er gratis?

:lol:

 

Du kan neppe ha prøvd å kontakte Elkjøp eller Lefdal på epost, det er ganske tydelig. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...