SnK18 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hei! For en tid tilbake bestilte jeg et kurs som koster 44000. Jeg har også bestilt samme kurs, men med annen bedrift. Den ene bedriften sendte meg tusenvis av mailer rett før betalingsfrister, sånn at vi fikk med oss at vi måtte betale snarest. Den andre bedriften har ikke sendt 1 mail angående betalingsfrister. Plutselig får jeg en telefon av den ene bedriften jeg hadde bestilt for lenge siden fra, og sier at påmeldingen var bindene og at jeg må betale for hele kurset. Dette er da 44000kr. Etter en liten stund i samtalen ringte hun økonomisjefen og jeg slapp å betale hele kurset, men må betale første samling + påmeldingsavgiften. Det blir på rundt 5000-10000kr. Er ikke dette litt dårlig? Okei, jeg burde sendt dem en mail angående avbestilling - men de ga ikke noen beskjed i det hele tatt angående at f.eks påmeldingsavgift fristen har gått ut? Og den gikk ut for flere uker siden. Hadde de sendt mail angående at fristen hadde gått ut hadde jeg jo skjønt at nå må jeg avbestille. Jeg vil jo ikke betale 5000-10000kroner, det er jo tross alt masse penger. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Det samme gjelder om du bestiller legetime. Du må betale selv om du ikke møter opp. Det har vel noe med at de må ta stilling til at en ekstra person kommer med, det står sikkert også i oppmeldings skjemaet. Mulig at jeg tar feil her. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Du har inngått en avtale med kursholder om at du skal på kurset. Kursholder er ikke pliktet til å minne deg på hverken betaling eller frister. Strengt tatt. Det er flott når det blir gjort, men de er ikke forpliktet til det. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Dette er vel vanlig praksis ved påmelding til kurs. Nå er min kompetanse på juss noe begrenset, men vil tro det er kjøpslovens kap. 8 §61 (3) som er gjeldende her: § 61. Forventet kontraktbrudd. (3) Den part som innstiller oppfyllelsen eller hindrer at tingen blir overgitt, må straks varsle den annen part. Blir varsel ikke gitt, kan den annen part kreve erstattet tap som kunne vært unngått om han var blitt varslet. De kan vel påberope seg et erstatningskrav som følge av at de nå får en tom plass på kurset. Min synsing er at et krav på 5.000-10.000 kr er ganske rimelig tatt i betraktning at kurset i sin helhet koster 44.000kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå