Enceladus Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Jeg forsøker å forberede meg til å ta opp igjen matematikken jeg strøk i på videregående. Men jeg sliter skikkelig med motivasjonen. Det er dørgende kjedelig og etter bare en liten tid med konsentrasjon så har jeg vondt i hodet. Jeg sliter med selv den enkleste matten på barneskolenivå. Jeg har også en dyskalkuli diagnose (tallblindhet eller dysleksi med tall for de som ikke kjenner til det) men er usikker på hvorvidt den virkelig stemmer eller ei. Jeg er veldig interessert i å lese om astronomi, romfart, forskning, naturvitenskap osv. Når jeg surfer på nettet så er det ofte disse evnene jeg leser om. Spesielt astronomi og romfart saumfarer jeg nettet etter Kan jeg utnytte dette på et vis til å lære meg matte? Hvordan? Finnes det matematikkoppgaver som er bygget opp rundt slike temaer istedenfor de vanlige kjedelige oppgavene man vanligvis finner i undervisningen? Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å motivere meg selv? Lenke til kommentar
Protective Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Altså er litt vanskelig å gi tips. Jeg har selv alltid vært interessert i matte og gjort mye som er utenom pensum. For meg er det kanskje ikke det å sitte å regne matten som er gøy, men mer det at når du har sittet 15 minutter med en litt vanskeligere oppgave, og endelig finner svaret. Tenk at matte er noe som går igjen i så og si alt. Vi kunne ikke hatt datamaskiner uten matte. Du finner matte innenfor astronomi, forskning, naturvitenskap og spesielt romfart. Prøv å koble matten du gjør med noe du interesserer deg i. Tenk deg at hvis du skal løse en likning med x som ukjent, så er litt som en skattejakt, det er ikke alltid lett. Men når du finner "skatten," så vet du at du har gjort en god jobb! Start i det små, gjør relativt enkle oppgaver i små perioder. Trenger ikke være mer enn 15 minutter, men gjør det så ofte som mulig. Vet ikke hva mer jeg skal si, men siden du klarer å sitte og lese om de temaene du sa, så har du det som trengs for å klare matten din! Lykke til! Endret 4. september 2012 av Protective Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå