Misselhoffable Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Noen spm ang lønn til frisørene.. Hvordan lønnsavtaler har dere frisører? Vi har idag høyeste prosentsats på 30% av oms uten moms på alt vi har tatt inn over 60 000 Får betalt helligdager, er vi syke regner de ut gjennomsnittlønn på de tre siste mnd Men når prisene går opp blir prosentsatsen satt ned, er dette vanlig? For ikke mange år siden var prosentsatsen på 35% Endret 3. september 2012 av Misselhoffable Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Lønnsnivå - Frisør Frisøryrket er i stor grad et prestasjonsyrke. Du må kunne få fornøyde kunder som ønsker å komme tilbake, og du må være effektiv, altså ha en viss omsetning hver dag. Lønnssystemene i de fleste bedrifter er bygget rundt denne filosofien, og ulike provisjonslønnsystemer er svært vanlig. Lønnsutviklingen i faget har vært god de siste årene. En faglært frisør tjener ca 177 kr. pr time i gjennomsnitt, altså 345.000 kroner ( 2010). Enkelte kan tjene betydelig mer enn dette, men det kan også variere den andre veien. Dette er i noen grad avhengig av den enkeltes dyktighet og erfaring. Tariffavtalen for frisørbransjen ivaretar det økonomiske sikkerhetsnettet gjennom garanterte minstelønner. For en nyutdannet frisør utgjør denne kr. 131,- pr time (2010), altså kr 255.000 pr år. For en frisør med 10 års erfaring er garantilønnen kr. 140,- pr. time, altså kr. 273.000 pr. år. Lønn som lærling: De fleste lærlinger har en læretid på to år. Det ene året er definert som opplæringsår, det andre er verdiskapingsår. Lønnen for lærlinger er knyttet til verdiskapingstiden, men lønnen er delt slik at lærlingen får noe lønn i hele læretiden, også det første læreåret. Lærlinger som har fullført VG2 – Frisørfag lønnes slik: 1. året i bedrift: 40 % av laveste garantilønn for en svenn. 2. året i bedrift: 60 % av laveste garantilønn for en svenn. Til sammen utgjør lønnen ett års garantert minstelønn for en nyutdannet frisørsvenn. I 2010 utgjør dette henholdsvis kr 52,40 og kr 78,60 pr. time. Husk: Dette er lønn under utdanning. I tillegg har lærlingen rett til lån og stipend fra Lånekassen hvis han/hun fyller kravene for lærling. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Oppdatering 2016:En relativt nyutdannet frisør hos Nikita: 147,- kr timen. Dette stiger med noen få kroner etter mange års ansiennitet.Med andre ord; ønsker du en normal lønn, ikke jobb som frisør og jobb i alle fall ikke for Nikita! 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 27. juli 2016 Del Skrevet 27. juli 2016 Da vet man det.. Fem år senere. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2016 Del Skrevet 29. juli 2016 Oppdatering 2016: En relativt nyutdannet frisør hos Nikita: 147,- kr timen. Dette stiger med noen få kroner etter mange års ansiennitet. Med andre ord; ønsker du en normal lønn, ikke jobb som frisør og jobb i alle fall ikke for Nikita! Galskap, har klippet meg der en gang i mitt liv. En av de dyreste klippene pr minutt. Tror jeg betalte 5-600 for 15 minutter. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) Oppdatering 2016: En relativt nyutdannet frisør hos Nikita: 147,- kr timen. Dette stiger med noen få kroner etter mange års ansiennitet. Med andre ord; ønsker du en normal lønn, ikke jobb som frisør og jobb i alle fall ikke for Nikita! Galskap, har klippet meg der en gang i mitt liv. En av de dyreste klippene pr minutt. Tror jeg betalte 5-600 for 15 minutter. Jeg kjenner folk som jobber for denne kjeden og det er galskap. En policy som ikke ligner grisen med beløpsgrenser for produktkjøp for personal, ikke får de skrive ut et ark på printeren, tilleggene er i tillegg til lønnen latterlige lav, de må skrive under på unntak dersom de skal jobbe på søndag osv - for å sko seg unna arbeidsmiljøloven. Noen jobber til og med to lørdager på rad og har en fri, og det knapt uten noen form for tillegg. De lager provisjonsgrenser for at du skal presse salget opp, men får ikke en krone av dette dersom du ikke oppnår en svært høy sum i måneden. En fagarbeider med 4 års utdannelse skal stå på en lørdag og klippe for snaue 150,- kr i timen, mens rørleggeren og elektrikeren går på langt over 200,- i timen på en langt mer bekvem arbeidstid? Noe er jo riv ruskende galt i den bransjen. Ikke kom å fortell meg at 1 times arbeid hos en frisør koster mindre enn 1 time for rørlegger, elektriker, bilmekaniker og andre yrker som kan sammenlignes. Rørleggeren skal i tillegg ha dyrt verktøy, firmabil, lokaler til bedriften og mye mer. Frisøren har også lokaler og en del utstyr og produkt, men jeg vil tro at det summa summarum er mer til overs når frisørtimen er betalt enn rørleggeren. Hold dere langt unna er mitt råd. Endret 31. juli 2016 av Tom&Jerry 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå