Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skremt for oppkjøringa

5ondre

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ganske skremt for kjøretimer og oppkjøringa til lettsykkel. Jeg er ikke store karen, ca 168cm og er nærvøs for en del ting av oppkjøringa. Det jeg er redd for er om man får høye sykler når man får kjøretimer og om det sitter noen bakpå! Er veldig redd for at kjørelæreren skal sitte bakpå, og at det blir tungt i et kryss og at jeg skal velte.

Det jeg lurer på da, er om det er noen som vet om de sitter bakpå, eller kjører egen sykkel bak, under kjøretimer og oppkjøring?

Utrolig takknemmelig for svar :)

Endret av 5ondre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok :) Har kjørt litt, men aldri med noen bakpå. Så jeg er veldig redd for at det skal være tungt og vanskelig.

Begynner med sikkerhetskurs nå til torsdag, er det lenge til man får kjøretimer da? :) Og består det kurset av et kurs på noen timer, eller er det delt inn i flere timer? :p

Fortsatt takknemmelig :)

Lenke til kommentar

Det er helt avhengig av når kjørelæreren din har tid - Jeg startet med kjøretimer veldig tidlig og tok egentlig alt som måtte taes på en uke, alt annet var bare morro (Har kjent kjørelærer veldig lenge, så tok gjerne en kjøretime i forbindelse med besøk av barna hans eller middag hos han).

Å kjøre med noen bakpå er tungt med krypkjøring, men kjørelærer forventer at du ikke kan det de første gangene. Sliter forsatt om jeg har på noen på samme størrelse som kjørelærer bakpå (Han var ikke direkte liten, nei!).

Oppkjøring er kanskje det letteste. Du kjører alene, og trenger bare å kjøre helt vanlig (med mindre du kjører som en idiot).

Lenke til kommentar

Det med passasjer skal du bare ta med ro. Si ifra at du aldri har kjørt og er nervøs, så finner nok kjørelærer en rolig plass der du selv kan kjøre for å bli vandt med sykkelen, alene. Og deretter stegvis videre.

Selv hadde jeg en schvær kar av en sensor bakpå under oppkjøringen. Gjorde meg noen tanker da jeg så ham. Sykkelen knakte i fjørene! Men da fikk jeg en solid aha-opplevelse. Jeg la ikke merke til at han satt bakpå i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Første kjøretimen min var jeg også veldig nervøs, da tok kjørelæreren min meg med til et åpent område utenfor Vegvesnet og han lærte meg å gire osv. + litt annet grunnleggende, så det at noe skal skje er noe du ikke bør være redd for i det hele tatt! Kjørelæreren du får har sikkert sett ganske mye, kjørelæreren min datt engang når vi stoppet (Han kjørte etter emd egen sykkel og tippet når vi skulle ta pause). Så alle er ikke feilfrie, og nybegynner skal man ikke forvente noe av heller ;)

Lenke til kommentar

Der finnes 2 typer motorsyklister. De som har gått på snørra, og de som kommer til å gjøre det. :eek::green:

det der er som tatt fra kjørelæreren min.

btw, hold lav fart i områder med høyreregel, og legg deg 5% underfartsgrensa er mine tanker

strøk på for høy fart i forhold til situasjonen, får ny oppkjøring etter den 22 håper jeg.

Lenke til kommentar

Om kjørelærer / sensor ska sitte bakpå er det vekten som avgjør, kor mye sykkelen tåler. Og en kjørelærer regner med 10kg i kjøreutstyr. Har hørt 20 kg, men synst det ble litt mye. Veide mitt eget utstyr og det veide 11 kg med alt ;) Og der er det mye skinn. :) Men det går nok bra ska du se! :) Har ikke begynt på lappen enda, men ska etter jul ;) Kjørt vell 50 timer ++ privat så tror da går bra ;)

Lenke til kommentar

Er bare 2 cm høyere enn deg, men oppkjøringen gikk bare fint. Ringte til en kjøreskole mens jeg bodde i nord norge og fikk komprimert tidsperioden til en uke. Hadde kjøpt sykkel på våren og smugkjørt litt, så var vant med sykkel, men ikke påsitter. Kjørte opp på en BMW ett eller annet, rett opp og ned type a-la honda cb. Den kunne vært litt lavere, men det gikk helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...