Gå til innhold

Legestudier i Polen

asdf123

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går 3. klasse på VGS(studiespes) og har fremdeles ikke bestemt meg for hva jeg har lyst til å bli. I det siste har jeg lest en del om legestudiet rundt omkring i Øst-Europa. Jeg møter ikke karakterkravene til legestudiet i Norge(for øyeblikket ligger JEG på nøyaktig 5 i snitt), og har hverken realfag eller lyst til å ta opp noen fag, men heller gå rett ut i videre studier.

Er det noen her som, i skrivende stund, studerer i Polen eller Ungarn, og vet/har en anelse om karaktersnittet på å komme inn på skoler i disse landene? Føler at disse to landene er mest aktuelle.

Endret av erlend941
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polen er et bedre valg hvis du ønsker å ha masse ferie, relativt lite pensum og tilnærmet ingen konstant frykt for å stryke/slutte på skolen.

er det ikke samme pensum på medisinutdanningene? forstår jo at det er litt varisasjon, men det er altså mye mindre pensum i polen enn i f.eks norge og resten av øst-europa? For i norge har de jo ikke ordentlig juleferie engang.

Lenke til kommentar

Polen er et bedre valg hvis du ønsker å ha masse ferie, relativt lite pensum og tilnærmet ingen konstant frykt for å stryke/slutte på skolen.

er det ikke samme pensum på medisinutdanningene? forstår jo at det er litt varisasjon, men det er altså mye mindre pensum i polen enn i f.eks norge og resten av øst-europa? For i norge har de jo ikke ordentlig juleferie engang.

I Polen har man juleferie, vinterferie, påskeferie og sommerferie fra slutten av juni til begynnelsen oktober. I Ungarn derimot har vi en uke påskeferie og to måneder med sommerferie. Forøvrig er strykprosenten her latterlig høy. Av 60-70 nordmenn på førsteåret vil i gjennomsnitt 15 klare seg til sjetteåret på normert tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I Polen har man juleferie, vinterferie, påskeferie og sommerferie fra slutten av juni til begynnelsen oktober. I Ungarn derimot har vi en uke påskeferie og to måneder med sommerferie. Forøvrig er strykprosenten her latterlig høy. Av 60-70 nordmenn på førsteåret vil i gjennomsnitt 15 klare seg til sjetteåret på normert tid.

Vel, muntlige eksamener. Ofte fravær av definert pensum, kniving om plasser da alle kommer inn, men det ofte ikke er like mange plasser på de kliniske årene kan bidra til dette. Jeg har erfaring fra Slovakia, og det minner meg om historiene fra Ungarn, muligens ikke like ille som Budapest etc, mer noe ala Pec. Pensum er i teorien likt overalt, da medisin er medisin. Men måten man eksaminerer på kan variere veldig. Min mening er at måten man tilegner seg kunnskap i sentral Europa på er kontra produktiv, da man har veldig lite praksis, og overfokus på teori. Selv om jeg i utgangspunktet er for den "gammeldagse" måten hvor man har pre kliniske fag først virker løpet de kjører i Bergen mer gjennomtenk.

Lenke til kommentar

Ligger legestudiet i Norge kun på 5 i snitt?

Nei. I førsteposten nemnte trådstartar indirekte at det ikkje er slik.

Nein. In der erste Post, erwähntet der Themastarter indirekt, dass es nicht so ist.

Hvor nevner han det? Han skriver at det er nøyaktig 5 i snitt, jeg ser hvertfall ikke hvor han indirekte sier at det ikke er slik i førsteposten.

Lenke til kommentar

Saken er den at jeg ikke har noen realfag bortsett fra S1+S2, og etter et møte med studiekoordinator på skolen min, så fikk jeg vite at dersom jeg velger å ta fysikk/kjemi eller andre fag for den saks skyld, så vil jeg falle ut av primærkvoten og inn i ordinærkvoten.

Jeg har gjort noe research og funnet ut at det går an å ta et pre-med kurs før eventuelle opptaksprøver til medisinstudiet i Ungarn og ved enkelte universiteter i andre Øst-Europeiske land. Er det noen som har noen erfaringer med pre-med kurset? Kommer alle inn? Er undervisningen bra?

Har forsåvidt også endret på det første innlegget, da enkelte ikke forstod setningen.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg går 3. klasse på VGS(studiespes) og har fremdeles ikke bestemt meg for hva jeg har lyst til å bli. I det siste har jeg lest en del om legestudiet rundt omkring i Øst-Europa. Jeg møter ikke karakterkravene til legestudiet i Norge(for øyeblikket ligger JEG på nøyaktig 5 i snitt), og har hverken realfag eller lyst til å ta opp noen fag, men heller gå rett ut i videre studier.

Er det noen her som, i skrivende stund, studerer i Polen eller Ungarn, og vet/har en anelse om karaktersnittet på å komme inn på skoler i disse landene? Føler at disse to landene er mest aktuelle.

NEEEEEEEEIIIIII, er du GAL????? Du kommer ikke til å få jobbe i Norge. Ever. Again.

5 i snitt er bra, det vil kunne ta deg inn i Norge med ekstrapoeng, dersom du venter nok år. Begynn å studere noe annet, og ta realfag, litt etter litt.

Du. må. inn. i. Norge. Punktum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Slettet-NgdI8F

Hei

NEEEEEEEEIIIIII, er du GAL????? Du kommer ikke til å få jobbe i Norge. Ever. Again.

5 i snitt er bra, det vil kunne ta deg inn i Norge med ekstrapoeng, dersom du venter nok år. Begynn å studere noe annet, og ta realfag, litt etter litt.

Du. må. inn. i. Norge. Punktum.

Jeg har noen venner som jobber i Norge med polsk medisinutdannelse og de hadde ikke noe problem med å finne seg en jobb.

Lenke til kommentar

Ingen sliter med å få legejobb etter medisinstudiene, selv de som utdannes fra europeiske universiteter. Noen svært få har uflaks og må vente et års tid på turnus, men dette er gjerne de som ikke har lyst til å flytte på seg.

Nærmeste jeg kommer er vel en fyr som hadde hørt rykter om en annen fyr som sleit med å få seg turnusjobb og endte opp med et fastlegevikariat i nord-norge for en kort periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...