Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkort temperatur - usikker på om den er for høy.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite spørsmål vedr. mitt nåværende skjermkort. Opplever at temperaturen nærmer seg 80 grader under spilling, og jeg begynner da å lure på om dette er normalt, eller om det er i høyeste laget. Har god luftstrøm i kabinettet.

Dette er snakk om et Sapphire Radeon HD 6950 2GB.

En annen ting jeg lurer på i forhold til dette, er om de nylig har fjernet AMD Overdrive fra CCC driverpakka? Tidligere husker jeg at jeg kunne endre på viftehastighet etc, men jeg kan ikke se at dette er tilgjengelig lenger. Per nå kjører jeg versjon 12.8.

På forhånd takk for hjelp :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra det jeg har sett, er temperaturer på 80-90 grader ganske vanlig på moderne skjermkort i krevende spill.

Over 90 grader ville være mer betenkelig, og over 100 bekymringsverdig.

Skjermkort er generelt sett veldig robuste med tanke på varme, så de kan gjerne overleve på over 100 grader, men vil nok ha begrenset levetid om det utsettes for slike temperaturer over tid.

Lenke til kommentar

Innimellom bør man ta litt støv vedlikehold på komponenter. Det senker gjerne tempen 2-3 grader. Luft på boks + støvsuger.

Den vil nok ikke stige så mye i temparatur, heller stige i støynivå. Tviler på at skjermkortet ditt kjører viften på fullt rundt 80 grader, så da mener fortsatt produsenten at det går fint :)

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Har brukt luft på boks / støvsuging, og det var ikke mye støv som lå inni vifta så vidt jeg kunne se. Tenker jeg får ordne AMD Overdrive igjen, og se hva viftehastigheten surrer og går på under load. Har en mistanke om at den ikke kjører så høyt. Hvis det er tilfelle, så får jeg sette opp hastigheten et par hakk, så tenker jeg temp'en synker litt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...