Stig_Morten_Thu Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Landskapsmaleri Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Det blir jo ganske grellt på denne innstillingen syns jeg. Bruk det første foreslaget som kommer opp og juster eventuelt dette dersom du ønsker mer smekk. Her produseres jo voldsomt mye støy, noe som sees veldig godt i storformat. Lønnsomt med lav ISO, helst 100 eller mindre dersom du har det. Da reduseres støyen mest mulig for det er et problem i Photomatix spesielt med 'Fake' HDR som her. Men det er morro å dra på litt og leke seg litt av og til selvfølgelig. Mvh Harald G. Lenke til kommentar
Stig_Morten_Thu Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Takk for ærlig og informativ kritikk. Jeg er enig med deg i støyen. Jeg trodde dette skyldtes innstillingene som Photomatix preset'en valgte for meg (Har ikke justert noe i PM ut over dette, men tok bildet inn i Photoshop og reduserte fargemetningen en tanke etterpå, da jeg - som du - synes det ble litt "overkill", spesielt i de grønne områdene). Jeg ser på bildeinfo'en nå at ISO'en har stått på 200 da jeg tok bildet, uvisst av hvilken grunn, for jeg pleier å skyte på ISO 100 (Kommer ikke lavere på dette kameraet) så lenge som mulig, nettopp pga. all støyen jeg synes jeg får på bildene på høyere ISO. Jeg får øve meg litt til, med litt mer planlagte HDR (flere reelle eksponeringer i stedet for fake-HDR) og se om jeg blir noe flinkere etter hvert. Som du sier er det av og til moro å "dra den helt ut" for å se hva resultatet blir. Mvh. Stig Morten Thu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg