magneman Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Hei! Har såvidt startet med økonomi og administrasjon, og er helt ny til dette med regnskap. Det er en oppgave jeg lurer litt på, hvor jeg skal avslutte regnskapet med en tabell. Har ført opp deler av den tabellen, det som er aktuelt. (Der det står "debit" skal det egentlig stå "debet") Det er avslutningspostering og resultatregnskapet jeg lurer på, det ser ca slikt ut: Salgsinntekt på 250 000 på kredit, og til sammen 81 000 på debet i kostnader. Overskuddet er på 169 000. Det jeg lurer på er først og fremst hvorfor overskuddet føres på debet? Jeg ser jo at det må være slik for at balansen skal gå opp, men jeg forstår ikke helt resonneringen som ligger bak. For det andre: Dette overskuddet overføres til avslutningsposteringen på debetsiden, men også, på kredit. Jeg forstår hvorfor den er satt opp i kredit for kapitalkontoen, siden overskuddet overføres til kapitalkontoen, men hva er resonnementet for at det også skal føres opp på debetsiden? For det tredje: En foreløpig saldobalanse viser at det står 102 000 oppført på debetsiden til privatkontoen. Betyr dette at det er gjort et uttak på 102 000 fra egenkapitalen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå