Gå til innhold

Hvilket hjemmekinosystem ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Jeg elsker film og god lyd, men hater å bruke mye penger på slikt... Pussig dilemma, ikke sant?

Så er saken slik at jeg fikk en projektor fra en bedrift. Denne er elativt ny (kjørt 200t) og støtter en oppløsning på 1280 x 800. Den fungerer fint med HDMI til DVI komverter, og jeg har frem til nå kjørt ipaden rett inn på projektoren og fått meget bra bilde.

Men lyden fra en laptop eller ipad gir ikke helt den supre opplevelsen, så nå tenkte jeg at jeg skulle gå til det store skrittet og kjøpe meg et hjemmekinoanlegg med bluray. Da tror jeg at jeg trenger litt hjelp fra noen hjemmekino-guruer som har litt erfaring.

Jeg har funnet frem noen alternativer som jeg lurte på om er noe å satse på. Det første er et harman/kardon BDS 470, som er et 2.1 stereoanlegg med bluray. Visstnok god lyd. Ulempen er at det ikke støtter noen form for streaming. Og jeg som har en smekkfull NAS stående...

Link: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/hjemmekino/HKBDS470/harman-kardon-2-1-hjemmekino-bds-470

Det andre alternativet er et Sony BDV-N790W som er et 5.1 med bluray, dlna, mulighet for styring fra app og trådløse bakhøyttalere. Men lydkvaliteten er jeg usikker på.

Link: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/hjemmekino/BDVN790W/sony-5-1-hjemmekino-blu-ray-bdv-n790w

Det må nevnes at dette anlegget kommer til å være det primære lydanlegget i stuen (med åpen kjøkkenløsning), hvor projektor, lerret, ledninger og hovedenhet kommer til å være skjult. Jeg kommer til å spille av mye musikk fra anlegget, så jeg vil prioritere dette fremfor god filmlyd!

Setter pris på alle tilbakemeldinger, og tar gjerne mot tips til andre alternativer! Prisramme < 6000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Noe av det bedre nå er dette:

http://www.panasonic.no/html/no_NO/Produkter/SC-BTT590/specifications/9351592/index.html?trackInfo=true

Det "mangler" høye høyttalere så du er avhengig av at de kan stå på noe, og skal du ha trådløse bakhøyttalere så må du kjøpe en ekstra modul til det. Men for pengene så er det veldig bra og pengene er brukt på de riktige stedene.

Alternativt ville jeg kjøpt denne:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/receiver-og-hoyttalere/receiver-forsterker/RXV473BL/yamaha-5-1-receiver-rx-v473-sort

og lagt på noen tusenlapper i noen høyttalere + eventuelt 3d blurayspiller om du ikke har.

Det første valget er komplett med blurayspiller og alt du trenger, men du må klare deg med kun 2 hdmi innganger og slikt.

Det andre valget er bedre, men da må du sette ting sammen selv. F.eks sette på dette settet:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/receiver-og-hoyttalere/hoyttalere/S606HCS3HGB/jamo-s606-hcs3-hoyttalerpakke og en spiller om du ikke har det selv.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg gått for færre funksjoner, og bedre lyd.

Jeg har ikke hørt mange slike plastsystemer, men av de jeg har hørt har aldri blitt imponert.

Godt poeng. Nå kunne jeg glatt brukt 20.000 eller mer for å få et skikkelig bra anlegg, men føler jeg har viktigere ting å bruke penger på... Så jeg får nøye meg med et litt slappere system som lukter plastikk. Å kjøpe en separat receiver, blurayspiller og gode høyttalere blir fort dårlige greier skal man holde seg til mitt budsjett.

Lenke til kommentar

http://www.panasonic.no/html/no_NO/Produkter/SC-BTT590/specifications/9351592/index.html?trackInfo=true

Det "mangler" høye høyttalere så du er avhengig av at de kan stå på noe, og skal du ha trådløse bakhøyttalere så må du kjøpe en ekstra modul til det. Men for pengene så er det veldig bra og pengene er brukt på de riktige stedene.

Jeg ser ikke helt hva dette anlegget har som ikke Sony anlegget har. Annet enn ikke trådløse bakhøyttalere?

Når det gjelder høyttalere vil jeg helst ha små som kan henges på vegg, da gulvhøyttalere vil være i veien. Det er litt av grunnen til at jeg velger satellitt-sub-konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Stikk til en Elkjøp butikk og hør på dette, det er et 2.1 annlegg uten optisk drev. Så du må kjøpe en bluray spiller i tillegg.

Bluray spillere får du jo i alle prisklasser så det spørs hvor nøye du er på bildekvalitet og om du er ute etter Smart Tv funksjoner. Noe som er veldig kjekt å gå for om du ikke har et tv som har dette...med tanke på Netflix og HBO Nordic som kommer om noen mnd...

Lenke til kommentar

Stikk til en Elkjøp butikk og hør på dette, det er et 2.1 annlegg uten optisk drev. Så du må kjøpe en bluray spiller i tillegg.

Bluray spillere får du jo i alle prisklasser så det spørs hvor nøye du er på bildekvalitet og om du er ute etter Smart Tv funksjoner. Noe som er veldig kjekt å gå for om du ikke har et tv som har dette...med tanke på Netflix og HBO Nordic som kommer om noen mnd...

Så du mener dette er gode greier? Det er jo et poeng det her... Jeg har jo vurdert om jeg skulle ha en separat mediespiller/bluray/Apple TV eller noe sånt, så dette kan jo kanskje være løsningen.

Lenke til kommentar

Jeg synes lyden jeg fikk hørt hos Elkjøp var helt rå på disse forholdsvis små høyttalerne, det er jo ikke surround men det løfter moro faktoren betraktelig. Dem er på tilbud nå hos Elkjøp, koster vel 1000kr mer ellers mener jeg.

Du har jo 30 dagers åpent kjøp, så skulle du synes at det ikke var helt det du ville ha så er det jo bare å levere tilbake.

Med en AppleTV så får du jo idag ikke mye ifra Norge, du får leie filmer ifra iTunes. Det er når du stiller den inn til Usa og skaffer deg en konto hos Netflix den blir verdt sin vekt i gull...synes jeg da.

Men nå som Netflix og HBO Nordic kommer iløpet av 1-2mnd så regner jeg med disse tjenestene kommer også på AppleTv når den er stilt inn til her i Norge. Så slipper en å surre med Usa DNS og slikt..

I Usa på Smart tv og mediespillere så er Netflix, jeg vet at Samsung har bekreftet at dette skal komme på deres SmartTV plattform og det kommer nok på resten av røkklet også. For både HBO Nordic og Netflix har sagt dem skal på alt av plattformer...noe dem gjør i Usa også.

Jeg ville vurdert det Bose anlegget, en Samsung bluray spiller med Smart funksjoner og evnt en AppleTV.

Men stikk til Elkjøp å hør på det Bose anlegget, samtlige Elkjøp butikker jeg har vært i det siste har hatt en demo stand med akkurat dem. Og snakk gjerne med dem om hva dem ville gjort, og husk 30dagers åpent kjøp :)

Lenke til kommentar

Jeg dro innom nærmeste elkjøp i går, men de hadde den ikke på utstilling. De hadde den på lager, og sa at de måtte være sertifisert for å få lov til å stille den ut...

Den eneste ulempen jeg ser er at det bare er en digital og en analog inngang. Men jeg tror dette er tingen for meg, da surround kanskje blir litt for omfattende i stuen min.

Kanskje jeg bare skulle kjøpt det usett, og heller bruke angreretten dersom det stinker. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://www.panasonic...?trackInfo=true

Jeg ser ikke helt hva dette anlegget har som ikke Sony anlegget har. Annet enn ikke trådløse bakhøyttalere?

Når det gjelder høyttalere vil jeg helst ha små som kan henges på vegg, da gulvhøyttalere vil være i veien. Det er litt av grunnen til at jeg velger satellitt-sub-konfigurasjon.

Forskjellen er at pannyen har lagt vekt på god lyd fremfor å legge ved trådløs boks til bakhøyttalerne eller stativer og høye høyttalere. Kort sagt lagt fokus på det som betyr noe.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg synes lyden jeg fikk hørt hos Elkjøp var helt rå på disse forholdsvis små høyttalerne, det er jo ikke surround men det løfter moro faktoren betraktelig. Dem er på tilbud nå hos Elkjøp, koster vel 1000kr mer ellers mener jeg.

Du har jo 30 dagers åpent kjøp, så skulle du synes at det ikke var helt det du ville ha så er det jo bare å levere tilbake.

Med en AppleTV så får du jo idag ikke mye ifra Norge, du får leie filmer ifra iTunes. Det er når du stiller den inn til Usa og skaffer deg en konto hos Netflix den blir verdt sin vekt i gull...synes jeg da.

Men nå som Netflix og HBO Nordic kommer iløpet av 1-2mnd så regner jeg med disse tjenestene kommer også på AppleTv når den er stilt inn til her i Norge. Så slipper en å surre med Usa DNS og slikt..

I Usa på Smart tv og mediespillere så er Netflix, jeg vet at Samsung har bekreftet at dette skal komme på deres SmartTV plattform og det kommer nok på resten av røkklet også. For både HBO Nordic og Netflix har sagt dem skal på alt av plattformer...noe dem gjør i Usa også.

Jeg ville vurdert det Bose anlegget, en Samsung bluray spiller med Smart funksjoner og evnt en AppleTV.

Men stikk til Elkjøp å hør på det Bose anlegget, samtlige Elkjøp butikker jeg har vært i det siste har hatt en demo stand med akkurat dem. Og snakk gjerne med dem om hva dem ville gjort, og husk 30dagers åpent kjøp :)

Det er mange slike løsninger som gir god lyd, bl.a arvani http://www.lydogbilde.no/test/arvani-ergosound-ii

Synes likevel det ikke blir skikkelig surround uten fysiske surround høyttalere. Men som god lyd så er det bra.

Synes også de ofte mangler både dekodere for ulike surroundformat, og tilkoblinger. Det er praktisk å ha en hdmi med arc fra anlegget opp til tven og slikt. Mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Et tilsynelatende glimrende alternativ til en super pris. Teknisk sett har samsung valgt lavere impedans (3 ohm) for å få mer watt. Er litt usikker på om det støtter 4K som ser ut til å være på vei, og om hdmi inngangene er 1.4 men det antar jeg de er.

Til den prisen er det vel uslåelig, og det ser også ut til at det følger med en ganske ok spiller, i motsetning til skrotet som følger med mange andre slike sett.

Lenke til kommentar

Nei, nå ble jeg virkelig usikker...

Jeg tror jeg forkaster surround, da det vil bli for mange høyttalere som vil ta opp en del plass. Da blir alternativet et 2.1 anlegg, enten som aktive høyttalere, eller mendintergrert BD-spiller.

Fikk elkjøpavisen i dag, og der har de fremdeles Bose CineMate II til 4000, og Arvani lydplanke til 2500. Sistnevnte fikk best i test i lyd og bilde, og den vil forenkle monteringen for meg, da jeg kan skru den fast i bærebjelken over lerretet. Da kan jeg kjøpe meg en mediaspiller som takler det meste, evt en PC.

Hva ville dere valgt av de to?

Har dere en anbefaling på mediespiller/blu-rayspiller/etc?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://www.lydogbilde.no/test/bose-cinemate-gs-ii

Bose gir normalt god lyd, men har ikke hørt dette. Bose har også endel spesielle kabler, dvs ikke bare klyper elelr skrukoblinger. Det forenkler, men fordyrer om de ryker og så er det vanskeligere å få riktig kabellengde (for lang eller for kort).

http://www.lydogbilde.no/test/arvani-ergosound-ii

Arvani hadde veldig god lyd på den første utgaven, og det ser ikke ut til at det er blitt dårligere på denne.

Generelt så er jeg mer opptatt av funksjoner og tilkoblingsmuligheter, samt at jeg foretrekker ekte surround, men som en forbedring av lyden så hadde jeg nok valgt arvanien siden den er billigere.

Alternativt hadde jeg kjøpt meg en surroundreceiver og kun koblet til front og eventuelt sub. Da har man muligheten til å utvide til ekte surround om man ønsker det senere, samtidig som man har alt av tilkoblingsmuligheter (bl.a HDMI med ARC). De er ofte også mer fremtidsrettede bl.a med 4K støtte, og enklere støtte for andre lyd og bilde produkter man har i huset.

Spillere har jeg holdt meg til panasonic. Har fungert utrolig bra hos meg, og gitt utrolig bra lyd og bilde.

Ser at det merket også er årets spiller: http://www.hjemmekino.no/news/article.aspx?id=1711 men kjenner ikke aktuell modell.

http://www.trustedreviews.com/panasonic-dmp-bdt500_Blu-ray-Player_review

Dobble hdmi utganger gjør at du kan ha en til TV og en til prosjektor, men om du har receiver så ordnes vel det gjennom den.

Lenke til kommentar

Da endte det opp med en Arvani. Jeg så en film i går, og satte på musikk i dag. Ulempen, i motsetning til hva Lyd & bilde hevder, er at musikken domineres av svært kraftig diskant ved høyere volum. Så denne egner seg kun til film, eller musikk på lavt nivå.

Så da blir Arvanien returnert asap. Lurer på om jeg skal gidde å prøve Bose Cinemate, eller om jeg bare skal fleske til med et stereoanlegg med satelitt + sub. Da snakker vi plutselig 10000...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...