Pop-fiske Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Hei! Har kjøpt meg eit årskort på eit lite treningsstudio. Heime har eg terapautmaster hengandes i taket, så får gjort ein del her heime ved hjelp av eigen kroppsvekt, men vil først og fremst komme meg på eit treningsstudio 3ganger i veka. Vil styrke kjernemuskulaturen. Er ikkje ute etter å sjå bra ut, men å få mest mulig effekt ut av treninga, som eg kan ta med meg inn i skisesongen(alpint, freeride aka. ein del dropp, belasting i rygg, lår, mage..) Kva er det eg bør trene? Er nybegynner når det gjelder styrketrening, men går 2.året på idrettslinja, så er jo forholdsvis greit trent kondisjonsmessig og til ein viss grad styrkemessig. Veger 60kg ca, fordelt på 173cm. Det eg vurdere å trene er knebøy, markløft, benkpress med manualer, planken med balanseball ved føttene og så er eg litt stuck. Er redd for at eg ikkje vil mestre teknikken når det gjelder knebøy og markløft. Vil dei øvelsane eg nevner vere gode kjernemuskulaturtrening? Eller kva øvelser bør eg kutte, eller tilføye? Kor mange reps bør eg ha? Vil gjerne bygge opp litt muskelmasse, samtidig som eg får dei styrka. Ettersom det er alpint eg driver med, så bør dei jo vere eksplosivt og stabilt. Håper på god hjelp! Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Kjør f.eks SL 5x5. Programmet inneholder knebøy, markløft, benkpress og rows. http://stronglifts.com/ Lenke til kommentar
fenele Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 (endret) ^5x5 SL er et godt program. Knebøy, markløft, nedtrekk, roing, skulderpress og benkpress er alle øvelsene du trenger. Tren de eksplosivt og tungt. Når det gjelder reprange kan du ligge på alt fra 1 til 6. Endret 6. september 2012 av eleNef Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 ^5x5 SL er et godt program. Knebøy, markløft, nedtrekk, roing, skulderpress og benkpress er alle øvelsene du trenger. Tren de eksplosivt og tungt. Når det gjelder reprange kan du ligge på alt fra 1 til 6. Det er rett som han sier, men ikke kjør veldig tungt før du er sikker på at du har god teknikk. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Absolutt. OP bør få en trener på studioet til å vise teknikk i alle øvelser og så starte med lette vekter. Man kan gjerne trene lett med en reprange opp til 12-15 reps i starten, rundt 4-5 uker før man går ned til f.eks 5x5 og øker vekta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå