Gjest medlem-82119 Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Det utgis nå en bok som har samlet ABB`s eposter. I den sammenheng så synes jeg det er mange problematiske sider som burde vært diskutert og man burde fått på plass et regelverk. 1 -Den første biten går på at informasjonen kommer fra hackere. Det er ikke uproblematisk å nyttiggjøre seg informasjon fra mer eller mindre kriminelle miljøer. Strekk dette litt videre, og se for dere at noen kidnapper en kjendis og deretter selger nakembilder av kjendisen. Eller, at en innbruddstyv selger bilder av huset innvendig. Eller, at noen stjeler en mobil for å selge innholdet til høyestbydende. Man vet det bl.a eksisterer, eller ihvertfall eksisterte, kompromitterende filmer av metter marit. Den ble stoppet fra å utgis. Her burde man hatt endel regler på plass. 2 -Den andre biten går på hvorvidt eposten man har er privat eller offentlig. Det er mange saker jeg kunne tenkt meg å lest eposten i. Ta sigrid saken. Mange lurer på hvilken person hun var, og mange er nok intressert i å lese sigrids private eposter for å danne seg et bilde. Det samme gjelder også personen som avga falsk forklaring, og som er navngitt på mange forum. Statsministerens eposter kunne vært intr. lesing, statsrådenes eposter likeså. Store innkjøp som jagerflykjøpene kunne vært intr. å lese epostene i. Eller hva med naboen, læreren og postbudet? Å grafse i andres eposter er artig for de som liker det, men skal det være sånn at enhvers epost er fritt tilgjengelig for å utgis som bok eller legges ut på nett? 3 -Det er mange som ønsker å tjene noen kroner på saken, og det er vel bare et tidsspørsmål før man lager en actionfilm i samme stil som nokas filmen. Tidligere har det vært mye snakk om å lage pc spill om hendelsen. Personer kan vel også tilby guidede turer til turister og alle som ønsker det, slik man gjør i andre saker. Noe forbys, mens noe tillates. Jeg synes det burde vært noen regler på hvor mye man kan spille på en slik sak. Hva om noen spiller laiv rollespill om saken på utøya? Hva når flere skriver bøker om saken hvor de drar frem stadig mer grums? 4 -Et viktig poeng er også at man som leser aldri vet om det som står i boka er uredigert. Det er helt opp til forfatteren å velge hvilke eposter som skal tas med, og om forfatteren skal skrive dem om for å bringe gjerningspersonen i et bestemt lys. Hva om jeg bestemmer meg for å skrive en bok jeg kaller Jens Stoltenbergs private eposter, og så dikter jeg opp noen eposter jens skal ha skrevet hvor jeg fletter inn narkomisbruk, bruk av horer, leiemord, og homoseksuelle eksprimenteringer. Si en slik bok slippes rett før neste valg som en ren svertekampanje. Hva er egentlig forskjellen? Tilgang til andres eposter er en sak som berører personvernet og forholdet til arbeidsgiver og andre. Mange bedrifter krever å få tilgang til fagforeningers eposter, noe som kan undergrave fagforeningens jobb. Det kan være barnefordelingssaker, hvor mor og far vil ha tilgang til hverandres eposter for å dokumentere uegnethet som forelder. Det vil stadig dukke opp saker hvor man vil lese savnede personers eposter, ofres eposter, mistenktes eposter osv for å danne seg et bilde. I tillegg til ABB sine eposter, ville jo epostene til bl.a eskil pedersen, statsministeren, politiledelsen, ansatte på politisentralen osv være intressanne fordi de også vil gi et utfyllende bilde. Er det sånn vi vil ha det??? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Er det ikke forfatteren av en e-post som eier opphavsrettighetene? Skulle tro man måtte ha tillatelse fra rettighetshaverne før man utgir bok. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Her har det såvidt jeg skjønner tilsynelatende blitt begått to lovbrudd: 1 -Noen har hacket seg inn på en host 2 -De har stjålet og videreformidlet det de fant. Men igjen, jeg kjenner ikke regelverket og vet ikke om det er forskjell på eposter fra f.eks facebook, gmail, isp, microsoft sine systemer, yahoo, osv. I og med at facebook er relativt åpent, så ville det jo vært intr. å vite om man har mer lov til å stjele eposter derfra enn fra en isp. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 For det første er det vel neppe snakk om en slags oppramsing/gjengivelse av 7000 eposter, for det andre vil jeg tippe at de er anonymisert, dvs. vi får ikke se hvem person som er avsender? Eneste som kan protestere i såfall er vel Breivik (men mulig han faktisk liker at materialet kommer ut) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Jeg vil anta at det forfatteren fikk var en kopi, og at hackerne fortsatt sitter med originalen. Aner jeg en utpressingssak på gang her? Betal x tusen ellers avslører vi din kommunikasjon med ABB...og etter at de har betalt så offentliggjør de det uansett. Lenke til kommentar
bas Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Liker ikke Stormark i det hele tatt, han påstår han ikke gjør dette for å tjene penger, men fordi befolkningen "fortjener" å vite. Javel, hvorfor ikke da bare samle alle mail i en pdf og laste opp til en gratis filserver hvis han skal gjøre folket en slik tjeneste. Hykleri. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Ja, som i punkt 3 så kommer gribbene og håper å tjene noen raske kroner på saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå