Jo Are Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Hei Vet ikke helt om dette er riktig plass å poste dette på, men satser på det Jeg leier en av totalt fire hybler i et hybellokale bestående av fire hybler, to bad, og ett fellesrom. Utleierne bor i samme hus, hybellokale ligger i kjelleren. De tre andre er gode barndomsvenner, mens jeg knapt kjenner dem. Altså er de godt sammensveiset. Dette har ført til at jeg for det meste sitter på hybelen min, bruker sjeldent fellesrommet. Noe som har ført til at de andre har tatt over fellesrommet med å plassere en ekstra TV og to spillmaskiner der, noe som i følge utleier ikke er lov. Fikk beskjed av utleier at personlige eiendeler skulle være på hyblene. Dette er i og for seg ikke et problem for meg, det som er problemet er alt bråket dette fører med seg. Det er ganske så lytt her nede, og siden fellesrommet er rett utenfor hybeldøren min hører jeg dem veldig godt. Siden de er gode venner tuller og tøyser de mye med hverandre, mye roping, kasting av gjenstander og slåing av dører. Meget frustrerende for min del, spesielt siden det ofte ikke blir stille før klokken ett på natten. Syns dette er en litt vanskelig situasjon, men jeg må gjøre noe, for jeg kan ikke ha det slik lengre. Siden jeg kjenner utleierne godt kan jeg jo snakke med dem, men vil liksom ikke være en som sladrer heller, for vil ikke at det skal bli en ubehagelig stemning her nede. Føler heller ikke at jeg kan bestemme hvor lenge folk skal få være oppe. Noen som vet om det er noen regler på dette? Hva kan jeg gøre om situasjonen ikke bedres hvis jeg velger å få utleieren til å ta en prat med dem? Flere tips til hvordan jeg kan takle situasjonen? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Det har ikke slått deg at du kan snakke med bråkmakerne og si at det ikke kan fortsette slik i lengden? EDIT: Og det er ikke nødvendig å bestemme hvor lenge de skal være oppe, bare at de skal være stille etter et gitt tidspunkt. Endret 3. september 2012 av HansiBanzi Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 Det har ikke slått deg at du kan snakke med bråkmakerne og si at det ikke kan fortsette slik i lengden? EDIT: Og det er ikke nødvendig å bestemme hvor lenge de skal være oppe, bare at de skal være stille etter et gitt tidspunkt. Jo har vært inne på tanken, men lurer på hvordan jeg skal legge opp en slik samtale. Siden jeg kjenner dem lite, og de er tre mens jeg er en. Vil som sagt prøve å unngå ubehageligheter. Er i tillegg veldig dårlig på situasjoner som dette. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Sett deg ned på fellesarealet (som du også disponerer) og forklar situasjonen akkurat slik den er, f.eks slik du har framlagt det i denne tråden. Det kan være lett å hisse seg opp og virke urimelig i slike situasjoner siden du har kjent til problemet lenger enn dem. Det må du prøve å unngå. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 Sett deg ned på fellesarealet (som du også disponerer) og forklar situasjonen akkurat slik den er, f.eks slik du har framlagt det i denne tråden. Det kan være lett å hisse seg opp og virke urimelig i slike situasjoner siden du har kjent til problemet lenger enn dem. Det må du prøve å unngå. Litt usikker på om det vil hjelpe. Sier indirekte i fra hver kveld med at jeg sier god natt, uten at det hjelper. Og de er klar over at det er lytt her nede, for de roper nemelig i mellom hyblene, så det vet de. Var bare tre av oss her i fjor, og da gikk det kjempefint. I år er vi de samme tre pluss en ny en, virker som han nye har relativt dårlig oppdragelse. Det vertse er at han får med seg de andre. Er det feigt å snakke med utleieren? For det er vel de som skal sørge for at leieforholdene holder seg som de skal være, eller? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Så lenge du ikke sier fra direkte er det bare du som vet at det er et problem for deg. Det at du sier god natt kan også fint tolkes som "nå går jeg og legger meg, men dere kan dere fortsette med det dere holder på med". Du bør absolutt ta det opp med dem først. Selvfølgelig, hvis det overhode ikke hjelper snakker du med huseier. 1 Lenke til kommentar
Secretalias Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hvis det var god stemning med kun 3 av dere i fjor er det vel ingenting i veien for at du også kan bli godt sammensveiset med alle tre som en del av "gjengen". Du har jo lov å henge i fellesområdet med dem du også. Forøvrig ville jeg aldri komt på at når en person forlater rommet og sier god natt automatisk betyr hold kjeft, dersom "folk flest" (altså de resterende 3) fortsatt skal (og pleier å) sitte oppe. Dersom det ikke er et alternativ kan du sladre til utleier, og be utleier fastsette et "rolig" tidspunkt litt tidligere på kvelden, uten at han røper at det er du som har sagt noe. Ettersom utleier bor i samme bolig bør det være en god unnskyldning at det er lytt oppover også, spesielt om det er det mellom rommene i kjelleren. Alternativt så kan du ta opp problemet dere i mellom, og spørre om du kan bytte rom med noen som har rom lenger vekk fra oppholdsrommet hvis det alltid er du som lenger deg først og har behov for litt mer avstand mellom bråket og hybeldøra di. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Dette synes jeg du håndterer dårlig. Selv om jeg kan forstå, at det kan være et problem for enkelte å si "klart i fra", på en ok måte. For det første, så synes jeg det er synd, at du har "trukket deg unna". Prøv å bli en del, av fellesskapet. Ta opp mer kontakt med den/de, du har best kjemi med. Så kan du gradvis bli en del av fellesskapet. Bli med på noen av deres aktiviteter/diskusjoner og gjøremål. Å sitte for deg selv, er negativt på flere områder, så engasjer deg! Du må kanskje tøye dine grenser litt, men hva så? Og det værste du gjør, er å sitte aleine på din hybel og irritere deg! Da vil du bevisst, eller ubevisst "lytte" etter "bråk" og det kan gå på psyken løs. Dette er ganske alvorlig og jeg kjenner folk, som enten har gjordt noe drastisk, eller havnet hos psykolog. Det er også viktig å huske på, at bor du i et fellesskap og da må alle tåle noe fra andre - også du! Husleieloven setter begrensning på skjenerende støy, men det er vel etter kl: 23:00 og muligens bare på hverdager, eller dag før arbeidsdag. Deres husleiekontrakt, skal ikke være dårligere på dette punktet. Jeg har tidligere vært både leietager og utleier. Og noe bråk, må tollereres fra andre. Jeg ville vært betengt over å kreve stillhet, når det passer deg. Forsøk den myke vei og bli litt sosial og omgjengelig. Og er du kommet litt mer med i gjengen, er det trolig litt lettere å si i fra, hvis det skulle være et behov. Blir du med i gjengen, kan det hende du bråker like mye du, uten å tenke på det. Men slik det er nå, kan det ikke fortsette! Da er det bedre du flytter, til et annet sted. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Dette synes jeg du håndterer dårlig. Selv om jeg kan forstå, at det kan være et problem for enkelte å si "klart i fra", på en ok måte. For det første, så synes jeg det er synd, at du har "trukket deg unna". Prøv å bli en del, av fellesskapet. Ta opp mer kontakt med den/de, du har best kjemi med. Så kan du gradvis bli en del av fellesskapet. Bli med på noen av deres aktiviteter/diskusjoner og gjøremål. Å sitte for deg selv, er negativt på flere områder, så engasjer deg! Du må kanskje tøye dine grenser litt, men hva så? Og det værste du gjør, er å sitte aleine på din hybel og irritere deg! Da vil du bevisst, eller ubevisst "lytte" etter "bråk" og det kan gå på psyken løs. Dette er ganske alvorlig og jeg kjenner folk, som enten har gjordt noe drastisk, eller havnet hos psykolog. Det er også viktig å huske på, at bor du i et fellesskap og da må alle tåle noe fra andre - også du! Husleieloven setter begrensning på skjenerende støy, men det er vel etter kl: 23:00 og muligens bare på hverdager, eller dag før arbeidsdag. Deres husleiekontrakt, skal ikke være dårligere på dette punktet. Jeg har tidligere vært både leietager og utleier. Og noe bråk, må tollereres fra andre. Jeg ville vært betengt over å kreve stillhet, når det passer deg. Forsøk den myke vei og bli litt sosial og omgjengelig. Og er du kommet litt mer med i gjengen, er det trolig litt lettere å si i fra, hvis det skulle være et behov. Blir du med i gjengen, kan det hende du bråker like mye du, uten å tenke på det. Men slik det er nå, kan det ikke fortsette! Da er det bedre du flytter, til et annet sted. Føler du har missforstått litt her, jeg krever ikke at det skal være stille hele tiden, bare etter klokken 23. Men undødvendig roping og slåing av dører mener jeg er uhørt uansett. Kunne sikkert ha engasjert meg litt mer ja, men virker ikke som at jeg har noen felles interesser med dem, alt de gjør er å spille, noe jeg sjeldent gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå