Cptnawesome Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Hei! Kan noen hjelpe meg sette opp en ny gamingpc til maks 13000 (På en side og der alle deler er tilgjengelig). Jeg har mus/tastatur/skjerm/disker Det jeg er på utkikk etter er: cpu, hovedkort, ram, grafikk-kort, kabinett, kjøler. Den skal hovedsaklig brukes til gaming (noe utvikling/grafikkdesign). Jeg spiller på en skjerm i 1920x1200 oppløsning. Jeg har behov for 16Gb ram (Har 12 nå og det sliter til tider), jeg er usikker på mitt HT behov. (Guildwars 2, MOP, div FPS spill, etc gjerne litt futureproof her takk!) Kabinettet må ha plass til 5 sata-disker+brenner. Ønsker også at kabinettet har åpen bakplate så montering og rensing av kjøler etc er ekstra lett. En god kjøler, det skal sies at leiligheten min er ekstremt varm på soldager (på sommeren får jeg den tidvis ikke under 30 grader inside, jævla badstu ) Så kabinett+kjøling bør være rimelig god. Det skal også sies at jeg har et plagsomt støvproblem i leiligheten min (Sist gang jeg renset CPU/GPU kjølerene mine for støv droppet load temperaturene over 20grader pga støv) Jeg er åpen for å overclocke også selvom jeg er en amatør i det departementet Takk på forhånd =) Endret 3. september 2012 av Cptnawesome Lenke til kommentar
xeye Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Her er et greit setup: Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) PHANTEKS PH-TC14PE eller Noctua NH-D14 Gigabyte GA-Z77X-UP4 eller Asus P8Z77-V Pro/Thunderbolt I5 3570k eller i5 2500k (Om du får tak i ny eller brukt/bvare). Nvidia GTX 670 om du vil ha 3dvision eller HD7970 om du vil ha Eyefinity og vil overklokke. Hva med SSD disk? Crusial M4 eller Samsung 830? 128 GB burde holde til operativsystem og diverse programmer. Endret 3. september 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Cptnawesome Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Jeg har 240gb ssd disk + 8 TB i vanlige SATA/USB disker så behovet der er oppfyllt. i5 3570k vs i7 3770k. Eneste forskjellen er HT, is it worth it? Jeg har hele tiden tenkt 3770k men så mange her som sier at det ikke er verdt det. Glemte at jeg faktisk trenger et nytt PSU også. Regner med jeg trenger et nogenlunde godt PSU (må støtte 5 interne disker, 4 eksterne + alt annet som medfølger + noen peripherals). Hva er forskjellen på gigabyte kortet vs asus p8z77 kortet? Og er tunderbolt verdt det? Jeg har ingenting som bruker det atm. Jeg har lest mye bra om 670 DirectCU II. Er 680 ikke verdt det? Generelt sett ser nvidia ut til å trone over ATI (Spesielt i WOW men kanskje jeg tar feil?) Endret 3. september 2012 av Cptnawesome Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) 680 er vel bare overklasse kort som ikke er vert prisen, skal du først bruke mere penger er nok GTX 670 i SLI løsning om du ikke vil overklokke, GTX 690 er vel også dårlig kjøp. Så tror du bør vente på http://videocardz.co...geforce-gtx-785 om du vil først betale en del for skjermkort. Om du trenger Thounderbolt eller ikke kommer vel ann på USB3 holder vel lenge nok i de fleste tilfeller om man ikke trenger å flytte mye data mellom 2 maskiner. Corsair TX 850W burde vel gå bra her. Endret 3. september 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Woodster Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Jeg ville gått for to 660 Ti SLI. Lenke til kommentar
xeye Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Jeg ville gått for to 660 Ti SLI. Idioti. Ka meir kan det være å sei om det. 3 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Forskjellen mellom i7 og i5 er hyperthreading, noe som gir minimale forskjeller når det kommer til gaming. Dette er fordi prosessene til spillet ikke er krevende nok til at det er nødvendig. Skal du drive med mye filmredigering og andre tunge prosesser, så kan du vurdere i7-3770k. Men hvis ikke, så er 3570k en veldig bra CPU for pengene. PSU: Noe sånt? http://www.dustinhome.no/product/5010645347/corsair-hx650-modular-gold-650w/#intcmp=searchProvider_dacsa Har du penger å gå på, så kan du sikkert gå opp litt i pris til kanskje noe mer som denne: http://www.dustinhome.no/product/5010645350/corsair-hx850-modular-gold-850w/#intcmp=searchProvider_dacsa Det er lite forskjell på de forskjellige Z77 hovedkortene. Det som er viktig når du velger HK er socket og chipset. Her anbefaler jeg 1155 socket og Z77 chipset. Innenfor dette er forskjellen egentlig bare antall SATA, USB og andre porter. Ang. CPU-kjøler, så anbefaler jeg Noctua NH-D14 hvis du vil ha luftkjøling. Men hvis leiligheten din blir veldig varm, så er det vel egentlig bedre å gå for vannkjøling hvis man skal være pirkete. Du kan se litt på Corsair H100 om du vil. Bare husk at den krever 2x120mm viftemontering på toppen. Og hvis du går for NH-D14, så trenger du et stort kabinett, fordi den CPU-vifta er svær. Du må også ha low profile RAM-brikker. Jeg ville gått for to 660 Ti SLI. Du vil heller velge 2x 660 Ti enn 1x 670? Lyst til å forklare hvorfor? Lenke til kommentar
Cptnawesome Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 (endret) H100 så ganske grei ut. Hvordan kabinett vil den passe i? For all del jeg kan gå for NH-D14 også, jeg kjører en 920 på stock-cooler nå som aldri overhoppheter sålenge jeg holder den clean. Hadde issues med GPU overoppheting før jeg rensa begge to (CPU og GPU). Komplett har dog ikke H100 på lager :/ Hvordan er dustinhome i forhold til komplett? De virker jo være billigere på alt av en eller annen grunn. Hvor i allverden er indikatoren om de har ting på lager eller ei >_< Endret 3. september 2012 av Cptnawesome Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 H100 er veldig bra, men for å være ærlig er den litt overvurdert. Den kjøler veldig bra, men bråker mer enn andre kjøleløsninger. De har også problemer med at mange kjølere har defekte viftestyringer. Har en H100 med defekt viftestyring selv. Er for så vidt ikke et problem fordi jeg har frontpanel viftestyring, men om du ikke har det kan det bli litt mye støy. Den passer i så å si alle kabinett med 2x120mm viftemontering (eneste jeg har hørt om som har 2x120mm men ikke passer med H100 er Fractal Design R3). H100 er produsert av Corsair, så alle Corsair kabinetter med 2x120mm er kompatible med den. Dustinhome har billigere produkter enn komplett, og har billigere frakt. I tillegg får du gratis frakt hvis du er student (universitet/høyskole) med mindre produktene må leveres på pall. Det er et lite merke ved siden av "kjøp"-knappen. Grønn betyr at de har den på lager, gul at de har bestilt og at den kommer på lager om noen dager, hvit er bestillingsvare. Lenke til kommentar
Cptnawesome Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 Ok tror jeg ender med følgende om ingen har noen innvendinger: http://i.imgur.com/R4jye.png Komplett er utsolgt for NH-D14 og H100, dustinhome har NH-D14 så kan hende jeg bare bestiller den derfra (leveringstid fra DH?). 1) Er rambrikkene lave nok til at NH-D14 får plass? 2) Er PSU bra nok (750w) 3) Er kassen stor nok (Til NH-D14 ev H100) Takk =) Lenke til kommentar
Cptnawesome Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Da har komplett fått inn NH-D14 så blir nok den kjøleren! Kan noen fortelle meg om kabinettet jeg har valgt (Coolermaster HAF X Big tower) er stort nok for den kjøleren og om ram-brikkene vil passe inn under? Eller er det noe lavprofil jeg bør velge? Takk =) Lenke til kommentar
otl Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 hva syns du om dette kabinettet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745264#info Lenke til kommentar
Cptnawesome Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Det kabinettet der elsket jeg! Da er enden nær tror jeg: http://imgur.com/XGAdz Kan folk ta en kjapp titt å se at jeg ikke har gjort noe feil. Jeg dobbeltsjekket rammen der med noctua comp list og hjemmesida såvidt jeg forståd er de rambrikkene der 1.18 inches høye så det bør gå? Om alt er fint så bestiller jeg det der =) Lenke til kommentar
xeye Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Du spare ca 700kr om du bestille fra mpx. Lenke til kommentar
otl Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) rammen går under noctuaen. Plass til 44mm under den. Har det kabinettet selv og er meget fornøyd med løsningene. Heller ingen problem med hovedkortet og noctuan Endret 4. september 2012 av otl Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Det kabinettet der elsket jeg! Da er enden nær tror jeg: http://imgur.com/XGAdz Kan folk ta en kjapp titt å se at jeg ikke har gjort noe feil. Jeg dobbeltsjekket rammen der med noctua comp list og hjemmesida såvidt jeg forståd er de rambrikkene der 1.18 inches høye så det bør gå? Om alt er fint så bestiller jeg det der =) Det ser bra ut, men du trenger vel strengt tatt ikke så dyr strømforsyning. Det systemet krever ikke mer enn ca. 450W. Men ok, hvis lommeboka har mulighet til det, så er det bedre med en PSU som holder lenge enn en som må byttes ut i neste oppgradering. Bare bestill, du Lenke til kommentar
Cptnawesome Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Er bestilt alt =D Grunnen til det er enkelt: Med både SSDn, satane mine og eksterne har jeg 8+ disker nå, jeg kommer sikkert til å mose inn et 670 til senere, jeg har flere peripherals koblet til, blir endel casefans etc. Tenker slik "Bedre safe than sorry" Lenke til kommentar
otl Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Er bestilt alt =D Grunnen til det er enkelt: Med både SSDn, satane mine og eksterne har jeg 8+ disker nå, jeg kommer sikkert til å mose inn et 670 til senere, jeg har flere peripherals koblet til, blir endel casefans etc. Tenker slik "Bedre safe than sorry" slik tenkte jeg også så kjøpte jeg en docking stasjon Lenke til kommentar
Woodster Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Jeg ville gått for to 660 Ti SLI. Du vil heller velge 2x 660 Ti enn 1x 670? Lyst til å forklare hvorfor? Muligheten til (lettere å sette opp) et 'eyefinity' oppsett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå