Anonym1991 Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Hei! Jeg går 3.året på bachelorstudie markedsføring på BI, og blir ferdig med den til sommer 2013. Det jeg har hørt er at det mulig å bytte studier fra f.eks en utdannet biomatematikk til en helt annen linje som master i informatikk på NTNU. Jeg lurer på om det er mulig for meg å gjøre det samme, og bytte over til master-linjen deres "bygg og miljøteknikk" etter min bachelor grad. Fikk høre at det skal også være mulig for meg og, tross at jeg går på en helt annen skole. Har mine store tvil til at det skal gå an da det er en helt annen utdanningen jeg går nå og har ingen forkunnskaper til "bygg og miljøteknikk", men hva mener dere? Har kontaktet NTNU, men de er litt trege med å svare tilbake Lenke til kommentar
Lykke-lita Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Høres rart ut hvis det går, ja. Har du vært inne på NTNU sine nettsider og sett på studieplanen for master i bygg og miljøteknikk? Tror det skal være silk at når du klikker deg inn på hvert enkelt fag står det hva slags forkunnskaper du trenger. Og det står sikkert noe i studieprogrambeskrivelsen også.. Prøv å ta en titt og se om du blir noe klokere Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Om du ikke har hatt relaterte fag fra før av(konstruksjonsfag, (ingeniør)mattefag, byggfag etc.), må du evnt ta alle disse fagene hvis du kommer inn. Med andre ord må du ta fag tilsvarende tre ekstra år. Det kan hende at jeg tar feil, men jeg synes det bare virker merkelig om man kan bytte over slik hvis man har markedsføringsbakgrunn. Søker du Industriell økonomi og teknologiledelse(Indøk) vil jeg tro at dette er mer sannsynlig å kunne bytte til, men du må egentlig bare høre med NTNU Endret 3. september 2012 av logaritmemannen Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Tror ikke en bachelorgrad i markedsføring gir deg fritak fra noe som helst på NTNUs ingeniørprogram dessverre. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Det første du må tenke på er om det i det hele tatt virker logisk. Om du ikke har tatt ett eneste ingeniørfag, virker det da logisk at du kan begynne rett på en ingeniør master? For ikke å snakke om å faktisk fullføre utdannelsen. Selv mange med bachelorgrad innen de relevante linjene som naturlig leder til den masteren sliter på det nivået. Det har ingenting med hvilken skole du går på, men hvilke fag du har tatt. Her er opptakskravene for materen i "bygg og miljøteknikk" hentet fra deres egne sider. Opptakskrav • Opptak for ingeniører Studenter til det toårige masterprogrammet taes opp på grunnlag av fullført ingeniør- eller bachelorutdanning fra statlige ingeniørhøgskoler eller tilsvarende bachelorgrad i ingeniørfag bygg fra utenlandsk studiested. • Matematikk Søkeren må minst ha bestått eksamen i fagene matematiske metoder I, II og III (eller tilsvarende) + statistikk i ingeniørutdanningen, minimum 30 studiepoeng matematikk og statistikk fra ingeniørhøgskolen. Søkere som manger matematiske metoder III henvises til å konkurrere om opptak til 1. årskurs i det 5-årige studieprogrammet, det vil si søke opptak via samordna opptak. • Karaktergrense Det er fastsatt en nedre karaktergrense på 2,5 for opptak, dette tilsvarer bokstavkarakteren C. http://www.ntnu.no/s...r/mibygg/opptak Endret 4. september 2012 av Christeven Lenke til kommentar
Anonym1991 Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Det første du må tenke på er om det i det hele tatt virker logisk. Om du ikke har tatt ett eneste ingeniørfag, virker det da logisk at du kan begynne rett på en ingeniør master? For ikke å snakke om å faktisk fullføre utdannelsen. Selv mange med bachelorgrad innen de relevante linjene som naturlig leder til den masteren sliter på det nivået. Det har ingenting med hvilken skole du går på, men hvilke fag du har tatt. Her er opptakskravene for materen i "bygg og miljøteknikk" hentet fra deres egne sider. Opptakskrav • Opptak for ingeniører Studenter til det toårige masterprogrammet taes opp på grunnlag av fullført ingeniør- eller bachelorutdanning fra statlige ingeniørhøgskoler eller tilsvarende bachelorgrad i ingeniørfag bygg fra utenlandsk studiested. • Matematikk Søkeren må minst ha bestått eksamen i fagene matematiske metoder I, II og III (eller tilsvarende) + statistikk i ingeniørutdanningen, minimum 30 studiepoeng matematikk og statistikk fra ingeniørhøgskolen. Søkere som manger matematiske metoder III henvises til å konkurrere om opptak til 1. årskurs i det 5-årige studieprogrammet, det vil si søke opptak via samordna opptak. • Karaktergrense Det er fastsatt en nedre karaktergrense på 2,5 for opptak, dette tilsvarer bokstavkarakteren C. http://www.ntnu.no/s...r/mibygg/opptak Ja, jeg regnet med at det ikke skulle være mulig. Takk for infoen Christeven! Du er i hvertfall mye kjappere en NTNU til å svare på spørsmålet mitt:P Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Det er mulig å få til slike overganger fra et fagfelt til et annet, men det er kun i noen situasjoner. Jeg kjenner flere som har markedsførings utdannelse som begyner på Master i Informasjonssikkerhet ved Høgskolen i Gjøvik, dog så må disse ta noen nødvendige tekniske emner (som ender opp med å bli et travelt årsstudium på rundt 70 til 85 studiepoeng). Det kommer helt ann på hva du har gått og hva slags emner du har fra før av, og hva du skal inn på =) Det finnes nok noe annet der ute da, men akkurat ingeniør utdannelser tror jeg det kan bli vanskelig med, grunnet alle realfagene. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 NTNU er forholdsvis strenge på kravene til siv.ing. Men de har blitt litt mer åpne for å ta inn folk med annet enn ingeniørgrad til sine 2-årige masterprogram. Dette skjedde for ikke så veldig lenge siden, og går ut på at man må ha en relevant bachelor-grad, samt visse emner - eller tilsvarende - innen matematikk, statistikk og fysikk. Dermed kan man med en bachelor i informatikk søke f.eks. 2-årig master i datateknikk om man møter nevnte krav, eller søke seg inn på 5-årig master og få innpass på 3.året. Men man må da ta de emnene man mangler innen disse fagene. Hvordan det blir med bachelor fra BI vet jeg ikke. Angående master i informatikk, så bør det være mulig så lenge du har en bachelorgrad og hovedprofilen til bachelor i informatikk. Jeg er usikker på kravene i forhold til ex.phil. og ex.fac dersom man har bachelor fra høgskole. Lenke til kommentar
Anonym1991 Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 NTNU er forholdsvis strenge på kravene til siv.ing. Men de har blitt litt mer åpne for å ta inn folk med annet enn ingeniørgrad til sine 2-årige masterprogram. Dette skjedde for ikke så veldig lenge siden, og går ut på at man må ha en relevant bachelor-grad, samt visse emner - eller tilsvarende - innen matematikk, statistikk og fysikk. Dermed kan man med en bachelor i informatikk søke f.eks. 2-årig master i datateknikk om man møter nevnte krav, eller søke seg inn på 5-årig master og få innpass på 3.året. Men man må da ta de emnene man mangler innen disse fagene. Hvordan det blir med bachelor fra BI vet jeg ikke. Angående master i informatikk, så bør det være mulig så lenge du har en bachelorgrad og hovedprofilen til bachelor i informatikk. Jeg er usikker på kravene i forhold til ex.phil. og ex.fac dersom man har bachelor fra høgskole. Fikk svar fra NTNU, dem sa det samme som Christeven:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå