morgan_kane Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Hei, Jeg trykket på den Rema 1000 viruslenken på facebook. Ja jeg veit det var dumt, og idet jeg trykte så gikk det sakte opp for meg at Rema 1000 ikke har økonomisk mulighet til å gi alle kundene 500kr gratis. Fy faen asså. Så, hva gjør jeg nå? trykte ikke kommenter eller noe sånt, så jeg lukket bare siden når jeg gikk inn på den. Det ble ikke lastet ned noe som var synlig ihvertfall, men jeg regner med siden hadde en facebookplugin av noe slag, så er litt usikker på hva som kan ha skjedd. Siden jeg ikke har noe viktig på PCen akkurat nå, så vurderer jeg sterkt å formatere PCen. Jeg har tatt backupp av alt jeg trenger må også, pluss at jeg frigir plass fra gammel dritt jeg har på PCen. Endret 3. september 2012 av morgan_kane Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Jeg har ikke særlig spesifikk kjennskap til akkurat det tilfellet, men sånn generelt er trenden å lokke folk inn på en nettside og få dem til å trykke på noe slik at de ubevisst spre det videre. Av trusler for de som rammes, så er det gjerne SMS-svindel som er det vanligste. Det kan f.eks. være spørreundersøkelser som lokker med premier, og så må man skrive inn telefonnummeret sitt for å være med. Og så dumper det gjerne inn en del meldinger som belaster deg for en del penger. I tillegg informerer man jo alle vennene sine på Facebook om hvordan det står til i topplokket... Nå for tiden så er sikkerhetshullene i Java det virkelig store, så det er jo ikke helt umulig at man forsøker å installere ondsinnet kode på maskinen. Men det blir spekulasjoner. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 Har dobbelsjekket på face for å se om det blei postet noe der, men det ble det heldigvis ikke. Tror trikset var å få meg til å dele den siden ved å skrive takk rema 1000 i kommentarfeltet som var på den siden. Dette gjorde jeg ikke og jeg trykte heller ikke på noe der. Fikk ikke spørsmål om å laste ned noe, hadde heller ikke deaktivert scripts så vet ikke om det ble lastet ned noe på PCen min. Jeg burde egentlig skjønt at dette var en scam, men faen heller om det går ann å være utilregnelig dum i gjerningsøyeblikket så var jeg det rett og slett. Fikk gitt beskjed til kompisen som hadde lagt dette ut på face og forhåpentligvis fjernet han dette. Jeg rapporterte det i alle fall som spam. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Det er uansett greit å kjøre en AV scan. Avast eller Malwarebytes: Anti Malware anbefales. Skann PC-en i safe mode eller ved oppstart. Du kan også sjekke temp filene og se om det har kommet inn noe merkelig der den siste timen. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 Orska ikke kjøre noe slags scann, formaterte PCen likegodt Var uansett påtide med en rein installasjon Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 De fleste fungerer vel ikke ved å infisere PC-en din, men ved å hijacke facebook-kontoen din, og spamme venner med samme reklamen? Mange av dem har tidligere bare vært en skjult "like" knapp. Trikset de gjør er å få deg til å trykke på et eller annet på siden du blir redirected til som egentlig er en skjult "like" knapp. Dermed publiseres "viruset" på din vegg, og alle vennene dine får anledningen til å tråkke i samme salaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå