Gå til innhold

Merkelige linjer på utskrift

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått et problem med min Canon Pixma IP4000-printer. Se vedlegg. Der det står blå/rød/orange[sic] tekst, så skal dette være tekst i én farge, ikke den linjerte delingen av to forskjellige farger.

post-280938-0-08732200-1346671219_thumb.jpg

Jeg mener jeg har prøvd alle mulige vedligeholdsfunksjoner i printerens innstillinger (skrivehodejustering, dyprensing, osv.), men da dette ikke fungerte, så renset jeg fysisk skrivehodet grundig med vann. Jeg fikk vekk masse blekk på den måten, men utskriftene endret seg ikke i det hele tatt. Jeg har rett og slett ikke den fjerneste anelse av hva det kan være.

Jeg har forsøkt å oppdatere driveren, men jeg får beskjed om at jeg har den nyeste versjonen.

Operativsystem Windows Vista SP1.

Er det noen der ute som ved hva disse linjene kan være forårsaket av, eller som kanskje har en teori (fjern eller sannsynlig), så vil jeg veldig gjerne høre fra deg!

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du har prøvd med vann, men du beskrev ikke hvordan. Har du prøvd med varmt vann? Ha blekkdysene i et kar / kopp eller noe med varmt vann en stund. Vær forsiktig med å tørke av, ikke bruk tørkerull e.l. på dysene da papiret lett setter seg fast i der... det er ihvertfall hva jeg mistenker. Kanskje heller en litt fuktig klut. Du mister litt blekk men det kan være verdt det om du får det til å fungere, kontra å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har pønsket på dette problemet så lenge nå at jeg er tom for idéer. Det er bra å få noen innspill. Det må jo være en måte å fikse dette mysteriet!

Bruker du originalt blekk?

Har Printeren stått lenge uten å bli brukt?

Har du justert skriveren etter hvilke type papir du bruker?

Prøvd å skrive ut fra annen maskin?

Blekket er uorginalt fra Inkclub, men jeg har brukt det i lang tid, over 2 år, og det er det samme som har fungert i lang tid og flere runder med påfyll.

Printeren er ikke i bruk daglig. Jeg vet ikke akkurat når dette skjedde, om det var plutselig eller om det var første utskrift etter sommerferien, da det ikke var jeg som skrev ut da feilen ble oppdaget først. Dessuten så er jo dette en feil kun på fargeutskrift, så det er vanskelig for meg å si om det er inaktiviteten som trolig har skylden.

Jeg printer ut på vanlig A4-papir, som jeg alltid har gjort, og har ikke gjort noen endringer vekk fra det, så innstillingene der skal være OK.

Jeg forsøkte akkurat å printe ut på den ene andre maskinen jeg har tilgjengelig, men der fikk jeg problemer med å installere driveren/få Windows til å gjenkjenne printeren fullstendig (den så at det var en Pixma IP4000, men stoppet der). Grunnen til dette kan være at jeg kjører en strippet ned versjon av Windows 7, så jeg tror ikke det er så stor grunn til mistanke på dette punktet.

Ser du har prøvd med vann, men du beskrev ikke hvordan. Har du prøvd med varmt vann? Ha blekkdysene i et kar / kopp eller noe med varmt vann en stund. Vær forsiktig med å tørke av, ikke bruk tørkerull e.l. på dysene da papiret lett setter seg fast i der... det er ihvertfall hva jeg mistenker. Kanskje heller en litt fuktig klut. Du mister litt blekk men det kan være verdt det om du får det til å fungere, kontra å kjøpe nytt.

Jeg har prøvd å skylle/holde hele skrivehodet under varmt vann en god stund (10+ minutter), og dessuten har jeg satt blekkpatronene i varmt vann, og så latt dem tørke før jeg kjørte en dyprensing gjennom softwaren, men ingenting forandret seg.

Min første tanke var også at det var noe galt med blekket, men siden feilen er så uniform på alle fargene, og alltid kommer ut helt likt, så tror jeg ikke det er problemet. Jeg har nå også prøvd med en ny magentapatron, og fargen kommer ut feil på akkurat samme måte selv om jeg skriver ut en farge som kun består av den fargen jeg fant som lignet mest på blekket (minst blanding med andre farger).

Tar imot flere innspill med stor takk!

Lenke til kommentar

Wops, nå føler jeg meg litt dum... klikka ikke på bildet ditt før nå. Jeg trodde en av dysene hadde tettet seg, da får man jo en manglende stripe bortover. Da har jeg brukt "varmt-vanns trikset" og det fungerer noen ganger med uttørkede tette dyser. Da har jeg bare patronen i et kar med varmt vann en stund, 15-30 min. kanskje (Ikke hele patronen da, bare dysene). Ikke rennende vann da jeg antar det tar mer blekk, uten at jeg skal si det for sikkert.

Men den fargeblandingen der må være noe annet, som du skriver. Tipper software/drivermessig. Ja om ikke bokstavene er designet slik, men det regner jeg ikke med.. Så jeg har egentlig ikke noe forslag på hva det kan være.

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Heisann,

det er ikke anbefalt å skylle patronene med varmt vann da dette fikserer blekket (gjør at det stivner). Dersom patronene ikke kommer igang ved å kjøre skriverens renseprogram et par ganger kan du fysisk prøve å rengjøre patronen. Dytt forsiktig i blekkåpningen med en fuktet q-tip, hjelper ikke dette hold dysene under rennende, kaldt vann i et minutts tid.

Sørg for at kontaktflatene er tørre før du monterer tilbake i skriveren.

Hvis utskriftene ikke blir bedre forslår jeg at du kontakter inklcubs kundeservice og reklamerer på patronen(e)

/Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...