Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt leiekontrakt på 6 måneder - kan vi bare flytte ut uten oppsigelse ved utløpt leietid?

Lovegame

Anbefalte innlegg

Hei,

Leier en leilighet sammen med dama som vi har leid nå i snart 6 måneder. Kontrakten går ut nå den 15. september. Det står ingenting i kontrakten om fortsettelse av leie, bare at leieperioden er over etter 6 måneder. Huseier har også sagt til oss at han ville vurdere om han ville ha oss der videre. (rundt 2 uker siden dette ble sagt)

Vi har nå skaffet oss ny leilighet, og flytter for harde livet i frykt om å plutselig stå på gata når leieperioden går ut.

Det jeg lurer på, må vi si opp denne kontrakten, eller er vi bare "ferdig" der når leieperioden går ut, no strings attached?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på, må vi si opp denne kontrakten, eller er vi bare "ferdig" der når leieperioden går ut, no strings attached?

Er det en tidsbegrenset kontrakt gjelder datoen kontrakten utløper som siste dag du disponerer leiligheten

Men du burde ha sagt opp leiligheten i henhold til oppsigelsestiden for å forhindre at utleier plutselig sier at "nei dere har ikke sagt opp, så jeg skal ha leie ut oppsigelsestiden", (dette er dog veldig usannsynlig, men er kontrakten skrevet noe rart kan utleier kreve dette).

Det er alltid lurt å ha en dialog med en utleier slik at man ikke står der uten sted å bo, og man må "okkupere" leiligheten.

-frank

Lenke til kommentar

Er det en tidsbegrenset kontrakt gjelder datoen kontrakten utløper som siste dag du disponerer leiligheten

Men du burde ha sagt opp leiligheten i henhold til oppsigelsestiden for å forhindre at utleier plutselig sier at "nei dere har ikke sagt opp, så jeg skal ha leie ut oppsigelsestiden", (dette er dog veldig usannsynlig, men er kontrakten skrevet noe rart kan utleier kreve dette).

Det er alltid lurt å ha en dialog med en utleier slik at man ikke står der uten sted å bo, og man må "okkupere" leiligheten.

-frank

Problemet er at det ikke er mulig å ha en ordentlig dialog med huseier. Har aldri vært borti en så vanskelig kar før. Vet ikke om vi har oppsigelsestid engang, står ingenting om dette i kontrakten. Vil egentlig bare ha så lite med utleier å gjøre som mulig.

Lenke til kommentar

Man har ikke oppsigelsestid på tidsbestemt kontrakt. Vanlige da er at avtalen opphører uten oppsigelse på datoen i kontrakten, så må man tegne ny. Mulig unntak er hvis leietaker ikke flytter ut og utleier ikke motsetter seg det på riktig måte, da kan man anse avtalen som løpende med 3 måneders oppsigelse. Leietiden her er litt wonky også, så det er mulig dere kan kreve løpende kontrakt med grunnlag i husleielovens bestemmelser for tidsbestemt kontrakt, men her ser det jo ut som dere er best tjent med at leieforholdet bare løper ut, så ikke ta det opp...

Hvis dere har ny bolig ville jeg bare flyttet og latt kontrakten gå ut. Ta kontakt med huseier og avtal tid for tilbakelevering i god tid, han kan ikke motsette seg det.

OBS: Siden han er av den vanskelige typen: Hvis du har betalt depositum direkte til hans konto må dere passe på å motregne det mot de siste husleiene, så han slipper å lage problemer med tilbakebetaling.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har ikke oppsigelsestid på tidsbestemt kontrakt. Vanlige da er at avtalen opphører uten oppsigelse på datoen i kontrakten, så må man tegne ny. Mulig unntak er hvis leietaker ikke flytter ut og utleier ikke motsetter seg det på riktig måte, da kan man anse avtalen som løpende med 3 måneders oppsigelse. Leietiden her er litt wonky også, så det er mulig dere kan kreve løpende kontrakt med grunnlag i husleielovens bestemmelser for tidsbestemt kontrakt, men her ser det jo ut som dere er best tjent med at leieforholdet bare løper ut, så ikke ta det opp...

Hvis dere har ny bolig ville jeg bare flyttet og latt kontrakten gå ut. Ta kontakt med huseier og avtal tid for tilbakelevering i god tid, han kan ikke motsette seg det.

OBS: Siden han er av den vanskelige typen: Hvis du har betalt depositum direkte til hans konto må dere passe på å motregne det mot de siste husleiene, så han slipper å lage problemer med tilbakebetaling.

Depositum er selvfølgelig betalt direkte siden vi begge var idioter og ny i "bransjen". Men pengene får vi nok tilbake, da vi "har noe" på han, rett og slett.

Sendte melding til han nå og skrev at vi flytter ut nå den 15. Vi er så og si utflyttet allerede, så han har god tid til å eventuelt finne nye leiere. Nøklene regner jeg med blir levert i slutten av uken.

Lenke til kommentar

[Depositum er selvfølgelig betalt direkte siden vi begge var idioter og ny i "bransjen". Men pengene får vi nok tilbake, da vi "har noe" på han, rett og slett.

Sendte melding til han nå og skrev at vi flytter ut nå den 15. Vi er så og si utflyttet allerede, så han har god tid til å eventuelt finne nye leiere. Nøklene regner jeg med blir levert i slutten av uken.

Har dere ubetalte husleieregninger? I så fall: Ikke betal dem, men trekk det fra depositumsbeløpet. Greit at dere har "noe" på ham (ofte et ganske dårlig utgangspunkt for en rettslig prosess, for øvrig), men det betyr ikke at dere på noe enkelt vis får pengene igjen.

Angående spørsmålet i første post:

Adgangen til å gjøre tidsbegrensede leieavtaler reguleres av husleieloven § 9-3. Utgangspunktet er at en tidsbestemt avtale må være på 3 år eller lengre. Dersom det er en lofts- eller sokelleilighet i huseiers bolig kan 1 år avtales.

For at mindre enn 1 år skal kunne avtales, må utleier ha en saklig grunn til grensen, herunder at huseier selv eller "noen som hører til husstanden" skal bruke boligen. Men for at et slikt unntak skal kunne gjøres, så må grunnen være opplyst skriftlig senest på tidspunktet for avtaleinngåelsen.

Jeg forstår deg slik at det ikke er gitt noen slike opplysninger i kontrakten (og tar forbehold om at slike opplysninger heller ikke er gitt skriftlig "utenfor" kontrakten, men før inngåelse.

I utgangspunktet er dermed ikke 6 måneders tidsbegrensning tillatt i dette tilfellet - men husleieloven er bare ufravikelig til leiers ugunst. Siden du også på utflyttingstidspunktet ønsker å godta tidsbegrensningen, kan altså ikke utleier møte deg med at du ikke har sagt opp, for etter § 9-2 utløper en tidsbegrenset leieavtale ved utløpet av den avtale leietid, uten oppsigelse.

Du kan dermed fint flytte ut uten å si opp. Når du nå i tillegg har gitt beskjed bør dette være helt uproblematisk. Du trenger altså ikke være redd for å måtte betale lengre enn de avtalte 6 månedene.

Jeg vil gjerne også opplyse Frankhaugen om at man ikke kan lage en "noe rart utformet avtale" og i den kreve at utleier må si opp den tidsbestemte avtalen - det ville nemlig være til leietakers ugunst, og det som er til leietakers ugunst kan man ikke gyldig avtale.

Til sist: Vennligst bruk emnefeltet på en litt mer opplysende måte neste gang, siden en svært stor andel av trådene på dette forumet handler om leie av bolig, er den valgte tittelen "Leie av leilighet" fullstendig intetsigende. Jeg har forandret den til noe litt mer opplysende.

Lenke til kommentar

Traff ikke spikeren med emnetittelen nei, takker for at du retta. :)

Vi har ingen ubetalte regninger bortsett fra strømmen frem til den 15, men om han blir vanskelig er jeg ikke redd for å anmelde karen. Det vi "har på han" er at han leier ut mer enn han egentlig "kan" for å få mere igjen på pensjonen. Dette ba han oss holde kjeft om da vi flyttet inn.

Jeg satser på at dette løser seg på beste måte og at han ikke prøver seg på noe tull, kommer i så fall tilbake med mer info senere. :)

Takker igjen for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...