Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hittegods

Sheldon C

Anbefalte innlegg

Har funnet en lommebok med noen få hundrelapper, ingen kort eller noe som helst som kan spore eier.

Antar at jeg plikter å levere denne til politi, men hva skjer videre i saken? Har jeg krav på finnerlønn, eventuelt dekning for mine kostnader ved å levere lommeboken?

Hva skjer med lommeboken hvis ingen gjør krav på den? Blir den returnert til finneren eller går den til statskassa?

Søkte etter informasjon om hittegods på politi.no, men fant ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du det du trenger å vite angående hittegods.

http://www.lovdata.n...530529-003.html

Edit: Du skal selvsagt levere det til politiet snarest:

§ 2. Veit finnaren kven det er som eig godset eller får han greie på det, skal han straks gjeva godset attende eller gjeva eigaren rådvelde over det.

Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politiet på den staden der godset er funne. Det same skal finnaren gjera når eigaren er oppmoda om å henta godset, men ikkje gjer det innan rimeleg tid, eller han nektar å svara finnarløn eller annan kostnad som er komen på.

Endret av NikkaYoichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du plikter vel ikke levere noen ting,men slikt en bare gjør...ja du har krav på finnerlønn,men det er jo helt opp til eier av lommebok.Levert inn en del,men aldri motatt så mye som en takk engang....

Jeg leste gjennom lovteksten i linken over og tolker det slik at ved innlevering av hittegods er det Politiet som skal håndtere fastsetting og utbetaling av finnerlønn.

Når du har levert inn hittegods, har Politiet registrert dine personalia?

Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Ja du plikter å levere den inn til politiet dersom du ikkje veit kven som eig lommeboka. Dersom du beheld lommeboka så er det tjuveri sidan detter er ein eigendel som du ikkje eig.

Dersom lommeboka ikkje blir henta innan 3 måneder så blir den solgt, i dette tilfellet så er det nok berre pengane som er av verdi. Det som ikkje kan selgast vil du som finner kunne få beholde. Etter salget så skal finnaren ha 1/3 av salgsverdien (minus eventuelle utgifter) medan 2/3 går til statskassa.

Dersom eigaren melder seg så skal politiet fastsette finnerlønna. Etter § 9 i hittegodslova så vil eit par hundre kroner tilsvare ei finnerlønn på 15% men ikkje meir enn 50 kroner.

Det vil med andre ord ikkje være dei heilt store summane du får i finnarlønn, men spørsmålet er om du vil gjere deg til tjuv for ei lommebok med nokre få hundre kroner i.

Men du skal ikkje ha noken utgifter med å levere inn lommeboka.

Lenke til kommentar
Ok, jeg antar da at jeg får finnerlønn + eventuelle utgifter jeg har hatt ved å levere inn lomemboken (kjøring, bompenger, parkering)
Hva er galt med å bare gjøre en god gjerning, og ta eventuell finnerlønn som er gledelig overraskelse?

Strider mot mine prinsipper.

Flott fyr du.

Lenke til kommentar

Du plikter vel ikke levere noen ting,men slikt en bare gjør...ja du har krav på finnerlønn,men det er jo helt opp til eier av lommebok.Levert inn en del,men aldri motatt så mye som en takk engang....

Jan Erik, du har en lei tendens til å komme med svar på juridiske spørsmål, stort sett blottet for annet rettskildemessig grunnlag enn egen fantasi, og stort sett langt fra gjeldende rett. Det er en forbanna uting, og det strider mot reglene på juss-forumet. Hva med å enten være litt mindre bastant, eller i det minste gjøre bittelitt undersøkelsesarbeid før du svarer? Eller enda bedre: begge deler. Det tar ca. 20 sekunders googling å finne ut at svaret ditt var helt på bærtur, om du hadde gjort det hadde du sluppet å dumme deg ut, og vi slapp feilinformasjon på forumet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Ok, jeg antar da at jeg får finnerlønn + eventuelle utgifter jeg har hatt ved å levere inn lomemboken (kjøring, bompenger, parkering)
Hva er galt med å bare gjøre en god gjerning, og ta eventuell finnerlønn som er gledelig overraskelse?

Strider mot mine prinsipper.

Flott fyr du.

Takk

Lenke til kommentar

Jeg leste gjennom lovteksten i linken over og tolker det slik at ved innlevering av hittegods er det Politiet som skal håndtere fastsetting og utbetaling av finnerlønn.

Når du har levert inn hittegods, har Politiet registrert dine personalia?

Ja det gjøres jo alltid,men aldri fått finner lønn..det er vel eier som bestemmer det kanskje???Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

"Hittegods som politiet har teke vare på, skal eigaren berre få att mot å yta så stor finnarløn som politiet fastset, så nær som når det gjeld gods som nemnt i § 3 eller det er gjeve avkall på finnarløn eller finnaren samtykkjer.

.. Finnarløn som politiet har godskrive finnaren, skal gå til statskassa om finnaren ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter at han har fått varsel."

Dette er fra lovteksten, det er politiet som skal fastsette finnerlønnen. Muligens det du har funnet har så lav verdi at politiet vurderer det unødvendig med finnerlønn, eventuelt har du gitt avkall på finnerlønn når du har levert inn hittegodset.

Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...