Gå til innhold

Da har jeg forhaandsstemt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jøss, så du mener at ett sosialistisk samfunn ikke genererer goder? Du kan gjerne forklare det utsagnet. Og ja, sosialister ønsker at arbeiderne tar over produksjonsmiddlene, altså fra de rike. næmmen, produksjonsmiddlene generer jo goder.
Hvorfor er det ingen som flykter til sosialistiske land? Hvorfor er det ingen sosialsistiske land som gir nødhjelp, bare mottar? Sosialismen bryter ned folks vilje til å skape verdier, ved å gå i mot grunnleggende menneskelige behov og handlemåte. Kan du gi et eksempel på et sosialistisk eksperiment som har gitt mer enn det har tatt av verdier? Produksjonsmidler skaper ikke verdier. Det er menneskene som håndterer produksjonsmidlene, som jobber i et team, både funksjonærer og arbeidere, økonomer og vaskere. Hvem skal betale lønn til arbeiderne? Arbeiderne? Hvorfor skal arbeiderne stille på jobb kl 7 når det ikke er noen som kontrollerer at de er kommet?
Lenke til kommentar
Et hovedprinsippene til kommunistene/sosialistene er å ta fra de rike (dvs. slemme). Hvem skal man ta fra når det ikke er flere "rike". Et sosialistisk samfunn genererer ikke velstand/goder.

 

Det er det ikke. Det vil ikke være noen "rike" som du sier. Når fikk de "rike" deg til å tro at de var en nødvendighet for samfunnet? Et prinsipp er derimot å stoppe de rikes utplyndring av arbeiderne. Tror du "de rike" lager rikdommene sine selv? Det er arbeiderne som produserer rikdommene.

 

Btw, du synes kanskje ikke at DrDoogie utsagn er latterlige? Her er en godbit fra en tid tilbake (Dette var en topic):  

 

911 feiring! Hip-hip hurra, død over USA!

Veldig hyggelig gjordt ovenfor de som hadde bestefedre som slåss sammen med amerikanerne på Normandie og døde for Norges frihet.

 

Hvordan kan du holde hva DrDoogie har sagt i en tidligere samtale imot Toolshed? Har de en slags pakt om alltid å være enige med hverandre eller noe? Hvis du syntes det var latterlig kunne du sagt det der og da.

 

Hvorfor er det ingen som flykter til sosialistiske land?

Det finnes etter min mening ingen skikkelige sosialistiske land, med demokrati og flere andre grunnleggende tanker fra sosialismen. At et lands diktatoriske styre sier de er sosialistiske, gjør ikke at de er sosialister i mine øyne.

 

Hvem skal betale lønn til arbeiderne? Arbeiderne?

 

Jepp. Det er riktig.

 

Hvorfor skal arbeiderne stille på jobb kl 7 når det ikke er noen som kontrollerer at de er kommet?

 

Fordi de har lyst til å tjene samfunnet og dermed inndirekte seg selv og sine. Noen, som for eksempel anarkister, tror dette vil være nok. Andre synes nok det skal være noen demokratisk valgte som passer på slikt.

Lenke til kommentar
Det er det ikke. Det vil ikke være noen "rike" som du sier. Når fikk de "rike" deg til å tro at de var en nødvendighet for samfunnet? Et prinsipp er derimot å stoppe de rikes utplyndring av arbeiderne. Tror du "de rike" lager rikdommene sine selv? Det er arbeiderne som produserer rikdommene.  

Det vil alltid være noen som er "flinke". Noen vil være flinke med penger, andre med teknikk, og andre igjen med kjærlighet. Vårt samfunn trenger de "flinke" mer enn di "flink" trenger oss. Mener du at det skjer en "utplyndring" idag? Samfunnet har endret seg endel siden Marx førte pennen, så det går ikke ann å basere en ideologi på 150 år gammel bok. De rike lager rikdommene sine selv. I Norge er det bortimot umulig å bli rik, for det er en slik ujavn skatt også kommer formueskatt og arveavgift og alttingen... Har du noen gang tenkt på hvorfor den største andelen ungdom som har sommerjobb er de som bor i en husholdning på samlet inntekt på mellom 600000 og 1 million?
Hvordan kan du holde hva DrDoogie har sagt i en tidligere samtale imot Toolshed? Har de en slags pakt om alltid å være enige med hverandre eller noe? Hvis du syntes det var latterlig kunne du sagt det der og da.  

Blir ganske overrasket over hvorfor jeg får vite at mine innleggeg er latterlige, mens DrDoogies frustrasjon mot USA forblir uimotsagt og forties, selv om innholdet er av såpass grov kaliber at moderator stenger tråden. At DrDoogie og Toolshed er som oftest enig i hverdandres meninger er vel ingen drøy påstand.
Fordi de har lyst til å tjene samfunnet og dermed inndirekte seg selv og sine. Noen, som for eksempel anarkister, tror dette vil være nok. Andre synes nok det skal være noen demokratisk valgte som passer på slikt.
Så du tror folk som jobber i offentlig sektor stiller på jobb fordi de synes det er så fantastisk artig å tjene samfunnet og betale skatt? Tror du at de som spiller Lotto er veldig opptatt av at 1 mrd. går til veldedige formål? Sosialister og anarkister har glemt at mennesker er egoistiske og konkuransemennesker av natur, og godt er det.
Lenke til kommentar
Hvem skal betale lønn til arbeiderne? Arbeiderne?
Jepp. Det er riktig.
Du ser ikke en logisk brist her?

*Arbeiderne betaler skatt til staten.

*Staten styrer eventuelt overskudd og underskudd til bedriften.

*Men hvis en bedrift tjener penger så vil jo det ifølge sosialistisk tankegang si at noen taper penger. For ifølge sosialistene kan man ikke tjene penger uten at noen taper penger.

Resultatet av dette er at for at staten skal kunne betale ut lønn til arbeiderne må den ta 100% skatt. Og da er man omtrent like langt.

Lenke til kommentar

Nei du. Nå er vi på forskjellige stadier av sosialismens utvikling her. Jeg er i kommunismen. Helst skal vi ikke ha noe penger. Og "lønn" er det man får av mat, husly osv. Kort sagt alt man trenger. Alle kommer til å være arbeidere, så tjenestene du utfører kommer til å være din "lønn" til resten av arbeiderene. Og dessuten skal det ikke være noen stat som den eksisterer i dag.

Lenke til kommentar

FiskePinna, for det første, karl marx har blitt gjort til gjenstand for ideologi, hans bøker ligger i vitenskaplig sosiologisk / økonomisk tradisjon.

 

for det andre vil vel ikke mange på venstresiden i norsk (og vestlig) politikk ha rent "sosialistisk styre" slik som du bruker eksempler på (østblokk osv.), mitt syn er: en jevnere, ikke jevn fordelig. det finnes ingen direkte motsetninger til disse ekstreme sosialistiske statene i dag. slik sett setter du opp moderat høyre mot ekstrem venstre

 

et eksempel på fordeling:

direktør tjener 65 ganger mer enn en arbeider som skrur sammen tver vs.

direktør tjener 3 ganger mer enn en arbeider som skrur sammen tver

Lenke til kommentar
Mener du at det skjer en "utplyndring" idag?

Ja, det mener jeg. Ikke til så stor grad i Norge, pga vi har så pass god fordeling av rikdommene. Så den gjennomsnittlige arbeider får tilbake for sitt arbeid. Men ser du globalt på det driver hele Norge en utplyndring av arbeidere i andre land. Våres velferd baserer seg på at vi får store verdier fra land der befolkningen er fattig og arbeider for akkurat det de trenger for å overleve. Skal vi stoppe denne utplyndringen, men beholde kapitalisme, vil vi gå tilbake til det samfunne som eksisterte da Marx førte pennen.

Lenke til kommentar
Så du tror folk som jobber i offentlig sektor stiller på jobb fordi de synes det er så fantastisk artig å tjene samfunnet og betale skatt? Tror du at de som spiller Lotto er veldig opptatt av at 1 mrd. går til veldedige formål? Sosialister og anarkister har glemt at mennesker er egoistiske og konkuransemennesker av natur, og godt er det.

Nei. Det tror jeg ikke. De stiller på jobb for å tjene penger og leve. Hele samfunnet er basert på at jo mer penger du tjener jo mer respekt får du. Dersom det baserte seg på at du fikk respekt for den jobben du gjør, hadde det vært anderledes tror jeg. Jeg tror ikke mennesker er egoistiske og konkurransemennesker av natur, nei. Jeg tror vi er flokk-dyr, som vil gjøre det som er best for flokken. All denne konkurransen strider mot vår natur, og det er grunnen til at folk blir deprimerte, kommer i psykisk ubalanse o.l.

 

Greit at du mener at vi er egoistiske, men at du synes det er godt?

Lenke til kommentar
Jeg tror vi er flokk-dyr, som vil gjøre det som er best for flokken.
Klart vi er flokk-dyr, men det er først og fremst fordi vi selv er tjent med å være i en flokk og følge en leder. Når hannløven som leder flokken blir gammel blir den utfordret av en yngre hann, og den som overlever kampen blir den nye lederen og får førsteretten til hunnene ( :D ) og maten. I naturen er det hele tiden konkurranse både mellom artene og artene imellom. Dette er en forutsetning for at evulosjonen skal gå i "riktig" retning. Grunnen til at mange blir deprimerte og får psykiske problemer er at de faller utenfor "flokken", det være kameratgjenger, det kan være problemer med å skaffe seg parringsdyktig hokjønn, det kan være problemer med resten av "gruppen"/familien.
Greit at du mener at vi er egoistiske, men at du synes det er godt?
Leste en gang et ordtak, lurer på om det var av sosialøkonomen Smith: Individets beste er også samfunnets beste eller noe i den duren. Det vil si at mennesker som handler til sitt eget beste også handler til det beste for samfunnet.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke heelt hvordan man skal forsvare det kommunistiske/sosialistiske system. jeg var ikke klar over hvordan denne tråden hadde dreid, da jeg laget min egen, som omhandler omtrent det samme. Beklager!

 

Men jeg tenkte å tilføre litt nytt blod her:

 

JA, man skal stemme, hvis ikke kan du IHVERTFALL ikke syte. Hvem er de største syterne? Jo, de som ikke stemmer. Derfor; STEM!

 

Siden denne andre diskusjonen anngående USA og September 11, også har kommet med her, vil jeg kommentere litt, bare litt, i første omgang:

Å komme med Beskyldninger/ironiske lykkeønskninger, slik som gjort her; ser jeg på som grusomt. Jeg støtter USA iforhold til Irak, i forhold til Afganistahn, og også når det gjelder alle de som har mistet livet, mens de kjempet for sitt land. Er det noen jeg har respekt for, er det dem: Det finnes et flott ordtak/ordspill, det lyder slik:

 

All gave Some

Some gave All

Support Our Troops! (de amerikanske troppene, for de som ikke forstod det)

 

Det er rett og slett HÅN mot de som døde September 11, og rope død over USA. Hvordan hadde egetlig DU taklet det om jeg kom inn under begravelsen til din bestemor eller mor, hopper opp på kisten og roper "ENDELIG", eller noe i den duren? Jeg trekker ihvertfall paraleller der.

Lenke til kommentar
...

Men jeg tenkte å tilføre litt nytt blod her:

 

JA, man skal stemme, hvis ikke kan du IHVERTFALL ikke syte. Hvem er de største syterne? Jo, de som ikke stemmer. Derfor; STEM!

 

Greit, da tar vi litt logikk for nybegynnere:

 

1.)

 

* Man stemmer ikke for å ha rett til å klage

---

=> Ergo er utsagnet "ikke rett til å klage" uvesentlig for vurderingen om man skal stemme eller ei.

 

 

2.)

 

* Når man stemmer, bidrar man til at noen blir valgt.

* Hvis noen blir valgt, foretar disse menneskene vurderinger og utfører handlinger.

* Disse vurderingene og handlingene resulterer i at noen blir misfornøyde.

---

=> Ergo gir man folk grunn til å klage når man stemmer.

 

Så jeg vet ikke om du ser problemet i logikken din...

 

...

Å komme med Beskyldninger/ironiske lykkeønskninger, slik som gjort her; ser jeg på som grusomt. Jeg støtter USA iforhold til Irak, i forhold til Afganistahn,  

...

Det er rett og slett HÅN mot de som døde September 11, og rope død over USA.

 

La meg da klarlegge min posisjon på akkurat det spørsmålet. Og ønsker dere å komme med innspill på det, så send det direkte til meg og ikke la diskusjonen ta av slik at denne tråden blir stengt.

 

1. Jeg betrakter Pentagon, Det Hvite Hus, WTC, og Oklahoma "whatever" Building legitime mål.

2. Jeg betrakter de amerikanske soldatene som hjernevaskede og lite greie leiesoldater som selger seg for oljeindustrien.

Lenke til kommentar

1. Jeg betrakter Pentagon, Det Hvite Hus, WTC, og Oklahoma "whatever" Building legitime mål.  

2. Jeg betrakter de amerikanske soldatene som hjernevaskede og lite greie leiesoldater som selger seg for oljeindustrien.

1. Greit å få avklart dette. Du synes altså at alle angrep mot USA, også sivile instalasjoner kan forsvares. Gidder ikke å kommentere dette.

2. Det er bare trist. Har en link her jeg synes du burde besøke: http://www.mentalhelse.no/

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har peiling på politkk, er det jo bare å stemme høyre.
Nå begynner jeg å lure på om du er mindre seriøs enn jeg trodde...

 

Det er to grupper folk som har stemt Høyre i Bergen.

Den ene er de rike. Og da er det forståelig for meg. Alle rikes drøm må være å ha en person som Herman Friele som ordfører.

Den andre gruppen er de som er påvirket av reklamekampanjene hans.

 

Tenk på hva alle pengene Herman Friele har brukt på plakater i Bergen kunne vært brukt til. Han har sikkert brukt over millionen på bare reklame.

1. Skulle tro det var unødvendig for et parti med respekt for seg selv.

2. Hvor mange familier i uland kunne fått rent vann i springen for pengene?

3. Hvor mange skoler kunne vært laget i uland for de?

4. Kaffeplukkerne i Kenya har ikke råd til å servere venner kaffe når de kommer på besøk. De jobber umenneskelig lange arbeidsdager og tjener minimalt. På disse er H. Friele blitt millionær. De pengene kunne han ha brukt på å bedre vilkårne der.

 

Høyre eier ikke respekt for andre enn sine "med-mennesker", og det inkluderer ikke arbeiderklassen!

Lenke til kommentar

Nei men, hallo!!!!

 

Det jeg sa om høyre var vel ment LITT ironisk. "de rike", er ikke de mennesker de?Deer bare "rike". Hvorfor er det "de rike" som vil ha Herman Friele som ordfører, elller borgermester som han vil kalle seg?

 

Reklamekampanjer er elt greit, for min del kunne det gjerne vært slike på TV også. Jeg var i Bergen på Søndag kveld, men det var litt sent. Jeg så ingen plakter :cry:

Du har nok ikke sett hvordan slikt foregår i US! Her står det medpolitikere på kjøpesenterene med BØSSER. (jeg ga to quarters til Bush' kampanje) Det er viktig å påvirke de som skal stemme! Det er du vel enig i. De må VITE hva det er de stemmer for.

 

Og når det er sagt kan jeg også si at jeg har full respekt for Friele. Han driver et gigiantisk selskap, som gårbra. Stort sett har nok kaffearbeiderne det OK, de som har det greit kommer jo ikke frem i media.

Lenke til kommentar
Jeg var i Bergen på Søndag kveld, men det var litt sent. Jeg så ingen plakter :cry:
Ehm.. Valgkampen ferdig?

Du har nok ikke sett hvordan slikt foregår i US! Her står det medpolitikere på kjøpesenterene med BØSSER. (jeg ga to quarters til Bush' kampanje) Det er viktig å påvirke de som skal stemme! Det er du vel enig i. De må VITE hva det er de stemmer for.

Det høres ut som om du mener USA er et forbilde for oss.
Og når det er sagt kan jeg også si at jeg har full respekt for Friele. Han driver et gigiantisk selskap, som gårbra.
Jeg har ikke respekt for folk som utnytter andre og lever bra på andres elendighet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...