Eriksendrul Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Er ingen ekspert innenfor norønn mytologi men dette ser ut til og være en ganske grov feil i thor filmen Lokes far i den filmen kalles for laufey. Men laufey er navnet til lokes mor ifølge mytologien. Lokes far derimot heter Fårbaute/Fárbauti In Norse mythology, Fárbauti (Old Norse: "cruel striker") is the jötunn husband of Laufey or Nál and the father of Loki Loke er sønn av jotnen Fårbaute («den som slår heftig») og (muligens åsynja) Lauvøy (eller Nål) Og vi vet alle at Jotnen i den filmen er Laufey/lauvøy mens i mytologien sier de at jotnen heter Fårbaute/Fárbauti Stemmer ikke dette ? ganske grov feil vil jeg si Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Norrønske Thor =! Marvels Thor 3 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 2. september 2012 Forfatter Del Skrevet 2. september 2012 Norrønske Thor =! Marvels Thor ' Jaja jeg vet det er film , Men dette er en nokså grov feil når alt annet så og si stemmer =P Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Norrønske Thor =! Marvels Thor ' Jaja jeg vet det er film , Men dette er en nokså grov feil når alt annet så og si stemmer =P Nei, det er ikke en bare en film. Tegneseriefiguren Thor og verdenen rundt Thor er ikke ment til å være eksakt den norrønske versjonen, ergo er det ikke feil. Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Som Rampage allerede har svart, er ikke Thor filmen basert på norrøn mytologi. Den er basert på Marvel's karakter Thor (som jo selvsagt er basert på norrøn mytologi, men som ikke er det samme). Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Filmen om Thor er uansett elending 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 2. september 2012 Forfatter Del Skrevet 2. september 2012 (endret) Som Rampage allerede har svart, er ikke Thor filmen basert på norrøn mytologi. Den er basert på Marvel's karakter Thor (som jo selvsagt er basert på norrøn mytologi, men som ikke er det samme). Ja jeg det står "marvels`s Thor" Men tenkte kanskje dette var en "rookie mistake" siden det er jo tross alt amrikanere som har med dette og gjøre =P Evelen: Si hva du vil men jeg liker stort sett alt marvel har og by på =) Men det jeg tenker nå da er at de har brukt navnet til en av Loki`s foreldre men de har satt det på faren så det virker jo som om de har prøvd og gjøre det riktig, Derfor jeg undrer litt på om dette er en feil eller om de er fult klar over det Noe litt ironisk er jo at Heimdall kalles for "Den hvite ås" Endret 2. september 2012 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Marvel ville nok ikke kopiere av direkte, men hentet mye inspirasjon fra norrønsk mytologi, derav navn og evne-konseptene, med mer. Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Er begrenset hvor mye de kan kopiere direkte også sant pga rettigheter, dersom de har sånne små endringer så kan de kalle karakteren "sin egen" og slipper å betale i dyre dommer til de som originalt eier karakteren Thor. Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Ehh... hvem er det som eier den "originale" Tor med hammeren? Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Er begrenset hvor mye de kan kopiere direkte også sant pga rettigheter, dersom de har sånne små endringer så kan de kalle karakteren "sin egen" og slipper å betale i dyre dommer til de som originalt eier karakteren Thor. Karakteren Thor er jo basert på Tor med hammeren fra nørron mytologi, sønn av Odin etc. Dette var en "religion" i vikingtida, så det er nok ingen som eier noen rettigheter. Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Åh, det visste jeg ikke. Kult, da! Så betyr det at jeg f.eks kunne helt lovlig skrive en bok om sånn hobbiter og dverger og sånn uten å måtte betale for å bruke disse figurene? Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Hobbiter er oppfunnet av Tolkien. Om det fortsatt er opphavsrett på de, vet jeg ikke. Dverger derimot kan du skrive så mye du vil om. Lenke til kommentar
Oriuss Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Lotr bøkene er det forsatt opphavsrett på. Opphavsretten gjelder 70år etter forfatters død. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Åh, det visste jeg ikke. Kult, da! Så betyr det at jeg f.eks kunne helt lovlig skrive en bok om sånn hobbiter og dverger og sånn uten å måtte betale for å bruke disse figurene? Fantasi,Mytologi,relgion og myter har ingen opphavsrett på, Så om du vil skrive om hobitter,orker,alver,drager osv så kan ingen stoppe deg , Men er den veldig lik andre bøker og baserer seg på det samme som for eks ringens herre kan du støte på noen problemer. Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Åh, det visste jeg ikke. Kult, da! Så betyr det at jeg f.eks kunne helt lovlig skrive en bok om sånn hobbiter og dverger og sånn uten å måtte betale for å bruke disse figurene? Fantasi,Mytologi,relgion og myter har ingen opphavsrett på, Så om du vil skrive om hobitter,orker,alver,drager osv så kan ingen stoppe deg , Men er den veldig lik andre bøker og baserer seg på det samme som for eks ringens herre kan du støte på noen problemer. Ikke helt riktig. Ihvertfall en av de du ramser opp (hobbiter) er skapt av Tolkien. Som Oriuss nevner overfor gjelder opphavsretten i 70 år etter at forfatteren er død. Dvs. at hobbiter er opphavsrettsbeskyttet til 2. september 2043. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Åh, det visste jeg ikke. Kult, da! Så betyr det at jeg f.eks kunne helt lovlig skrive en bok om sånn hobbiter og dverger og sånn uten å måtte betale for å bruke disse figurene? Fantasi,Mytologi,relgion og myter har ingen opphavsrett på, Så om du vil skrive om hobitter,orker,alver,drager osv så kan ingen stoppe deg , Men er den veldig lik andre bøker og baserer seg på det samme som for eks ringens herre kan du støte på noen problemer. Ikke helt riktig. Ihvertfall en av de du ramser opp (hobbiter) er skapt av Tolkien. Som Oriuss nevner overfor gjelder opphavsretten i 70 år etter at forfatteren er død. Dvs. at hobbiter er opphavsrettsbeskyttet til 2. september 2043. ja det kan stemme det , Trudde det var en gammel mytologisk skapning men de heter kanskje noe annet det jeg tenker på =P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå