Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Dette er et eksempel, et eksempel på trofasthet. Tror du ikke at Gud godgjorde dette i etterlivet?

Hva skal vi bry oss med ting vi opplever i dette prøvelsensmes tid?

Gud reiste opp Job, og Satan tapte med sine anklager.

Det hele er som en domstol, Satan er menneskets beskylder og aktor, samtidig styrer det onde i verden. Gud dømmer oss for det som skjer, og han er rettferdig. Dette med Job kan synes urettferdig, men Gud og Job måtte bevise Jobs uskyld..

Hvis en "Gud" hadde myrdet familien min, og gjort meg hjemløs og syk, hadde jeg ikke tenkt "Ja ja, det ordner seg vel når jeg dør. Guds veier er uransakelige."

Jeg nekter å tro at Job hadde godtatt å bli behandlet på den måten av en han så opp til, og tilba hver dag.

Det blir som at din aller beste venn dreper hunden din, som du har hatt i mange år, og er så glad i. Du vil helst ikke se den personen igjen etter noe sånt.

Hvorfor skal vi bry oss? Rett og slett fordi det er NÅ vi lever, og det som skjer med oss NÅ, er det som teller.

Hvorfor skal vi kaste bort livet vårt på å tilbe "guder", og glede oss til å komme til et "paradis", som ingen kan bevise at eksisterer?

De som ikke tror på gud er IKKE mennesker. Alle tro på gud, om det er Allah, Jesus, Shiva, eller buddah, spiller ingen rolle. Haade jeg hatt makten til å styre verden, hadde tvunget alle sammen til å tro på gud!!!

Okay. Hvorfor?

Du lever lengre. Du er mindre ensom, dersom du skulle være det. Hvorfor? Religiøs folk deltar i flere religiøse aktivitet og lignende.

Og nå kommer den delen av diskusjonen, der du viser til rapporter og statistikker på at religiøse mennesker lever lengre enn ikke-religiøse.

Jeg er ikke ensom. Jeg har både jobb, kone, barn, venner, og gode kollegaer. Og dette kommer kanskje som et sjokk, men vi som ikke er religiøse, deltar også i aktiviteter, bare at de aktivitetene ikke er religiøse.

Hvordan er egentlig din oppfatning av dagen til en gjennomsnitts ateist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke tar feil, så mener du at religioner er noe vondt. Det er det ikke. Religioner skaper fred - gjelder såvidt alle religioner - også islam (se bort fra teite islamister).

Jeg har ikke sagt noe om jeg mener at alle religioner er noe vondt. Jeg mener at de fleste religioner har potensialet i seg til å brukes på mange måter, men at måten det slår ut på varierer veldig. Det jeg derimot mener er at ingen religion gir et korrekt bilde av virkeligheten.

Når vi først er inne på hva vi mener, hvorfor mener du at religion skaper fred? Det virker som et veldig lite nyansert bilde, hvis du ikke åpner for at religion både kan føre til fred og til krig.

Da snakker vi nok om falske troende som misbruker religionene som maktbruk. Noe vi har sett helt siden middelalderen og korstogene, krig er ikke noe Gud liker, heller ikke de som gjør ondt i hans navn.

Selvom Gud har støttet Israel i krig i oldtiden så var dette kriger mot folk som gjorde onde ting.

Slike ting kunne være å brenne barn på bålet, lystmord og voldsleker som gjorde gatene røde av blod, mannlig voldtekter av fremmede, voldtekt av barn og utstrakt incest. Feks Sodoma og Gomorra.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Misbruker? De er jo ekte troende, ikke falske. Ekte troende som bruker religionene slik de er designet, for maktbruk. Noe vi har sett helt siden religioner ble oppfunnet.

Krig er noe Gud liker, noe Gud bidrar med, sverdets Gud, bibelens Gud, krigsguden Jahve. Ondt er definert av Jahve som "det Jahve ikke ønsker skal skje". Så hvis Jahve ønsker at du skal ta slaver, drepe og voldta, så er dette per definisjon godt.

At du sier at Jahve ikke liker de som gjør ondt er det samme som å si at Kim Jung-Un ikke liker at nord-koreanere gjør noe ondt.

Hvis vi definerer ondt uavhengig av Jahve, så vil Jahve havne under kategorien "ond".

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misbruker? De er jo ekte troende, ikke falske. Ekte troende som bruker religionene slik de er designet, for maktbruk. Noe vi har sett helt siden religioner ble oppfunnet.

Ekte troende ville ikke deltatt i krig for olje, eller krig ved å sprenge uskyldige med selvmordsbomber. I Norge fritas mange kristne for militærtjeneste pga sin tro.

Lenke til kommentar

Kun ekte troende deltar i krig for olje og for å sprenge mennesker.

Husk at ordet "uskyldig" betyr de som guden ikke ønsker skal dø. Så å drepe homofile og avgudsdyrkere havner ikke under kategorien "uskyldige", akkurat som per guds definisjon havner ikke gud under kategorien "ond".

Du lever i en fantasiverden der ordene du bruker ikke har samme betydning som den verdenen vi felles lever i. Ordene strekker ikke til, de lar seg ikke overføre i betydning.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Krig er noe Gud liker, noe Gud bidrar med, sverdets Gud, bibelens Gud, krigsguden Jahve. Ondt er definert av Jahve som "det Jahve ikke ønsker skal skje". Så hvis Jahve ønsker at du skal ta slaver, drepe og voldta, så er dette per definisjon godt.

At du sier at Jahve ikke liker de som gjør ondt er det samme som å si at Kim Jung-Un ikke liker at nord-koreanere gjør noe ondt.

Hvis vi definerer ondt uavhengig av Jahve, så vil Jahve havne under kategorien "ond".

Krig i bibelen var ofte kriger der Gud deltok selv. Dersom Gud selv deltar, så har jeg tro på at krigen var legitim.

Både Gud og Jesus taler for fred og fredelige løsninger, vend det andre kinn til er umulig en oppfordring til krig...

Lenke til kommentar

Selvsagt. Definisjonen av legitim ifølge Jahve er "når Gud selv deltar".

Så å si at det er legitimt er banalt, meningsløst.

At Jahves handlinger er legitime er det samme som å si at Jahves handlinger er Jahves handlinger.

Å si at Jahve ikke er ond er det samme som å si at Jahve ikke gjør slike Jahve ikke ønsker å gjøre.

Å si at Jahve ikke støtter drap av uskyldige er det samme som å si at Jahve ikke støtter drap på de Jahve ikke støtter å drepe.

Ordenes betydning du bruker i din fantasiverden lar seg ikke overføre til vår felles virkelighet.

Gud og Jesus er for slaveri, etnisk rensning, massemord og krig og oppfordrer til drap og vold igjennom store deler av bibelen.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skolen underviser bibelen og religion på like ensidig måte som søndagsskolen.

Du må lese bibelen selv for å se alt tullet som står der.

Gud bidrar i krig på ulike måter, men helst ikke i de kriger der fienden har jernvogner.
IronChariots.jpg

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Krig i bibelen var ofte kriger der Gud deltok selv. Dersom Gud selv deltar, så har jeg tro på at krigen var legitim.

Oi, det fikk jeg ikke med meg i historietimene. Gikk han rundt med en stor slegge som Sauron i Ringenes Herre?

Han sendte med et mektig våpen som de kalte paktkisten, denne var så farlig at israelittene som ikke skulle komme i kontakt med den og gjorde det døde på stedet. Gud sendte også engler og var av og tilstede i sin svevende festning. I Jerusalem hadde Gud lenge tilstedeværelse i himmelborgen som stod direkte over tempelet....

Lenke til kommentar

Skolen underviser bibelen og religion på like ensidig måte som søndagsskolen.

Du må lese bibelen selv for å se alt tullet som står der.

Jeg prøvde, men måtte legge den fra meg. Klarte rett og slett ikke å fortsette uten å bli oppgitt over at folk tror på det som står i den.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han sendte med et mektig våpen som de kalte paktkisten, denne var så farlig at israelittene som ikke skulle komme i kontakt med den og gjorde det døde på stedet. Gud sendte også engler og var av og tilstede i sin svevende festning. I Jerusalem hadde Gud lenge tilstedeværelse i himmelborgen som stod direkte over tempelet....

Om gud. Selveste gud. I sin reneste form, faktisk var med i en krig. Hvorfor i helvete innså ikke alle andre da med en gang at de tok feil og alle levde lykkelig under denne guden? Nope. Henger ikke på greip noe av det.

Men for nysgjerrigheten sin skyld må du gjerne komme med noen årstall, områder og steder hvor disse tingene skjedde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det står nedskrevet ting som for oss med vår teknologi er far fetched, betyr ikke nødvendigvis at det ikke er sant.

En bensinbil ville vært utrolig for Moses og hans folk, dersom vi ikke hadde funnet opp bensinbiler, og Moses skrev om en bensinbil så ville vi sikkert trodd det var oppdiktet.

Det Moses og folket hans David etc så og opplevde er teknologi som vi enda ikke har funnet opp eller utviklet...

Men Gud og hans hær kjenner slik teknologi.

Om vi hadde hatt den store kisten, så kunne vi forsket på den. Men det var vel ikke Guds vilje at vi skulle arve det våpenet...

Lenke til kommentar

Det Moses og folket hans David etc så og opplevde er teknologi som vi enda ikke har funnet opp eller utviklet...

Men Gud og hans hær kjenner slik teknologi.

Om vi hadde hatt den store kisten, så kunne vi forsket på den. Men det var vel ikke Guds vilje at vi skulle arve det våpenet...

Vi har jernvogner. Det er mer enn hva moses, guden din eller kisten klarer å hamle opp med.

chariots.jpg

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener den forgylte kisten som inneholdt de to steinene Moses skrev ned de ti bud på?

Ikke akkurat noe avansert våpen....

Det inneholdt nok noe annet også, paktkisten sto i tempelet og Guds bolig og makt stod over og gikk ned til tempelet.

Gud kan nok ha gjort mye med den kisten, den hadde utrolig effektivitet som våpen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det inneholdt nok noe annet også, paktkisten sto i tempelet og Guds bolig og makt stod over og gikk ned til tempelet.

Gud kan nok ha gjort mye med den kisten, den hadde utrolig effektivitet som våpen.

Mye som kan ha skjedd, gitt.

Jeg har dog til gode å se noen andre enn deg prøve å fremstille den kisten som noe annet en en kiste for å oppbevare de hellige ti bud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slike ting kunne være å brenne barn på bålet, lystmord og voldsleker som gjorde gatene røde av blod, mannlig voldtekter av fremmede, voldtekt av barn og utstrakt incest. Feks Sodoma og Gomorra.

Er det Tyskland under første verdenskrig du beskriver? Kan passe bra utifra britisk propaganda.

Andre ting som kunne være ondskap på den tiden er: forbud mot slaveri, homofile rettigheter, likestilling, menneskerettigheter og religionsfrihet.

Sodom og Gomorrah blir bleke og stusselige sammenlignet med Norge idag.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...