Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Einstein trodde på gud? Og det tar du til inntekt for deg? hahahha det er åpenbart hvem prater pisspreik her. Du vet ingenting om hva Einstein trodde på.

Du har gitt opp i det du sier "bare vent, dere vil se til slutt".

Det sier ikke de som oppriktig tror på sine nye ideer. De jobber kreativt og iherdig til det punktet hvor ingen lenger kan nekte. Du orker ikke gjøre noen ting for å skape troverdighet, da har du allerede gitt opp.

Einstein sier at han ikke tror det sitter en nisse oppe i skyene som bestemmer over oss. Det er riktig at han ikke tror på en personlig gud, men det utelukker ikke at han er troende. Einstein er faktisk en pantheist. Han tror på en guddommelig kraft som eksistere overalt, altså at gud er universet og naturen rundt oss.

In 2008, one of Albert Einstein's letters, written in 1954 in German, in which he dismissed belief in a personal God, was sold at auction for more than US$330,000. Einstein wrote, "We followers of Spinoza see our God in the wonderful order and lawfulness of all that exists and in its soul ["Beseeltheit"] as it reveals itself in man and animal," in a letter to Eduard Büsching (25 October 1929) after Büsching sent Einstein a copy of his book Es gibt keinen Gott. Einstein responded that the book only dealt with the concept of a personal God and not the impersonal God of pantheism. "I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly," he wrote in another letter in 1954.

Og uansett om han gjorde det eller ei, og om Hitler var kristen eller ei, har jo ingen betydning for diskusjonen overhode.

Jo for når kommer det som er relevant. Jeg er enig med Albert Einstein det er usannsynlig at det finnes en personlig gud, men det er mulig det finnes en form for en gudommelig kraft. For min del er det mer et håp enn tro på at det eksisterer, men tanke på at jeg ønsker gjenfødt på en aller annen måte. Så jeg ser på meg selv om agnostiker.

Jeg tror at folk har valgt å nevne Einstein og Hawking fordi dette er snakk om veldig smarte og rasjonelle mennesker. De vil derfor påpeke at religion er irrasjonelt og teit. Ved å vise at alle gærninger er religiøse og alle smartingene er ikke-religiøse. Så det er et argument, og har en viss betydning i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men tanke på at jeg ønsker gjenfødt på en aller annen måte.

Hvis du KAN bli gjenfødt, har du mest sannsynlig allerede blitt gjenfødt tidligere. Og siden du husker ingenting fra det, hvorfor er det viktig hvorvidt vi blir gjenfødt eller ei? Du vil jo aldri oppleve det.
Lenke til kommentar

Einstein trodde på gud? Og det tar du til inntekt for deg? hahahha det er åpenbart hvem prater pisspreik her. Du vet ingenting om hva Einstein trodde på.

Det sier ikke de som oppriktig tror på sine nye ideer. De jobber kreativt og iherdig til det punktet hvor ingen lenger kan nekte. Du orker ikke gjøre noen ting for å skape troverdighet, da har du allerede gitt opp.

Einstein sier at han ikke tror det sitter en nisse oppe i skyene som bestemmer over oss. Det er riktig at han ikke tror på en personlig gud, men det utelukker ikke at han er troende. Einstein er faktisk en pantheist. Han tror på en guddommelig kraft som eksistere overalt, altså at gud er universet og naturen rundt oss.

In 2008, one of Albert Einstein's letters, written in 1954 in German, in which he dismissed belief in a personal God, was sold at auction for more than US$330,000. Einstein wrote, "We followers of Spinoza see our God in the wonderful order and lawfulness of all that exists and in its soul ["Beseeltheit"] as it reveals itself in man and animal," in a letter to Eduard Büsching (25 October 1929) after Büsching sent Einstein a copy of his book Es gibt keinen Gott. Einstein responded that the book only dealt with the concept of a personal God and not the impersonal God of pantheism. "I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly," he wrote in another letter in 1954.

Og uansett om han gjorde det eller ei, og om Hitler var kristen eller ei, har jo ingen betydning for diskusjonen overhode.

Jo for når kommer det som er relevant. Jeg er enig med Albert Einstein det er usannsynlig at det finnes en personlig gud, men det er mulig det finnes en form for en gudommelig kraft. For min del er det mer et håp enn tro på at det eksisterer, men tanke på at jeg ønsker gjenfødt på en aller annen måte. Så jeg ser på meg selv om agnostiker.

Jeg tror at folk har valgt å nevne Einstein og Hawking fordi dette er snakk om veldig smarte og rasjonelle mennesker. De vil derfor påpeke at religion er irrasjonelt og teit. Ved å vise at alle gærninger er religiøse og alle smartingene er ikke-religiøse. Så det er et argument, og har en viss betydning i diskusjonen.

Og det er her feilen ligger. Det at noen er ansett som rasjonelle og smarte betyr ikke at dette gjelder over hele fjøla. Se for deg Einstein akkurat slik han var, bortsett fra at han trodde Bibelen bokstavelig. Gjør det at Bibelen er mer korrekt? Nei. Det finnes "smartinger" og "dumminger" på begge sider, og det å dra frem en legendarisk vitenskapsmann for å fremme sin sak er i seg selv tomt for saklig relevanse. Det samme gjelder å dra frem en legendarisk tyrann.

Lenke til kommentar

Newton, en av verdens mest innflytelsesrike vitenskapsmenn trodde på gud. Han gikk faktisk så langt og sa at gud var med på å rette opp i ubalansen mellom planetene og solens gravitasjoner. Dette fordi han ikke klarte å finne riktig svar.

Nå vet vi bedre.

Vil absolutt anbefale dere å høre litt på Neil deGrasse Tyson om å overtale folk:

Lenke til kommentar

Og det er her feilen ligger. Det at noen er ansett som rasjonelle og smarte betyr ikke at dette gjelder over hele fjøla. Se for deg Einstein akkurat slik han var, bortsett fra at han trodde Bibelen bokstavelig. Gjør det at Bibelen er mer korrekt? Nei. Det finnes "smartinger" og "dumminger" på begge sider, og det å dra frem en legendarisk vitenskapsmann for å fremme sin sak er i seg selv tomt for saklig relevanse. Det samme gjelder å dra frem en legendarisk tyrann.

Nettopp :)

men tanke på at jeg ønsker gjenfødt på en aller annen måte.

Hvis du KAN bli gjenfødt, har du mest sannsynlig allerede blitt gjenfødt tidligere. Og siden du husker ingenting fra det, hvorfor er det viktig hvorvidt vi blir gjenfødt eller ei? Du vil jo aldri oppleve det.

Tanken har slått meg. Mest sannsynlig er det å være død er akkurat det samme som man har opplevd flere ganger i livet. En søvn uten drømmer eller blackout etter å drikki litt for mye... Men om kroppen bare en bolig eller ett skall så vil det jo igjen være mulig å bli gjenfødt. Bevisstheten du har som mennesket er noe du har fått igjennom miljø og arv, men det utelukker at det kan finnes noe enda dypere? Hvor kommer i det hele tatt bevisstheten fra? Finnes det parallelle universer kan det hende at jeg aldri dør heller, men at den samme livet gjenspeiler seg i de andre universene. Som sagt det er et håp, men jeg tror ikke. Beste er om den dagen jeg dør og så dukker jeg som en åndelig kraft. Hvor man selv er en gud og kan f.eks velge å leve det samme livet på nytt bare med et annet utgangspunkt, hvor ting utfolder seg annerledes eller gjøre noe helt annet. Så sånn sett er du din egen herre i ditt eget univers. Å tenke logisk er bare for reelt og trist når det er snakk om liv og død. Derfor håper jeg det ikke er sånn. Ellers blir det en skuffende ending :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg dro frem Einstein fordi dette var en mann som ikke sa "vent og se, en dag vil alle godta relativitetsteorien". Derimot så satte Einstein igang en iherdig innsats for å bygge opp forsøk som ville gjøre det klart for alle at han hadde rett. Einstein hadde troen på at han hadde oppdaget noe stort.

Dette er i sterk kontrast til den late holdningen blottet for nysgjerrighet som sier "jeg bryr meg ikke nok om det jeg tror på, jeg orker ikke gjøre noe med det, derfor sitter jeg på ræva og venter. Men bare vent, en dag vil dere forstå at jeg hadde rett. Jeg klarer bare ikke å gjøre noe med det selv". En person som sier "bare vent" innrømmer for seg selv og alle rundt at det ikke er snakk om noe stort, men om noe verdiløst.

At den guden Einstein trodde på ikke har noen ting til felles med Gouldfan eller noen andre teister som gjentakende forteller løgnen om hvor "religiøs og teistisk" Einstein var, er irrelevant.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for Ateister og humanister, jeg har stor respekt for humanismen. Dersom jeg ikke hadde hatt slike opplevelser gjennom hele livet fra barns alder hadde jeg sikkert også vært ateist.

Jeg har null forståelse for dine fantasier. Det er jo åpenbart at du har gitt opp. Du tror ikke på det selv engang. Det ligger en slags uærlighet i det.

Hva skjer når kloke mennesker oppdager noe nytt? Når de forstår noe ingen andre har forstått? Einsten sa aldri "jeg kan ikke bevise dette, men i fremtiden vil dere se at jeg hadde rett". Han ga ikke opp. Han kapitulerte ikke. Han var ikke feig. Han var interessert i det han holdt på med, han var kreativ og utholdende i sitt arbeide. Og resultatet var at han beviste det han sa. Han beviste relativitetsteorien med fysiske eksperiment. Han arrangerte for forskere og reiste på kryss og tvers av europa for å finne steder der månen lagde solformørkelse. Og det gjorde han mens en verdenskrig pågikk!

Her sitter du på et anonymt forum og gidder ikke engang løfte en finger for å overbevise noen om dritten du serverer. Men oppmerksomheten, den vil du gjerne ha.

Einstein trodde forresten på Gud.

Løgn og forbandet Digt på deg, og dét med råke på! - vi har nemlig Einsteins brev, og dét teller nok litt mer enn hallelujasjonene du og dine likesinnede forkvaklete bibelmøll forsøker å juge dere til!

Til stadighet dukker det opp kristninger som ikke kan fri seg for å resirkulere sine forgjengeres feilgrep, og du er tydeligvis intet unntak?!

Einstein trodde på gud, Darwin (hils Lady Hope) omvendte seg på dødsleiet og annet fjas kristninger finner på er intet nytt, slik har de holdt på med i århundrer, i forsøk på å få guden og jesusen sin opp og gå, men i alle århundrer har de måttet ty til løgner, som ikke akkurat har styrket den saken de aldri har hatt.

Saken er vel at den guden du tilber var, og er så svak at man må juge på den både krykker og gåstol og håpe at noe fornuftig kommer ut av det?

Ellers har vi flust av uttalelser fra kirkefedre om løgnens nødvendighet for å juge jesusen kristnere, for når man juger for jesus er det liksom ikke noen ordentlig løgn?!!!

Hils Eusebius av Caesarea, Augustin av Hippo og de andre delinkventene med....i løgn skal vi forenes, med løgn skal vi seire, og med løgn skal vi ta rotta på alle fiender.

Go lay an egg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det at Einstein ikke trodde på en personlig gud med grått skjegg, betyr ikke at han ikke trodde på gud.

Og om han trodde på en gud, i noen som helst form, er i seg selv uinterresant.

Jeg gjör oppmerksom på at det ikke er jeg som dro Einstein inn i bildet. En mann som gjorde ordene Gud slår ikke terning berömt, i sin evige jakt på universets lover.

Jeg deler ikke Einsteins tro på gud, men jeg tror heller ikke på en skjeggete gud som den som finnes i malerier.

Men jeg tror på en Gud som har kraft, og som er grunnlaget for livet på jorden.

Lenke til kommentar

Det at Einstein ikke trodde på en personlig gud med grått skjegg, betyr ikke at han ikke trodde på gud.

Jo, det er akkurat hva det betyr.

Dét du bedriver kalles tankefeil av typen argumentum ad hoc, argumentum ad ignorantiam og Begging the Question.

Nei, han trodde på Spinozas versjon av Gud, det vil ikke si at han var ateist.

Lenke til kommentar

Når Einstein selv sier at han ikke tror på gud, så blir det idiotisk å diskutere hva fyren trodde på. Han var en vitenskapsmann fra begynnelse til slutt. Hans fascinasjon var universets mysterier og oppbygning. Ikke en "guddommelig kraft" eller noe annet.

Dette er uansett totalt avsporet fra temaet. Ikke fokuser på mannen. Fokuser på vitenskapen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når Einstein selv sier at han ikke tror på gud, så blir det idiotisk å diskutere hva fyren trodde på. Han var en vitenskapsmann fra begynnelse til slutt. Hans fascinasjon var universets mysterier og oppbygning. Ikke en "guddommelig kraft" eller noe annet.

Dette er uansett totalt avsporet fra temaet. Ikke fokuser på mannen. Fokuser på vitenskapen.

Javel?

http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Albert_Einstein

• Liker 1
Lenke til kommentar

It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.

Einstein stated that "My position concerning God is that of an agnostic. ..."

... I have nothing but awe when I observe the laws of nature. There are not laws without a lawgiver, but how does this lawgiver look? Certainly not like a man magnified."

Spinozas "gud":

He contended that everything that exists in Nature (i.e., everything in the Universe) is one Reality (substance) and there is only one set of rules governing the whole of the reality which surrounds us and of which we are part. Spinoza viewed God and Nature as two names for the same reality

Nå er vi borte fra en gud man tilber i religionen sin, og over til "alt i universet består av det samme stoffet". Å si Einstein er religiøs for å si noe sånt er falskt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du velger å spore av budskapet så er det tydelig at du ikke ønsker å snakke om det. Einstein og gud er irrelevant.

Saken er at du tror ikke engang selv på det du serverer til andre. Når du sier "vent å se" har du gitt opp. Du har ikke evne, kreativitet og vilje til å faktisk gjøre det klart og tydelig for andre at det du sier er riktig. Det hadde Einstein. Han trosset all mulig motstand inkludert en verdenskrig for å gjøre det ubenektelig for alle andre at relativitetsteorien var riktig. Ikke ett sekund sa Einstein "jeg klarer ikke å overtale dere, men bare vent, en gang i fremtiden vil sannheten vise seg". Han tok sannheten i egne hender og tvang den frem i lyset! Idag klarer ikke noen å benekte det, Einstein har bevist det!

Imotsetning til deg. Du klarer ingenting annet enn å prøve å skape litt oppmerksomhet rundt løgnene dine. Du har ikke evne, vilje eller kreativiteten som er nødvendig for å overbevise andre. Istedenfor velger du bare å gjenta løgnene i håp om at de blir til sannhet til slutt.

Hvis dette ble for ubehagelig for deg kan du jo fortsette avsporingen med å si at Einstein var teist, det passer jo fint inn i rekken av løgnene du serverer.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det er akkurat hva det betyr.

Dét du bedriver kalles tankefeil av typen argumentum ad hoc, argumentum ad ignorantiam og Begging the Question.

Blir du aldri kvalm av å klamre deg til en idioti - du?

Nei, selvfølgelig ikke, du vet jo ikke annet!

Lenke til kommentar

Når du velger å spore av budskapet så er det tydelig at du ikke ønsker å snakke om det. Einstein og gud er irrelevant.

Saken er at du tror ikke engang selv på det du serverer til andre. Når du sier "vent å se" har du gitt opp. Du har ikke evne, kreativitet og vilje til å faktisk gjøre det klart og tydelig for andre at det du sier er riktig. Det hadde Einstein. Han trosset all mulig motstand inkludert en verdenskrig for å gjøre det ubenektelig for alle andre at relativitetsteorien var riktig. Ikke ett sekund sa Einstein "jeg klarer ikke å overtale dere, men bare vent, en gang i fremtiden vil sannheten vise seg". Han tok sannheten i egne hender og tvang den frem i lyset! Idag klarer ikke noen å benekte det, Einstein har bevist det!

Imotsetning til deg. Du klarer ingenting annet enn å prøve å skape litt oppmerksomhet rundt løgnene dine. Du har ikke evne, vilje eller kreativiteten som er nødvendig for å overbevise andre. Istedenfor velger du bare å gjenta løgnene i håp om at de blir til sannhet til slutt.

Hvis dette ble for ubehagelig for deg kan du jo fortsette avsporingen med å si at Einstein var teist, det passer jo fint inn i rekken av løgnene du serverer.

Trivlig diskusjon på nett gett. Løgn er når du vet sannheten og serverer noe annet.

Jeg tror på sannheten og serverer den, det er noe helt annet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...