Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

En religiøs overbevisning er en mektig motivør. Både til ondskap og godskap. Argumentet er heller at godene ikke utveier ondene, enn at religiøsitet må stå ansvarlig for alt ondt eller være et absolutt ledd i ondskapen, til at det er mer enn nok skyld i krig og urettferdighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har merket at det er mange ukristne gudsfornerkere her inne.

Men hva er grunnen til at dere ikke tror?

Hvis gud ikke finnes hvorfor har INGEN greid å bevise det? Dere sier gjerne, "men er det bevis for kristendommen"? JA, og ikke spør hva, les heller bibelen, der finner du mye dokumentasjon som bekrefter at gud eksiterer.

Men hvorfor tror du ikke?

Kom gjerne med ET bevis på at Gud ikke finnes, ...

915177-11-1289921958105-n400.jpg

Det første er å få klarhet i hva Gud er.

Vi hører ofte en rekke Kristne som snakker om Gud og nærmest på Guds vegne, som om de har en større innsikt i Gud enn Gud selv.

Det jeg tror, det er hvertfall at det nok er noe naturlig. Det har naturlige forklaringer. Og jeg regner det som rimelig grei mulighet for

at Aliens er inne i bildet, og at mye av det der har sammenhenger. Dvs at de sannyligvis står nærmere det vi vil kalle de Åndelige

Guds begrepene, kraften eller hva man vil.

Derfor kan vi tenke oss at der har skjedd omstendigheter som har invlovert begge de forhold mer eller mindre i diverse hendelser

som er gjenngitt i skrifter, som han kjenner tilsvarende fra andre kulturer også, samt oppleves den dag i dag.

Har lenge ment - eller trodd; at Kristus var en hybrid, Mye rundt indikerer at det kan stemme, Fartøyene over fødestedet ( "stjernene")

Befrukningen foretatt ved hjelp av aliens, Evnene til gjøre miakler, helbrede, vekke opp fra de døde, inkl seg selv som "steg opp" i luften

Da sikkert for å bringes til Ashtar og skipene i Ashtar Command. Han beffinner seg visstnok der enda, i et av de 10 mill skip de har gånde rundt jorden

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han beffinner seg visstnok der enda, i et av de 10 mill skip de har gånde rundt jorden

Akkurat...

Og hva lever de av disse aliens på disse 10 mill skipene der ute? Hva spier de, hvor henter de maten fra? Og hvorfor skulle de ha noen som helst interesse av en primitiv art som er lysår bak dem i teknologi, som ikke klarer å holde fred på nabo stadiet engang, på denne lille ubetydelige planeten?

Mest latterlige "teorien" jeg har hørt på lenge faktisk, for den velter, i likhet med all slik tro, så fort man tilfører bittelitt logikk til "regnestykket".... At det er mulig at aliens finnes skal jeg være enig i, at de gidder å sitte å glo på denne planeten i to tusen år blir bare absurd, det håper jeg du ser. Prøv å blande inn litt logikk, spør hvorfor, hvordan og hva og ikke bare bruk konfirmation bias, altså alt det som støtter din tro, til å avgjøre hva du "tror", men fakta så vel vi kjenner den. Ingen vits i å tro på slike ting på forskudd, er det vel? Greist at det står mye rart i bibelen, for all del, men det gjør det da jammen i scifi bøker også og felles nevneren her er fantasi, noe vi mennesker har mer enn nok av tydeligvis....

Men hensyn til hvorfor jeg ikke tror på gud: Hva er det å tro på? Alt vi har er for det meste gamle påstander fra like gamle bøker og det er vel ikke noe å tro på sånn uten videre....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat...

Og hva lever de av disse aliens på disse 10 mill skipene der ute? Hva spier de, hvor henter de maten fra? Og hvorfor skulle de ha noen som helst interesse av en primitiv art som er lysår bak dem i teknologi, som ikke klarer å holde fred på nabo stadiet engang, på denne lille ubetydelige planeten?

Mest latterlige "teorien" jeg har hørt på lenge faktisk, for den velter, i likhet med all slik tro, så fort man tilfører bittelitt logikk til "regnestykket".... At det er mulig at aliens finnes skal jeg være enig i, at de gidder å sitte å glo på denne planeten i to tusen år blir bare absurd, det håper jeg du ser. Prøv å blande inn litt logikk, spør hvorfor, hvordan og hva og ikke bare bruk konfirmation bias, altså alt det som støtter din tro, til å avgjøre hva du "tror", men fakta så vel vi kjenner den. Ingen vits i å tro på slike ting på forskudd, er det vel? Greist at det står mye rart i bibelen, for all del, men det gjør det da jammen i scifi bøker også og felles nevneren her er fantasi, noe vi mennesker har mer enn nok av tydeligvis....

Men hensyn til hvorfor jeg ikke tror på gud: Hva er det å tro på? Alt vi har er for det meste gamle påstander fra like gamle bøker og det er vel ikke noe å tro på sånn uten videre....

Det kan jo hende de lever av Manna? Dette matstoffet de kastet ut av romskipene til Jødene i ørkenen?

Vi mennesker har snart løst energikrisen, da må man vel tro at en høyere utviklet livsform har løst dette behovet for lengst.Menneskelige Astronauter lever vel feks allerede idag av frukt og grønt som dyrkes i rommet?

En ting kan man liksom ikke komme unna, hvem i huleste foret jødene i ørkenen om det ikke var noen gud. De var vel ikke kannibaler? Jødene overlevde jo faktisk flukten, ellers hadde det jo ikke vært noen jøder igjen....

Et livs vandring i ørkenen krever nok litt manna og honning, for jeg har hørt at etter ca en uke i ørkenen uten mat og vann er de fleste i stor fare....

Ellers tøtsjet jo Einstein og Tesla noe av energiproblemet. Er vel bare det at det er langt imellom de veldig smarte menneskene.....

Dersom menneskene er et produkt, og de er spent på resultatet. Så er det nok mulig at de gidder å undersøke hvordan det går med oss...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det kan jo hende de lever av Manna? Dette matstoffet de kastet ut av romskipene til Jødene i ørkenen?

Vi mennesker har snart løst energikrisen, da må man vel tro at en høyere utviklet livsform har løst dette behovet for lengst.Menneskelige Astronauter lever vel feks allerede idag av frukt og grønt som dyrkes i rommet?

En ting kan man liksom ikke komme unna, hvem i huleste foret jødene i ørkenen om det ikke var noen gud. De var vel ikke kannibaler? Jødene overlevde jo faktisk flukten, ellers hadde det jo ikke vært noen jøder igjen....

Et livs vandring i ørkenen krever nok litt manna og honning, for jeg har hørt at etter ca en uke i ørkenen uten mat og vann er de fleste i stor fare....

Ellers tøtsjet jo Einstein og Tesla noe av energiproblemet. Er vel bare det at det er langt imellom de veldig smarte menneskene.....

Dersom menneskene er et produkt, og de er spent på resultatet. Så er det nok mulig at de gidder å undersøke hvordan det går med oss...

Kaster du noe ut fra et romskip, så brenner det opp i atmosfæren ...

Astronauter dyrker "frukt og grønt" i rommet for å se hva som skjer når de gror i "mikro-gravitasjon". De gjør det ikke for å bruke det til mat.

Jødene overlevde i ørkenen fordi det ikke var så mange av dem. Beretningen om utvandringen fra Egypt er en "origin myth" om jødefolkets opprinnelse. Fortellingene om alle byene som ble erobret da jødene kom tilbake til Kaanan stemmer f.eks. ikke i det hele tatt med arkeologiske bevis. Det meste tyder på at de aller fleste jødene hadde vært på samme sted hele tiden. Dermed forsvinner behovet for å fore tusenvis av mennesker i ørkenen i 40 år med et "magisk produkt" som ingen har sett verken før eller siden. (Med tanke på alt det fæle som skjedde i Egypt i følge mosebøkene, så er det rart at det ikke nevnes i de egyptiske krønikene. De skrev jo om alle andre kriser, katastrofer og uår, så det er jo litt rart at "the Moses show" glimrer med sitt fravær. Det er ikke utenkelig at jøder dro fra Gosen, men det er ikke det samme som at "jødene dro fra Gosen".)

Vi vet at vi kan produsere billig elektrisk energi fra fusjonsreaktorer, men det er bare så satans vanskelig å lage disse reaktorene .... (Tror ikke vi skal blande Einstein og Tesla borti dette. Den ene var en villfaren teoretiker de siste 40 år av sitt liv, mens den andre syslet med transformasjon av elektrisk energi - ikke produksjon.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det første er å få klarhet i hva Gud er.

Vi hører ofte en rekke Kristne som snakker om Gud og nærmest på Guds vegne, som om de har en større innsikt i Gud enn Gud selv...

Det er fordi ordningen er slik,

Jesus Kristus sa: "Den som tar imot dere, tar imot meg, og den som tar imot meg, tar imot ham som har sendt meg" (Matt 10:40) "Den som hører dere, hører meg, og den som forkaster dere, forkaster meg. Men den som forkaster meg, forkaster ham som har sendt meg" (Luk 10:16)

Gud er et samfunn av flere, som sier og gjør det samme.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jesus Kristus sa: "Den som tar imot dere, tar imot meg, og den som tar imot meg, tar imot ham som har sendt meg" (Matt 10:40) "Den som hører dere, hører meg, og den som forkaster dere, forkaster meg. Men den som forkaster meg, forkaster ham som har sendt meg" (Luk 10:16)

Til det der(m.m) trengs en viss forstand for å henge med. Så et umiddelbart spørsmål i forlengelsen av det; Hva med de som ikke oppfatter slike regler, enten de rent misforstår av ulike årsaker - og ikke minst de som er så mentalt tilbakestående at de ikke har mulighet begripe noe av det?

Det er mao vanskelig å komme unna en oppfatning at her råder visse premisser og kriterier i utgangspunktet. Kanskje særlig medfødt legning/talent for det?

Noe som er litt vanskelig å få til å rime med metaforen om grenseløshet og likeverd, der er så framstående elementer i det Kristne budskap.

Lenke til kommentar

Jesus sa ditt, Jesus sa datt. Dette er basert på en gammel bok, skrevet på rykter og gammel sagn. Før i tiden var det snakk om at Gud skapte himmelen og stjernene for at vi mennesker skulle ha noe å se på. At Gud satt der oppe og så ned på oss, så alt vi gjorde. Nå har vi faktisk vært oppe i stjernene og sett hva som er der. Det er ingen Gud der oppe. Han finnes bare i deres ville fantasi.

Er det ikke på tide å se virkeligheten snart?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til det der(m.m) trengs en viss forstand for å henge med. Så et umiddelbart spørsmål i forlengelsen av det; Hva med de som ikke oppfatter slike regler, enten de rent misforstår av ulike årsaker - og ikke minst de som er så mentalt tilbakestående at de ikke har mulighet begripe noe av det?

Det er mao vanskelig å komme unna en oppfatning at her råder visse premisser og kriterier i utgangspunktet. Kanskje særlig medfødt legning/talent for det?

Noe som er litt vanskelig å få til å rime med metaforen om grenseløshet og likeverd, der er så framstående elementer i det Kristne budskap.

Det er riktig at akkurat dette og en del annet forutsetter intelligens, det hele kommer fra en høyere intelligens :) Likevel er det kristne budskap slik at det også har "stoff" for primitive mennesker eller menneskets primitive side, slik at også de kan kommen inn i himmelriket.

Lenke til kommentar

Jesus sa ditt, Jesus sa datt. Dette er basert på en gammel bok, skrevet på rykter og gammel sagn. Før i tiden var det snakk om at Gud skapte himmelen og stjernene for at vi mennesker skulle ha noe å se på. At Gud satt der oppe og så ned på oss, så alt vi gjorde. Nå har vi faktisk vært oppe i stjernene og sett hva som er der. Det er ingen Gud der oppe. Han finnes bare i deres ville fantasi.

Er det ikke på tide å se virkeligheten snart?

Universet ser ut som hjerneceller

a-341.jpg

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, hva så?

Om en ser små detaljer som vi kaller planeter, stjerner, galaxer.. er jo ikke det uten videre et ferdig svar på hva den "virkeligheten" egentlig er, som de elementene er bestandeler i.

En kan gi det en referanseramme man kaller "univers" , og der går grensen - vår.

Sammenligningen med hjerneceller er et hint om at det kan være del av noe større vi ( eller videnskapen) ikke har kjennskap til og begreper om.

Lenke til kommentar

Sammenligningen med hjerneceller er et hint om at det kan være del av noe større vi ( eller videnskapen) ikke har kjennskap til og begreper om.

Nei, det er en påstand, ikke et hint. Sannheten, den eneste, er at vi ikke vet dette enda, det er heller ingenting som peker i den rettningen. Til mer vitenskapen finner ut til mer smelter slike "hint" bort og det eneste dere som tror på slike "hint" gjør er å skyve disse "hintene" foran vitenskapelig viten hele tiden, akkurat som religiøse har gjort med gudene sine. Den jødiske krigsguden yahwe begynte sin løpe bane i et skrin som moses og stammen hans slepte mellom ørkenen.

Etterhvert som vitenskapen kom på banen kom også trangen til å gjemme denne guden enda lenger vekk til han nå er diktatoren som er utenfor tid og rom, altså helt utenfor alt som vitenskap kan finne ut, for der er han trygg.... Det de derimot ikke klarer å flytte alt de har av sinnsvake påstander ut i det blå sammen med denne guden og til mer vitenskap finner ut til mer sinnsvake blir påstandene også... Og der har du "hintene" dine også. Du tror på noe som kan være noe fordi du klarer å fantasere over evnet. Utrolig mye dumt som folk tror på fordi de tror blindt på "hint" som fantasien deres putter inn der. Hvor lurt er det er hva du bør spørre deg...

Lenke til kommentar

Kom gjerne med ET bevis på at Gud ikke finnes, ...

Ut i fra tradisjonell tro, så ligner Gud(ene) vår(e) på oss selv. Med tanke på at universet er så digert, og hvor unikt det er at forholdene er levelige på jorden, hvor er det disse menneskelignende gudene skal gjøre av seg? Det virker litt for utrolig at vi har ett bedre (eller dårligere) liv etter døden, når det kanskje ikke finnes ett bedre sted for å leve i ett paradis enn på jorden. Altså, ut fra det vi vet om universet i dag. Om det fantes en gud, så har det allerede gitt oss "gaven", og det er nok litt skuffet over at vi bruker så mye tid til å krige om ressurser og religioner. Slik sett får vi nesten håpe at det ikke finnes en gud, for sure guder er antagelig ikke greie å ha med å gjøre.. :p

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Nei, det er en påstand, ikke et hint. Sannheten, den eneste, er at vi ikke vet dette enda, det er heller ingenting som peker i den rettningen. Til mer vitenskapen finner ut til mer smelter slike "hint" bort og det eneste dere som tror på slike "hint" gjør er å skyve disse "hintene" foran vitenskapelig viten hele tiden, akkurat som religiøse har gjort med gudene sine. Den jødiske krigsguden yahwe begynte sin løpe bane i et skrin som moses og stammen hans slepte mellom ørkenen.

Etterhvert som vitenskapen kom på banen kom også trangen til å gjemme denne guden enda lenger vekk til han nå er diktatoren som er utenfor tid og rom, altså helt utenfor alt som vitenskap kan finne ut, for der er han trygg.... Det de derimot ikke klarer å flytte alt de har av sinnsvake påstander ut i det blå sammen med denne guden og til mer vitenskap finner ut til mer sinnsvake blir påstandene også... Og der har du "hintene" dine også. Du tror på noe som kan være noe fordi du klarer å fantasere over evnet. Utrolig mye dumt som folk tror på fordi de tror blindt på "hint" som fantasien deres putter inn der. Hvor lurt er det er hva du bør spørre deg...

Nå roter du fælt - igjen.

For det første ser jeg egentlig ikke motsetningen med det og hva jeg skrev.

For det andre har ikke jeg definert noe spesielt jeg tror på her (..heller. Har du enda ikke fått med deg at

jeg ikke tror på noe spesifikt, og ser alt dette som uavklarte spørsmål, eller bare later du som du har

kortidshukommelse :huh: )

Hva er det ingenting peker i retning av at ingenting er?

Det er også en påstand å si at der er "ingenting" utover det videnskapens teleskoper kan se, eller ut over det størrelse-perspektivet det er i stand til å se og danne seg noe bilde av.

Er du klar over hvor små vi egentlig er i dette såkalte universet? Likevel har vi en evne til å tenke og forestille oss basert på det vi kjenner til i mindre scala, noe som etter min mening blir dumt å på stump ateistisk vis bare kimse av og avfeie.

Lenke til kommentar

Denne ørkenvandringen du sikter til? Du burde sjekke hvor historisk gyldig den er.

Ellers har jeg problemer med å skjønne om du er en Poe, eller om du er oppriktig.

Ellers svevde jo Guds bolig over ørkenen, skjønner ikke hvorfor Mannaen skulle brenne opp så nær jorda?

Ja om den ikke er riktig så harJødene skylden for å ha løyet på seg 600000 jøders redning.

Det var nå iallefall folk som skrev detaljert om ørkenvandringen, og det som skjedde der. Du kan jo feks bare late som en skjeggete kar ville skrive en historie og kalle den sann.

Fremtidens folk vil nok også se nyhetene våre på TV og tro det bare er sprøyt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Snakker ikke om å ikke bruke kildekritikk, men om å prøve å forklare oldtidens hendelser logisk.

Jeg synes det er mer sannsynelig enn at 600000 folk hadde massepsykose samtidig...

tja, omlag to milliarder har jo i utgangspunktet den samme massepsykosen i dag, så joda, det er sannsynlig at de hadde en masepskykose ja...

En annen ting som er sannsynlig er at de som skrev dette faktisk trodde det var egypt og ikke mespotamia jødene opprinnelig hadde vandret ut i fra... Mennersker både tror og er troende til mange ting de...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...