lynga Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Skjønner du ikke hva jeg mener? Jeg mener jo ikke at de VAR ekte guder. Jeg mener at de var vanlige men spesielle mennesker som siden ble gjenfortalt i sagn, og slik ble de til slutt guder. Det kan faktisk hende at det engang var en vis stammehøvding som het Odin som hadde ett øye, og at han hadde en sterk sønn ved navn Tor som var flink med hammeren i strid og hverdags. Skjønner du hva jeg sikter til? Dette er det samme som med bibelen, jeg respekterer de eldre forfedrene våre som skrev håvamål og om gudene. Jeg ser det som sannsynelig at dette var mennesker, som var så spesielle og sterke at de siden ble regnet som guder. Forstår du hva jeg mener nå? Ja, jeg forstår det, men slik e tolka dinna diskusjonen har dette med skaperGuden og gjøre. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 (endret) Nei, det handler om hva du faktisk er vokst opp med og det miljøet som er med på og forme deg. feks meg, jeg har et problem med og helle KEFIR over en statue. eller Be 4 ganger om dagen. Det hjelper meg ikke. Jeg har også lest litt av di andre Biblene, koranen osv.. her er et tegn på at bibelen har mere ting som er fullstendig og har en konklusjon som gir mening enn koranen feks! Jeg vet ikke helt hva i det sitatet det er du svarer på egentlig. Endret 22. desember 2012 av Lakus Lenke til kommentar
Ciscol Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Finnes Gud? http://skapelsen.blogg.no/ Livets opprinnelse - Fem spørsmål verdt å stille..Last ned PDF- format av brosjyren. (Ligger nå som nr. 7) http://www.jw.org/no...kasjoner/boker/ Ble livet skapt?... ( Ligger som nr. 7.) http://www.jw.org/no...boker/?start=12 Hva er det Bibelen egentlig lærer? (Velg kapittel til høyre.) http://www.jw.org/no...-skulle-ha-det/ ... Endret 27. desember 2012 av Ciscol Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Fem spørsmål... 1. Forskere er godt i gang med forklaringen på hvordan livet oppstod. Vi har ikke det fulle svaret, men det jobbes med. Men selv om forskere ikke har svaret ennå, betyr ikke at vi kan fylle inn tomrommet med "hva vi vil". En gud som startet livet, er så fryktelig usannsynlig, i forhold til de andre alternativene. Resten av spørsmålene baserer seg på en "Dette virker for avansert til å ha skjedd naturlig, derfor må det ha vært en skaper. Ikke sant?"-orientering. Svært kjedelig. Vil anbefale samtlige med tvil å ta en kjapp titt innom "The Meaning of Life Philosophy Course" som man finner på nettet. Video-tråden i signaturen min lenker til alle 16 videoene i serien. Det forklarer alt fra A til Å, med hva vi vet. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Fordi det ikke finnes noen allmenn gyldig definisjon på Gud. Det er det ene. Det er mange forksjellige definisjoner av Gud, og jeg vet ikke hvilken du sikter til. Jeg vet ikke hva Gud eller Guder er for noe dersom man ikke ser på dem som, annet enn en idé eller en abstraksjon mange mennesker har. Mytologiske vesner (...) Verden ser ikke ut som om den er skapt av noen overnaturlig skapermakt. Bibelen og Koranen beskriver helt absurde ting, som for meg oppfattes som alt annet enn logisk og rasjonelt. Osv osv osv..... Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Jeg er agnostisk, med vekt mot ateismen. Jeg tror ikke på noen form for Gud, og jeg blånekter å tro på noen av de "hellige bøkene" vi har i dagens samfunn. Om noen Gud av noen type eksisterer er det i min mening mildt sagt usannsynlig at den stemmer med noen av disse påstandene om hva Gud er. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Fem spørsmål... 1. Forskere er godt i gang med forklaringen på hvordan livet oppstod. Vi har ikke det fulle svaret, men det jobbes med. Men selv om forskere ikke har svaret ennå, betyr ikke at vi kan fylle inn tomrommet med "hva vi vil". En gud som startet livet, er så fryktelig usannsynlig, i forhold til de andre alternativene. Resten av spørsmålene baserer seg på en "Dette virker for avansert til å ha skjedd naturlig, derfor må det ha vært en skaper. Ikke sant?"-orientering. Svært kjedelig. Isåfall skal vi finne masse enkelt liv på Mars og noen av Jupiter og Saturns måner. Det er ikke lenge igjen til man kan bekrefte at det finnes liv på varmere steder på Mars og månene... Dersom de ikke finner liv på beboelige steder, så er det jo heller ingen særlig grunn til at det skal ha blitt formet liv med bioginese på jorden. Jorden har liv på de mest ugjestmilde steder, derfor kan det også finnes liv på andre beboelige områder i solsystemet vårt. Endret 26. desember 2012 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Dersom de ikke finner liv på beboelige steder, så er det jo heller ingen særlig grunn til at det skal ha blitt formet liv med bioginese på jorden. Propositional Fallacies http://en.wikipedia....ional_fallacies Neil deGrasse Tyson om vitenskap og bevis Endret 26. desember 2012 av omnomnomnivore Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Propositional Fallacies http://en.wikipedia....ional_fallacies Neil deGrasse Tyson om vitenskap og bevis Jeg er nok ikke Bill O Reilly, og jeg er heller ikke tilhenger av God of GAPS. Men dersom bioginese er grunnlaget for livet på jorden, så burde det finnes i rommet og på noen av naboplanetene eller månene også. For vi lever i et for livet levelig solsystem, med en helt spesiell sol. Det finnes ikke lignende vilkår for liv på lange, lange avstander i melkeveien. Mange forskere tror jo at det skal finnes liv på Mars, Europa og enkelte andre steder. Så spennende om de finner det der. Endret 26. desember 2012 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Jeg tror ikke du helt forstår hva du snakker om når du spør hvorfor jorden har liv, men ikke andre planeter. Ingen planeter er på noe tidspunkt garantert til å ha liv. De fleste støtter rett og slett det vi anser for å være "liv" i skrivende øyeblikk. Mange steder har muligens vært i stand til å støtte liv, men vi har lite grunn til å tro at det er liv hos naboene våre. Jeg har mine tvil på at det er mange forskere som tror disse stedene har liv. Det er derimot mulig de gjerne har tro på at det har vært, eller har vært anledning for i fortiden, for liv. Endret 26. desember 2012 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Komplekse organiske forbindelser finnes i både meteoritter, på måner og andre planeter. Men tilstedeværelse av råmateriale er sansyneligvis ikke nok. Dessuten har livet sansyneligvis oppstått på jorden mer enn én gang. http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_biosphere Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Jeg tror ikke du helt forstår hva du snakker om når du spør hvorfor jorden har liv, men ikke andre planeter. Ingen planeter er på noe tidspunkt garantert til å ha liv. De fleste støtter rett og slett det vi anser for å være "liv" i skrivende øyeblikk. Mange steder har muligens vært i stand til å støtte liv, men vi har lite grunn til å tro at det er liv hos naboene våre. Jeg har mine tvil på at det er mange forskere som tror disse stedene har liv. Det er derimot mulig de gjerne har tro på at det har vært, eller har vært anledning for i fortiden, for liv. De forskerne som forsker på liv ved glodvarme eller iskalde områder på jorden, er overbevist om at det skal finnes enklere liv på andre planeter og måner med VANN. Vann er lik liv. De søker også etter spor for liv på Mars og enkelte av månene i solsystemet. Det er jo ingen grunn til at det skal skapes liv i vann på jorden, og ikke på varmere områder på Mars eller Europa... Endret 26. desember 2012 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 ...Nei. Vann != liv. Dette er en type påstand som er veldig lik frokost = sunt; det er overfladisk argument. Vann vil derimot være et enormt stort hopp framover i søken. Blant indikasjoner på liv er det desidert en slags hellig gral om du vil. Men fortell meg gjerne hvilke planeter og måner som vi vet har vann. Tror den lista er grusomt kort, hvis husken min ikke slår feil. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Komplekse organiske forbindelser finnes i både meteoritter, på måner og andre planeter. Men tilstedeværelse av råmateriale er sansyneligvis ikke nok. Dessuten har livet sansyneligvis oppstått på jorden mer enn én gang. http://en.wikipedia....hadow_biosphere Vel dette tror jeg ikke man vet nok om enda, men ja man tror. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 ...Nei. Vann != liv. Dette er en type påstand som er veldig lik frokost = sunt; det er overfladisk argument. Vann vil derimot være et enormt stort hopp framover i søken. Blant indikasjoner på liv er det desidert en slags hellig gral om du vil. Men fortell meg gjerne hvilke planeter og måner som vi vet har vann. Tror den lista er grusomt kort, hvis husken min ikke slår feil. Europa er vel den mest trolige der det er meget mye vann under isen.. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hvordan vil liv eller ikke liv på andre planeter i solsystemet bevise noe som helst angående Gud? Om det er liv andre steder kan vel han fint ha skapt det og, og såvidt jeg forstår er ikke abiogenese noe fenomen som nødvendigvis MÅ finne sted, selv om riktige stoffer i riktige former skulle være tilstede. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Hvordan vil liv eller ikke liv på andre planeter i solsystemet bevise noe som helst angående Gud? Om det er liv andre steder kan vel han fint ha skapt det og, og såvidt jeg forstår er ikke abiogenese noe fenomen som nødvendigvis MÅ finne sted, selv om riktige stoffer i riktige former skulle være tilstede. Og hva når de ikke tror på guder? Hvor mange planeter uten gudstro eller kjennskap til guder må man treffe på før de kristne resignerer? Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Aye, det er jo det spørsmålet man må stille. Å diskutere Guds eksistens med en troende er litt fåfengt dersom vedkommende fastholder at ingenting kan svekke dem i troen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 Aye, det er jo det spørsmålet man må stille. Å diskutere Guds eksistens med en troende er litt fåfengt dersom vedkommende fastholder at ingenting kan svekke dem i troen. Javel, og jeg som troende finner det nesten bortkastet å diskutere Guds eksistens med en som ikke tror at Gud eksisterer, og fastholder at ingenting kan svekke dem i troen. godt nyttår, forøvrig Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 31. desember 2012 Del Skrevet 31. desember 2012 ...Nei. Vann != liv. Men fortell meg gjerne hvilke planeter og måner som vi vet har vann. Tror den lista er grusomt kort, hvis husken min ikke slår feil. Ja der man finner vann kan man som regel si det er liv. Tror den husken din kan slå litt feil her ja. Har du noengang tenkt på hvor stort verdensrommet er? Om jeg sier deg det finnes flere stjerner en sandkorn, så sier det noe. Det finnes da mange planeter og om noen planeter har mange måner så har du så uendelig mange muligheter for å finne vann. Jeg kan si deg at den listen din kommer til å bli grusom lang om det allerede er påvist vann flere steder i det bittelille solsystemet vårt. Og det finnes mange millioner flere der ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå