bjorknes Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 jeg tror ikke på gud av en simpel grunn. Han finnes ikke. Men hvis han hadde vist seg hadde jeg kanskje kunne ha trodd på det. Men jeg lever som alle andre i Norge og derfor synes jeg det er fint at kristendommen ble til. Det er kosselig med jul kosselig med påske,bryllup osv. Men alt i alt jeg tror ikke på gud siden det gir bare ikke mening. Selv om jeg vet at det ikke er mye som gir mening her på jorda. Men i mine øyne så er vi kun mennesker som kommer til å dø og da dør vi det er ikke noe mer. trist egentlig men jaja. Og alt er bygd opp på en tilfeldig het det er ikke noe sjela de opplegg. Men der igjenn så er kristendommen og alle andre religioner bra for folk som ikke har håp det er bra at noen feks som har mistet alt og kan se å håpe på at noen der ute kan hjelpe dem som gud. Men der igjen så er det kriger å mye annet som er ganske dumt og idiotisk. og sist men ikke minst så vil jeg si RELIGION er noe dritt. Det har øddelagt så mye og så mye kriger. Men selfølgelig er det ikke alle som er sånn som trur på noe men det er på en måte bare min mening. Sry er litt dårlig når jeg kommer til skriftelig diskusjon:p så blir litt vanskelig å lese trur jeg 1 Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 jeg tror ikke på gud av en simpel grunn. Han finnes ikke. Men hvis han hadde vist seg hadde jeg kanskje kunne ha trodd på det. Men jeg lever som alle andre i Norge og derfor synes jeg det er fint at kristendommen ble til. Det er kosselig med jul kosselig med påske,bryllup osv. Men alt i alt jeg tror ikke på gud siden det gir bare ikke mening. Selv om jeg vet at det ikke er mye som gir mening her på jorda. Men i mine øyne så er vi kun mennesker som kommer til å dø og da dør vi det er ikke noe mer. trist egentlig men jaja. Og alt er bygd opp på en tilfeldig het det er ikke noe sjela de opplegg. Men der igjenn så er kristendommen og alle andre religioner bra for folk som ikke har håp det er bra at noen feks som har mistet alt og kan se å håpe på at noen der ute kan hjelpe dem som gud. Men der igjen så er det kriger å mye annet som er ganske dumt og idiotisk. og sist men ikke minst så vil jeg si RELIGION er noe dritt. Det har øddelagt så mye og så mye kriger. Men selfølgelig er det ikke alle som er sånn som trur på noe men det er på en måte bare min mening. Sry er litt dårlig når jeg kommer til skriftelig diskusjon:p så blir litt vanskelig å lese trur jeg Jeg er veldig enig med deg. De har gjort mye dritt, men de hjelper også, men desverre hjelper dem ikke når de ikke ser en mulighet for å kunne tjene på det. Det desverre slik, men man ser jo religionen sliter litt og ikke blir tatt så serriøst lengre nettopp av den grunn for at de fleste religøse holder på å dø ut og tilhører den eldre generasjon. Jeg ser ikke mange av vennene mine som klarer og tro noe sånnt. Så religionen kommer nok til å forsvinne litt etter litt som verden blir mere teknologisk. Man får desverre ikke alle menneskeliva tilbake som ble dreppt for ingenting. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Det er også historikere som mener at Tor og Odin stammer fra den Indoeuropeiske folkestammen... Historikere som Thor Heyerdahl som stadig tok feil? Til og med på slutten av sitt liv argumenterte han bittert for dette selv det idag tyder på at han tok feil. Utenkelig med naturlig forklaring på dette også? Nei, ikke om du tar fortellingene sant men med en klype salt. Ironisk at du da kjøper noe av det værste oppgulpet History Channel noen sinne har servert, Ancient Aliens. Virker som du tok den med en pose sukker. Endret 29. november 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Historikere som Thor Heyerdahl som stadig tok feil? Til og med på slutten av sitt liv argumenterte han bittert for dette selv det idag tyder på at han tok feil. Ironisk at du da kjøper noe av det værste oppgulpet History Channel noen sinne har servert, Ancient Aliens. Virker som du tok den med en pose sukker. Ancient aliens har jeg funnet ut av selv, history channel velkommen etter. De fleste guder i menneskeform var antageligvis våre forfedre. Det gjelder både "gudene" som levde ved fjellet olympus og de norrøne gudene som stammet fra østeuropa... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Kilder, bevis, etc. Extraordinary claims require extraordinary evidence. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 De fleste guder i menneskeform var antageligvis våre forfedre. Det gjelder både "gudene" som levde ved fjellet olympus og de norrøne gudene som stammet fra østeuropa... Eller antageligvis ikke. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 De fleste guder i menneskeform var antageligvis våre forfedre. Det gjelder både "gudene" som levde ved fjellet olympus og de norrøne gudene som stammet fra østeuropa... Denne er jeg uenig i. Det vil da si at alle er guder.... tror du på det? Hva sier du isåfall til evolusjonsteorien? Vi kjenner forfedrene vår, men vi kjenner ikke gudene på samme måte. Nå har vi to muligheter, men bare en av dem kan være riktig. Vil du prøve å begrunne påstanden din? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Denne er jeg uenig i. Det vil da si at alle er guder.... tror du på det? Hva sier du isåfall til evolusjonsteorien? Vi kjenner forfedrene vår, men vi kjenner ikke gudene på samme måte. Nå har vi to muligheter, men bare en av dem kan være riktig. Vil du prøve å begrunne påstanden din? Skjønner du ikke hva jeg mener? Jeg mener jo ikke at de VAR ekte guder. Jeg mener at de var vanlige men spesielle mennesker som siden ble gjenfortalt i sagn, og slik ble de til slutt guder. Det kan faktisk hende at det engang var en vis stammehøvding som het Odin som hadde ett øye, og at han hadde en sterk sønn ved navn Tor som var flink med hammeren i strid og hverdags. Skjønner du hva jeg sikter til? Dette er det samme som med bibelen, jeg respekterer de eldre forfedrene våre som skrev håvamål og om gudene. Jeg ser det som sannsynelig at dette var mennesker, som var så spesielle og sterke at de siden ble regnet som guder. Forstår du hva jeg mener nå? Endret 30. november 2012 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Eller antageligvis ikke. Et eller annet sted har sagnene sin opprinnelse, enten det gjelder folket som levde ved Olympus som ble regnet som guder, eller den stammen som kom fra Åsgård... Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Og denne opprinnelsen er behovet for å kunne forklare det uforklarlige. Derfor trodde vikingene at tordenet kom fra hammeren til Tor, grekerne at Poseidon laget uvær, egypterne at solen ble trillet over himmelen av en stor jødselbille...osv. Eller mener du også at dette har rot i virkeligheten...? 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Og denne opprinnelsen er behovet for å kunne forklare det uforklarlige. Derfor trodde vikingene at tordenet kom fra hammeren til Tor, Det var en faktisk forklaring (folk "trodde" ikke her, de brukte vitenskap, ikke noe religiøst i det). I naturfagtimene lærte elevene hvordan "lage lyn" Endret 30. november 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Mener du noe sånt som: Når du sier "minst mulig inngripen", aksepterer du samtidig at dine suksesser ikke skal være bygget på snev av andre sine lidelser, også? Skal den datamaskinen du trykker på, ikke ha bestandeler fra produksjonsteder, hvor folk blir behandlet som slaver ... osv Fra et idealistisk ståsted ja, men umulig i praksis. Så da blir det å prøve å kombinere idealismen med et nogenlunde normalt liv i et av verdens rikeste land :S Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Forstår du hva jeg mener nå? Ja nå skjønte jeg hva du hintet til, men missforstod det i begynnelsen. Sånn som du skrev det nå kan jeg også tolke det. Men forskjellen på det du sier og det bibelen sier er at du sier "de var vanelige men spesielle mennesker." Bibelen sier de er guds utvalgte folk og gir dem superkrefter.... Jeg er (om jeg nå tolket det riktig da) mere enig i din påstand. Noe du også gjør som skiller deg fra en "religiøs" person er at du ikke bare kopierer allt som blir sagt og sier ja og amen til allt, men lager dine egene tanker og meninger og får troen din til å bli noe mere personlig no. Noe som er veldig viktig. 1 Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Det var en faktisk forklaring (folk "trodde" ikke her, de brukte vitenskap, ikke noe religiøst i det). I naturfagtimene lærte elevene hvordan "lage lyn" Nei at Torden kommer fra en hammer er ikke en faktisk vitenskaplig forklaring. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Det er en "vitenskapelig teori", som er enkel å verifisere Hva tror du det er, overtro? Endret 30. november 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Fra et idealistisk ståsted ja, men umulig i praksis. Så da blir det å prøve å kombinere idealismen med et nogenlunde normalt liv i et av verdens rikeste land :S Hva betry det konkret? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Det var en faktisk forklaring (folk "trodde" ikke her, de brukte vitenskap, ikke noe religiøst i det). I naturfagtimene lærte elevene hvordan "lage lyn" Nå tror jeg det var dårlig med naturfagtimer i vikingtiden, men... Det er en "vitenskapelig teori", som er enkel å verifisere Hva tror du det er, overtro? For oss er det jo soleklart at dette er overtro, og jeg er heller ikke med på tanken om at dette kan kalles "vitenskap" fordi vi må ta hensyn til vikingenes begrensede viten på det tidspunktet. En vitenskapsmann ville nemlig si "jeg vet ikke", fremfor å trekke inn gudommelige krefter. Hva betry det konkret? Hvor konkret vil du ha det? For det kan fort bli kjedelig Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Et eller annet sted har sagnene sin opprinnelse, enten det gjelder folket som levde ved Olympus som ble regnet som guder, eller den stammen som kom fra Åsgård... En mulighet. En annen mulighet er at de ikke har sin opprinnelse i faktiske mennesker. Og Æsene, kom de opprinnelig fra Åsgard? Hvaslags folk bodde ved Olympus? Var det ikke der de greske gudene bodde? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Hvor konkret vil du ha det? For det kan fort bli kjedelig Haha, så du forstod den ganske fort .. Det synes jeg var morsomt. Vanligvis sitter det litt lengre inne hos vanlige folk, men du er altså litt uvanlig - gratulerer! Jeg trodde også at det kom til å ende med et nitrist eremittliv, resten av mine dager, men heldigvis er det ikke sånn. Og det er fordi den frihetsfølelsen du oppnår ved å skrape bort alt av uvesentligheter fra din bevissthet, gir stor plass for det frigjorte og lekende sinnet. Jeg har erfart dette, og fortsetter å øve meg frem til jeg har nådd det frihetsmålet. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Og denne opprinnelsen er behovet for å kunne forklare det uforklarlige. Derfor trodde vikingene at tordenet kom fra hammeren til Tor, grekerne at Poseidon laget uvær, egypterne at solen ble trillet over himmelen av en stor jødselbille...osv. Eller mener du også at dette har rot i virkeligheten...? Nei, her er vi helt enige, og det er også det jeg mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå