Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært i ett humanetisk navnefest-opplegg. Jeg er ikke så sikker på at jeg likte det så godt det heller.

 

Selvfølgelig er det jo litt mer positivt i og med at man ikke blir låst til medlemsregisteret i Statskirken (man har jo hørt at folk har hatt trøbbel med å melde seg ut fra Statskirken).

 

Jeg syntes det ble litt vel mye sermoni-aktig. Men, om man liker seremonier, så..

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Human-Etisk_Forbund

 

Det må vel være noen former for alternativer til Humanetikere og Kristne seremonier, der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært i ett humanetisk navnefest-opplegg. Jeg er ikke så sikker på at jeg likte det så godt det heller.

 

Selvfølgelig er det jo litt mer positivt i og med at man ikke blir låst til medlemsregisteret i Statskirken (man har jo hørt at folk har hatt trøbbel med å melde seg ut fra Statskirken).

 

Jeg syntes det ble litt vel mye sermoni-aktig. Men, om man liker seremonier, så..

 

http://no.wikipedia....n-Etisk_Forbund

 

Det må vel være noen former for alternativer til Humanetikere og Kristne seremonier, der ute?

 

Hallo, du må vel forstå at om du dør så ønsker familien en eller annen seremoni? Altså en humanetisk seremoni vil sikkert tale om det du stod for som menneske osv.

 

Vi kan ikke bare hive deg i jorda uten å holde en, eller annen form for tale. Det forstår du vel?

 

Det ville jo blitt det samme som å begrave en hund.

 

Men hver sin lyst. :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

:) hehe

 

Men, jeg forteller bare at jeg personlig ikke er for stor tilhenger av seremonier. Jeg sier ikke at det ikke bør være en seremoni, men det går jo an å finjustere seremonien så den faller i smak også for slike som meg?

 

Altså må lengden på seremonien få en viss justering.

Altså må måten ting blir ordlagt få en viss justering.

Så kan man legge til noen andre ting som gjør det til en opplevelse som ikke er så enveis kommunisert.

 

Det var nesten alt om den opplevelsen.

Lenke til kommentar

Ja, men humanetikerne har noe sånt som 83.000 medlemmer. Resten av oss klarer oss fint uten noe organisert livssyn.

 

Allikevel så er det humanetikerne som har et ord med i laget om du kreperer da. For noen må jo ta jobben...

 

De fleste ikke troende er vel faktisk medlem av statskirken og får kirkelig begraving osv..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Man må vel uansett betale for sin begravelse (enten fra hva de etterlatte arver, eller fra de etterlattes lomme).

 

Når man har vært medlem et sted hele sitt liv, og den organisasjonen det måtte gjelde mottar stønad fra Staten per medlem, så synes jeg begravelse bør være gratis for alle. (Ikke at jeg får særlig glede av gildet) :)

 

For meg kan "dere" kaste liket mitt på sjøen, eller bosshaugen, eller stapp det i flisekutteren eller hva som behager dere :green:

Endret av G
Lenke til kommentar

Man må vel uansett betale for sin begravelse (enten fra hva de etterlatte arver, eller fra de etterlattes lomme).

 

Når man har vært medlem et sted hele sitt liv, og den organisasjonen det måtte gjelde mottar stønad fra Staten per medlem, så synes jeg begravelse bør være gratis for alle. (Ikke at jeg får særlig glede av gildet) :)

 

For meg kan "dere" kaste liket mitt på sjøen, eller bosshaugen, eller stapp det i flisekutteren eller hva som behager dere :green:

 

Det er gratis om du ikke har penger. Men da blir det et trekors eller umerket grav. For en som ikke er kristen er det sikkert ikke stas med et trekors fra kommunen.

 

Ellers er det fryktelig dyrt å dø, men det slipper du nok å betale selv.

 

Det er jo sef ikke hva du sier, men hva familien din sier. Det skal stå ganske dårlig til før familien tar nytte av fliskutteren du nevner.

Lenke til kommentar

Ja, men humanetikerne har noe sånt som 83.000 medlemmer. Resten av oss klarer oss fint uten noe organisert livssyn.

 

Allikevel så er det humanetikerne som har et ord med i laget om du kreperer da. For noen må jo ta jobben...

 

De fleste ikke troende er vel faktisk medlem av statskirken og får kirkelig begraving osv..

 

Hva så? Det blir som å klage over at folk uten familie begraves av kommunen. Det betyr ikke at de var kommunistiske (pun!)

Lenke til kommentar

Ja, men humanetikerne har noe sånt som 83.000 medlemmer. Resten av oss klarer oss fint uten noe organisert livssyn.

 

Allikevel så er det humanetikerne som har et ord med i laget om du kreperer da. For noen må jo ta jobben...

 

De fleste ikke troende er vel faktisk medlem av statskirken og får kirkelig begraving osv..

 

Hva så? Det blir som å klage over at folk uten familie begraves av kommunen. Det betyr ikke at de var kommunistiske (pun!)

 

Nei, har vel lite å si hvem som begraver en. For en som ikke er kristen er det sikkert ikke så viktig at det står et trekors på graven. Men noen er det nok som ville brydd seg, og laget et testamente med siste ønsker...

Lenke til kommentar

Og det hender at folk dør i ensomhet av uheldige årsaker, eller at samfunnet omfavner folk i liten grad (les: "lar de være i fred"). Så finner de gjerne et oppblåst eller inntørket lik i en leilighet lenge etterpå.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg ser veldig mange dumme svar her, som ikke gir meining i det hele tatt! ( Er kristen )

 

At Gud er det samme som og tro på Julenissen.

At det er bedre og tro på forskere enn folk som har god fantasi.

 

No skal jeg komme med en del svar som dere ateister bør tenke på, og at alle forskere har tatt feil. Du kan ikke starte med og si at du ikke tror på Gud fordi det står skreve at han Jesus gikk på vann eller gjor en person blind. Det er det samme som og si at sjokolade er ekkelt, men bare er ekkelt, uten en forklaring. alle må starte i bunnen og grunn. Jeg er her for og prøve og få dere til og tenke. ikke til og bli kristne, men tenke igjennom det.

 

Bigbang,

Det er jo en grei teori i bunn og grunn. Men som sagt det må være noe som startet det. ( Jeg tror ikke på det )

Det blir kalt det store smellet, fordi det var et smell, men sist jeg sjekket så danner ikke et smell noe som helst. ei bombe feks det ødelegger alt. danner ingenting. Bigbang det lagde kanskje Mars og Venus og alle disse andre planetene. Fordi der er det ikke liv! Det blir sagt at det var gasser som gjor at det blei liv på Jorda, men hvorfor er det ikke liv på noen andre planeter? ( menneskeliv ) Hvorfor kan egentlig fisken leve i vannet, og vi på land, og dyr i skogen? Det er jo en viss temperatur forskjell pågrunn av den er passelig avstand til sola, men for vi som er i vintersesong nå har det kaldt, men fisken, vi og dyra lever fortsatt like fint. ( OG får dere som begynner og si at KLÆR er grunnen til at vi lever på jorda, klapp igjen. )

 

 

 

Guds eksistens.

Dere ønsker et ordentlig bevis, et håndfast et, men da har dere missforstått det med tro. Alle vil jo at Gud skal vise seg, men det er ikke konseptet i ei tro. EI TRO det er ei tro, der man ønsker og bruke tid og fylle livet sitt med noe. man er ikke ute etter bevis for at noe skal finnes. Visst Gud viste seg hadde ikke Kristendommen vært noen religion lenger, pga ATEISTER SOM IKKE TROR PÅ HAN. Før dere får et møte med Gud, må dere TRO. Den Hellige Ånd, den fikk alle som tror på Gud, når Jesus gikk opp til himmelen, den er med på og styrke troa mi, når den er svak, og når jeg blir usikker. Den er også en kristen sitt største bevis på Guds eksistens, men den funker ikke for dere før dere kjenner han.

 

Jorda.

Bibelen har aldri nektet på at Jorda ble skapt for mange milliarder år siden. Det bibelen sier er at Adam ble skapt for 4000 eller 6000 år siden, husker ikke helt. Dinosaurer er derfor ikke utenkelige og ha hatt på dinne jorda. Det er også bevisst menneskeliv på dinna jorda før Adam og Eva, og her er det en ting som gjør dere usikker sikkert, men det jeg tenker er at Adam og Eva var de første menneskene som ble skapt av Gud. Bibelen har heller ikke nektet på Evulusjonen, slik som den nekter på Bibelen.

 

Siden det er så mange mennesker som lider av fattigdom og sult på jorda, så tenker dere vel at det er Guds feil. men nei, så skal jeg gå og klage på deg fordi folk ikke lever godt? Når Gud skapte jorda så sa han'' Vi er herre over jorda'' Gud gav Jorda som gave til oss. Det er våres feil at folk lider av sult og fattigdom, vi skal egentlig gi 10% av formuen våres, og jorda hadde vært HELT ANNERLEDES.

 

Bibelen.

Visst bibelen var usann, hvor er det da den eneste boken i verden som har eksistert i så mange år? Den har blitt fortalt i generasjon til generasjon, og bibelen den er ikke skrevet av Jesus, den er skrevet av Normale mennesker, som har hørt det som står der, AV JESUS OG GUD.

 

Dere ser at bibelvers går imot hverandre og det står forskjellige ting i bibeler, men dette er tolket av forskjellige personer, husk at bibelen er oversatt på mange forskjellige språk. Og alt som står der er det samme, men på en annen måte.

 

Tro. For dere som tolker bibelen som at dere Må tro på Gud ellers kommer dere til helvette, det er feil, det som står i bibelen er at du trenger ikke tro på Gud, men visst du ikke tror på JESUS da, vil Guds vrede lide over deg. Og Jesus sin eksistens den er 100% bevist, den kan verken ateister eller noen andre nekte på. Jesus er ikke Jordas skaper. Det er Gud.

 

AMEN

 

 

Håper dette hjalp, som sagt dette er en fri tro og man skal ikke ha bevis slik som dette for og tro, men grunnen til at jeg skriver dette er fordi, Jeg har vært veldig usikker selv, håper virkelig dette hjelper. Gud velsigne dere ALLE!

Lenke til kommentar

Har merket at det er mange ukristne gudsfornerkere her inne.

 

Men hva er grunnen til at dere ikke tror?

 

Hvis gud ikke finnes hvorfor har INGEN greid å bevise det? Dere sier gjerne, "men er det bevis for kristendommen"? JA, og ikke spør hva, les heller bibelen, der finner du mye dokumentasjon som bekrefter at gud eksiterer.

 

Men hvorfor tror du ikke?

Kom gjerne med ET bevis på at Gud ikke finnes, ...

 

Hvorfor tror du ikke på Vishnu? http://no.wikipedia.org/wiki/Vishnu

Kom nå gjerne og motbevis at Vishnu finnes. Sett deg inn i hinduismen, og du vil finne mye dokumentasjon på at gudene eksisterer. Hvorfor tror du ikke? Kom med ett bevis på at Vishnu ikke finnes...

Lenke til kommentar

Hei. Jeg ser veldig mange dumme svar her, som ikke gir meining i det hele tatt! ( Er kristen )

 

At Gud er det samme som og tro på Julenissen.

At det er bedre og tro på forskere enn folk som har god fantasi.

 

Hva skiller troen på julenissen fra religiøs tro? Konseptet og tilbedelsen, bevisene for begge deler er sørgelig likelydende...'

 

Så det er ikke så stor forskjell, da begge er tro og ikke noe annet.

 

No skal jeg komme med en del svar som dere ateister bør tenke på, og at alle forskere har tatt feil. Du kan ikke starte med og si at du ikke tror på Gud fordi det står skreve at han Jesus gikk på vann eller gjor en person blind. Det er det samme som og si at sjokolade er ekkelt, men bare er ekkelt, uten en forklaring. alle må starte i bunnen og grunn. Jeg er her for og prøve og få dere til og tenke. ikke til og bli kristne, men tenke igjennom det.
Det du bør prøve å forstå er at jeg, og mange ateister med meg, har tenkt igjennom dette opp vegger og ned stolper og kommet frem til at tro alene ikke er nok. Påstander ER påstander selv om de pakkes inn mellom to permer det står hellig på skjønner du.

 

Bigbang,

Det er jo en grei teori i bunn og grunn. Men som sagt det må være noe som startet det. ( Jeg tror ikke på det )

Det blir kalt det store smellet, fordi det var et smell, men sist jeg sjekket så danner ikke et smell noe som helst. ei bombe feks det ødelegger alt. danner ingenting. Bigbang det lagde kanskje Mars og Venus og alle disse andre planetene. Fordi der er det ikke liv! Det blir sagt at det var gasser som gjor at det blei liv på Jorda, men hvorfor er det ikke liv på noen andre planeter? ( menneskeliv ) Hvorfor kan egentlig fisken leve i vannet, og vi på land, og dyr i skogen? Det er jo en viss temperatur forskjell pågrunn av den er passelig avstand til sola, men for vi som er i vintersesong nå har det kaldt, men fisken, vi og dyra lever fortsatt like fint. ( OG får dere som begynner og si at KLÆR er grunnen til at vi lever på jorda, klapp igjen. )

Du sier det jo selv, klær.... Enten du tror det eller ei så er NÅLEN den største menneskelige oppfinnelsen, for uten nålen som lagde tette klær kunne vi ikke overleve andre steder enn rundt ekvator, så jeg klapper ikke igjen da dette er fakta. Og med hensyn til big bang... les deg opp litt først du, det du har skrevet her LYSER av ignoranse og uvitenhet...

 

 

 

Guds eksistens.

Dere ønsker et ordentlig bevis, et håndfast et, men da har dere missforstått det med tro. Alle vil jo at Gud skal vise seg, men det er ikke konseptet i ei tro. EI TRO det er ei tro, der man ønsker og bruke tid og fylle livet sitt med noe. man er ikke ute etter bevis for at noe skal finnes. Visst Gud viste seg hadde ikke Kristendommen vært noen religion lenger, pga ATEISTER SOM IKKE TROR PÅ HAN. Før dere får et møte med Gud, må dere TRO. Den Hellige Ånd, den fikk alle som tror på Gud, når Jesus gikk opp til himmelen, den er med på og styrke troa mi, når den er svak, og når jeg blir usikker. Den er også en kristen sitt største bevis på Guds eksistens, men den funker ikke for dere før dere kjenner han.

Du må med andre ord la deg overmanne av et føleri der du lar fantasien være bevisene for gud.... Vel, får ikke det til jeg, da jeg er et ærlig menneske som er opptatt av å forholde meg til sannheten og når sant skal sies tror jeg ikke sannheten kan skapes slik dette føleriet du her beskriver gjør for deg.... Viten slår tro hver dag som helst faktisk,...

 

Jorda.

Bibelen har aldri nektet på at Jorda ble skapt for mange milliarder år siden. Det bibelen sier er at Adam ble skapt for 4000 eller 6000 år siden, husker ikke helt. Dinosaurer er derfor ikke utenkelige og ha hatt på dinne jorda. Det er også bevisst menneskeliv på dinna jorda før Adam og Eva, og her er det en ting som gjør dere usikker sikkert, men det jeg tenker er at Adam og Eva var de første menneskene som ble skapt av Gud. Bibelen har heller ikke nektet på Evulusjonen, slik som den nekter på Bibelen.

Rør. Vi VET at vi ikke er skapt i en hage, fiks ferdige slik vi fremstår i dag. Her tilbyr du ignoranse og uvitenhet og innbiller deg selv at du kommer med en forklaring.. :no:

 

Sannheten er at bibelen er skrevet av ignorante menn som ikke hadde den minste anelse om hvordan livet, jorden og alt er skrudd sammen. De ante ikke en dritt om DNA, utvikling eller alt det andre vi i dag har av kunnskap og gjorde det de kunne for å gjette seg til hva som hadde skjedd, ut i fra deres premisser! Vi kommer altså IKKE fra en eple hage i mesopotamia, der jødene opprinnelig utvandret fra, men fra afrika, det landet som i dag heter Etiopia. ALLE mennesker har utvandret derfra. Dette vet vi. Så kan du godt TRO at mytene om adam og eva er sannhet (noe du som kristne så og si er program forpliktet til å tro.) men det er bare myter og historie fortellinger fra menn som var for ignorante til å vite bedre.

 

Siden det er så mange mennesker som lider av fattigdom og sult på jorda, så tenker dere vel at det er Guds feil. men nei, så skal jeg gå og klage på deg fordi folk ikke lever godt? Når Gud skapte jorda så sa han'' Vi er herre over jorda'' Gud gav Jorda som gave til oss. Det er våres feil at folk lider av sult og fattigdom, vi skal egentlig gi 10% av formuen våres, og jorda hadde vært HELT ANNERLEDES.
Tull igjen. Kristendom har etterhvert som vitenskapen har visst oss hvordan det henger sammen blitt en religion av unnskyldninger, der alt som ikke stemmer med bibelen er unnskyldt i det vide og breie for å gjøre ignoransen i bibelen spiselig for folk, men det er også alt.

 

Bibelen.

Visst bibelen var usann, hvor er det da den eneste boken i verden som har eksistert i så mange år? Den har blitt fortalt i generasjon til generasjon, og bibelen den er ikke skrevet av Jesus, den er skrevet av Normale mennesker, som har hørt det som står der, AV JESUS OG GUD.

Herregud, nær sagt, ta deg sammen da!! Hadde du hatt den minste interesse om å vite OM bibelen er sann eller ikke så hadde du oppsøkt og funnet ut litt rundt historien bak bibelen. For hadde du gjort det, og ikke bare antatt visvas som du her gjør, så hadde du sett at bibelens GT er bygget på gamle jødiske myter, skrevet av minst seks forfattere og sydd sammen til en historie av en mann. Bibelens NT er satt sammen av 27 bøker der vi VET at en tredjedel av skribentene IKKE er de bibelen skal ha oss til å tro de er. En tredjedel er skrevet av skribenter vi ikke aner hvem er og den siste tredjedelen er skrevet, mer eller mindre, for heller ikke her er vi sikre på at alt er identisk med skribentene, da en masse er tillagt, forfalsket, kopierings feil, oversettnings feil etc..., er skrevet av de bibelen påstår har skrevet det.

 

Slike ting som at jesus sa at den som aldri har syndet skal kaste den første stenen står IKKE i det opprinnelige testamentet, det er tilføyd etterpå av en eller annen som syntes det passet.

 

Så som du sikkert skjønner har alder null og niks å si på troverdighet og sannhets gehalt, slik du her skal forlede oss til å tro...

 

Men hadde du vært ærlig i din søken så hadde du også forstått at bibelen ikke er et dokument som har noen troverdighet. Til det er det ALT for mye som ikke stemmer, som er feil, som er tilføyd i etterkant... Alt for mange hull og mangler i den blekka til at den fremstår troverdig i det hele tatt.

 

Men igjen, hva DU tror er noe helt annet enn hva som faktisk er tilfelle... Sjekk det opp selv og se... eller la det være og behold troen... Ditt valg.

 

Dere ser at bibelvers går imot hverandre og det står forskjellige ting i bibeler, men dette er tolket av forskjellige personer, husk at bibelen er oversatt på mange forskjellige språk. Og alt som står der er det samme, men på en annen måte.
Her har du faktisk mer rett enn du selv aner, da bibelen er oversatt, kopiert, oversatt igjen, tilføyd litt, fratrukket noe i eningen... Problemet er, som skrevet over, at vi mangler mye av orginalene og vi vet derfor ikke hva som er autentisk og hva som ikke er det, så å kjekkt proklamere at bibelen er sann holder rett og slett ikke.

 

Tro. For dere som tolker bibelen som at dere Må tro på Gud ellers kommer dere til helvette, det er feil, det som står i bibelen er at du trenger ikke tro på Gud, men visst du ikke tror på JESUS da, vil Guds vrede lide over deg. Og Jesus sin eksistens den er 100% bevist, den kan verken ateister eller noen andre nekte på. Jesus er ikke Jordas skaper. Det er Gud.
At det var en mann som het jesus beviser KUN at det var en mann som het jesus det! Ikke at han var guddommelig eller sønn av gud eller whatnot som bibelen påstår. Prøv å vær litt ærlig her er du snill, du hopper til antagelser som mest minner om ignoranse der du freidig og uærlig kommer og postitulerer slike dumme ting.

 

 

 

Håper dette hjalp, som sagt dette er en fri tro og man skal ikke ha bevis slik som dette for og tro, men grunnen til at jeg skriver dette er fordi, Jeg har vært veldig usikker selv, håper virkelig dette hjelper. Gud velsigne dere ALLE!

 

Å tro blindt er det samme som å være blind og på toppen av det må man være uærlig og juge til seg selv og andre... Så neitakk, jeg er rimelig sikker på at jeg er alt for ærlig både mot meg selv og andre til at jeg klarer å tro blindt på slike påstander. For serlig ærlig er du definitivt ikke når du klarer å la fantasien din føre bevisene som du genererer i ditt føleri for denne guden. Du sier det jo selv, man må tro får å se gud og det synet er kun i fantasien til den enkelte.. .Hvor ærlig er det å stole blindt på sin egen fantasi egentlig?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg ser veldig mange dumme svar her, som ikke gir meining i det hele tatt! ( Er kristen )

 

At Gud er det samme som og tro på Julenissen.

At det er bedre og tro på forskere enn folk som har god fantasi.

 

No skal jeg komme med en del svar som dere ateister bør tenke på, og at alle forskere har tatt feil. Du kan ikke starte med og si at du ikke tror på Gud fordi det står skreve at han Jesus gikk på vann eller gjor en person blind. Det er det samme som og si at sjokolade er ekkelt, men bare er ekkelt, uten en forklaring. alle må starte i bunnen og grunn. Jeg er her for og prøve og få dere til og tenke. ikke til og bli kristne, men tenke igjennom det.

 

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...