Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kan forskerne si noe om formen på universet ut i fra disse dataene?:

978x.jpg

Forskerne har observert lys fra universets første stjerner

Lyset som er registrert kommer fra stjerner som ble skapt da universet var ca. 0,6 milliarder år gammelt, skriver Space.com

729x.jpg

Bildet viser plasseringen av 150 enorme sorte hull, såkalte blazars. Foto: NASA/DOE/Fermi LAT Collaboration

729x.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Absolut ikke for min del iallefall, tror heller ingen kristne har blitt atteister i denne tråden heller. Har egentlig aldri falt meg inn å tro på Gud, bortsett fra en liten periode på barneskolen da kristendomslæreren lærte oss om livet etter døden og at vi kom til helvete eller himmelen og slikt.

Endret av olavalo
Lenke til kommentar

Jepp, vi samles i Ateirka hver søndag og synger sanger om Darwin mens vi forbanner alle som ikke lever på samme måte som oss og ikke tror nøyaktig det samme som oss :|

Human etisk forbund er jo en samling mennesker, de gir jo representanter ved bryllup, gravferd osv for folk som ikke er kristne eller troende.

Lenke til kommentar

Først og fremst; for et tragisk forsøk på misjon.

Det er så vittig med troende som er så veldig på den "Kom med bevis da, kom med bevis!". Akkurat som om dere ville bøyd dere i støvet og godtatt det om jeg en dag skulle kommet med beviset.

Når det er sagt får jeg vel svare på spørsmålet. Det skal mer til for å overbevise meg enn noen "La det bli lys"-eventyr.Derfor velger jeg å ikke tro på Gud, og da heller ingen andre guder.

Lenke til kommentar

Religion bygger på en veldig usansynlig fortelling. Det forundrer meg ikke att man må tro for å skjønne noe siden den bare er for ulogisk. Og om man spørr en religiøs om noe bevis så er det de svarer: Det er bevist at Jesus har levd. Jeg tenker meg da bare, Ja og hva så? At en person har levd er ikke det jeg synes høres usansynlig ut, men at den personen har delt havet bestemmer hvem som kommer hvor etter døden og har gått på vannet stått opp fra de døde osv er det jeg ikke tror. Og at det fantes en man som het jesus beviser i mine øyne ingen ting av det han skal ha gjort.

Så lenge ikke religion kan komme med noen bedre bevis som virkelig beviser noe holder jeg meg til fakta. Da er jeg på den trygge siden istedenfor å prøve å manipulere meg selv med å inbilde meg at alt det han gjorde er mulig osv...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

De fleste av oss har større tro på at man kommer lengre med de positive enn det negative. Jesus er beskrevet som en person som i ord og handling fulgte samme prinsipp - derfor kan jeg med en viss trygghet påstå at de fleste av oss tror på konseptet "Jesus", og da blir diskusjoner om personen virkelig har levd, helt bortkastet

Lenke til kommentar

@Pencilcase:

Jeg tror du kanskje mener at de fleste har en slags moralfølelse og ordentlig samvittighet som omfavner det gode/positive.

Men, dessverre er det mange som velger den onde veien i vinnings hensikt. Ja, til og med begår mord i samme vinnings hensikt. Slik at de kan meske seg i rikdom på andres bekostning den livslengden de har igjen.

Det er en interessant diskusjon hvorvidt denne Jesus Kristus har levd synes jeg. For å finne ut hva som er opphav til det nye testamentet. Også er det noen som tror at denne Jesus kan ha etterliknet tidligere messiaskandidater med overlegg.

Det er vel også liten tvil om at dersom han rev bordene overende kanskje etablerte sin senere dødsdom. Kan det hende dette var en del av planen hans?

Lenke til kommentar

De fleste av oss har større tro på at man kommer lengre med de positive enn det negative. Jesus er beskrevet som en person som i ord og handling fulgte samme prinsipp - derfor kan jeg med en viss trygghet påstå at de fleste av oss tror på konseptet "Jesus", og da blir diskusjoner om personen virkelig har levd, helt bortkastet

Jeg tror du forveksler "Jesus" med "Buddha".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror du forveksler "Jesus" med "Buddha".

Den betraktningen jeg kom med er fritt oversatt fra en noe Dalai Lama har sagt og skrevet. Men jeg er helt enig i at vår sekulære verdisystemer ligner i store trekk på grunntankene i buddhistisk filosofi og praksis. Hyggelig at du så den sammenhengen.

:)

Lenke til kommentar

Og der tror du folk samler hver søndag? Det er en interesseorganisasjon! Du kan like gjerne påstå at LO er en religion!

Poenget mitt er at humanetisk er en mulighet for ikke kristne. Feks som min egen bror som hadde humanetisk bryllup.

Det er jo en fin ting, for det er stunder da man trenger litt høytidelighet eller feks bryllup eller gravferd eller konfirmasjon. Der man gjerne trenger en taler.

Humanetisk har møter ja, tror ikke de har hver søndag. Men de har møter og drar på turer osv.

Jeg har ikke sagt at humanetisk er en religion. Men et livssyn er det.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...