Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis ikke gud finnes, hvor er vi fra da? Hvorfor eksisterer vi? Hvis "bing bang" teorien er sant, hvor kommer bing bang fra? Alt må komme fra et sted.

Hvor er vi ifra? Vel, jeg er fra moren og faren min, som er fra foreldrene sine, som igjen er fra foreldrene sine. Dette fortsetter i veldig mange år til det første livet på jorden. Encellede organismer.

Hvorfor eksisterer vi? Fordi vi kan. Det skjedde noe kjemisk i en vanndam, som endte opp med å bli noe levende.

 

Men om du spør etter meningen med livet, kommer du ikke særlig langt. Det finnes dessverre ingen overordnet "mening med livet". Du får lage en selv, slik som jeg har gjort.

Lenke til kommentar

At vi ikke vet hvorfor det ble slik det ble gir ikke et vitenskapelig grunnlag for å tro på gud. Vitenskap har hittil vært den mest effektive metode for praktisk progresjon og utforskning på globalt nivå og i universet. Isteden for å satse blindt på gud er det bedre å bruke krefter på å utforske universet basert på bevis, iallefall være åpen for det. Man kan gjerne tro på at det finnes en gud, men legger dette til rette for å benekte fakta er det negativt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis ikke gud finnes, hvor er vi fra da? Hvorfor eksisterer vi? Hvis "bing bang" teorien er sant, hvor kommer bing bang fra? Alt må komme fra et sted.

 

Du må vite i hvilket perspektiv du stiller dine tre spørsmål. Det perspektivet du virker å ha, er disse tre spørsmålene det samme: "Gud".

 

Slik er det ikke om man ønsker å besvare spørsmålene mer nøyaktig og mer sammenhengende: Hvor er vi fra? Hva mener du - vi er da vitterlig en videreføring av apene? Hvor apene kommer fra? Deres forfedre, selvfølgelig! Hvor denne syklusen stopper? Det første selvreplikerende molekyl! Om den kommer fra jorden eller en annen planet, asteroide eller lignende, kan funderes på. Alle disse himmellegemer er stjernestøv etter tidligere stjerner, rester etter en prosess som danner de partikler som inngår i den kjemiske beskrivelsen av en celle og alle de stoffene du ellers og fremdeles består av.

 

Slike spørsmål stilles ikke i et slikt åpent perspektiv der alle fortolkninger er de samme. Det er viktig å presisere, fordi kun nøyaktige og presise svar er tilfredsstillende.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Se hele, uansett om du tror eller ikke tror.

Det som satte i gang Big Bang var uperfeksjonisme, fordi ingenting er likt og kan ikke være prefekt.

 

Har sett hele to ganger, og sett mange andre espioder/serier av Stephen Hawking, han er en genial mann.

Og som han forklarer i videoen, man tror mer sansynelig ikke på noen guder om man vet årsaken bak en handling, som illustrasjionen med vikingene og solformørkelsen i videoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=WQhd05ZVYWg

 

Se hele, uansett om du tror eller ikke tror.

Det som satte i gang Big Bang var uperfeksjonisme, fordi ingenting er likt og kan ikke være prefekt.

 

Har sett hele to ganger, og sett mange andre espioder/serier av Stephen Hawking, han er en genial mann.

Og som han forklarer i videoen, man tror mer sansynelig ikke på noen guder om man vet årsaken bak en handling, som illustrasjionen med vikingene og solformørkelsen i videoen.

 

Men det behøver selvfølgelig ikke bety at ancient aliens ikke finnes. Dersom vi skal ta vitneberetninger fra bibelen og andre "hellige" skrifter, så finnes aliens. Godt mulig at de kommer tilbake endag også, for å dømme eller redde oss.

 

Typisk av nåtidens mennesker å ikke ta oldtidens vitneberettelser alvorlig.

Lenke til kommentar

Hvis ikke gud finnes, hvor er vi fra da? Hvorfor eksisterer vi? Hvis "bing bang" teorien er sant, hvor kommer bing bang fra? Alt må komme fra et sted.

 

Det du snakker om her er "special pleeding" som er en logisk brist. Du bruker regress for å si at eneste noe kan komme fra er gud, siden alt må komme fra noe. Bristen ligger i det at du samtidig sier at gud trenger ikke komme fra noe. Siden denne egenskapen kan tilskrives gud kan den like godt tilskrives singulariteten som siden ble til vårt univers.

 

Om du aksepterer at gud må ha bli skapt han også, så starter du en uendelig rekke bakover i tid til skaperens skapers skapers osv. Noe som ikke forklarer noe som helst, det stiller bare flere spørsmål. Det er, unnskyld ordbruken, stort sett indoktrinerte mennesker på grensen til hjernevask som godtar en slik forklaring. At "gud" bare var og er der. Enten det eller så har man aldri vært i et miljø som verdsetter skeptisk tenkning.

Lenke til kommentar

Jeg tror hovedsakelig ikke på gud fordi at det ikke finnes beviser. Jeg er litt i det emnet at jeg er en agnostiker men jeg tviler på at en gud virkelig finnes. Den teorien om at noen har starter noe kan jo være hva som helst det fantes kanskje noe som vi ikke vet om det kan jo være hva som helst siden vi mennesker vet jo ikke i det hele tatt om det var ''gud'' eller noe annet som startet det hele.

Lenke til kommentar
vitneberetninger

Stanford Journal of Legal Studies - The Problem with Eyewitness Testimony

As shown by recent studies, this weight must be balanced by an awareness that it is not necessary for a witness to lie or be coaxed by prosecutorial error to inaccurately state the facts—the mere fault of being human results in distorted memory and inaccurate testimony.

 

Jeg har ikke tro på massehalusinasjoner. Jeg tror at halliser kommer til en og en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...