Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar gjerne mot en kilde som sier at religion fører til lovlydighet. Mitt bevis er USA kontra Norge, hvor Norge er 5 ganger så ateistisk og 10 ganger så sikkert.

 

Ja klart.... Vi har KORSET i flagget og en grunnlov som er forankret i kristen tro..

 

Hvor mye er "du" den kristne villig til å bruke av tid på å omvende folk rundt deg?

 

Hvor mye tid ville "du" brukt på en ateist sånn målt opp mot andre kandidater du ser deg ut?

 

 

Ikke mye tid. De som er ment til å bli frelst blir det. Resten kan vel tro på at de blir til jord, og blir til jord..

Lenke til kommentar

Ja klart.... Vi har KORSET i flagget og en grunnlov som er forankret i kristen tro..

Også har vi den lengste hedenske historien i Europa. Og nå til dags har vi en million band som synger om å voldta Jomfru Maria og å slå ned Jesus med klubbe.

 

Usaklig at vi har en million band i Norge. Vi er 4 millioner mennesker, vi har grunnloven festet, og flagget har et kors... :) lol

 

Bortsett fra Varg Vikernes (en glimrende musiker forøvrig) og et knippe andre i Vigrid så står vel ikke Æsatroen så sterkt i Norge.

 

Broren min giftet seg vel også Humanetisk, men ellers blir de fleste fortsatt gift i kirka.. Sier det meste.

 

Konfirmasjon og dåp også i kirka...

 

Sier ikke mer...... I rest my case...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Broren min giftet seg vel også Humanetisk, men ellers blir de fleste fortsatt gift i kirka.. Sier det meste.

 

Konfirmasjon og dåp også i kirka...

 

Sier ikke mer...... I rest my case...

Du gjør en god sak for at kristendommen står sterkt. Det må skyldes nesten tusen år der alle andre alternativer var forbudt. Nå som mennesker står friere til å velge selv ser vi jo spekteret av trosfellesskap som popper opp både fra innvandrere og innfødte.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om de som sier "takk og farvel" til hele konseptet "livssynsorganisasjon" og klarer seg fint på egen hånd.

Broren min giftet seg vel også Humanetisk, men ellers blir de fleste fortsatt gift i kirka.. Sier det meste.

 

Konfirmasjon og dåp også i kirka...

 

Sier ikke mer...... I rest my case...

Du gjør en god sak for at kristendommen står sterkt. Det må skyldes nesten tusen år der alle andre alternativer var forbudt. Nå som mennesker står friere til å velge selv ser vi jo spekteret av trosfellesskap som popper opp både fra innvandrere og innfødte.

 

Ok? Som hva da, herlig med religionsfrihet og humanetisme, har ingenting mot hverken humanetikere eller muslimer, eller for den saks skyld Varg Vikernes...

Lenke til kommentar

Hei, cuadro.

 

Vel, om alt du ville ytre var et om og men, og kanskje, så var det vel ingenting. Det er mye som er hypotetisk mulig, selv om det er ingen grunn til å tro at det er sant.

 

Selv ikke det vitenskapelige paradigme operer med sannheter - enda mindre hva som måtte utgjøre et slikt konsept. Det gjenspeiler en ganske inngrodd mentalitet (ta det med en klype salt) dersom du tar "grunn" til å være "adekvat grunn" og videre "adekvat" som "empirisk".

 

Joda, det vitenskapelige paradigmet opererer såvisst med sannheter - såfremt du ikke forveksler det med absolutte sannheter. Du må også misforstå en del, om du forstår det slik at jeg argumenterer utifra et vitenskapelig paradigme, da innvendingen opplagt baserer seg på en filosofisk rasjonalisering. Vitenskap og empirisme er et medmoment. Jeg vil uansett tørre å påstå at du kommer inn langt fra siden, da dette vanskelig kan sies å gjøre noe med mine innlegg og påstander.

 

Edit: Om du ønsker å diskutere hvorfor empiri ligger i grunn for enhver "adekvat grunn" - så finnes det riktigere tråder for det.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Frihet selvsagt! I stedet for å måtte følge masse tåpelige lover kan vi gjøre hva vi vil på søndager, leve i nøyaktig hvilke forhold vi vil og slipper å føle "synd" for helt naturlige ting som onani og homofili!

 

Har du ikke frihet da?

 

Spør kjøpmannen som vil ha åpent på søndag, eller han som bor ved siden av kirka og gjerne vil sove lenger enn klokkene tillater ham. Eller hva med å spørre det homofile muslimske paret på Grønland hvor frie de føler seg fra religion?

 

Nei, få religionen vekk så fort som mulig!

Lenke til kommentar

Hei, nok en gang.

 

Joda, det vitenskapelige paradigmet opererer såvisst med sannheter - såfremt du ikke forveksler det med absolutte sannheter.

 

Såfremt jeg ikke forveksler sannheter med absolutte sannheter? De to begrepene, er såvidt meg kjent bare så (delt) i kraft av de som klynger seg til misforståtte posisjoner som relativisme - å redusere begrepet "sannhet", til noe mindre presist enn "absolutt sannhet" er å rive det av semantisk betydning. Men opplys meg om forskjellen og hvor den blir operert med.

 

Du må også misforstå en del, om du forstår det slik at jeg argumenterer utifra et vitenskapelig paradigme, da innvendingen opplagt baserer seg på en filosofisk rasjonalisering.

 

Mangel på presise begreper her gjør setningen din stum (mute). En gang til?

 

Om du ønsker å diskutere hvorfor empiri ligger i grunn for enhver "adekvat grunn" - så finnes det riktigere tråder for det.

 

Her spant du deg virkelig ut av noe. :)

Lenke til kommentar

Frihet selvsagt! I stedet for å måtte følge masse tåpelige lover kan vi gjøre hva vi vil på søndager, leve i nøyaktig hvilke forhold vi vil og slipper å føle "synd" for helt naturlige ting som onani og homofili!

 

Har du ikke frihet da?

 

Spør kjøpmannen som vil ha åpent på søndag, eller han som bor ved siden av kirka og gjerne vil sove lenger enn klokkene tillater ham. Eller hva med å spørre det homofile muslimske paret på Grønland hvor frie de føler seg fra religion?

 

Nei, få religionen vekk så fort som mulig!

 

Det å ha en fridag i uken behøver nødvendigvis ikke ha noe med religion å gjøre. Om i så fall så skal du takke for at du får to dager fri i uken og ikke jobber 7 dager uten stopp, uten pauser og uten søvn.

 

Trodde alle var frie i Norge jeg? Finnes det slaveri og undertrykkelse her?

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Mener du seriøst at religion er ansvarlig for 37.5 timers uka? For i så fall vil jeg ikke diskutere med deg for du fyller 13 år.

 

Fridagen kommer jo fra religion... Var også med på å gi oss helgefri. Dessuten er det jo mange andre fridager som vi som stat har pga religion.

 

Dere vil vel gå glipp av disse også tenker jeg? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...