Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Forskning har aldri drept noen Guder, ingen av Gudene som ble påstått drept var der til å begynne med. Forskningen tar ofte æren på seg for å ha drept guder som ikke eksisterer. Myter derimot har eksistert, eksisterer og vil alltid eksistere. Forskning vil ta livet av myter, men de vil aldri ta livet av en eneste Gud noen gang. Om de tar livet av en Gud så var der ingen Gud til å begynne med, men bare en myte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor spør du om mine "merkelige ideer" når jeg sier det er min mening?

Det er seriøse forskere i NASA og forskere og vitenskapsmenn som tror at det bør finnes liv på feks Europa eller noen av Saturns måner. Sondene som sendes ut ser spesielt etter dette, på Mars også. Ifølge forskerne så er vann essensielt for liv. Finnes det vann, så er det gode håp for liv. Ifølge forskerne.

Derfor er det veldig interessant med sonde mot Feks Europa, som såvidt jeg husker er heldekt med bevegelig is, og altså vann under..

Biosyntesen kan like gjerne ha skjedd på en av disse månene med vann som at det skjedde på jorden. Nå er ikke jeg kjent med hvordan forholdene på jorden var når biosyntesen skal ha skjedd, men tror ikke jorden var like gjestmild som idag. Men dette vet jeg lite om...

Jeg sa nok noe feil, jeg synes påstandene dine er merkelige. Det du sa tidligere er helt ulikt det du sier her.

Før sa du at der det finnes vann skal det i prinsippet finnes liv. Noe slikt prinsipp har jeg aldri hørt om. Nå sier du at der det finnes vann er det gode håp for liv. Personlig vil jeg ikke gå så langt som å si godt håp men det er hvertfall et svært godt grunnlag for muligheten for å finne liv.

Så lenge avstanden til sola er ulik for planetene vil nok forholdene være ulike. Jeg synes det er spennende å tenke på liv i universet, men jeg kan fint tenke meg at livet oppstod på jorda og derfor ikke finnes noe annet sted i solssystemet.

Ok, men de som forsker på ekstrem naturliv osv er nok uenig med deg. Jeg kan ikke si så mye om emnet, for det meste er lest på nett og sett på naturprogram. Det er derimot ganske kjent at der det finnes vann, så tror man det er mulighet for liv. Begrensningene er vel mer varme, men der det er for varmt er det som regel vel ikke mye vann heller...

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at de rette forklaringene alltid er de mest simple. Der fins haugevis av komplekse forklaringer der ute, og disse er banebrytende med occams razor. Derfor er det ikke en logisk setning som du sier.

Det stemmer at det ikke alltid er korrekt, men det betyr ikke at du bare kan se bort fra det. Du må fremdeles bevise hvorfor det ikke er korrekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, men de som forsker på ekstrem naturliv osv er nok uenig med deg. Jeg kan ikke si så mye om emnet, for det meste er lest på nett og sett på naturprogram. Det er derimot ganske kjent at der det finnes vann, så tror man det er mulighet for liv. Begrensningene er vel mer varme, men der det er for varmt er det som regel vel ikke mye vann heller...

Temperatur og pH er noen av de viktigste abiotiske faktorene for liv på jorda. Jeg vet ikke noe om hva som er viktig for liv på andre steder i solsystemet men det må nødvendigvis spille en rolle der og.

Lenke til kommentar

Temperatur og pH er noen av de viktigste abiotiske faktorene for liv på jorda. Jeg vet ikke noe om hva som er viktig for liv på andre steder i solsystemet men det må nødvendigvis spille en rolle der og.

Vel, det finnes liv på antartkis i vannet og i dypet.. Her er det omtrent utenomjordisk kulde.. Altså enkle former for liv. Det er derfor forskerne nå tror at liv er mulig på spesielle steder som feks Europa....

Lenke til kommentar

Nok en gang har du misforstått: JO, du må det fordi det faktum at det finnes komplekse fugler ER beviset for at det finnes komplekse fugler. Vi snakker om en stor forskjell på nødvendige og unødvendige komplikasjoner.

Om jeg peker på en spesifik fugl som er kompleks så er det jo helt klart at jeg må bevise at den er kompleks, men nå sa jeg, siterer meg selv: "Om du gjetter at en måke er simpelt bygd opp og får rett, så må ikke jeg forklare deg hvorfor det noen ganger fins komplekse fugler."

Poenget i mitt eksempel, er at du ikke brukte occams razor, men du gjettet, tilfeldighetene traff.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Jepp, jeg gjetter at du har epilepsi, men det er også fordi occams razor forteller meg at det er korrekt. Occams Razor ble brukt som en logisk regel som fortalte meg at sjansene for at du har chat sessions med universets skaper er LANGT MINDRE enn at du lider av psykiske eller nevrologiske problemer.

Jeg tipper begge deler, altså epilepsi.

Lenke til kommentar

Jeg kan gjette mange ting om deg også, men det er helt poengløst. Nå har det seg også slik at det å faktisk få kontakt med skaperen er dog en skjelden ting så det måtte komme på en suspekt liste til å begynne med.

Det samme gjelder om du observerer en grønn alien, det samme gjelder om du er oppfinner og finner opp noe veldig spesielt. Du kommer på en spesiell liste.

Men at du bruker sykdommer som forklaringer på det som går utenfor din forståelse og det som er utenfor normalen som default, det beviser at du ikke vet hva du snakker om. Sykdommer er ikke et fallback, "Jeg kan ikke skjønne eller forklare, derfor må det være en sykdom", denne har vi hørt fra ateistenes side også når de argumenterer mot kristne "Der fins ikke bevis for at gud ikke fins, derfor må gud fins". Samme opplegget. Du er akkurat like fanatisk.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

"Jeg kan ikke skjønne eller forklare, derfor må det være en sykdom", denne har vi hørt fra ateistenes side også når de argumenterer mot kristne "Der fins ikke bevis for at gud ikke fins, derfor må gud fins". Samme opplegget. Du er akkurat like fanatisk.

Jeg må bare påpeke at de som påstår noe burde bevise at deres påstand er riktig, det er ikke andres oppgave å motbevise noe som ikke er bevist.

Lenke til kommentar

Den religiøse kisten og min tro fikk en siste naggel i kisten, jeg er slik sett nå ateist og tror kun på vitenskap og balanse.

Hvorfor? Hvilken barmhjertig Gud vil la nybakte foreldre få noen få dager med sin nyføde sønn, før de må følge han til graven? Da jeg satt i kirken under den begravelsen og så den lille kisten, mens presten sto og plapret om "den barmhjertige Gud", ble det bare nok. Siste spiker i kisten for religion. Symbolikken kan de gjerne ha, men noe Gud, nei.

Jeg lever heller livet mitt som jeg ønsker, som jeg vil, og lar det moralske kompasset styre hva jeg gjør og ikke gjør. Jeg lar ikke et fantasifoster få styre meg ei heller frykten for at hvis jeg ikke gjør hva dette fantasifosteret sier jeg skal gjøre så ender jeg i evig pinsel. Jeg lar meg ikke styre av frykt og undertrykkelse, jeg lever i en fri verdensdel hvor jeg kan gjøre hva jeg vil. Derfor, gjør jeg og som jeg vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...