Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Hvis vi kan være enige, ja. Men det ser jeg ikke at vi er. Nei, det får nå så være - klart at logikken kan jo bare gå en vei,- altså at den andre innbiller seg å se noe som ikke er der, mens snur vi det på hodet og sier at den som innbiller seg at det ikke er noe der ser også bare det han eller hun vil, da blir det for vanskelig å fatte God søndag i drømmeverdenen vår! Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Nei, jeg har ikke bekreftet hva du sier. Jeg skriver ganske klart at det finnes flere fungerende metoder for en populasjon å overleve til neste generasjon. Tyranni er ikke eneste løsningen. Psykopati er ikke eneste løsningen. Påstanden din om at menneskers moral nødvendigvis må være slik er dermed opplagt feil, fordi det er ingen nødvendig metode for en populasjon å overleve til neste generasjon. Dette er enkel logikk. Da må du dokumentere at det er en mer effektiv strategi enn å være krigersk. Nei, det må jeg absolutt ikke. Det må kun finnes en strategi som er effektiv nok. Du innrømmer selv at det finnes flere gode strategier for en populasjon å overleve til neste generasjon. På denne måten føres gener videre, det er alt som er viktig. Da er det ikke nødvendig å drive tyranni. Det er selvfølgelig mulig, men det er ikke nødvendig slik du hevder. Derfor vil man forvente at det i naturen kan finnes eksmepler på både tyranni, og ikke-tyranni. Og jøsses, slik er jo virkeligheten. Du gjør forresten i neste innlegg til afterall samme tabben som du har gjort tidligere: det er ikke individets gener som er viktig. Det er det større bildet, at noe overlever. Dersom noe overlever, så går gener videre. Da eksisterer det noe, og utvikling (endring, evolusjon) har hendt. 2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Hvis vi kan være enige, ja. Men det ser jeg ikke at vi er. Nei, det får nå så være - klart at logikken kan jo bare gå en vei,- altså at den andre innbiller seg å se noe som ikke er der, mens snur vi det på hodet og sier at den som innbiller seg at det ikke er noe der ser også bare det han eller hun vil, da blir det for vanskelig å fatte God søndag i drømmeverdenen vår! Hvor sier jeg at religiøse forestillinger bare er innbillinger? Jeg påstår heller ikke at en filosofisk gud ikke eksisterer, bare at jeg ikke har akseptert den påstanden ennå. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 år folk se hva slags stygg og ond lære utviklingslæren faktisk erhahahaha så latterlig Naturen bare ER. Det er ingen mening, tanker eller annet med naturen, den bare ER... På tide du leser deg opp litt på hva evolusjon faktisk er før du kommer med gude våset ditt. Her rygger iallefall jeg fælt... Hvorfor det? ER ingeting som tyder på noen styring, eller vilje fra naturens side, liv oppstår og liv dør... 99% av alle arter som noensinne har vært på denne planeten er utryddet... Hva slags plan skulle det liksom være? Naturen bare ER... Gener, komplekse biologiske maskiner av liv. Isåfall bør det kry av liv under isen på disse månene til Saturn eller Jupiter... Naturen bare er... Den har ingen styring (så langt vi kan se til nå..) og den har ingen mening... Det kan være liv, det kan ikke være liv, det kommer an på tilfeldighetene og om det er tilstrekkelig rom for overlevelse og utvikling.. Skjønner ikke hvorfor dette skulle skremme noen så veldig? Det skremmer ikke, men for et tenkende filosofisk menneske som jeg så synes jeg, og ikke bare meg forøvrig.. at livet på jorden, virker å være så planlagt og strukturert at det nesten virker som det er en tanke bak det. Jeg tenker da på gener og perfeksjon og symmetri, og ikke minst noe så merkelig som samvittigheten... Elon Musk som eier Tesla, mener at det er så lite som 1% sjangse for at verden er naturlig enn at vi rett og slett er med i et dataprogram.... Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Nei, jeg har ikke bekreftet hva du sier. Jeg skriver ganske klart at det finnes flere fungerende metoder for en populasjon å overleve til neste generasjon. Tyranni er ikke eneste løsningen. Psykopati er ikke eneste løsningen. Påstanden din om at menneskers moral nødvendigvis må være slik er dermed opplagt feil, fordi det er ingen nødvendig metode for en populasjon å overleve til neste generasjon. Dette er enkel logikk. Da må du dokumentere at det er en mer effektiv strategi enn å være krigersk. Nei, det må jeg absolutt ikke. Det må kun finnes en strategi som er effektiv nok. Du innrømmer selv at det finnes flere gode strategier for en populasjon å overleve til neste generasjon. På denne måten føres gener videre, det er alt som er viktig. Da er det ikke nødvendig å drive tyranni. Det er selvfølgelig mulig, men det er ikke nødvendig slik du hevder. Derfor vil man forvente at det i naturen kan finnes eksmepler på både tyranni, og ikke-tyranni. Og jøsses, slik er jo virkeligheten. Du gjør forresten i neste innlegg til afterall samme tabben som du har gjort tidligere: det er ikke individets gener som er viktig. Det er det større bildet, at noe overlever. Dersom noe overlever, så går gener videre. Da eksisterer det noe, og utvikling (endring, evolusjon) har hendt. du forstår ikke hva evolusjonsteorien sier ... evolusjonsteorien tar utgangspunkt i at det er et konkurranseelement her, som driver utviklingen... de "sløve" vil dø ut... det er dyr som sjøkua som ingen helt har fortstått enda kan være i live, da det er et vegeteriansk dyr som bare ligger der og dupper, teorien er at størrelse, hurtighet, styrke, intelligens etc har alt blitt utviklet i et evolusjonært kappløp. da har du ikke råd til elendige strategier som å være altruistisk, hvis det er mer lønnsomt for genspredningen din å føre krig. du vil ganske enkelt dø ut, og erstattes av mer levedyktige folk/dyr. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Usikker på hvem som mangler forståelse for evolusjonsteorien her.. 6 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) år folk se hva slags stygg og ond lære utviklingslæren faktisk erhahahaha så latterlig Naturen bare ER. Det er ingen mening, tanker eller annet med naturen, den bare ER... På tide du leser deg opp litt på hva evolusjon faktisk er før du kommer med gude våset ditt. Her rygger iallefall jeg fælt... Hvorfor det? ER ingeting som tyder på noen styring, eller vilje fra naturens side, liv oppstår og liv dør... 99% av alle arter som noensinne har vært på denne planeten er utryddet... Hva slags plan skulle det liksom være? Naturen bare ER... Gener, komplekse biologiske maskiner av liv. Isåfall bør det kry av liv under isen på disse månene til Saturn eller Jupiter... Naturen bare er... Den har ingen styring (så langt vi kan se til nå..) og den har ingen mening... Det kan være liv, det kan ikke være liv, det kommer an på tilfeldighetene og om det er tilstrekkelig rom for overlevelse og utvikling.. Skjønner ikke hvorfor dette skulle skremme noen så veldig? Det skremmer ikke, men for et tenkende filosofisk menneske som jeg så synes jeg, og ikke bare meg forøvrig.. at livet på jorden, virker å være så planlagt og strukturert at det nesten virker som det er en tanke bak det. Jeg tenker da på gener og perfeksjon og symmetri, og ikke minst noe så merkelig som samvittigheten... Elon Musk som eier Tesla, mener at det er så lite som 1% sjangse for at verden er naturlig enn at vi rett og slett er med i et dataprogram.... bibelen sier det synlige blir til fra det usynlige ... folk verden over ser "ånder" (dvs skikkelser) de gir gudestatus, og det var også dette jeg etterhvert opplevde, omtrent noe sånt: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/03/16/article-2115931-12326130000005DC-4_964x686.jpg ...som er istand til å gi mareritt (gå "inn" i hodet ditt og kommunisere med deg, spesielt når du sover), manipulere virkeligheten rundt deg etc... alt jeg har vært igjennom er i det heletatt en så merkelig og drøy historie at det er matriale for en skrekkfilm, og det var etter jeg bl.a hadde rotet rundt i endel okkult svineri - og som bibelen faktisk advarer mot. Jeg trodde ikke noe på dette og lo av det, til ting tok fullstendig av. Det rare er at det ikke bare er jeg, men flere andre som opplevde liknende ting og kan bekrefte endel av det jeg sier. Særlig folk tilknyttet et bestemt miljø jeg var en del av en periode. Stikking rundt hodet (som elektrisitet/nåler), søvnparalyse, og diverse andre rare situasjoner/opplevelser går igjen. Men så igjen husker jeg ting fra jeg var liten som får meg til å tvile på at det startet der. Dette er mao. demoner.. Det var når jeg kom over den værste forvirringen og la brikkene i puslespillet sammen, og kjente igjen ting i bibelen fra disse "skikkelsene", jeg ble kristen. Har enda rare opplevelser, men mer av en positiv art. Derfor er naturlig nok ikke jeg ateist lenger, og det eneste som gir mening utifra det jeg har sett og opplevd er det som står i bibelen. Endret 7. mai 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Det skremmer ikke, men for et tenkende filosofisk menneske som jeg så synes jeg, og ikke bare meg forøvrig.. at livet på jorden, virker å være så planlagt og strukturert at det nesten virker som det er en tanke bak det. Jeg tenker da på gener og perfeksjon og symmetri, og ikke minst noe så merkelig som samvittigheten... Elon Musk som eier Tesla, mener at det er så lite som 1% sjangse for at verden er naturlig enn at vi rett og slett er med i et dataprogram.... Han sa vel strengt tatt "one in billions" sjanse for at dette vi opplever er base reality Heldigvis så er det ingen som har hintet mot å trenge noen "Gud" til å ha programmert denne simuleringen, og bare det i seg selv gjør dette til ett seriøst alternativ til det ikke like troverdige skaperverket av ett trylleri mange enda tror på kun i mangel av alternativer. Her er det bare å sette igang tenketanken igjen og få rydda bort de gamle jernalder-jøde løsninger. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 du forstår ikke hva evolusjonsteorien sier ... evolusjonsteorien tar utgangspunkt i at det er et konkurranseelement her, som driver utviklingen... de "sløve" vil dø ut... Dette er feil. Dette er ikke hva evolusjonsteorien sier. Vennligst fremlegg kilde på ditt usanne utsagn. For ikke mer enn tre innlegg siden, gav jeg deg en kilde som bekreftet det motsatte: "[..]These groups have driven ecological diversity by expansion and contraction of occupied ecospace, rather than by direct competition within existing ecospace and each group has used ecospace at a greater rate than their predecessors.[..]" Din forståelse av evolusjonsteorien er dessverre svært mangelfull og på mange områder direkte feil. Det er ganske så ironisk av deg å hevde at andre ikke forstår evolusjonsteorien, da du titt og ofte har blitt arrestert i å si ting som er fullstendig feil ift. denne teorien. 4 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Forskerne forventer faktisk at det er liv på disse stedene med tanke på at det er liv over alt der man titter på denne planeten og hvor hardført noe av det livet er. Det bør iallefall være mer enn plankton og bakterier........ Vi bør finne avansert liv, som feks fiskedyr osv. Hvorfor bør det være mere en plankton og bakterier? Vet vi noe om forholdene der annet en at man tror det er flytende væske der? Ingen har forutsetninger for å kunne si noe om hvor avansert eventuelt liv på disse månene er for det har vi ikke kunskap om. Dersom forskerne IKKE finner betydingsfult liv under isen ved varmekilder osv, så vil det si at endel av den evolusjonsteori som finnes nå vil bli svekket. Fordi da er det ikke så enkelt som forskerne mener å tro det er. Nå ville alle former for liv være betydningsfult, selv encellede organismer, for det beviser at det ikke bare er liv på denne planeten. Det ville hatt en stor betydning for vitenskapen og første spikeren i kista til religiøse som mener at gud skapte livet her på jorda. De ville det dukke opp en hel pandoras eske med spørsmål som religiøse måtte svare for. 3 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 du forstår ikke hva evolusjonsteorien sier ... evolusjonsteorien tar utgangspunkt i at det er et konkurranseelement her, som driver utviklingen... de "sløve" vil dø ut... Dette er feil. Dette er ikke hva evolusjonsteorien sier. Vennligst fremlegg kilde på ditt usanne utsagn. For ikke mer enn tre innlegg siden, gav jeg deg en kilde som bekreftet det motsatte: "[..]These groups have driven ecological diversity by expansion and contraction of occupied ecospace, rather than by direct competition within existing ecospace and each group has used ecospace at a greater rate than their predecessors.[..]" Din forståelse av evolusjonsteorien er dessverre svært mangelfull og på mange områder direkte feil. Det er ganske så ironisk av deg å hevde at andre ikke forstår evolusjonsteorien, da du titt og ofte har blitt arrestert i å si ting som er fullstendig feil ift. denne teorien. ok så dette her er en innrømmelse av at vi har fått en høyt utviklet hjerne fordi den er skapt av Gud, og at det ikke var et resultat av konkurranse mot rovdyr, andre mennesker og lettfordøyelige proteiner som følge av stekt mat? survival of the fittest, er mao. en myte? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Åherregud.... men du tror jo ikke på Gud... ...det han snakker om her, er jo ikke noe annet enn det jeg sier ... hvis miljøet du okkuperer ekspanderer, så øker tilgangen på mat og parringspartnere, du får mindre konkurranse.. krymper det, minker tilgangen på mat og parringspartnere, og du får mer konkurranse... altså sier han det samme som meg, men spissformulerer det mer og sier at det går i bølger.... guess what, dere trenger ikke konstruere opp alt mulig sånt. evolusjonsteorien er enkel... den sterkeste/smarteste/best tilpassede osv får parre seg, den som ikke klarer å hevde seg, dør ut.. det er unødvendig å lage noe mer sermoni rundt det, hele teorien er oppsummert der. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Forskerne forventer faktisk at det er liv på disse stedene med tanke på at det er liv over alt der man titter på denne planeten og hvor hardført noe av det livet er. Det bør iallefall være mer enn plankton og bakterier........ Vi bør finne avansert liv, som feks fiskedyr osv. Hvorfor bør det være mere en plankton og bakterier?Vet vi noe om forholdene der annet en at man tror det er flytende væske der? Ingen har forutsetninger for å kunne si noe om hvor avansert eventuelt liv på disse månene er for det har vi ikke kunskap om. Dersom forskerne IKKE finner betydingsfult liv under isen ved varmekilder osv, så vil det si at endel av den evolusjonsteori som finnes nå vil bli svekket. Fordi da er det ikke så enkelt som forskerne mener å tro det er. Nå ville alle former for liv være betydningsfult, selv encellede organismer, for det beviser at det ikke bare er liv på denne planeten.Det ville hatt en stor betydning for vitenskapen og første spikeren i kista til religiøse som mener at gud skapte livet her på jorda. De ville det dukke opp en hel pandoras eske med spørsmål som religiøse måtte svare for. Vel solsystemet er jo så gammelt det er og på jorden i svært ugjestmilde omgivelser finnes det masser av liv. Så dermed om evolusjonist og biosyntese teoristene skal ha rett så skal det kry av liv ved de mange varmekildene under isen til feks Europa og de andre vannmånene. For er det vann der og levelige kår så skal det ifølge Biosyntesene teoristene bli mylder av liv.... Dersom det ikke er mengder med liv i varmekilder i hav så må nødvendigvis teorien om biosyntese og myldring av liv gjøres om... Jeg sier ikke at evolusjonen fraskrives, men at det betyr at det ikke oppstår nødvendigvis liv der det er muligheter for liv... Jeg tror jo på gud og er kristen, samtidig tror jeg ikke at evolusjon ikke finner sted. Mitt forskjellige standpunkt er at Gud har programmert genene, og jeg tror heller ikke at mennesket stammer fra aper, men at vi ble konstruert og skapt spesielt av Gud. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) om Adam og Eva: Endret 7. mai 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Bloodlines Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) Hvis vi er skapt og konstruert hvorfor får vi dødlige sykdommer som Kreft? Hvorfor dør barn av hjertefeil like etter at de er født? Hvorfor eksisterer psykiske problemer? Virker ikke som den "perfekte" skapelsen akkurat. Endret 7. mai 2017 av Bloodlines Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) Hvis vi er skapt og konstruert hvorfor får vi dødlige sykdommer som Kreft? Hvorfor dør barn av hjertefeil like etter at de er født? Hvorfor eksisterer psykiske problemer? Virker ikke som den "perfekte" skapelsen akkurat. Dette står helt i begynnelsen av bibelen, da denne verden kom under forbannelsen, satan beskrives som denne verdens fyrste. Jakob 4:4: "Dere troløse! Vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud? Den som vil være verdens venn, blir Guds fiende." Efeserne 6:12: "For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot verdens herskere, mot myndighetene, mot de kreftene i denne mørke verden og mot den åndelige ondskapens krefter i de himmelske riker" Jesus: «Når verden hater dere, da skal dere vite at den har hatet meg før dere. Dersom dere tilhørte verden, da ville verden elske sitt eget; men fordi dere ikke tilhører verden, men jeg har utvalgt dere av verden, derfor hater verden dere.» (Joh 15, 18–19) Endret 7. mai 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) Hvis vi er skapt og konstruert hvorfor får vi dødlige sykdommer som Kreft? Hvorfor dør barn av hjertefeil like etter at de er født? Hvorfor eksisterer psykiske problemer? Virker ikke som den "perfekte" skapelsen akkurat. Adam og Eva var skapt perfekte..... Men med synden kom svekkelse sykdommer og alderdom... Fordi Gud ikke lenger ville at menneskene skulle leve evig på egne vilkår pga synden. Alt var perfekt i paradiset i menneskets begynnelse... Dessuten skal vi se at de første menneskene levde meget lang tid.. ofte 300-500 år, dette var fordi rester av fullkommenheten var i deres kropper.. Til sammenligning ved industrialismen og tiden før så gjorde fattigdom og vilkår at folk ikke ble mer enn ca 50 år gamle.... Endret 7. mai 2017 av Gouldfan Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) Hvis vi er skapt og konstruert hvorfor får vi dødlige sykdommer som Kreft? Hvorfor dør barn av hjertefeil like etter at de er født? Hvorfor eksisterer psykiske problemer? Virker ikke som den "perfekte" skapelsen akkurat. Adam og Eva var skapt perfekte..... Men med synden kom svekkelse sykdommer og alderdom... Fordi Gud ikke lenger ville at menneskene skulle leve evig på egne vilkår pga synden. i begynnelsen hadde de bare 1 bud, å ikke spise av kunnskapens tre, som satan overtalte de til... dermed valgte de å følge satan, og der ligger hovedproblemet sånn jeg ser det ... For Jesus godtar oss selv om vi er syndere kun via tro, via tro har vi ganske enkelt valgt hvilken side når vi erklærer at Jesus er vår herre. Siden mennesket valgte bort Gud med sin handling, ga Gud oss muligheten til å velge ham tilbake via Jesus, prisen for syndene betalte Gud selv, og lot oss ta valget. Jesus kalles og "den siste Adam", men det stemmer at det ikke betyr at det er fritt fram å synde. Det står ikke at Jesus avskaffet loven, han oppfylte den. I de 10 bud står en streng formaning om å ikke ha andre guder enn meg, og såvidt jeg husker er det listet øverst Endret 7. mai 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. mai 2017 Del Skrevet 7. mai 2017 Hvis vi er skapt og konstruert hvorfor får vi dødlige sykdommer som Kreft? Hvorfor dør barn av hjertefeil like etter at de er født? Hvorfor eksisterer psykiske problemer? Virker ikke som den "perfekte" skapelsen akkurat. Adam og Eva var skapt perfekte..... Men med synden kom svekkelse sykdommer og alderdom... Fordi Gud ikke lenger ville at menneskene skulle leve evig på egne vilkår pga synden. i begynnelsen hadde de bare 1 bud, å ikke spise av kunnskapens tre, som satan overtalte de til... dermed valgte de å følge satan, og der ligger hovedproblemet sånn jeg ser det ... For Jesus godtar oss selv om vi er syndere kun via tro, via tro har vi ganske enkelt valgt hvilken side når vi erklærer at Jesus er vår herre. Jo du har rett... Bare 1 bud.. Og frukter var det overflod av ellers i Eden... Tilsammenligning så har dagens mennesker fristelser overalt, kanskje uten at de engang tenker over det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå