Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Humanetikere vil kanskje ha meg, men jeg er ikke så sikker på om jeg vil ha de.

Dersom man ikke har Guds lov, så synes jeg bare det er postivt at man baserer livsynet sitt på filosofi og humanisme.... Ser ikke noe galt i det, bedre enn å ikke ha noe livssyn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lett med lykt og lupe etter negative sider ved humanismen og/eller dets forbund, men uten å finne noen. Så tror du også trygt kan melde deg inn om menneskerettigheter og religionsfrihet (eller frihet ifra religionen om du vil), betyr noe for deg som det gjør for oss andre sekulære her ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man ikke har Guds lov, så synes jeg bare det er postivt at man baserer livsynet sitt på filosofi og humanisme.... Ser ikke noe galt i det, bedre enn å ikke ha noe livssyn...

Du er slående reflektert for å være religiøs, kudos! :)

Lenke til kommentar

Joda. Jeg ser bare ikke noen grunn til at jeg må være med i en klubb for å anerkjenne menneskerettigheter og humanetiske verdier. At jeg ikke er med i en organisasjon betyr ikke at jeg ikke har noe syn på livet.

Det er iallefall praktisk om du får barn, skal feire at du gifter deg eller dør da...

Det er faktisk ikke så lett for familie til ikke religiøse å holde en Ureligøs begravelse... Mange som ikke tenker på det, men du hjelper familien din ikke minst ved å ha Human Etikerne i kapellet....

Ellers får du en ufrivillig religiøs begravelse.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Joda. Jeg ser bare ikke noen grunn til at jeg må være med i en klubb for å anerkjenne menneskerettigheter og humanetiske verdier. At jeg ikke er med i en organisasjon betyr ikke at jeg ikke har noe syn på livet.

hehe nei, enig at i en perfekt verden så burde dette vært unødvendig, men tror det trengs at vi samler oss litt som en motpart til alle disse sektene vi har gående som slettes ikke ser på humanisme som noe positivt, har vel møtt på ett par her (Ikke Gouldfan:)) som ser det hele som satans verk... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg ett spørsmål til dere som ikke tror det finnes en gud. Hva om det finnes en gud, og at det er liv etter døden?

Dere innser det først når dere forlater denne verden, men det triste er at du ikke får en ny sjanse, du blir ikke sendt ned igjen. Hva om alt du har innsett og trodd  -at alt i denne verden var ikke som du trodde, og når du først er dø, så er det forseint. Hva er meningen med livet? Hvorfor føler du, lukter, ser, tenker.  Og vet godt at ingen mennesker lever for evig, helt åpenbart. Er det liksom slutt når vi er gamle og er like før døden. Dette livet er en test, en eksamen, og resultatene får du etter døden........................ 

Endret av Light2016
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

haha, så du mener hvis det er ett liv etter døden så for å bli med på det kjøret må du tro på en gud, bok og være med i en kult, logisk....

snu det rundt, når dere dør "finner" dere ut hvor idiotiske dere har levd livet.

jeg tar sjangsen lett.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

haha, så du mener hvis det er ett liv etter døden så for å bli med på det kjøret må du tro på en gud, bok og være med i en kult, logisk....

snu det rundt, når dere dør "finner" dere ut hvor idiotiske dere har levd livet.

jeg tar sjangsen lett.

Vel, hva er det du tenker om livet etter døden? ligger i graven og råtne for evig- blir som å sove natt og aldri våkne opp igjen, uten at du innser noe som helst selv. Men om du er villig til å ta sjansen, så er det neste opp til deg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jeg tar sjangsen lett.

Vel, hva er det du tenker om livet etter døden? ligger i graven og råtne for evig- blir som å sove natt og aldri våkne opp igjen, uten at du innser noe som helst selv. Men om du er villig til å ta sjansen, så er det neste opp til deg selv.

jepp, er akkurat det som er livet etter døden, ingenting, man er død.

man kan synse litt om det, hjernen vår er energi, energi kan aldri opphøre bare forflyttes, kanskje dette er livet etter døden?

så at man må tro på en fantasifigur er totalt irrelevant.

jeg er så bombesikker at det er egentlig ikke noe sjangse å ta, religioner er så langt bak mål at jeg ser på det som en phsykolgisk lidelse folk som tror på slike ting burde få hjelp.

Lenke til kommentar

jeg tar sjangsen lett.

man kan synse litt om det, hjernen vår er energi, energi kan aldri opphøre bare forflyttes, kanskje dette er livet etter døden?

jeg er så bombesikker at det er egentlig ikke noe sjangse å ta, religioner er så langt bak mål at jeg ser på det som en phsykolgisk lidelse folk som tror på slike ting burde få hjelp.

Vi får jo hjelp.... Av Gud :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jeg tar sjangsen lett.

Vi får jo hjelp.... Av Gud :)

riktig... hvorfor tror ikke du på julenissen? hva er forskjellen med å tro på gud eller julenissen?

Lenke til kommentar

Da har jeg ett spørsmål til dere som ikke tror det finnes en gud. Hva om det finnes en gud, og at det er liv etter døden?

Dere innser det først når dere forlater denne verden, men det triste er at du ikke får en ny sjanse, du blir ikke sendt ned igjen. Hva om alt du har innsett og trodd  -at alt i denne verden var ikke som du trodde, og når du først er dø, så er det forseint. Hva er meningen med livet? Hvorfor føler du, lukter, ser, tenker.  Og vet godt at ingen mennesker lever for evig, helt åpenbart. Er det liksom slutt når vi er gamle og er like før døden. Dette livet er en test, en eksamen, og resultatene får du etter døden........................ 

Pascal`s Wager er definisjonen på dette du gjorde her. Det å kaste bort det ene livet man har sånn just in case er og blir en logikkbrist ut av det abnormale.

Rådet blir som alltid: Ikke la deg skremme, alt tilsier at dette startet som en manipulativ løgn men at de nå juger så de tror det sjæl.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og thoto79 vet selve sannheten ... veldig ydmyk og misjonerende, nesten som vanlige skråsikre religiøse .. 

Enda en neve popkorn .., ja takk!   :fun:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

jeg tar sjangsen lett.

Det er ikke kroppen du har etter døden. Det er sjelen.

Og en ting til: Regner med at dere kan engelsk.

My first question to the atheist will be: "What is the definition of God?" For a person to say there is no God, he should know what is the meaning of God. If I hold a book and say that ‘this is a pen’, for the opposite person to say, ‘it is not a pen’, he should know what is the definition of a pen, even if he does not know nor is able to recognise or identify the object I am holding in my hand. For him to say this is not a pen, he should at least know what a pen means. Similarly for an atheist to say ‘there is no God’, he should at least know the concept of God. His concept of God would be derived from the surroundings in which he lives. The god that a large number of people worship has got human qualities - therefore he does not believe in such a god.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

jeg tar sjangsen lett.

Hvis du mener dette er det jo du som tror på noe etter dette livet .. Troende kan kun finne ut at de hadde rett, altså at det var eller er noe etterpå - mens ateisten eller nihilisten er den som må bli småsur ved å måtte oppdage at han tok feil hele tiden. Og hvis ateisten har rett er det ingen som opplever noe som helst  :mrgreen:

Tror det kalles "bordet fanger" eller muligens "bordet er fagert" , husker ikke hvordan det visdomsordet var men er sikker på at det var noe lignende

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

En kristen kan da selvsagt også oppleve å ha tatt feil i et eventuelt liv etter døden.

Nettopp det som gjør Pascals wager så latterlig er at det bare tar utgangspunkt i én mulig gud med én mulig personlighet. Hvorfor gå ut i fra at det er den kristne guden som møter en etter døden?

Hvorfor ikke ta utgangspunkt i at norrøn mytologi er sann og at du helst bør dø i kamp for ikke å havne i Hel sitt rike?

Hva hvis gud avskyr religiøse mennesker og velger å bare gi ateister innslipp i himmelen?

Hva hvis gud bare slipper innn folk som har ofret et visst antall barn til ham? Bør du ikke da begynne å ofre noen titalls barn for å sikre deg?

Hvordan har noen av dere religiøse peil på hva en eventuell gud liker eller misliker?

Mitt forhold til et slikt scenario er veldig enkelt.

Om det finnes en gud, så vil jeg ikke bøye meg for han/henne/det uansett. Hvis Gud sender meg til helvete for å bruke hjernen jeg var født med og prøve å leve et godt liv etter min egen moral, så er det i hvert fall ikke verdt å tilbringe både livet og døden med å tilbe jævelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En troende har helt rett i at det er mer enn bare dette lille tarvelige livet, men hva det er, er en annen skål

skål!  :wee:

Lenke til kommentar

En kristen kan da selvsagt også oppleve å ha tatt feil i et eventuelt liv etter døden.

Nettopp det som gjør Pascals wager så latterlig er at det bare tar utgangspunkt i én mulig gud med én mulig personlighet. Hvorfor gå ut i fra at det er den kristne guden som møter en etter døden?

Hvorfor ikke ta utgangspunkt i at norrøn mytologi er sann og at du helst bør dø i kamp for ikke å havne i Hel sitt rike?

Hva hvis gud avskyr religiøse mennesker og velger å bare gi ateister innslipp i himmelen?

Hva hvis gud bare slipper innn folk som har ofret et visst antall barn til ham? Bør du ikke da begynne å ofre noen titalls barn for å sikre deg?

Hvordan har noen av dere religiøse peil på hva en eventuell gud liker eller misliker?

Mitt forhold til et slikt scenario er veldig enkelt.

Om det finnes en gud, så vil jeg ikke bøye meg for han/henne/det uansett. Hvis Gud sender meg til helvete for å bruke hjernen jeg var født med og prøve å leve et godt liv etter min egen moral, så er det i hvert fall ikke verdt å tilbringe både livet og døden med å tilbe jævelen.

Kunnskap er svaret. Les deg frem til det, og du vil finne den rette troen. Det er ganske ulogisk fremstillinger du har her. Hvis det er det vitenskapelige du tror er mer logisk. Så burde du lese de siste nyhetene om hva de fremste forskere har kommet frem til. Gud eksiterer. Vil ikke gå inn på detaljer.

Hvorfor og hvordan havnet menneskene på jorda? Den eneste planeten som et menneske kan leve i. Hvordan ble jorda til? ut fra det blå? og alle de andre planetene, universet. Hvor kom de fra? Har vært der for evig?

De som tror på gud, har ingenting å miste enn en ateist, som derimot ikke tror på noe som helst 

Det er lett å si det. Prøv ut følgende eksperiment. La ett fyrstikk brenne mens du holder den inn til hånda som er ca. 600 grader, det klarer du ikke. For du føler det på hånda og det gir innvirkninger, som du ikke tåler. Hva om du forestiller deg at du står foran en vulkan på 5000 grader, tror neppe at du hadde sagt det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...