After Dark Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Masse tekst = bevis. Du er ironisk, ikke sant!? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Masse tekst = bevis. Du er ironisk, ikke sant!? Nei, det er han ikke. Larzen er en av de mest irriterende religiøse fundamentalistene her på forumet. Håpløs å diskutere med, og skikkelig bokstavtro kristen. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Masse tekst = bevis. Du er ironisk, ikke sant!? Nei. Dønn seriøs og Harry Potter-ist. Jeg er kjent på forumet for det verdenssynet. Joda, ironisk. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Var det jeg hadde på følelsen... Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Er en person som tror på Spinoza's gud en gud-troende ateist? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Er en person som tror på Spinoza's gud en gud-troende ateist? Universet er Gud? Hmm, hva med xkcd sin experimental monotheism, hvor man tror på én gud, men prøver å finne feilmarginen til det antallet? 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Er en person som tror på Spinoza's gud en gud-troende ateist? Universet er Gud? Hmm, hva med xkcd sin experimental monotheism, hvor man tror på én gud, men prøver å finne feilmarginen til det antallet? Close enough. Den naturlige verden er gud. Den naturlige verden er alt som eksisterer. Alt henger sammen via cause and effect. Ordet gud mener jeg er brukt som i sin opprinnelige forstand "noe som har skapt seg selv". Det er et rimelig ubrukelig konsept, men det er iallefall plausibelt og en mye nyttigere variant for dem som trenger en helhetlig forklaring. Om du har 8 min til rådighet så kan denne være interessant: Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (...) Ikke ille! Ikke ille i det hele tatt. Fikk litt lyst til å lese den boka hans nå. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Vi har bedre kunnskap om Harry Potter enn vi har om Julius Cæsar. Er jo et utall bøker, og bunkevis med fan-materiale. Det var bare en forfatter av Harry Potter, og hun viste at hun skrev fiction... Evangeliene ble skrevet av folk så nøyaktig som mulig i grunnstø tro på at de trodde det de opplevde... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 (...) Bibelen er skrevet av mange forskjellige mennesker som var overbevist om at de skrev om sannheten. Jesus har hele 4 evangelier, samt flere som ikke er med i bibelen.... Dette er vitneberettelser som har ulike vinkler inn mot Jesus. Dersom man forholder seg til ekspertene på området så var sannsynligvis ingen av de som skrev om Jesus øyevitner. I tillegg så var de ikke uavhengige, da evangeliene (spesielt de synoptiske) stjeler skamløst fra hverandre. Du må gjerne finne 4 forskjellige vitner om Julius Cæsars liv, jeg tror ikke det finnes..... Mener du det er tvilsomt at Cæsar fantes? For det første så har vi skrifter skrevet av Julius Caesar selv. I tillegg så har vi Cicero Sallust, Pompey, Augustus (Julius Caesar sin adopterte sønn), Livy, Virgil, Ovid, og Catullus. Samtids- og/eller øyevitner hele gjengen. (Kilde.) Men vi hopper nå over et par andre punkter. Nå ser vi kun på skrifter. Men hva med inskripsjoner, mynter, og lignende? I tillegg så er selvfølgelig ikke alle kilder like pålitelige. Evangeliene er særs lite pålitelige. Hvis man ønsker en sammenligning av evangeliene opp mot faktisk historisk verk fra den tiden så anbefaler jeg denne artikkelen. Du googla fælt nå her er den andre linkenhttps://www.thegospelcoalition.org/article/sources-for-caesar-and-jesus-compared Vi vet ganske mye mer om hvem Jesus var. Nettopp pga Evangeliene enn hva vi vet om personen Cæsar.. ...Wow. Du er ignorant, ute av stand til å forholde deg til det andre skriver, og jeg gidder ikke kaste bort tid på å prøve å trykke kunnskap inn i hodet ditt. Hvis du for eksempel hadde medgått at jo, kanskje det finnes fire kilder til Cæsar allikevel, da hadde jeg akseptert at det er håp for deg. Nå? Nei. Si ifra hvis du noensinne er interessert i å ha en reell dialog. Fortell meg hva du vet om Cæsar som liten gutt, viktige ting om hvordan foreldrene var, og hvem han var som person.. Cæsar er mest kjent ifra slag, og enkelthendelser i politikk... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. mars 2017 Del Skrevet 16. mars 2017 Masse tekst = bevis. Du er ironisk, ikke sant!? Nei, MODERATORER har ikke låv til å juge eller flåse med dårlig IRONI, da blir det bannlyst fra den kule MOD jobben deres..... Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Godt jeg hadde god ironi da, og ikke dårlig. Phew. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Fortell meg hva du vet om Cæsar som liten gutt, viktige ting om hvordan foreldrene var, og hvem han var som person.. Cæsar er mest kjent ifra slag, og enkelthendelser i politikk... En av tingene du ikke ser ut til å forstå er at alt som er nedskrevet ikke nødvendigvis stemmer. Før du lærer deg litt grunnleggende epistemologi så er det fåfengt å forsøke å diskutere med deg. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Fortell meg hva du vet om Cæsar som liten gutt, viktige ting om hvordan foreldrene var, og hvem han var som person.. Cæsar er mest kjent ifra slag, og enkelthendelser i politikk... En av tingene du ikke ser ut til å forstå er at alt som er nedskrevet ikke nødvendigvis stemmer. Før du lærer deg litt grunnleggende epistemologi så er det fåfengt å forsøke å diskutere med deg. Ja for grunnen til at folk heller tror på Cæsar enn Jesus er vel at Cæsar aldri spaserte på vann, han produserte ikke mat av ingenting, han vekket ikke folk opp fra døde, og han sto ikke opp fra døden.. Elllers vet vi ganske mye mer om Jesus person enn Cæsars person. De som skrev ned historien om Jesus og hans lignelser levde på en svært farlig tid. Cæsar derimot var verdens midtpunkt..... Men vi vet lite om cæsar og hans liv, bare litt om slag og sønn som var med å kverke... Jesus var forfulgt og hånet av de som var "religiøse", altså de som påpekte seg å tro på samme gud som han selv, De som skrev ned historien om Jesus risikerte å bli drept og torturert, helst foret til løver på sirkus. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Ja, om du sier du hadde en brødskive med syltetøy til frokost er jeg mer villig til å akseptere den påstanden uten noe videre bevis enn om du sa du har vært død den siste uka og våkna til nevnte frokost. Forskjellige påstander krever forskjellige bevis. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Merkelig at ingen tok pennen fatt før tidligst 50 år etter at han døde. Mye kunne ha blitt forandret eller lagt til i løpet av 50 år med fortellinger. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Vi har bedre kunnskap om Harry Potter enn vi har om Julius Cæsar. Er jo et utall bøker, og bunkevis med fan-materiale. Det var bare en forfatter av Harry Potter, og hun viste at hun skrev fiction... Evangeliene ble skrevet av folk så nøyaktig som mulig i grunnstø tro på at de trodde det de opplevde... Eneste forskjellen er at vi "kjenner" HP-dama. Hva vet du om de som skrev evangeliene? Ser ikke usannsynlig at de ble skrevet som fiksjon for å oppnå et mål. Det snakkes om en elite som står bak både evolusjon og jordas form for å lure folket, uvisst hva de vil oppnå. Jeg mener det er akkurat like sannsynlig at de som skrev bibelen og andre religiøse tekster er en elite som prøver å lure folket, de oppnår en underkuing og grunner for å "dømme" folk så de gjør det de blir fortalt. Grunnen til at det er uvisst hva evolusjonseliten og rundjordeliten vil oppnå er at det på ingen måte strider imot bibelen, om noe så bekrefter det guds eksistens med bakgrunn av det som er skrevet i bibelen. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Merkelig at ingen tok pennen fatt før tidligst 50 år etter at han døde. Mye kunne ha blitt forandret eller lagt til i løpet av 50 år med fortellinger. Det er ikke helt korrekt. Paulus skrev sannsynligvis allerede på 50-tallet, og de første evangeliene ble muligens skrevet ned slutten av 60-tallet eller begynnelsen av 70-tallet. Dog, ingen av disse var trolig øyenvitner. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 Du skal ikke snakke så negativt om LSD, det kan være en skikkelig eye opener brukt riktig, Psykiatrien har tatt det i bruk igjen, og amerikanske miliære brukte det i "stygge forsøk" pga at LSD aktiverer hele hjernen som vi bruker bare 20 prosent av eller noe. Siden det var snakk om vitenskap og sånn, så kan jeg opplyse deg om at dette er en myte: https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_percent_of_the_brain_myth 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. mars 2017 Del Skrevet 17. mars 2017 (endret) Altså venta Paulus i rundt 20 år før han begynte å skrive. Hvorfor skulle han vente med å skrive om dette? Må jo ha vært kjempeviktig å beskrive guds sønns liv og lære her på jorda. Endret 17. mars 2017 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå