Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder intelligens; snakk for deg sjøl!

Det du sier her er at man ikke kan vite noe om hva gud har gjort... men allikevel så er du veldig skråsikker på noe av det du mener gud har gjort, så lenge det henger på greip med hva du ønsker å tro. Med en gang det er noe potensielt kritisk der så hopper du til at vi ikke kan vite. En meget vanlig dobbeltstandard.

"buttom line is...." Gud har skapt både verden og menneskene. Å tro at Gud skapte oss er jo mye mer logisk enn det du ser ut til å tro på,

Å, hurra! Du skal fortelle meg hva jeg tror på!

at "ingenting eksploderte, (som bare er helt på trynet)

Korrekt, det er helt på trynet, og det er heller ikke det jeg mener. For å sitere Wikipedia:

The Big Bang theory is the prevailing cosmological model for the universe[1] from the earliest known periods through its subsequent large-scale evolution.[2][3][4] The model describes how the universe expanded from a very high density and high temperature state,[5][6] and offers a comprehensive explanation for a broad range of phenomena, including the abundance of light elements, the cosmic microwave background, large scale structure and Hubble's Law.[7]

Med andre ord, big bang modellen omhandler universets ekspansjon (ikke eksplosjon) fra en tidligere fase med veldig høy massetetthet.

så utviklet alt seg over tid,

Nja. Ting har endret seg over tid, det er for så vidt korrekt.

(selv om det ikke var noen mulighet for noen organismer å få noen ny informasjon på),

Dette er feil.

så overlevde organismene på helt umulig vis,

Dette er også feil.

(uten at vi finner så mye som ett fnugg av fossiler som viser en slik overgang),

Dette er også feil.

og her er vi!

"

Dette er korrekt. Vi er her.

Jeg er skråsikker der jeg kan være skråsikker.... ser ikke problemet med det....

Du sa flere ting var feil, noe som viser:

1. At du ikke har peiling på hva du snakker om

2. At du ikke har forstått argumentasjonen og dokumentasjonen min både tidligere, men også nylig.

3. At du bare har bestemt deg for å tro på noe du egentlig ikke vet hva er. (Ser du virkelig ikke problem-stillingene? De er jo så tydelige.")

Hvordan skulle disse organismene klart å overlevd alle de forskjellige endrings-leddene gjennom påståtte "millioner år? på UTALLIGE tidspunkt ville jo dyret uansett konstant ha støtt på livsfarlige endringer, livstruende situasjoner, ikke funnet noen å parre seg med osv.

Jeg vil ikke la slike ting henge, så derfor svarte jeg, men seriøst.... Nå sier jeg til deg som til han andre "darwinisten": Jeg svarte "Thonord" med en oppfordring, så ikke diskuter mer evolusjon her fordi det er feil tråd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke den tilbakeviste lyvevideoen noe i evolusjonstråden og gjøre da den er religiøs propaganda.

Det der var bare ren løgn..... "Modent".... Vis at du iallefall har litt modenhet i deg å hopp inn i evolusjons-debatten om du skal diskutere evolusjon.

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

Når det gjelder intelligens; snakk for deg sjøl!

Det du sier her er at man ikke kan vite noe om hva gud har gjort... men allikevel så er du veldig skråsikker på noe av det du mener gud har gjort, så lenge det henger på greip med hva du ønsker å tro. Med en gang det er noe potensielt kritisk der så hopper du til at vi ikke kan vite. En meget vanlig dobbeltstandard.

"buttom line is...." Gud har skapt både verden og menneskene. Å tro at Gud skapte oss er jo mye mer logisk enn det du ser ut til å tro på,

Å, hurra! Du skal fortelle meg hva jeg tror på!

at "ingenting eksploderte, (som bare er helt på trynet)

Korrekt, det er helt på trynet, og det er heller ikke det jeg mener. For å sitere Wikipedia:

The Big Bang theory is the prevailing cosmological model for the universe[1] from the earliest known periods through its subsequent large-scale evolution.[2][3][4] The model describes how the universe expanded from a very high density and high temperature state,[5][6] and offers a comprehensive explanation for a broad range of phenomena, including the abundance of light elements, the cosmic microwave background, large scale structure and Hubble's Law.[7]

Med andre ord, big bang modellen omhandler universets ekspansjon (ikke eksplosjon) fra en tidligere fase med veldig høy massetetthet.

så utviklet alt seg over tid,

Nja. Ting har endret seg over tid, det er for så vidt korrekt.

(selv om det ikke var noen mulighet for noen organismer å få noen ny informasjon på),

Dette er feil.

så overlevde organismene på helt umulig vis,

Dette er også feil.

(uten at vi finner så mye som ett fnugg av fossiler som viser en slik overgang),

Dette er også feil.

og her er vi!

"

Dette er korrekt. Vi er her.

Jeg er skråsikker der jeg kan være skråsikker.... ser ikke problemet med det....

Du sa flere ting var feil, noe som viser:

1. At du ikke har peiling på hva du snakker om

2. At du ikke har forstått argumentasjonen og dokumentasjonen min både tidligere, men også nylig.

3. At du bare har bestemt deg for å tro på noe du egentlig ikke vet hva er. (Ser du virkelig ikke problem-stillingene? De er jo så tydelige.")

Hvordan skulle disse organismene klart å overlevd alle de forskjellige endrings-leddene gjennom påståtte "millioner år? på UTALLIGE tidspunkt ville jo dyret uansett konstant ha støtt på livsfarlige endringer, livstruende situasjoner, ikke funnet noen å parre seg med osv.

Jeg vil ikke la slike ting henge, så derfor svarte jeg, men seriøst.... Nå sier jeg til deg som til han andre "darwinisten": Jeg svarte "Thonord" med en oppfordring, så ikke diskuter mer evolusjon her fordi det er feil tråd!

Huff, jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre med deg. Evner du å se at det er du som først påstår å vite hva jeg faktisk mener? Men når jeg korrigerer deg, så er du selvfølgelig ikke i stand til å ta selvkritikk. Tvert imot så påstår du at jeg ikke har peiling på hva det er jeg mener. Altså, ikke for å skryte, men jeg er en verdensledende ekspert på hva jeg mener.

Det er smertefullt åpenbart at du er ignorant, og lider så kraftig av en Dunning-Kruger effekt at det nesten ikke er morsomt. Jeg er litt usikker på hva vi kan gjøre med det her.

Noen som har noen gode ideer?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg svarte "Thonord" med en oppfordring, så ikke diskuter mer evolusjon her fordi det er feil tråd!

Den kristne holdning til evolusjon er tilstrekkelig grunnlag til å avfeie deres tro, og forklare hvorfor jeg hverken tror på deres Gud eller bibel.

Hvilket er nettopp hva denne tråden handler om.

Lenke til kommentar

Om man tror på helvete så er det plenty med uendelig lidelse.

Jeg tror ikke på helvete da det stammer fra norrøn gudetro... Helsrike, Hell.

Jeg tror på Gehenna som er en tidsbegrenset straff og død/tilintetgjørelse...

Det var Gehenna som King James bibel oversatte til HELL... Hell kommer fra norrøne Hels rike...

Gehenna var plassen som ble omtalt som det forbannede stedet etter at kongene av judea angivelig ofret barna sine der via ild og flammer. Dette ble stedet hvor "ondsinnede" ble bortvist til, den store fryktede gravplassen. 

Dette ble senere til skammens gravplass og skjærsilden, dommens sted hvor sjelen knuses eller fortsetter til etterlivet - dette etter innflytelse fra det hellenske konseptet om Tartaros. 

Dette ble oversatt av King James til helvete slik vi kjenner kristendommens helvete nå i dag etter at atter en utgave av bibelen ble fortolket og lansert.

Det norrøne konseptet om Hels rike og Hel var noe helt annet enn kristendommens helvete. 

Opprinnelsen til det engelske ordet Hell ble med vikingene med deres Hel som du sier som med mange andre ord, men betydningen av ordet i både KJ's oversettelse samt dagens kristne versjon av helvete er noe helt annet enn vikingenes Hel, men konseptet har nok hatt innflytelse fra vikingenes konsept også.

Uansett hvem tidsepoke du har plukket ut og bestemt deg for å tro på angående overgangen fra Gehenna til helvete så er det fortsatt totalt tros basert. Det eneste det forteller meg er at du virker ha større tiltro til jødenes gamle hebraiske skrifter enn bibelens og kristendommens oversettelser.

Men du, jeg venter fortsatt på svar på dette angående opplevelsen din:

Hvordan kom du frem til at det var noe religiøst med opplevelsen din?

Hvordan kom du frem til at opplevelsen var gjort av eller kom ifra Jahve? 

Jeg har sett min egen framtid flere ganger og det har skjedd akkurat som jeg ble fortalt, jeg har backsjekket om disse hendelsene kunne vært såkalt underbevisste selvoppfyllelser eller hva psyk kaller det, men de er såpass detaljerte og utenkelige i sine settinger at det ikke er mulig.

De to første profetiene dreide seg om meg selv, mitt liv og min familie og åndelige utvikling..

Den neste omhandler Norge og Sverige, og at vi skal få krig mot oss.... Når deretter mange år etter jeg så dette, at ting som Trump, Flynn etc hender, så er det en begynnende bekreftelse av de siste profetiene også.............

Videre har gud selv åpenbart seg for meg og gitt meg mange sannhetens åpenbaringer, når du får den følelsen av sannhet så skjønner du bare at det er riktig. Det er en kraftig opplevelse som jeg har hatt mange av..

Enkelte sannheter er universelle, og selv om det dreier seg om menneskelige verdier og poeng, så er de fortsatt gjeldende som rettferdighet selvom ingen mennesker fantes, de ligger der og venter på å bli stadfestet....

Du har fullstendig mistet kontakten med virkeligheten og har åpenbart kraftige hallusinasjoner og vrangforestillinger. Du er rett og slett psykotisk* og trenger profesjonell hjelp umiddelbart. Det kommer du selvfølgelig ikke til å oppsøke fordi du tror at du er helt normal, og at hallusinasjonene dine er virkelige. Sånne folk er det dessverre veldig vanskelig å hjelpe. Det er mulig tvangsinnleggelse med tvungen hjelp og medisiner ville gjort det mulig for deg å opprette kontakt med virkeligheten igjen.

*(ikke ifølge medisinske definisjoner utelukkende fordi det er knyttet til religiøsitet, men det er i praksis ingen forskjell)

Jeg har fått profesjonell hjelp, det får alle som snakker om fremtiden. Det jeg så hender fortsatt akkurat som jeg har sett....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har sett min egen framtid flere ganger og det har skjedd akkurat som jeg ble fortalt, jeg har backsjekket om disse hendelsene kunne vært såkalt underbevisste selvoppfyllelser eller hva psyk kaller det, men de er såpass detaljerte og utenkelige i sine settinger at det ikke er mulig.

Greit nok med tanker om fremtiden som går i oppfyllelese, vi alle besitter slike tanker i variert grad ut ifra erfaringene vi allerede besitter.

De to første profetiene dreide seg om meg selv, mitt liv og min familie og åndelige utvikling..

Beklager om jeg tolker deg feil, men du har hatt tanker om din fremtid, din families fremtid og ditt fremtidige religiøse ståsted, som angivelig er blitt delvis eller helt oppfylt.

Jeg må si at dette var en svært tynn forklaring av opplevelsen. 

Jeg kunne kommet med noe tilsvarende:

Jeg drømte at jeg ville vinne en stor sum i lotto.

8 år senere vant jeg 94.000 kr.

Dermed var det den judea kristne gud som talte i drømmen min.

Hvorfor er dette en religiøs opplevelse gjort av den judea-kristne guden?

Den neste omhandler Norge og Sverige, og at vi skal få krig mot oss.... Når deretter mange år etter jeg så dette, at ting som Trump, Flynn etc hender, så er det en begynnende bekreftelse av de siste profetiene også.............

La oss si at du er ekstremt god til å lese omverden som gjør at du har en god ferdighet når det kommer til å forutsi fremtiden - hvordan kommer du fra dette til judea guden? 

Hvorfor ekskluderer du forresten alle potensielle naturlige årsaker som vi vet om at kan a inntruffet og eventuelle naturlige årsaker som vi ennå ikke er klar over at eksisterer?

Videre har gud selv åpenbart seg for meg og gitt meg mange sannhetens åpenbaringer, når du får den følelsen av sannhet så skjønner du bare at det er riktig. Det er en kraftig opplevelse som jeg har hatt mange av..

Kan du forklare nærmere?

Hvordan åpenbarte gud seg for deg, hvordan vet du at dette var en gud?

Hvordan formidlet guden informasjonen til deg?

Følelse av sannhet?

Hvordan vurderer du, eller hvilke kriterier benytter du for å komme frem til det du anser for å være den mest trolige sannheten om gitt ting? Og hvorfor gjør du et unntak her for en følelse?

Jeg synes det er en skummel vei å følge, om du en dag får denne følelsen angående livet til foreldrene dine, at det var overveldende riktig av deg å avlive dem - hvordan ville du forholdt deg til det?

Enkelte sannheter er universelle, og selv om det dreier seg om menneskelige verdier og poeng, så er de fortsatt gjeldende som rettferdighet selvom ingen mennesker fantes, de ligger der og venter på å bli stadfestet....

Yep, A=A.

Men kunne du forklart det som ikke er uthevet på en annen måte eller gått litt dypere inn på det? 

Lenke til kommentar

Greit nok med tanker om fremtiden som går i oppfyllelese, vi alle besitter slike tanker i variert grad ut ifra erfaringene vi allerede besitter.

Beklager om jeg tolker deg feil, men du har hatt tanker om din fremtid, din families fremtid og ditt fremtidige religiøse ståsted, som angivelig er blitt delvis eller helt oppfylt.

Jeg må si at dette var en svært tynn forklaring av opplevelsen. 

Jeg kunne kommet med noe tilsvarende:

Jeg drømte at jeg ville vinne en stor sum i lotto.

8 år senere vant jeg 94.000 kr.

Dermed var det den judea kristne gud som talte i drømmen min.

Hvorfor er dette en religiøs opplevelse gjort av den judea-kristne guden?

La oss si at du er ekstremt god til å lese omverden som gjør at du har en god ferdighet når det kommer til å forutsi fremtiden - hvordan kommer du fra dette til judea guden? 

Hvorfor ekskluderer du forresten alle potensielle naturlige årsaker som vi vet om at kan a inntruffet og eventuelle naturlige årsaker som vi ennå ikke er klar over at eksisterer?

Kan du forklare nærmere?

Hvordan åpenbarte gud seg for deg, hvordan vet du at dette var en gud?

Hvordan formidlet guden informasjonen til deg?

Følelse av sannhet?

Hvordan vurderer du, eller hvilke kriterier benytter du for å komme frem til det du anser for å være den mest trolige sannheten om gitt ting? Og hvorfor gjør du et unntak her for en følelse?

Jeg synes det er en skummel vei å følge, om du en dag får denne følelsen angående livet til foreldrene dine, at det var overveldende riktig av deg å avlive dem - hvordan ville du forholdt deg til det?

Yep, A=A.

Men kunne du forklart det som ikke er uthevet på en annen måte eller gått litt dypere inn på det? 

Vel det var spesifike detaljer om ting som skulle hende som skjedde, og ting jeg måtte unngå for at det skulle bra..

Det andre var at jeg flyttet til utlandet... Jeg forstod ikke hvordan dette skulle skje, men 5-6 år etter flyttet jeg faktisk, ikke av egen vilje, men kona og sønnen min ble krevd om å forlate Norge/utvist... Derfor fulgte jeg med på lasset..

5-6 år siden var jeg ikke gift, hadde ikke barn.. alt virket fremmed for meg, men uansett hvor mye jeg tviler så oppfyller tingene seg..  Jeg forstod ikke hvordan jeg skulle bli medlem infiltrere en menighet heller, men nå forstår jeg fordi med kona så fulgte det venner, og av konas venner ble jeg introdusert for en stor menighet som er global...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Høres ut som om du har opplevet en god del de siste årene, må ha vært ganske så hektisk!

Men kjæreste, barn og en masse nye venner er jo ganske så nice da, selv om det er tøft å flytte til et annet land så klart.. Jeg flytte til Sverige og bodde der i 2 år for å bo sammen med dama i det første seriøse forholdet mitt, var ganske så shit å reise fra alt man er kjent med og alle man kjenner. (var forresten ca 110 mil hjemmeifra)

Har du mulighet til å reise tilbake til hjemlandet og treffe familie og kanskje gamle venner innimellom eller? Diskusjon.no blir jo nesten som en stor global menighet på en måte :p Hvilken type menighet var det du ble introdusert for, eller hva gjør den menigheten a?

Lenke til kommentar

Noen mener at Romerriket er et vellykket eksempel på en makt som greide å skape fred. Det sørget for at en kombinasjon av etablerte lover, en fleksibel adminstrasjon, mektige legioner og gode veier i et par hundre år gav en internasjonal stabilitet som er blitt kjent som Pax Romana ( den romerske fred ) og som ble opprettholdt over store områder i det vestlige Asia og i Afrika og Europa. Men til slutt ble Romerriket angrepet av indre korrupsjon og av invasjoner og den romerske fred tok slutt.

Dette illustrerer en sørgelig sannhet hva menneskelige tiltak angår. Etter en begynnelse som gir store forhåpninger, løper de vanligvis ut i sanden. Jehova Gud sa selv:  Menneskehjertets tanker er onde like fra ungdommen av og denne tilbøyeligheten til å ha onde tanker får vanligvis overtaket i det lange løp. ( 1.Mos 8:21 ) Profeten Jeremia sa dessuten: Hjertet er mer fullt av svik enn noe annet, det kan ikke leges. ( Jer 17: 9 ) Mennesker er uberegnelige. Ett menneskes gode hensikter kan bli undergravd av andres sjalusi eller selviske ambisjoner. Eller en hersker med høye prinsipper kan selv bli korrupt. Når dette er de faktiske forhold, hvordan kan da mennesker noen gang skape fred?

I det tredje århundre før Kristus ble det gjort et bemerkelsesverdig forsøk på å skape fred på det indiske subkontinentet. En mektig hersker som het Ashoka, vant seg et mektig rike gjennom krig og blodsutgytelse. Så fortelles det at han ble omvendt til buddhismens prinsipper. Han sluttet å føre krig og fikk reist monumenter rundt omkring i sitt rike med ordtak som skulle hjelpe undersåttene til å leve et bedre liv. Og hans rike ble tilsynelatende preget av fred og velstand. Men viste Ashoka oss veien til fred. Nei, dessverre. Da keiseren døde, døde hans fred med ham og riket gikk til grunne. Dette illustrerer at selv tiltak som treffes av en velmenende og dyktig hersker, til slutt faller sammen fordi han selv må dø.

Forkynnneren pekte på dette problemet da han skrev: Jeg ble lei av alt mitt strev Jeg må jo overlate alt til den som kommer etter meg. Hvem vet om det blir en vis eller en dåre som skal rå over det, jeg har vunnet med mitt strev og min visdom under solen. Også dette er tomhet. ( Fork 2: 18-19 ) Ja, menneskets dødelighet står som en uovervinnelig hindring for at mennesker kan skape varig fred. Her er salmistens råd virkelig treffende: Sett ikke lit til stormenn, til mennesker, som ikke kan hjelpe. Når de utånder, blir de til jord igjen, da er det forbi med deres planer. ( Sal 146: 3-4 )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen mener at Romerriket er et vellykket eksempel på en makt som greide å skape fred. Det sørget for at en kombinasjon av etablerte lover, en fleksibel adminstrasjon, mektige legioner og gode veier i et par hundre år gav en internasjonal stabilitet som er blitt kjent som Pax Romana ( den romerske fred ) og som ble opprettholdt over store områder i det vestlige Asia og i Afrika og Europa. Men til slutt ble Romerriket angrepet av indre korrupsjon og av invasjoner og den romerske fred tok slutt.

Dette illustrerer en sørgelig sannhet hva menneskelige tiltak angår. Etter en begynnelse som gir store forhåpninger, løper de vanligvis ut i sanden. Jehova Gud sa selv:  Menneskehjertets tanker er onde like fra ungdommen av og denne tilbøyeligheten til å ha onde tanker får vanligvis overtaket i det lange løp. ( 1.Mos 8:21 ) Profeten Jeremia sa dessuten: Hjertet er mer fullt av svik enn noe annet, det kan ikke leges. ( Jer 17: 9 ) Mennesker er uberegnelige. Ett menneskes gode hensikter kan bli undergravd av andres sjalusi eller selviske ambisjoner. Eller en hersker med høye prinsipper kan selv bli korrupt. Når dette er de faktiske forhold, hvordan kan da mennesker noen gang skape fred?

I det tredje århundre før Kristus ble det gjort et bemerkelsesverdig forsøk på å skape fred på det indiske subkontinentet. En mektig hersker som het Ashoka, vant seg et mektig rike gjennom krig og blodsutgytelse. Så fortelles det at han ble omvendt til buddhismens prinsipper. Han sluttet å føre krig og fikk reist monumenter rundt omkring i sitt rike med ordtak som skulle hjelpe undersåttene til å leve et bedre liv. Og hans rike ble tilsynelatende preget av fred og velstand. Men viste Ashoka oss veien til fred. Nei, dessverre. Da keiseren døde, døde hans fred med ham og riket gikk til grunne. Dette illustrerer at selv tiltak som treffes av en velmenende og dyktig hersker, til slutt faller sammen fordi han selv må dø.

Forkynnneren pekte på dette problemet da han skrev: Jeg ble lei av alt mitt strev Jeg må jo overlate alt til den som kommer etter meg. Hvem vet om det blir en vis eller en dåre som skal rå over det, jeg har vunnet med mitt strev og min visdom under solen. Også dette er tomhet. ( Fork 2: 18-19 ) Ja, menneskets dødelighet står som en uovervinnelig hindring for at mennesker kan skape varig fred. Her er salmistens råd virkelig treffende: Sett ikke lit til stormenn, til mennesker, som ikke kan hjelpe. Når de utånder, blir de til jord igjen, da er det forbi med deres planer. ( Sal 146: 3-4 )

bibelen er kilden

Endret av ildsint
Lenke til kommentar

4chan 4chan, å så gøy det er med 4chan.... på diskusjon.no...

Beklager jeg har ikke noen """""morsom"""" bildemelding av pusekatter eller gamle musikalstjerner....

Det er i alle fall morsommere en de endeløse bibelsitatene som blir skrevet her inne i alle fall :p

Lenke til kommentar

4chan 4chan, å så gøy det er med 4chan.... på diskusjon.no...

Beklager jeg har ikke noen """""morsom"""" bildemelding av pusekatter eller gamle musikalstjerner....

Det er i alle fall morsommere en de endeløse bibelsitatene som blir skrevet her inne i alle fall :p

Er det ikke gud vi diskuterer da? Det er ikke så morsomt med bildesitater i en diskusjon..

Det er veldig hyggelig i vitste og humortråder...

Nå legger jeg til at det koster ingenting av tenking i å legge ut et bilde, med en annen persons sitat.......

Jeg synes ikke noe om at folk legger ut... slutt med dama... En bildemelding med, WHAT DOESENT KILL YOU MAKE YOU STRONGER...

Finn på noe nytt da vel? Det er vel mer trolig at -what doesent kill you make you colder..

Og at en eller annen selværklært vismann misforstod det med sterk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det finnes noe god gud av følgende, enkle årsak: Hadde det eksistert en god gud ville ikke denne guden ha skapt verden slik den er i dag med kriger og konflikter, sult, mangel å rent vann, mangel på medisiner, sykdommer, naturkatastrofer og elendighet. Om det finnes noe høytstående vesen må det være Djevlen slik som verden fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...