Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Om man tror på helvete så er det plenty med uendelig lidelse.

Jeg tror ikke på helvete da det stammer fra norrøn gudetro... Helsrike, Hell.

Jeg tror på Gehenna som er en tidsbegrenset straff og død/tilintetgjørelse...

Det var Gehenna som King James bibel oversatte til HELL... Hell kommer fra norrøne Hels rike...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var Gehenna som King James bibel oversatte til HELL... Hell kommer fra norrøne Hels rike...

Hadde du trodd på helvete om du levde på norrøn tid?

Lenke til kommentar

Jeg tror på at det fantes et mektig menneske engang en nefilim som var opphavet til Hel....

Utklipp fra wiki...   Helheimen oppfattes som underjordisk. Nivlhel blir plassert lengst i nord. Hvorvidt Nivlhel og Hel er identisk eller overlappende er uklart. Etymologien til 'nivl' antyder et mulig paradoks da det henger sammen med ordet for sky, tåke, latinsk 'nebula', tysk 'nebel' (jf. Niebelungen) og gresk νεφέλη ‎(nefele), foruten å være forbundet med det hebraiske 'נְפִילִים', Nefelim, som i Bibelen oversettes med Gudesønnene, men som oftest identifiseres med de falne englene.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hel_(underverdenens_herskerinne)

Helheimen oppfattes som underjordisk. Nivlhel blir plassert lengst i nord. Hvorvidt Nivlhel og Hel er identisk eller overlappende er uklart. Etymologien til 'nivl' antyder et mulig paradoks da det henger sammen med ordet for sky, tåke, latinsk 'nebula', tysk 'nebel' (jf. Niebelungen) og gresk νεφέλη ‎(nefele), foruten å være forbundet med det hebraiske 'נְפִילִים', Nefelim, som i Bibelen oversettes med Gudesønnene, men som oftest identifiseres med de falne englene.

Bibelen forklarer om Nefilim og at disse er opphavet til de menneskelignende gudene....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror på at det fantes et mektig menneske engang en nefilim som var opphavet til Hel....

Utklipp fra wiki...   Helheimen oppfattes som underjordisk. Nivlhel blir plassert lengst i nord. Hvorvidt Nivlhel og Hel er identisk eller overlappende er uklart. Etymologien til 'nivl' antyder et mulig paradoks da det henger sammen med ordet for sky, tåke, latinsk 'nebula', tysk 'nebel' (jf. Niebelungen) og gresk νεφέλη ‎(nefele), foruten å være forbundet med det hebraiske 'נְפִילִים', Nefelim, som i Bibelen oversettes med Gudesønnene, men som oftest identifiseres med de falne englene.

Helheimen oppfattes som underjordisk. Nivlhel blir plassert lengst i nord. Hvorvidt Nivlhel og Hel er identisk eller overlappende er uklart. Etymologien til 'nivl' antyder et mulig paradoks da det henger sammen med ordet for sky, tåke, latinsk 'nebula', tysk 'nebel' (jf. Niebelungen) og gresk νεφέλη ‎(nefele), foruten å være forbundet med det hebraiske 'נְפִילִים', Nefelim, som i Bibelen oversettes med Gudesønnene, men som oftest identifiseres med de falne englene.

Bibelen forklarer om Nefilim og at disse er opphavet til polygudene...

Det jeg vil frem til er at du tror på akkurat det som er aktuelt i din familie, kultur, land, verdensdel, tidsalder osv. Så jeg er ganske sikker på at om du levde i norrøn tid så hadde du trodd på Odin, Tor og helvete ;) og ikke gud og Gehenna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bibelen forklarer om Nefilim og at disse er opphavet til polygudene...

Det jeg vil frem til er at du tror på akkurat det som er aktuelt i din familie, kultur, land, verdensdel, tidsalder osv. Så jeg er ganske sikker på at om du levde i norrøn tid så hadde du trodd på Odin, Tor og helvete ;) og ikke gud og Gehenna.

Det henger ikke helt sammen det du sier, i min tid er det Big-bang og vitenskapen som er troen....

Jeg har alltid trodd på gud og kjent gud, og det er uavhengig av bibelen. Jeg er den eneste i min familie som er religiøs, vel min mor feirer jul, påske og bryllup, begravelse dåp thats it..

Jeg derimot tror og vet at vitenskapen er feil på samme måte som man trodde jorda var flat før.. Man er bare smart dersom man innrømmer at man vet lite.....

JEG vet ikke svar på spørsmål om universet, og hvem gud er i forhåd dette universet, hvordan universet ble til, hva som var før universet etc... Jeg tror derimot at Gud er en forløper for mennesket, altså sjefen for den livsformen som var før oss og som skapte livet på jorden....

Det jeg derimot kan mye om er menneskelige faktorer, kunnskap om gud, meningen med livet, hva ondskap er, hva målet er osv....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Gehenna var plassen som ble omtalt som det forbannede stedet etter at kongene av judea angivelig ofret barna sine der via ild og flammer. Dette ble stedet hvor "ondsinnede" ble bortvist til, den store fryktede gravplassen. 

Dette ble senere til skammens gravplass og skjærsilden, dommens sted hvor sjelen knuses eller fortsetter til etterlivet - dette etter innflytelse fra det hellenske konseptet om Tartaros. 

Dette ble oversatt av King James til helvete slik vi kjenner kristendommens helvete nå i dag etter at atter en utgave av bibelen ble fortolket og lansert.

Det norrøne konseptet om Hels rike og Hel var noe helt annet enn kristendommens helvete. 

Opprinnelsen til det engelske ordet Hell ble med vikingene med deres Hel som du sier som med mange andre ord, men betydningen av ordet i både KJ's oversettelse samt dagens kristne versjon av helvete er noe helt annet enn vikingenes Hel, men konseptet har nok hatt innflytelse fra vikingenes konsept også.

Uansett hvem tidsepoke du har plukket ut og bestemt deg for å tro på angående overgangen fra Gehenna til helvete så er det fortsatt totalt tros basert. Det eneste det forteller meg er at du virker ha større tiltro til jødenes gamle hebraiske skrifter enn bibelens og kristendommens oversettelser.

Men du, jeg venter fortsatt på svar på dette angående opplevelsen din:

Hvordan kom du frem til at det var noe religiøst med opplevelsen din?

Hvordan kom du frem til at opplevelsen var gjort av eller kom ifra Jahve? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg derimot tror og vet at vitenskapen er feil på samme måte som man trodde jorda var flat før.. Man er bare smart dersom man innrømmer at man vet lite.....

Du vet at vi har en ganske lang diskusjon her på forumet med kristne som sier at jorda er flat? Det er ikke noe man trodde før, det tror man idag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Those enemies of mine who did not want me to be king over them

Bring them here and kill them in front of me"

[Jesus, (Luke 19:27)]

Nei takk; jeg følger ikke en selvopptatt, undertrykkende og stormannsgal bastardsønn. 

Min mening er at religion er designet for å hindre mennesket i å tenke selv. 

Viva blasfemia!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg understrek at jeg ikke vet, det var mer en dyp tanke.... pluss du legger ord i munnen på meg.... verden er slett ikke perfekt.

Jeg forventer vel ikke annet enn heksejakt fra evolusjonistene her på diskusjon.no, jeg har jo tross alt både direkte og indirekte trampet ned darwin-religionen deres. :)

Okay, så la meg ta det som et spørsmål. Ville en allmektig og allvitende gud skape en verden som ikke var perfekt for det formålet han hadde i tankene?

Dette blir vel mer som en diskusjon mellom to brusbokser. Brusboksene eier ikke intelligens, så de forstår ikke hvorfor de ble laget. Vi to er "stokk dumme", vi er bare mennesker, altså vi forstår ingenting i forhold til hva Gud forstår. I lys av dette blir det patetisk av oss å forsøke å finne forstand i absolutt alt.

"buttom line is...." Gud har skapt både verden og menneskene. Å tro at Gud skapte oss er jo mye mer logisk enn det du ser ut til å tro på, at "ingenting eksploderte, (som bare er helt på trynet) så utviklet alt seg over tid, (selv om det ikke var noen mulighet for noen organismer å få noen ny informasjon på), så overlevde organismene på helt umulig vis, (uten at vi finner så mye som ett fnugg av fossiler som viser en slik overgang), og her er vi!"

Lenke til kommentar

Den assosiasjonen der kan jo like gjerne snus, da de religiøse bare "gir opp" og setter "gud" som svar til alt:

- Hvorfor var det et jordskred? Gud

- Hvorfor fikk moren min kreft? Gud
- Hvorfor vant jeg i Lotto: Gud

- Hvorfor vant laget mitt i fotball: Gud
- Hvorfor er jeg her? Gud

- Hvorfor er jeg ikke der i stedet? Gud

- Hvorfor er jorda flat? Gud
- Hvorfor en bananen bøyd? Gud
- Hvordan kan vi finne beviser for evolusjon mens bibelen snakker om at Adam og Eva kom til av jord og et ribbein? Gud

Dere trenger jo ikke tenke selv, fordi "gud" er svaret på alt ved default. Det finnes jo ingenting dere finner på selv, dere leter jo i boka deres etter alt - og finner noe svada som dere syns kanskje passer bittelitt i form av en personlig tolkning. Fra en gammel bok. Som har vært redigert nå ørteogbørti ganger? 

Så hvorfor er du kristen? Fordi du eier ikke kritisk tankegang til religionen du er innlemmet i, og det gjør deg til den zombien du mener vi ikke-religiøse er. Ironisk, ikke sant? For det er ser ut som vi ikke-religiøse er mye mer nysgjerrige enn dere religiøse, kanskje *tenke selv* er det hintet du er ute etter 

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å tro at Gud skapte oss er jo mye mer logisk enn det du ser ut til å tro på, 

Ingenting er mindre logisk enn å tro at en ikke eksisterende Gud skapte universet, fix ferdig, i løpet av en uke, for 6000 år siden!

Bibelen representerer kunnskapen til seinalder mennesket og er uforandret. Kunnskapsløse mennesker klamrer seg fortvilet til dette steinalder vrøvl. 

Evolusjon, abiogenese og "det store smellet" virker mer sannsynlig.

Problemet til kristne er at selv om disse tre motbevises betyr det ikke at Gud finnes, mens dersom bare en av dem bevises så ryker Gud.

Pussig dette her. Evolusjon aksepteres som fakta, men ikke av kristne.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Å tro at Gud skapte oss er jo mye mer logisk enn det du ser ut til å tro på, 

Ingenting er mindre logisk enn å tro at en ikke eksisterende Gud skapte universet, fix ferdig, i løpet av en uke, for 6000 år siden!

Bibelen representerer kunnskapen til seinalder mennesket og er uforandret. Kunnskapsløse mennesker klamrer seg fortvilet til dette steinalder vrøvl. 

Evolusjon, abiogenese og "det store smellet" virker mer sannsynlig.

Problemet til kristne er at selv om disse tre motbevises betyr det ikke at Gud finnes, mens dersom bare en av dem bevises så ryker Gud.

Pussig dette her. Evolusjon aksepteres som fakta, men ikke av kristne.

Hopp inn i evolusjon vs kreasjons-tråden å se alt jeg har lagt frem og se videoen jeg har fremlagt. Du tar nemlig grovt feil. :)

Lenke til kommentar

Gehenna var plassen som ble omtalt som det forbannede stedet etter at kongene av judea angivelig ofret barna sine der via ild og flammer. Dette ble stedet hvor "ondsinnede" ble bortvist til, den store fryktede gravplassen. 

Dette ble senere til skammens gravplass og skjærsilden, dommens sted hvor sjelen knuses eller fortsetter til etterlivet - dette etter innflytelse fra det hellenske konseptet om Tartaros. 

Dette ble oversatt av King James til helvete slik vi kjenner kristendommens helvete nå i dag etter at atter en utgave av bibelen ble fortolket og lansert.

Det norrøne konseptet om Hels rike og Hel var noe helt annet enn kristendommens helvete. 

Opprinnelsen til det engelske ordet Hell ble med vikingene med deres Hel som du sier som med mange andre ord, men betydningen av ordet i både KJ's oversettelse samt dagens kristne versjon av helvete er noe helt annet enn vikingenes Hel, men konseptet har nok hatt innflytelse fra vikingenes konsept også.

Uansett hvem tidsepoke du har plukket ut og bestemt deg for å tro på angående overgangen fra Gehenna til helvete så er det fortsatt totalt tros basert. Det eneste det forteller meg er at du virker ha større tiltro til jødenes gamle hebraiske skrifter enn bibelens og kristendommens oversettelser.

Jeg har sett min egen framtid flere ganger og det har skjedd akkurat som jeg ble fortalt, jeg har backsjekket om disse hendelsene kunne vært såkalt underbevisste selvoppfyllelser eller hva psyk kaller det, men de er såpass detaljerte og utenkelige i sine settinger at det ikke er mulig.

De to første profetiene dreide seg om meg selv, mitt liv og min familie og åndelige utvikling..

Den neste omhandler Norge og Sverige, og at vi skal få krig mot oss.... Når deretter mange år etter jeg så dette, at ting som Trump, Flynn etc hender, så er det en begynnende bekreftelse av de siste profetiene også.............

Videre har gud selv åpenbart seg for meg og gitt meg mange sannhetens åpenbaringer, når du får den følelsen av sannhet så skjønner du bare at det er riktig. Det er en kraftig opplevelse som jeg har hatt mange av..

Enkelte sannheter er universelle, og selv om det dreier seg om menneskelige verdier og poeng, så er de fortsatt gjeldende som rettferdighet selvom ingen mennesker fantes, de ligger der og venter på å bli stadfestet....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har sett min egen framtid flere ganger og det har skjedd akkurat som jeg ble fortalt, jeg har backsjekket om disse hendelsene kunne vært såkalt underbevisste selvoppfyllelser eller hva psyk kaller det, men de er såpass detaljerte og utenkelige i sine settinger at det ikke er mulig.

De to første profetiene dreide seg om meg selv, mitt liv og min familie og åndelige utvikling..

Den neste omhandler Norge og Sverige, og at vi skal få krig mot oss.... Når deretter mange år etter jeg så dette, at ting som Trump, Flynn etc hender, så er det en begynnende bekreftelse av de siste profetiene også.............

Videre har gud selv åpenbart seg for meg og gitt meg mange sannhetens åpenbaringer, når du får den følelsen av sannhet så skjønner du bare at det er riktig. Det er en kraftig opplevelse som jeg har hatt mange av..

Enkelte sannheter er universelle, og selv om det dreier seg om menneskelige verdier og poeng, så er de fortsatt gjeldende som rettferdighet selvom ingen mennesker fantes, de ligger der og venter på å bli stadfestet....

Du har fullstendig mistet kontakten med virkeligheten og har åpenbart kraftige hallusinasjoner og vrangforestillinger. Du er rett og slett psykotisk* og trenger profesjonell hjelp umiddelbart. Det kommer du selvfølgelig ikke til å oppsøke fordi du tror at du er helt normal, og at hallusinasjonene dine er virkelige. Sånne folk er det dessverre veldig vanskelig å hjelpe. Det er mulig tvangsinnleggelse med tvungen hjelp og medisiner ville gjort det mulig for deg å opprette kontakt med virkeligheten igjen.

*(ikke ifølge medisinske definisjoner utelukkende fordi det er knyttet til religiøsitet, men det er i praksis ingen forskjell)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg understrek at jeg ikke vet, det var mer en dyp tanke.... pluss du legger ord i munnen på meg.... verden er slett ikke perfekt.

Jeg forventer vel ikke annet enn heksejakt fra evolusjonistene her på diskusjon.no, jeg har jo tross alt både direkte og indirekte trampet ned darwin-religionen deres. :)

Okay, så la meg ta det som et spørsmål. Ville en allmektig og allvitende gud skape en verden som ikke var perfekt for det formålet han hadde i tankene?

Dette blir vel mer som en diskusjon mellom to brusbokser. Brusboksene eier ikke intelligens, så de forstår ikke hvorfor de ble laget. Vi to er "stokk dumme", vi er bare mennesker, altså vi forstår ingenting i forhold til hva Gud forstår. I lys av dette blir det patetisk av oss å forsøke å finne forstand i absolutt alt.

Når det gjelder intelligens; snakk for deg sjøl!

Det du sier her er at man ikke kan vite noe om hva gud har gjort... men allikevel så er du veldig skråsikker på noe av det du mener gud har gjort, så lenge det henger på greip med hva du ønsker å tro. Med en gang det er noe potensielt kritisk der så hopper du til at vi ikke kan vite. En meget vanlig dobbeltstandard.

"buttom line is...." Gud har skapt både verden og menneskene. Å tro at Gud skapte oss er jo mye mer logisk enn det du ser ut til å tro på,

Å, hurra! Du skal fortelle meg hva jeg tror på!

at "ingenting eksploderte, (som bare er helt på trynet)

Korrekt, det er helt på trynet, og det er heller ikke det jeg mener. For å sitere Wikipedia:

The Big Bang theory is the prevailing cosmological model for the universe[1] from the earliest known periods through its subsequent large-scale evolution.[2][3][4] The model describes how the universe expanded from a very high density and high temperature state,[5][6] and offers a comprehensive explanation for a broad range of phenomena, including the abundance of light elements, the cosmic microwave background, large scale structure and Hubble's Law.[7]

Med andre ord, big bang modellen omhandler universets ekspansjon (ikke eksplosjon) fra en tidligere fase med veldig høy massetetthet.

så utviklet alt seg over tid,

Nja. Ting har endret seg over tid, det er for så vidt korrekt.

(selv om det ikke var noen mulighet for noen organismer å få noen ny informasjon på),

Dette er feil.

så overlevde organismene på helt umulig vis,

Dette er også feil.

(uten at vi finner så mye som ett fnugg av fossiler som viser en slik overgang),

Dette er også feil.

og her er vi!

"

Dette er korrekt. Vi er her.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"buttom line is...." Gud har skapt både verden og menneskene. Å tro at Gud skapte oss er jo mye mer logisk enn det du ser ut til å tro på, at "ingenting eksploderte, (som bare er helt på trynet) så utviklet alt seg over tid, (selv om det ikke var noen mulighet for noen organismer å få noen ny informasjon på), så overlevde organismene på helt umulig vis, (uten at vi finner så mye som ett fnugg av fossiler som viser en slik overgang), og her er vi!"

Men å flytte problemet et hakk oppover ved at en allvitende og allmektig gud oppsto spontant av seg selv og skapte universet av ingenting er mye mere logisk.

Den skal du lengere på landet med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hopp inn i evolusjon vs kreasjons-tråden å se alt jeg har lagt frem og se videoen jeg har fremlagt. Du tar nemlig grovt feil. :)

Kent Hovinds lygervideo der han quoteminer og lyver seg gjennom en lang video forran disiplene sine mener du?

Nei, Kent Hovind lyver ikke. I videoen blir det tydelig og detaljert bevist at frosk-til-prins-religionen darwiniansk evolusjon er like vitenskapelig som å tro på Tannféen og Påskeharen. Darwiniansk evolusjon er fullstendig umulig.

Svaret mitt til "Thonord" var kort og greit en oppfordring til å hoppe innom evolusjon vs kreasjons-tråden for å se hvor feil han tar, så nå slutter du å poste mer her om evolusjon, for det er ikke emnet i denne tråden. Hopp over i den andre tråden istedenfor å spre den darwinistiske propagandaen her, ok? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...