Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

However, 68% of all the unaffiliated expressed belief in God and out of the whole US population, only 2.4% self identified as "atheist". A 2013 poll by UPI/Harris showed that three-quarters of U.S. adults say they believe in God, down from 82 percent in 2005, 2007 and 2009.

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_atheism

Uansett hva Human Ettikkerne, Atteistene og hobbysattanistene mener, så er det iallefall bare mellom 2-13% av jordens befolkning som er Atteister..

Ja 50mrd. fluer kan ikke ikke ta feil, dritt er godt.

Vel, å vise til nummer eller prosenter for å vise at ikketroende er i mindretal gir ingen mening og det er flere grunner til det.

Blandt annet religiøs indoktrinering fra barndommen av som sitter veldig hardt selv når personen blir voksen og når da religiøse er i flertall vil også folk som tror også bli i flertall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Betyr det at det bare er 2-13% som er smarte liksom?

Haha nei, at noen er medlem av et trossamfunn eller beskriver seg selv som religiøs har lite eller ingenting å gjøre med hvor smart personen er.

..mange blir religiøse ved religiøse opplevelser som er uforklarlige og blir deretter opptatt av å studere skriftene.

Jeg er klart en av disse..

Hvorfor ble du ikke hinduist eller muisca-ist av denne opplevelsen din, jeg mener hvordan kom du frem til at opplevelsen var gjort av eller kom ifra den kristne gud? 

Hvordan vet du i det hele tatt at det var noe religiøst med opplevelsen din?

Jeg tror at religion og Gud jobber forskjellig i verden iforhåld til forskjellene i menneskene... Abrahamsreligionene passet best i vår del av verden og midtøsten, mens andre ting var mer effektivt feks i India og Asia....

Hinduismen bærer preg av det jeg tror er Nehilim i bibelen, de som kalles "De Navngjetne", men det er mye intressant i indiske gamle skrifter, Nehilim finner man rester etter i alle flergudelige religioner...

Det er min teori som jeg deler med andre alternative teoretikere....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvordan har du da kommet frem til at din fortolkning er den riktige? Nå virker det nesten som du vil kategorisere alle religioner som underkategorier av kristendom (om min antakelse er riktig at du er kristen, rimelig sikker der). Det er i så fall noe du må underbygge bedre. En hinduist vil jo i så fall kunne bare slengt ut at jødedom/kristendom/islam bare er dårlige spinoffs av den ene sanne religion, som selvfølgelig er hinduisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tror gud eksisterer er at jeg har kjent kraften fra ham. Og kjenner den engang iblant enda. Jeg hadde en opplevelse da jeg var kanskje 10-12 år da jeg lå i senga hjemme på kvelden. Plutselig var det noe som senket seg ned over meg og det var noe som begynte å vifte meg mot noe, omtrent som rurskjell vifter inn vann mot seg. Nesten så jeg kjente det i hele kroppen. Men ja det eksisterer hvertfall "noe".

Lenke til kommentar

Hvordan har du da kommet frem til at din fortolkning er den riktige? Nå virker det nesten som du vil kategorisere alle religioner som underkategorier av kristendom (om min antakelse er riktig at du er kristen, rimelig sikker der). Det er i så fall noe du må underbygge bedre. En hinduist vil jo i så fall kunne bare slengt ut at jødedom/kristendom/islam bare er dårlige spinoffs av den ene sanne religion, som selvfølgelig er hinduisme.

Jeg tror på alle Abrahamsreligionene, jeg kan litt om Buddhisme og veldig lite om hinduisme desverre, men det at jeg tror på en Gud betyr ikke at jeg avskriver andre religioner. Jeg mener at mange religioners gamle skrifter kan forklares naturlig.

Tor og Odin kan ha vært supermennesker av gammel tid såkalte Nehilims, andre guder med lignende betegnelser kan være samme sak, feks kan både norrøn, romersk, og gresk gudetro ha likheter... som kanskje betyr at de har samme opprinnelse...

Jeg tror på det som jeg har opplevd og de forvarslene jeg har fått som har oppfylt seg, så da faller det også naturlig for meg å tro på bibelen som den guden finnes i...

Lenke til kommentar

Jeg anser ikke andre religioner som underkategorier for kristendom......

Lenke til kommentar

Hvordan identifiserte du denne kraften som noe gudommelig?

Edit: @Baardsen

Ved at forskjellige sannheter ble åpenbart for meg, at jeg lærte mye om verden og det onde, og at det jeg ble fortalt faktisk skjedde...

Det skapte et tillitsforhåld mellom meg og min gud.

Lenke til kommentar

Det fremsto slik for meg da du sammenligner hinduisme og polyteistiske religioner generelt med Bibelske elementer. En Bibel du holder som sann, antar jeg. Altså er ikke de andre religionene helt sanne, de er bare litt feiltolkede varianter av Bibelsk lære. Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar

Hvordan identifiserte du denne kraften som noe gudommelig?

Edit: @Baardsen

Det var reelt og absolutt ingen innbilning, men gudommelig vet jeg ikke. Det var en veldig kraft hvert fall.

Jeg sier ikke at det var innbilning. Du oppgir det som din grunn for tro på en gud. Jeg spør hvordan du kom til den konklusjonen. Altså at "noe" hinter til gud. Det virker som et typisk ignoranseargument.

Lenke til kommentar

Det fremsto slik for meg da du sammenligner hinduisme og polyteistiske religioner generelt med Bibelske elementer. En Bibel du holder som sann, antar jeg. Altså er ikke de andre religionene helt sanne, de er bare litt feiltolkede varianter av Bibelsk lære. Eller tar jeg helt feil?

Det kan være sannheter i annen religion som ikke er Abrahamsrelatert som jeg ikke vet om..

Det jeg lærte av Gud var at Gud åpenbarte seg forskjellig til forskjellige folk, også at man kan finne sannheten andre steder enn i bibelen..

Sannheten kan du finne i opplevelser i livet, og i en fortelling som folk og røvere i kardemomme by... dvs Kardemomme loven..

Bare et eksempel.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tror gud eksisterer er at jeg har kjent kraften fra ham. Og kjenner den engang iblant enda. Jeg hadde en opplevelse da jeg var kanskje 10-12 år da jeg lå i senga hjemme på kvelden. Plutselig var det noe som senket seg ned over meg og det var noe som begynte å vifte meg mot noe, omtrent som rurskjell vifter inn vann mot seg. Nesten så jeg kjente det i hele kroppen. Men ja det eksisterer hvertfall "noe".

Hvis denne opplevelsen er eneste grunnen til at du tror på gud så er du jammen lettlurt. Det var ikke bare litt trekk i fra et åpent vindu du kjente :)

Det er mye vi ikke forstår, hva med alle de merkelige og uforklarlige drømmene vi drømmer om natta, hvordan vil du forklare dem?

Lenke til kommentar

Hvis denne opplevelsen er eneste grunnen til at du tror på gud så er du jammen lettlurt. Det var ikke bare litt trekk i fra et åpent vindu du kjente :)

Det er mye vi ikke forstår, hva med alle de merkelige og uforklarlige drømmene vi drømmer om natta, hvordan vil du forklare dem?

Du har rett i en ting der. Det er mye vi ikke forstår......

Lenke til kommentar

Nei det var absolutt IKKE trekk! Regner med denne opplevelsen var det teologer kaller "et kall". Hvertfall noe i den duren. Men det går ikke an å beskrive med ord.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, kan du forklare litt om hva som skjer i hodet vårt når vi drømmer ville og virklighetsfjerne drømmer om natta? Kan det være at vi opplever noe lignende også i våken, men trøtt og sløv tilstand uten at noen gud står bak?

Lenke til kommentar

"Jeg kan ikke forklare det, så forklaringen må være gud". Konklusjonen gir ikke mening.

Å ikke kunne beskrive det er ikke det samme som å ikke kunne forklare det.

Han har allerede forklart det.

Hvordan kan man beskrive en kraft som den hellige ånd eller Gud? Det går ikke å forklare...

Ja, kan du forklare litt om hva som skjer i hodet vårt når vi drømmer ville og virklighetsfjerne drømmer om natta? Kan det være at vi opplever noe lignende også i våken, men trøtt og sløv tilstand uten at noen gud står bak?

Ja det er mulig, vitenskapens barberhøvel sier at man skal tro det mest tenkelige...

For min del der jeg er forklart min framtid i detalj, og mitt mål så er det annerledes.

Når tingene skjer sånn som det har blitt vist meg så tror jeg ikke det er en "drøm" lenger, den hellige ånd er heller ikke en "drøm". Det er en form for energi.. Helt klart merkbart det kan jeg love deg.

Lenke til kommentar

Kanskje bare noen mennesker er "åpen" for sånt, jeg aner ikke. Det er jo forskjell på folk.

Eller kanskje noen mennesker er litt "enklere konstruert" og litt for godtroende. Det kan være lurt å tenke litt igjennom ting selv også og ikke bare tro på alt man hører.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...