ildsint Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 buddha tror på helvete ? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 (endret) Buddha var ett vanlig menneske som gjorde oss oppmerksom på at fysisk lidelse er uungåelig, men den ekstra lidelsen vi selv påfører oss ved å ta livet for personlig er noe man kan unngå ved å håndtere seg selv på en mer naturlig måte - som en lege som påviser sykdommen og skriver ut resepten, så får pasienten ha vett til å ta kuren hvis han vilI buddhistisk kosmologi består tilværelsen av 31 forskjellige bevissthetsplan, og deriblant er det noe som kalles "helvete", men ikke noe evig sådan, men en karma-styrt tilstand. Gjør du urett så må du høste av dine illgjerningerDet handler ikke om å tro, du kan erfare helvete her og nå hvis du sjekker ditt eget sinn grundig og er ærlig med det du finner der Og personlig vil jeg si at det å være fanget i en evig strøm av gjenfødsler, og lide seg gjennom nye liv, miste alt man har kjært, og så dø, er helvete så det rekker i massevis Endret 12. november 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg er usikker. Men ok. Den kristne Gud. Hvorfor akkurat han? Hvorfor ikke de norønne guder? Allah? Greske guder? Hinduistiske guder? Jeg er definitivt åpen for å tro på en Gud. Men etablert religion har jeg litt problemer med... Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Troen på reinkarnasjon spiller en viktig rolle i Østens religioner, særlig de religionene som oppstod i India, slik som buddhismen, hinduismen, jainismen og sikhismen. Indiske hinduer mener for eksempel at livet er en vedvarende gjenfødselsessyklus. Skuespillerinnen Shirley MacLaine hevdet at hun har gjort mange reiser, bakover i tiden. Jeg husker mange av mine tidligere liv - noen ganger var jeg mann, andre ganger kvinne sa hun. I boken Livet før livet beskriver dr. Raymond Moody eksperimenter som han utførte med elevene sine og andre. Han sier at han gjennom hypnose førte dem tilbake til tiden før fødselen og de hevdet at de husket ting fra tidligere liv. En av dem sa at han hadde levd som eskimo i et eskimosamfunn. En annen forsikret at hun hadde levd i steinalderen for flere tusen år siden. De nær-døden opplevelsene som noen har fortalt, har bidratt til å gjøre forestillingen om reinkarnasjon populær. De hevdes at slike opplevelser har hatt en positiv virkning på dem som har hatt dem. Hvis det var tilfellet, skulle opplevelsen ha hjulpet dem til å bli kvitt frykten for døden og den skulle ha overbevist dem at livet har en mening. Men det har ikke alltid skjedd. Mange av dem er fortsatt redd for døden og de er ikke overbevist om at livet har en mening. De som tror på reinkarnasjon sier at nær-døden-opplevelser støtter den oppfatning at menneskesjelen blir gjenfødt til forskjellige former for liv. Men er denne læren troverdig. Er reinkarnasjonslæren virkelig nøkkelen til livets mysterier. På den nye jord kommer det ikke til å finnes sykdom og lidelser mer. Ikke engang døden vil finnes lenger, den vil være erstatet med utsikter til evig liv. Jehova Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne og døden skal ikke være mer, heller ikke skal sorg eller skrik eller smerte være mer. De ting som var før er forsvunnet. De rettferdige skal ta jorden i eie og de skal bo på den for evig. Jesus sa: Lykkelige er de som har et mildt sinn for de skal arve jorden. ( Matt 5:5 ) Sammenlign disse storslagne løftene fra Jehova med læren om reinkarnasjon. I følge denne læren vender du gang på gang tilbake for å leve i denne fordervede, gamle tingenes ordning. I så fall ville du fortsette å være omgitt av ondskap, lidelser, sykdom og død i en nesten endeløs syklus. For noen håpløse utsikter. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 På den nye jord kommer det ikke til å finnes sykdom og lidelser mer. Ikke engang døden vil finnes lenger, den vil være erstatet med utsikter til evig liv. Jehova Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne og døden skal ikke være mer, heller ikke skal sorg eller skrik eller smerte være mer. De ting som var før er forsvunnet. De rettferdige skal ta jorden i eie og de skal bo på den for evig. Jesus sa: Lykkelige er de som har et mildt sinn for de skal arve jorden. ( Matt 5:5 ) Sammenlign disse storslagne løftene fra Jehova med læren om reinkarnasjon. I følge denne læren vender du gang på gang tilbake for å leve i denne fordervede, gamle tingenes ordning. I så fall ville du fortsette å være omgitt av ondskap, lidelser, sykdom og død i en nesten endeløs syklus. For noen håpløse utsikter.Og på tross av dette er det mye som tyder på at JV har høyere antantall medlemmer med mentale lidelser en resten av befolkningen. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Og på tross av dette er det mye som tyder på at JV har høyere antantall medlemmer med mentale lidelser en resten av befolkningen. Ikke så rart kanskje, når de tror de lever i endetiden HELE tiden.... For dem er det vel ingen vits i å sette mat på bordet engang, for de kan være opprykket før de kommer så langt... Gitt all den tvil som alltid finnes i den menneskelige hjerne ville vi vel blitt gale som syltertøy hele gjengen om vi trodde at hvert et minutt kan bli det siste OG at det ikke var sikkert man kom igjennom dette nåløyet for å komme til denne himmelen... JV er galmannsverk og barnevernet burde gjort jobben sin for LENGE siden ved å plukke de stakkars hjernevaskede barna ut i fra disse sinnsvake sektene... Men slik galskap er, antagelig fordi denne "tradisjonen" har vært tvunget på oss så lenge, helt innafor, til tross for at samtelige av disse ungene lever med helt unødvendig frykt i hele barndommen... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Det mest korrekte er å være forberedt på at dette innpustet kan være det siste, for hva vet du om det neste sekundet annet enn at det er usikkert? Men det er godt å se at Snåsakallen har verdige arvtakere, og de er til og med såkalte ateister Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Vi andre som selvsagt kan dø av hjertestans eller andre uforutsette årsaker går ikke rundt og venter på at en urasjonell gud skal gripe inn og slakte mesteparten av jordens befolkning og kun la de mest rette-troende etterfølgerne overleve. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Og vi buddhister ser at vi skaper vår egen verden i ett sett, så når siste sukk trekkes kollapser den verden totalt Og ser man enda nærmere på det som foregår skaper vi nye verdener i ett sett, tusenvis i antall hver bidige dag, og dermed erfarer vi verdens undergang utallige ganger Men ser vi ikke det, merker vi disse undergangene som ett ubehag, noe som ikke stemmer helt, noe som er ufullstendig, noe som ikke gir varig tilfredshet .. - men vi har det så travelt med å skape en bedre verden å så flytte inn i den, så vi stopper aldri opp og ser grundig på årsakene for det vedvarende gnagende ubehaget som ligger latent i "bakhodet" Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Og på tross av dette er det mye som tyder på at JV har høyere antantall medlemmer med mentale lidelser en resten av befolkningen. Ikke så rart kanskje, når de tror de lever i endetiden HELE tiden.... For dem er det vel ingen vits i å sette mat på bordet engang, for de kan være opprykket før de kommer så langt... Gitt all den tvil som alltid finnes i den menneskelige hjerne ville vi vel blitt gale som syltertøy hele gjengen om vi trodde at hvert et minutt kan bli det siste OG at det ikke var sikkert man kom igjennom dette nåløyet for å komme til denne himmelen... JV er galmannsverk og barnevernet burde gjort jobben sin for LENGE siden ved å plukke de stakkars hjernevaskede barna ut i fra disse sinnsvake sektene... Men slik galskap er, antagelig fordi denne "tradisjonen" har vært tvunget på oss så lenge, helt innafor, til tross for at samtelige av disse ungene lever med helt unødvendig frykt i hele barndommen... En litt vanlig feil er å kalle JV for gale, og at de er "tredd nedover dere/oss" Jehovas Vitner kalte seg iførsten bibelstudenter, og jeg synes det hadde vært et mer passende navn. Det at man benevner Gud med hans navn kommer jo automatisk som følge av bibelstudiet. Vitnene stammer fra folk som var kristne men som ikke fikk kristendommen i kirken til å stemme med bibelen. Det første de satt spørsmål med var et evig brennende helvete. En Gud som er rettferdig kan ikke ha noe evig brennende helvete, senere fant bibelforskere ut at Helvete i bibelen stammer fra norrøne Hels rike, eller på gresk ofte Hades, på engelsk sier man fortsatt den norrøne/norske varianten HELL. Det bibelen ellers skriver om det som er omsatt til helvete, er avfallsplassen Gehenna som jødene brukte, der tilintetgjorde de alt søppel og også mordere og grove kriminelle som ble dømt til døden. Alle andre mennesker stod i noe man kaller "minnegravene". Men ja Vitnene tror at Verden står innfor slutten, men hvor lang en slutt-tid er vet man ikke. Det at Vitnene går rundt å banker på dører, er rett og slett fordi bibelen sier at man skal gå rundt å spre budskapen. Dersom bibelen ikke nevnte noe sånt så hadde de ikke gått rundt heller. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Jehovas Vitner har gang på gang "visst" når endetiden er. Hver gang har de tatt feil. At de ikke fikk kristendommen i kirken til å stemme med bibelen er ikke så rart. Det stiller dem i samme posisjon som Martin Luther og en drøss med andre kristne rettninger. Kristendom er ikke bibelen. Jehovas Vitner har vel også sin egen bibel? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Det at Vitnene går rundt å banker på dører, er rett og slett fordi bibelen sier at man skal gå rundt å spre budskapen. Dersom bibelen ikke nevnte noe sånt så hadde de ikke gått rundt heller. Hvor mange har de egentlig "vervet" ved den praksisen? Før i tiden var de til og med så frekke at de satte benet i døren hvis man ikke ønsket å snakke med dem (noe ihvertfall ei JV dame skulle få angre at hun gjorde med meg, da jeg latet som at jeg ikke skjønte at foten hennes var i klem da jeg lukket døren med all makt og først da hun begynte å skrike høyt åpnet døra igjen... ). Har kun opplevd EN (1) JV'er som faktisk ikke rullet øynene bakover og fikk jesus orgasme når han kom på døra mi, noe som ente med at jeg inviterte ham inn på en kopp kaffe og en lang prat tre søndager når han dukket opp. Jeg var den første ateisten som noensinne hadde tatt meg tid til å faktisk, høflig og vennlig, påpeke flausene og selvmotsigelsene i bibelen sa han, og han prøvde ikke å ro seg unna eller, den vanlige metoden, rulle øynene tilbake og la la la jesus, han tok det med seg og kom med et "svar" den neste gangen vi møttes. Jeg skriver "svar", for svarene hans var det sedvanlige oppgulpet man kan forvente av mennesker som aldri noensinne har stilt et eneste kritisk spørsmål om sin tro og bibel, så de kunne til nød passere som unnskyldninger og et forsøk på bortforklaringer og han ble helt flat i fjeset når jeg plukket unnskyldningene og bortforklaringene hans fra hverandre på strak arm, da han selv trodde han kom med noe vanntett.... Den tredje gangen ble den siste, jeg tror han forsto at det var no way han kom til å klare å overbevise meg med det ulogiske sludderet i bibelen til å bli en JV'er... Selv om det kanskje ikke var det han var ute etter... Den neste JV'er som kom på døra ba jeg bestemt, men vennlig om å stryke min adresse fra deres adresse lister, for de ville aldri klart å overbevise meg kun med å peke på bibelen og hva annet har de? Og siden det (omtrent fire måneder siden) har jeg ikke sett fjøra av medlemmer av JV stammen... Så det hjalp tydeligvis. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Jehovas Vitner har gang på gang "visst" når endetiden er. Hver gang har de tatt feil. At de ikke fikk kristendommen i kirken til å stemme med bibelen er ikke så rart. Det stiller dem i samme posisjon som Martin Luther og en drøss med andre kristne rettninger. Kristendom er ikke bibelen. Jehovas Vitner har vel også sin egen bibel? Marthin Luther hadde helt klart rett, det er en selvmotsigelse at det bare var lov for prester å lese bibelen, eller ulovllig å kopiere bibler til folk feks.. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Det er heller ikke ulovlig å modifisere bibelen eller lage sin egen bibel. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Det morsomme er at du avslutter med ett religiøst skråsikkert syn så kom ikke her å snakk til meg om de religiøse, du er en av dem selv Tråden handler om hvorfor du ikke tror på gud, det har jeg svart på. Case closed... Velkommen som troende skal du være så klart, hyggelig å se deg Jeg respekterer livssynet ditt, men du må slutte og rote med tros-begrepet og surre sammen religiøsitet med fravær av tro. Vi er ikke troende nettopp fordi vi ikke tillater tro, magefølelse, ønske og/eller synsing å diktere vår subjektiv sannhet. Målet er at denne fullt og helt speiler den objektive, dette er den eneste rasjonelle måten å beholde mentalt fotfeste. Så når de fleste av oss agnostikere, ateister og anti-teister forteller deg dette, så må du også kunne klare å se hva dette innebærer og respektere viktigheten av hva dette er for oss. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Joda, dere er så klart troende fordi dere tror så skråsikkert på hva det illusoriske selvet tenker. Dere tror på tankene deres, og da er dere troende slik jeg ser på saken Du også! Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 Og med det kan vi med sikkerhet slå fast at du ikke catcha essensen i posten siden den handlet jo om målet om at din subjektive sannhet speiler den objektive, altså nettopp unngå "hva det illusoriske selvet" måtte tenke, synse eller tro om slike altomfattende temaer som har direkte inngripen i menneskers liv og helse. At du mener ett krav om empiriske bevis i de store sammenhenger er sammenfallende med tro, burde vel selv "selvet" ditt gjennomskue som en irrasjonell og urimelig påstand Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Det er ingen forskjell mellom det du kaller den subjektive og det objektive - begge deler er det samme, altså subjektivt - ikke selv - non self ... Det som obseverer er en tom form, i den tomme form er det karmisk aktivitet skapt av tidligere handlinger, og som av ignoranse for hvordan det er klynger seg til, og så ut av den tomme formen skapes og kommer den verden som den tomme form erfarer - og den tomme form sover i våken tilstand fordi han tror at der en ett skille mellom han selv og det han erfarer. Empirisk bevis er ikke noe som helst annet enn at det beviser noe som muligens var, men det spiller ingen rolle for det som skjer og er nå - du kan aldri føre empirisk bevis for nå, og hva er da verdien av dine bevis og hvilken nytte er det i dem nå? Ingen innside og ingen utside- bare det som er nå Bit på den du! Endret 17. november 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Empirisk bevis er ikke noe som helst annet enn at det beviser noe som muligens var, men det spiller ingen rolle for det som skjer og er nå - du kan aldri føre empirisk bevis for nå, og hva er da verdien av dine bevis og hvilken nytte er det i dem nå? Så budhister bruker ikke det som var til å ta lærdom for å forberede seg på det som kommer? For selv om vi alle lever i nuet så er det bra å være forberedt på når fremtiden blir nuet og så kan man lære av det etter at nuet blei historie.Da er beviser fra fortiden greit å ha slik at man ikke går på en hver eventyrfortelling uten rot i fortiden Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 (endret) Empirisk bevis er ikke noe som helst annet enn at det beviser noe som muligens var, men det spiller ingen rolle for det som skjer og er nå - du kan aldri føre empirisk bevis for nå, og hva er da verdien av dine bevis og hvilken nytte er det i dem nå? Så budhister bruker ikke det som var til å ta lærdom for å forberede seg på det som kommer? For selv om vi alle lever i nuet så er det bra å være forberedt på når fremtiden blir nuet og så kan man lære av det etter at nuet blei historie.Da er beviser fra fortiden greit å ha slik at man ikke går på en hver eventyrfortelling uten rot i fortiden Så klart bruker man erfaringer om det som var for å forholde seg på en balansert måte till det som er. Og fremtiden er aldri annet enn en definisjon/konsept som aldri er nå. Det vil si at det aldri er noen fortid eller fremtid men bare nå, og nå er det eneste som har vært og som kommer til å bli. Eller at man kan si at fremtid og fortid er nå. Folk sier at man alle har en ryggsekk man bærer på, altså en oppbevaring for ens forhistorie/erfaringer/kunnskap. Og det er jo intet galt med for all del, og buddhisten har den samme ryggsekken som de andre har, det er bare at han ikke har sekken på ryggen slik de andre har, fordi buddhisten vet at han går ingen steder fordi det er intet annet som beveger seg enn tankene, så han lar seg ikke lure å ta på seg en unødvendig bør og så begynne å engste seg for hvor han nå skal gå ... Det er ikke tungt før du løfter det! Så buddhisten lar ryggsekken stå ved foten og der blir han stående og betrakte hele verden som går rundt i ring ... Da er beviser fra fortiden greit å ha slik at man ikke går på en hver eventyrfortelling uten rot i fortiden Man ser at hva man gjør av handlinger avstedkommer reaksjoner, og så slutter man å gjøre dumme handlinger som medfører de samme reaksjonen helt til det bare stopper opp med reaksjoner og så er man fri fra den syklusen. Så det er ingen andre eventyr enn de vi skaper selv, så slutt å lag dem, våkn opp! Det er ingen forskjell på det vi kaller natt og dag, altså våken tilstand og det vi kaller søvn, fordi bevisstheten sover aldri - den spiller ut sine kort hele tiden. Og den eneste forskjellen forsåvidt er at når du sover slipper du strevet med å kontrollere dine drømmer, mens i våken tilstand kjemper du en desperat kamp for å holde kontroll på "drømmen" Og tro nå ikke at ens personlige kunnskap og vett og intelligens er noe spesielt, for hva er det egentlig annet enn fragmenter, kulturelle "sannheter", og sånt som du har blitt fortalt av andre som i sin tur fikk det frotalt av noen andre ... det er vaner og uvaner rett og slett, og jeg skjønner meg ikke på at vettuge og snille folk finner seg i å bli redusert til en automatisert prosess, selv om den nå er aldri så avansert og realistisk opplevd. Folk går rundt å er rene oppslagsverk over alt mulig av data og informasjon, men det har ingen som helst annen nytte enn at de kan bruke den til å heve seg selv og trykke andre under seg Straks du legger av deg troen på den typen vett og åpner deg for det som bare er, så vil du erfare en intelligens som er total og fullkommen Endret 17. november 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå