Gouldfan Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 I vår tid så er dåp knyttet sammen med kristendom... Konfirmasjon det samme. Fordi kristendommen hijacket hele bøtte balleten ja... Men både dåp og konfirmasjon (og bryllup) er tradisjoner som er langt eldre enn kristendommen... Men du syntes kanskje ikke noe om at folk skal få et alternativ til jugeklubben til jesus? Du mener kanskje at skal man få et navn, ha en sermoni for å tre inn i de voksnes rekker og om man har ønsker om å binde seg til en partener så MÅ man inn i en kirke? Og gjøre det i lys av latterlige og lite troverdige påstander om en fiktiv fyr som noen fant opp lenge etter hans angivelige "død"? Hva er galt med alternativet egentlig? Dette burde jo være default, så kunne de som ønsker det gjøre det i jugeklubben mener jeg. Helt latterlig absurd at slike ting skal foregå default i regi av en overtro... Og de overtroiske kjemper i mot et sånt alternativ... Min yngste sønn er ikke hverken døpt eller har hatt noen navnefest (ikke annet enn den vi hadde privat for familie og venner.) Vi ønsket ikke å lage noe styr av det, det er tross alt bar eet navn som barnet skal ha for å slippe å fly rundt å si "hei du!", til ungen hele tiden.... Nei jeg mener ikke det. Jeg snakket om i vår tid. Det er sef helt greit at HE har sine seremonier, det er et fritt land. Jeg synes faktisk det er FINT at man markerer voksenlivet med flyktningeleir, og at man markerer et ekteskap, og at man markerer en navnefest for de fødte. Jeg besøkte sef min nieses navnefest. Det blir værre å gå i kirken.... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Nei jeg mener ikke det. Jeg snakket om i vår tid. Hva er det egentlig du mener? At kristendommen har hijacket dette og tillagt det som kun sitt ser vi jo i nær historie, da det ikke er så lange siden det kun var prester som fikk lov til å gjøre noe av dette... Det er sef helt greit at HE har sine seremonier, det er et fritt land. Jeg synes faktisk det er FINT at man markerer voksenlivet med flyktningeleir, og at man markerer et ekteskap, og at man markerer en navnefest for de fødte. Jeg besøkte sef min nieses navnefest. Det blir værre å gå i kirken.... Så bra. For det var dette (ikke HEF selvsagt, men et lignende opplegg) som skulle være default, i livssyns nøytrale bygg isteden for kirker. Det er det jeg jobber for ihvertfall, avslutte kirkene finansielt og heller bruke pengene på bygg som alle kan bruke... Mye mer rettferdig og det eneste riktige faktisk... Hva mener du med "Det blir verre å gå i kirken..." ?? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Nei jeg mener ikke det. Jeg snakket om i vår tid. Hva er det egentlig du mener? At kristendommen har hijacket dette og tillagt det som kun sitt ser vi jo i nær historie, da det ikke er så lange siden det kun var prester som fikk lov til å gjøre noe av dette... Det er sef helt greit at HE har sine seremonier, det er et fritt land. Jeg synes faktisk det er FINT at man markerer voksenlivet med flyktningeleir, og at man markerer et ekteskap, og at man markerer en navnefest for de fødte. Jeg besøkte sef min nieses navnefest. Det blir værre å gå i kirken.... Så bra. For det var dette (ikke HEF selvsagt, men et lignende opplegg) som skulle være default, i livssyns nøytrale bygg isteden for kirker. Det er det jeg jobber for ihvertfall, avslutte kirkene finansielt og heller bruke pengene på bygg som alle kan bruke... Mye mer rettferdig og det eneste riktige faktisk... Hva mener du med "Det blir verre å gå i kirken..." ?? Jeg går ikke i kirken pga min tro.. Jeg tror ikke på korset for det er som du sier hijacket av andre religioner under Keiser Konstantin. Videre så tror jeg ikke på tre-enigheten fordi det ikke står i bibelen. Tror ikke på helvete fordi dette er overtro som også stammer fra andre religioner, Hades/ norske Hel, Hell, norsk HELvete.. Samt masse andre ting som julen som er hijacket som du sier, påsken etc. Endret 28. oktober 2016 av Gouldfan Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Jeg går ikke i kirken pga min tro.. Jeg tror ikke på korset for det er som du sier hijacket av andre religioner under Keiser Konstantin. Videre så tror jeg ikke på tre-enigheten fordi det ikke står i bibelen. Tror ikke på helvete fordi dette er overtro som også stammer fra andre religioner, Hades/ norske Hel, Hell, norsk HELvete.. Samt masse andre ting som julen som er hijacket som du sier, påsken etc. Der kan du se, vi har jo masse til felles vi Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Jeg går ikke i kirken pga min tro.. Jeg tror ikke på korset for det er som du sier hijacket av andre religioner under Keiser Konstantin. Videre så tror jeg ikke på tre-enigheten fordi det ikke står i bibelen. Tror ikke på helvete fordi dette er overtro som også stammer fra andre religioner, Hades/ norske Hel, Hell, norsk HELvete.. Samt masse andre ting som julen som er hijacket som du sier, påsken etc. Der kan du se, vi har jo masse til felles vi Vi har mye til felles ja, som viten om forskjellen på godt og ondt dvs ETIKK!! Trump etc.. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 For det første så vil jeg minne deg om hva ateisme ikke er, som du ser ut til å misforstå. De teoretiske betraktningene kan du ta i klubben din. I praksis jobber ateismen imot enhver påvirkning av de jødisk-kristne religionene. Ikke for ikke-tro, men imot tro. Så syns jeg at vi skal forestille oss et innlegg av Horten hvor man fjerner alt tullballet som ikke gir mening. Ah... et ekte intet. Når noe som milliarder mennesker finner mening i, ikke gir mening for deg, kan det være deg? a) Tom påstand, som vanlig. b) Du konstruerer (som vanlig) noen rare meninger, og tillegger meg disse. Du må gjerne forklare hvor disse antagelsene kommer fra - Det kan bli underholdende. 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Dette med kunst og slikt er vel ganske trivielt. Mennesker finner inspirasjon i sine omgivelser og kulturelle rammeverk. Hvis det er sterkt religiøst så henter man gjerne inspirasjon fra det religiøse. Det trenger virkelig ikke å være mer mystisk enn som så. (...) Dømt til et flatt og trist indre liv, der fantasier om vektorer og matematiske ligninger er det som gir de store emosjonelle høyder. Hvis noen mener at matematikk ikke kan være en kilde til inspirasjon, eller at det kan være vakkert... vel, da ligger problemet hos disse personene, som neppe er spesielt kompetente matematikere. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 for det er som du sier hijacket av andre religioner under Keiser Konstantin. De fleste mytene i kristendom er er basert på eldre guder og religioner... 12 disipler, gjenoppstandelse, vekket opp døde, jomfru fødsel pluss en masse annet mambo jambo i NT.. Kristendommen er ikke orginal på noen områder, de har lånt/stjålet omtrent alt sammen. Jesus gudesønn er allikevel den største løgnen ikke bare i bibelen, men i verden.. Det er den løgnen som flest tror på, i en eller annen form... For den bibelske jesus eksisterte mest sannsynlig ikke... Sorry, men alle kristne, jøder og muslimer tror på løgner... Tenk hvor fint det hadde vært om religiøse ble opptatt av ærlighet... Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Hvis noen mener at matematikk ikke kan være en kilde til inspirasjon, eller at det kan være vakkert... vel, da ligger problemet hos disse personene, som neppe er spesielt kompetente matematikere. En enkel, matematisk beskrivelse kan være vakker. Men du, er matematiske sammenhenger noe mennesker har skapt, eller er det egentlig naturens (skaperverkets) storslotthet som avdekkes? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Hvis noen mener at matematikk ikke kan være en kilde til inspirasjon, eller at det kan være vakkert... vel, da ligger problemet hos disse personene, som neppe er spesielt kompetente matematikere.En enkel, matematisk beskrivelse kan være vakker. Men du, er matematiske sammenhenger noe mennesker har skapt, eller er det egentlig naturens (skaperverkets) storslotthet som avdekkes? Jeg liker hvordan du ignorerer (i) at du ikke begrunner dine påstander overhodet, (ii) at du fikk muligheten til å forklare hvorfor du tillegger meg meninger ut ifra løse lufta, og (iii) mitt poeng om kunst og inspirasjon, som - hvis man aksepterer det - hopper rett over ditt håpløse vrøvl om "teistiske evner". Men! La oss snakke om matematikk. Først, et kjapt poeng, det trenger ikke være en "enkel, matematisk beskrivelse" for at matematikk skal være vakkert. Selv om det heller ikke skader. For å svare på spørsmålet ditt. La oss se på et kjapt, og ganske enkelt, eksempel. Mange vil kunne oppfatte relasjonen som estetisk tilfredsstillende. Litt vanskelig å si nøyaktig hvorfor, men kanskje den lite intuitive relasjonen mellom en del interessante verdier. På den andre siden, er det imaginære tallet spesielt "naturlig"? Det finnes vitterlig ikke i naturen, men er en ekstrapolering av å bruke kvadratroten på negative tall. Dog er det et nyttig konsept. Så allerede her ser man at matematikk ikke nødvendigvis reflekterer virkeligheten direkte. Men det er like fullt nyttig for å skape en abstrakt representasjon av virkeligheten. Andre, mer abstrakte resultat, er det heller tvilsomt at representerer virkeligheten spesielt nøye, slik som Banach-Tarski Paradokset. Selv om det allikevel inkluderes en god del matematikk i beviset her, som fort kan beskrives som vakker, så er det ikke (nødvendigvis) en refleksjon av naturen. Dette utelukker det ene av dine alternativ - litt avhengig av nøyaktig hva man mener med naturen. Matematiske relasjoner følger av aksiomer, og de reglene man anvender på disse aksiomene. Dette kan i større eller mindre grad reflektere virkeligheten. (Dog er det vanligste settet med aksiomer et ganske godt kart av virkeligheten.) Så er matematikk noe som er innebygd i naturen? Jeg tviler. Det er en menneskelig aktivitet. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 for det er som du sier hijacket av andre religioner under Keiser Konstantin. De fleste mytene i kristendom er er basert på eldre guder og religioner... 12 disipler, gjenoppstandelse, vekket opp døde, jomfru fødsel pluss en masse annet mambo jambo i NT.. Kristendommen er ikke orginal på noen områder, de har lånt/stjålet omtrent alt sammen. Jesus gudesønn er allikevel den største løgnen ikke bare i bibelen, men i verden.. Det er den løgnen som flest tror på, i en eller annen form... For den bibelske jesus eksisterte mest sannsynlig ikke... Sorry, men alle kristne, jøder og muslimer tror på løgner... Tenk hvor fint det hadde vært om religiøse ble opptatt av ærlighet... Muslimer tror ikke på Jesus som gudesønn, og det gjør ihvertfall ikke jødene heller. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Muslimer tror ikke på Jesus som gudesønn, og det gjør ihvertfall ikke jødene heller. Skummet gjennom koranen for noe år siden og må vel si at en mer utrivelig type enn denne allaah skal man lete lenge etter i bøker om fiksjon... og i ikke fiksjons bøker... Hvis en allmektig gud var så oppsatt på å fortelle sannheten en siste gang så ville han ikke henvendt seg til en an-alfabetisk pedofil gjeter ute i ørkenen, jeg skjønner ikke hvordan muslimer klarer å tro dette engang... Muslimer "tror" at jesus var en profet, men det er mest sannsynlig for at muhammed ønsket å gi dem et "bein", litt anerkjennelse liksom. Hele koranen oser av feil, selvmotsigelser og fordummende vers om denne liksom gudens herlighet, men mest av alt om hans bestialske straffer... Om islam var så utrolig fredfull og deilig burde ikke da flyktninge strømmen vært MOT muslimsk styrte land? Hvorfor er det ikke slik, om islam er så herlig? 2 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Hvilke feil og selvmotsigelser? Fjernet den andre delen ang flyktinger osv, det kan diskuteres i en annen tråd. Endret 9. november 2016 av PrettyBoy Lenke til kommentar
HelloAndGoodbye Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 (endret) Hvilke feil og selvmotsigelser? Fjernet den andre delen ang flyktinger osv, det kan diskuteres i en annen tråd. https://carm.org/selvmotsigelser-i-koraan Edit: jeg skjønner godt at du unnlater å svare på flyktningproblemet for der har jo RWS et godt poeng. Endret 9. november 2016 av HelloAndGoodbye 1 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Ang flyktninger, topp 5 land som har tatt imot flest flyktninger: Pakistan, Libanon, Iran, Tyrkia, Jordan. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Det er jo av geografiske årsaker veldig naturlig og opplagt. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Ang flyktninger, topp 5 land som har tatt imot flest flyktninger: Pakistan, Libanon, Iran, Tyrkia, Jordan. Tipper at ingen av dem er fra vestelieg land.... Så kanskje islam ikke er så herlig allikevel, med all sin undertrykkelse, ignoranse og hat...? Hvis islam faktisk var fredens religion, ville ikke da ekstremistene vært ekstremt fredelige? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 RWS spurte meg: Om islam var så utrolig fredfull og deilig burde ikke da flyktninger strømmen vært MOT muslimsk styrte land? Hvorfor er det ikke slik, om islam er så herlig? Og jeg svarte at de 5 landene som har tatt imot flest flyktninger er nettopp muslimske land. Ble spørsmålet ditt svart RWS? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hvilke feil og selvmotsigelser? Fjernet den andre delen ang flyktinger osv, det kan diskuteres i en annen tråd. https://carm.org/selvmotsigelser-i-koraan Edit: jeg skjønner godt at du unnlater å svare på flyktningproblemet for der har jo RWS et godt poeng. Hvor er den sier seg imot? Vet du hva selvmotsigelser betyr? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå