Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men disse milliardene blir jo ikke enig seg imellom hva som gir mening og ikke.

Det er sant, men poenget mitt her var ikke hvilken tro som er rett, men at teistiske evner ligger til grunn for noen av de mest storslagne kulturelle begivenhetene i verden, enten det er musikk eller andre kunstformer, som også ateistene nyter, noen i åpenhet, andre i skjul fordi de kjenner på den kognitive dissonansen.

Lenke til kommentar

Nei, men så er ikke Star Wars i kategorien religion. Det er ikke en religiøs forestilling å tro på. Men det kan hende ideen ble unnfanget av religiøse forestillinger. Poenget jeg forsøker å få frem, er at å bekjempe religion også bekjemper produktene av religion, innbefattet de mest storslagne kunstopplevelsene i historien.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det er forbannelsen med å bli gammel og få livserfaring, for jeg hater filmer som fremstiller seg som ordentlige, men som ikke er det.... 

 

Har ingen problemer med ringenes herre filmene, eller star wars, elske dem men de skal heller ikke formidle virkeligheten, eller gjør forsøk på det. Filmer som "Transporter" derimot, som "liksom" skal portrettere en flink leiemorder mister min interesse i det øyeblikket helten hopper over en liten elv ved en kai og bilen snur rundt i hoppet tilfeldigvis så slår kranen vekk bomben under bilen....

 

Har sett den fordømte filmen to ganger og hver gang stoppet jeg ved akkurat det punktet, da hadde realisme RWS fått nok..

 

Av samme grunn hater jeg religiøst inspirerte "dokumentarer" der man bruker bibelen og hv den påstår som utgangspunkt og bygger videre på løgnene, overdrivelsene og de ubekreftede påstandene for å "bevise" at bibelen er "sann", til tross for at veldig mye av det bibelen juger om er bevist at er løgn. Kvasi "dokumentarer" på de såkalte "science" kanalene er de verste, er liksom ikke måte på hva de progrmmen kan "bevise" av bibelens visvas ved bruk av nettopp bibelen... 

 

Siste "religiøse" film jeg så var passion of christ, der jeg holdt på å le meg fordervet av slutt scenene når idiot jesus skrek som en stukken gris når han fikk naglene gjennom hendene etter å ha blitt pisket i timesvis uten at han sa et eneste pip... Var så soleklart at de fisket etter folks sympati i de scenene at det ble helt latterlig for meg, og jeg  satt og ristet av latter mens folk snufset og gråt over den stakkars jesusen som hylte igjen og igjen..

 

Orker mindre og mindre av bullshit har jeg merket meg, og kan finne på å gå ut midt i en film om den blir for far out om det skal gjenspeile "virkeligheten"...

 

Religiøst vissvass er selvsagt bullshit, for der er man virkelig far out og så virkelighets fjernt at det grenser til idioti. Og selvsagt kan man ikke da tro på disse like idiotiske og primitive gudene, hva skulle det være godt for?  :)

Lenke til kommentar

 

 

 men så er ikke Star Wars i kategorien religion. Det er ikke en religiøs forestilling å tro på. 

 

Der tar du faktisk feil... Jediisme er en religion mange sverger til.. Så kan du jo velge å le av det eller avfeie det som tull, men kanskje du burde tatt en titt på hva du selv tror på før du gjør det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forbannelsen med å bli gammel og få livserfaring, for jeg hater filmer som fremstiller seg som ordentlige, men som ikke er det....

Der har vi noe til felles, du. Det blir bare platt med urealisme som fremstiller seg som realisme.

 

Av samme grunn hater jeg religiøst inspirerte "dokumentarer" der man bruker bibelen og hv den påstår som utgangspunkt og bygger videre på løgnene, overdrivelsene og de ubekreftede påstandene for å "bevise" at bibelen er "sann",

Enig i det, også. Hater det ikke, men finner det fordummende og ser aldri på sånt. Paradokset for en kristen, er at troens bevis undergraver troens kraft. For hva er det å tro på om det kan bevises?

 

Jeg har et motsatt perspektiv på Bibelens fortellinger enn det mange andre kristne har. Mitt utgangspunkt er ikke at historiene og fremstillingene er sanne, men at de illustrerer et himmelsk poeng. De er sikkert sannferdig fremstilt, ut fra datidens kunnskap, men det er altså ikke poenget å lære oss noe om hverken historie eller noe annet verdslig, men å lære oss om noe himmelsk. Skal du fortelle et barn om noe den aldri har sett eller erfart, må du ta utgangspunkt i det barnet kan fra før. Ingen kan erfare de himmelske ting, derfor må kunnskap om dette formidles gjennom å bruke verdslige erfaringer.

 

 

 men så er ikke Star Wars i kategorien religion. Det er ikke en religiøs forestilling å tro på. 

 

Der tar du faktisk feil... Jediisme er en religion mange sverger til.. Så kan du jo velge å le av det eller avfeie det som tull, men kanskje du burde tatt en titt på hva du selv tror på før du gjør det?

 

Jo, men filmen handler ikke om jediisme, den er bare en del av fiksjonen.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Jeg skjønner nesten ikke selv hvordan jeg klarer å fortsette å være ateist etter å ha sett denne:

 

 

Ja, om ikke dette beviser guds eksistens så vet sannelig ikke jeg. Hva annet enn gud kan vel ha inspirert noe så vakkert? Poesien, fremføringen, og ikke minst latteren. Så smittsom jeg ler enda.. :p

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner nesten ikke selv hvordan jeg klarer å fortsette å være ateist etter å ha sett denne:

 

Det er kanskje ikke noe du kan velge, om du mangler teistiske evner. Født sånn, ikke blitt sånn. Dømt til et flatt og trist indre liv, der fantasier om vektorer og matematiske ligninger er det som gir de store emosjonelle høyder.

 

 

Hva er det du sier? Har gud skapt meg uten evnen til å tro på ham?! Kjernekar det der altså!

 

Sorry Gabri3L, det bærer til helvete med deg siden du ikke tror på meg, fordi jeg sørget for at du ble født uten evnen til å tro på meg..?!  :confused:

 

Ja ja, takk og pris for vektorer.. :p

Lenke til kommentar

Du kan jo være en av de heldige som har evner som kan vekkes gjennom å høre evangeliet forkynt. Det er bare å holde ut, kanskje det går opp et lys for deg en gang i debattene her. Uansett vil jeg ikke påstå at det er skjebnebestemt. Kanskje er det det, kanskje ikke.

 

Det å tro, forresten, dreier seg ikke om å tro på Guds eksistens, men å tro på eksistensen av den fullkomne kjærlighet som Gud representerer. For kristne kan det være en og samme sak, siden Gud er kjærlighet, men ellers er det en vesentlig presisering. Det er nemlig ikke eksistensen av en Gud som frelser, men at denne guden har fullkommen kjærlighet, slik den er vist oss gjennom Jesu liv og gjerninger.

 

Mennesker har et tidsbegrenset liv fordi vi mangler kjærlighet. Vi kan få den kjærligheten vi mangler ved å ta imot kjærligheten som Gud vil gi oss i gave. Hvordan tar du imot kjærlighet fra andre? Selv om andre gjør en handling mot deg av kjærlighet, vil du ikke se det om du mistenker dem for å ha en baktanke for egen vinning. Du må faktisk skjønne og tro at deres handling er av kjærlighet. Å tro at Gud har kjærlighet er altså en forutsetning for at det er mulig å motta kjærligheten han vil gi oss. Tro er å ta imot kjærligheten.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

 

Men disse milliardene blir jo ikke enig seg imellom hva som gir mening og ikke.

 

Det er sant, men poenget mitt her var ikke hvilken tro som er rett, men at teistiske evner ligger til grunn for noen av de mest storslagne kulturelle begivenhetene i verden, enten det er musikk eller andre kunstformer, som også ateistene nyter, noen i åpenhet, andre i skjul fordi de kjenner på den kognitive dissonansen.
Jeg klarer ikke sånn musikk bare for å ha det sagt.

Klissent og ekkelt rett og slett.

Men 1 mrd fluer kan ikke ta feil, dritt er godt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tro er å ta imot kjærligheten.

 

Hvor mange personer har du overbevist om den rette tro og hvor mange har du drevet lengre bort fra den samme troen, med din måte å spre det gode budskapet på?

 

Hva er kjærlighet?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, ordet virker å brukes på så ymse måter, men å få det konkretisert er ikke så enkelt. Til nå har jeg ikke erfart så mye kjærlighet, men jeg har opplevd mange forskjellige grader av det å like noe eller noen - kort sagt: Så lenge du gjør som jeg eller vi vil skal jeg eller vi være glad i deg!

 

:)

Lenke til kommentar

Hvor mange personer har du overbevist om den rette tro og hvor mange har du drevet lengre bort fra den samme troen, med din måte å spre det gode budskapet på?

Jeg er ikke opptatt av å overbevise andre om den rette tro, det får de gjøre selv. Jeg jobber heller med min egen tro, og forteller om den.

 

Hva er kjærlighet?

Det har jeg skrevet mye om, du har kanskje ikke sett det. Konkret har Gud vist oss hva kjærlighet er gjennom Jesu liv og gjerninger. Det er generelt tre typer kjærlighet: Eros (erotikk), philia (det å like noe/noen), og agape. Det er agape-kjærlighet kristne snakker om. Den er ubetinget og dermed ikke motivert av annet enn kjærligheten selv.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hvor mange personer har du overbevist om den rette tro og hvor mange har du drevet lengre bort fra den samme troen, med din måte å spre det gode budskapet på?

Jeg er ikke opptatt av å overbevise andre om den rette tro, det får de gjøre selv. Jeg jobber heller med min egen tro, og forteller om den.

 

Hva er kjærlighet?

Det har jeg skrevet mye om, du har kanskje ikke sett det. Konkret har Gud vist oss hva kjærlighet er gjennom Jesu liv og gjerninger. Det er generelt tre typer kjærlighet: Eros (erotikk), philia (det å like noe/noen), og agape. Det er agape-kjærlighet kristne snakker om. Den er ubetinget og dermed ikke motivert av annet enn kjærligheten selv.

 

 

Det er godt å høre at du ikke mener slik mange andre kristne man har snakket med, at det er deres plikt å misjonere sin tro og sanke flere "lam" - det virker nemlig å være mest slitsomt for alle parter

 

 

Jeg er ikke sikker på hvordan du eller andre kristne forstår praktisk bruk av ubetinget kjærlighet i nuet, er det som jeg tror at det er det samme som total aksept av alt som dukker opp?

Lenke til kommentar

Du kan jo være en av de heldige som har evner som kan vekkes gjennom å høre evangeliet forkynt. Det er bare å holde ut, kanskje det går opp et lys for deg en gang i debattene her. Uansett vil jeg ikke påstå at det er skjebnebestemt. Kanskje er det det, kanskje ikke.

 

Det å tro, forresten, dreier seg ikke om å tro på Guds eksistens, men å tro på eksistensen av den fullkomne kjærlighet som Gud representerer. For kristne kan det være en og samme sak, siden Gud er kjærlighet, men ellers er det en vesentlig presisering. Det er nemlig ikke eksistensen av en Gud som frelser, men at denne guden har fullkommen kjærlighet, slik den er vist oss gjennom Jesu liv og gjerninger.

 

Mennesker har et tidsbegrenset liv fordi vi mangler kjærlighet. Vi kan få den kjærligheten vi mangler ved å ta imot kjærligheten som Gud vil gi oss i gave. Hvordan tar du imot kjærlighet fra andre? Selv om andre gjør en handling mot deg av kjærlighet, vil du ikke se det om du mistenker dem for å ha en baktanke for egen vinning. Du må faktisk skjønne og tro at deres handling er av kjærlighet. Å tro at Gud har kjærlighet er altså en forutsetning for at det er mulig å motta kjærligheten han vil gi oss. Tro er å ta imot kjærligheten.

 

En av de "heldige" som har potensiale til å bli lurt.. fortell meg hvordan i alle dager det er noe positivt? Siden du er av den lettlurte og søkende sorten, så er dette noe også vanlige folk burde trakte etter? Narr meg til å le.

 

Du er altså i full gang med forkynning av både liberalismens logikkbrister og religionens løgner, parallelt, det er liksom ikke måte på hykleriet. Komisk at èn mann kan ta til seg to motstridene verdenssyn bare sånn, men herrens veier er vel uransakelige som løgnen forteller oss...  :fun:

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg skjønner nesten ikke selv hvordan jeg klarer å fortsette å være ateist etter å ha sett denne:

 

 

Ja, om ikke dette beviser guds eksistens så vet sannelig ikke jeg. Hva annet enn gud kan vel ha inspirert noe så vakkert? Poesien, fremføringen, og ikke minst latteren. Så smittsom jeg ler enda.. :p

 

De der er vel strengt tatt amatørmusikere med ånden uten at jeg vet.

 

Dersom du heller spør presten Vivaldi og det foreldreløse jenteorkesteret hans så får du noe sånt noe.....

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...