Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Jeg tilhörer ingen trosretning annet enn at jeg tror på Gud og studerer gamle skrifter.

 

 

Akkurat som en som har stemt FrP i alle valg siden de kunne stemme ikke innehar en bestemt politisk retning. De tror bare på demokratiet og følger med i politikkens verden.

 

Edit: Denne personen ønsker i tillegg at alle andre også skal stemme FrP.

 

 

Den sammenligningen er absolutt ikke plausibel.

 

 

Jeg synes sammenligningen er helt fin jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

@Gouldfan hva betyr tallet 144000 for deg da i sammenheng med din tro?

 

Jeg tror det er et symbol på mennesker som skal regjere etter apokalypsen og dommedag, med Jesus som konge.

 

Kan du fortelle mer om dette?

Hva legger du i det å regjere? Hvem skal de regjere over?

Når du sier etter apokalypsen og dommedag, mener du da at denne regjeringen skal skje i himmelriket, eller et jordlig rike?

Endret av afterall
Lenke til kommentar

 

 

@Gouldfan hva betyr tallet 144000 for deg da i sammenheng med din tro?

 

Jeg tror det er et symbol på mennesker som skal regjere etter apokalypsen og dommedag, med Jesus som konge.

 

Kan du fortelle mer om dette?

Hva legger du i det å regjere? Hvem skal de regjere over?

Når du sier etter apokalypsen og dommedag, mener du da at denne regjeringen skal skje i himmelriket, eller et jordlig rike?

 

 

De fleste mennesker skal leve på en fredelig og god jord, og noen utvalgte gode mennesker skal regjere i/fra rommet med Jesus som konge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Yup pretty much... kunne ikke sagt meg mer enig. Confirmation bias og tradisjon/hvor du har vokst opp har mye å si på hva en tror. Hadde Gud vært så stor/mektig som folk vil ha det til så hadde han klart å rydde opp i det og fått det riktig første gang. Istedet baseer det seg på hva folk for mange år siden tenkte seg til hvordan det måtte være.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

 

 

@Gouldfan hva betyr tallet 144000 for deg da i sammenheng med din tro?

 

Jeg tror det er et symbol på mennesker som skal regjere etter apokalypsen og dommedag, med Jesus som konge.

 

Kan du fortelle mer om dette?

Hva legger du i det å regjere? Hvem skal de regjere over?

Når du sier etter apokalypsen og dommedag, mener du da at denne regjeringen skal skje i himmelriket, eller et jordlig rike?

 

 

De fleste mennesker skal leve på en fredelig og god jord, og noen utvalgte gode mennesker skal regjere i/fra rommet med Jesus som konge.

 

Stilig idé.

 

1. Kan du forklare litt mer hvordan denne regjeringen vil foregå i praksis?

 

2. Vil de fleste menneskene på den fredelige jorden være klar over at de blir regjert over av disse utvalgte gode menneskene?

 

3. Vil regjeringen foregå gjennom fysiske handlinger, eller subtil åndspåvirkning?

 

4. Vil denne regjeringen regjere bedre og gjøre verden mer fredelig enn det guden din gjør nå?

 

5. Hvorfor trenger gud/Jesus hjelp til å regjere?

  • a. For å regjere er det nødvendig med en form for makt, ikke sant?
  • b. Vil det si at gud skal dele makten med seg?
  • c. Kan du forklare meg hvordan du ser for deg deling av makt med et allmektig og allmektig vesen vil foregå?
  • d. Hvis gud deler makten sin, er han fortsatt allmektig?

     

Endret av afterall
Lenke til kommentar

 

 

 

 

@Gouldfan hva betyr tallet 144000 for deg da i sammenheng med din tro?

 

Jeg tror det er et symbol på mennesker som skal regjere etter apokalypsen og dommedag, med Jesus som konge.

 

Kan du fortelle mer om dette?

Hva legger du i det å regjere? Hvem skal de regjere over?

Når du sier etter apokalypsen og dommedag, mener du da at denne regjeringen skal skje i himmelriket, eller et jordlig rike?

 

 

De fleste mennesker skal leve på en fredelig og god jord, og noen utvalgte gode mennesker skal regjere i/fra rommet med Jesus som konge.

 

Stilig idé.

 

1. Kan du forklare litt mer hvordan denne regjeringen vil foregå i praksis?

 

2. Vil de fleste menneskene på den fredelige jorden være klar over at de blir regjert over av disse utvalgte gode menneskene?

 

3. Vil regjeringen foregå gjennom fysiske handlinger, eller subtil åndspåvirkning?

 

4. Vil denne regjeringen regjere bedre og gjøre verden mer fredelig enn det guden din gjør nå?

 

5. Hvorfor trenger gud/Jesus hjelp til å regjere?

  • a. For å regjere er det nødvendig med en form for makt, ikke sant?
  • b. Vil det si at gud skal dele makten med seg?
  • c. Kan du forklare meg hvordan du ser for deg deling av makt med et allmektig og allmektig vesen vil foregå?
  • d. Hvis gud deler makten sin, er han fortsatt allmektig?

     

 

 

Vel Gud har en form for demokratfölelse og vil ikke styre menneskene allene men sammen med sin menneskelige sönn og utvalgte gode mennesker.

 

Forskjellen mellom en ond urettferdig verden kontrollert av det onde og onde mennesker, og en verden kontrollert av Gud og gode mennesker er enorm.

 

Hvordan dette ville fungert i praksis vet jeg ikke helt, men menneskene beholder sin frie vilje, men gode mennesker handler ikke ondt i en verden uten ondskap.

Lenke til kommentar

Det såkalte demokratiet vi har i Norge og i den fallende vestlige verden står for fall. Det oppfordrer til et ökt forbruk som det ikke er hold for resurrsmessig og klimamessig.

 

Jeg kan bare nevne overforbruket av bensin, selvom prisen er höy i Norge og overforbruk av kjött. Som er veldig negativt i en verden full av sult. Og folk stemmer ikke for å gå ned i forbruk heller.

 

Selvfölgelig er heller ikke Kommunisme eller Nazisme/fascisme diktaturer som er heldige.

 

Men et filosofisk ensrettet samfunn, styrt av ledere som er tjenere for folket er en god ting.

 

Det blir et Platonlignende Utopia, der de lärde og gode menneskene sammen med Gud styrer verden.

 

I en verden uten ondskap, kan jeg trygt si at korrupsjon ikke er tema.

 

De som styrer fra rommet har heller ikke frynsegoder som luksus etc, lönnen kommer i form av ökt ånd.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du evner å svare på - eller gjøre deg opp tanker rundt - svært få av spørsmålene jeg stilte deg.

 

For meg er det vanskelig å forstå at en allmektig gud skal trenge hjelp fra andre mennesker i himmelen til å regjere, og jeg sitter igjen med to muligheter:

 

1. Gud er allmektig og allvitende og trenger ikke hjelp. Hans regjering vil kun inneha en illusjon av makt. Gud er da en løgner som har utnevnt en himmelsk regjering uten reell makt.

 

2. Gud er ikke allmektig eller allvitende, og denne regjeringen vil hjelpe ham til å skape en bedre verden. (Er en himmelsk menneskelig regjering det som har hindret en fredelig verden frem til nå?)

 

 

Gjerne redegjør ETT scenario for meg der en allmektig gud og hans medhjelpere skal styre hele verden, mens menneskene der samtidig skal ha universell fri vilje.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Som svar til trådens emne så synes jeg dette er en fin forklaring:

 

"Jeg vil påstå at alle mennesker er ateister, den eneste forskjellen er at vi som defineres som "ateister" tror på en færre gud(er) enn det teistene gjør.

Når teistene forstår hvorfor de avviser alle andre mulige guder og gudinner enn den ene de tror på, så vil de også forstå hvorfor vi avviser deres."

(Min klønete gjenfortelling av quoten til Stephen F. Roberts)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud har omtanke for menneskene, og önsker å dele makten og bestemmelse med mennesket.

 

Han er ingen diktator for å si det sånn.

 

Neivel? Det står jo i det gamle testamentet at Yahwe ga Adam og Eva ett valg. Og når de valgte noe han ikke likte straffet ham dem.

Dette høres for meg ut som noe Kim Jong Un gjør på daglig basis

Endret av crii
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bli overbevist av bibelens eventyr om hvor selvopptatt, hatefull og inkonsekvent "herren" var, hvor mange han drepte, hvilke våpen han brukte og hvorfor han begikk dem er ganske motbydelig, når man i tillegg tilber en slik sjalu og narsissistisk figur så vet jeg ikke om logiske argumenter fortsatt har en verdi hos vedkommende.  

 

Det nye testamentet

Johannes’ åpenbaring

Kapittel 11

 

Tempelet og de to vitnene 

 

Jeg fikk nå en målestang som lignet en stav, og det ble sagt til meg: «Reis deg og mål Guds tempel og alteret, og tell dem som tilber der! Men forgården utenfor tempelet skal du ikke ta med, den skal du ikke måle. For den er overlatt til hedningene, og i 42 måneder skal de trampe ned den hellige byen. 

 

Men jeg vil sette mine to vitner, kledd i sekkestrie, til å profetere i 1260 dager.» Dette er de to oliventrærne og de to lysestakene som står foran jordens herre. 

Om noen vil skade dem, går det ild ut av munnen på dem og gjør ende på fiendene deres. Ja, slik skal den som vil skade dem, dø! 

 

De har makt til å lukke himmelen så det ikke faller regn i den tiden de er profeter. 

De har makt til å gjøre vann til blod, 

og til å slå jorden med alle slags plager, så ofte de vil. 

 

Men når de har fullført sitt vitnesbyrd, da skal dyret som stiger opp fra avgrunnen, føre krig mot dem, seire over dem og drepe dem. Likene deres skal bli liggende på gaten i den store byen som åndelig talt kalles Sodoma og Egypt, der hvor deres Herre ble korsfestet. 

Mennesker av mange folk og stammer, tungemål og nasjoner skal se dem ligge der i tre og en halv dag, og de skal ikke tillate noen å begrave dem. Og de som bor på jorden, skal glede og fryde seg over deres skjebne og sende hverandre gaver. For disse to profetene hadde vært en plage for dem som bor på jorden.

 

Men etter tre og en halv dag kom det livsånde fra Gud i dem. De reiste seg opp og sto på føttene, og alle som så dem, ble grepet av stor frykt. Da hørte de en høy røst fra himmelen som sa til dem: «Stig opp hit!» Og de steg opp til himmelen i en sky, midt foran øynene på sine fiender. 

I samme stund kom det et stort jordskjelv. En tiendedel av byen raste sammen, og sju tusen mennesker ble drept i jordskjelvet. De som var igjen, ble slått av redsel og ga himmelens Gud ære. 

Lenke til kommentar

 

Hvilke andre alternativer har vi å stemme på som øverste leder i ditt livssyn, annet enn Gud?

 

 

Du har 144000 mennesker og Jesus som du kan gi dine meninger til.

 

Bedre enn 4 års styrer som bestemmes av folks valglöfter synes jeg.

Hva er kravet for å bli blant de 144000 utvalgte, og hva er det som skiller nr. 144000 og 144001?

 

Kan virke litt urettferdig for ham som bare ble nr. 144001 og akkurat ikke ble med. :)

Lenke til kommentar

 

Hvilke andre alternativer har vi å stemme på som øverste leder i ditt livssyn, annet enn Gud?

 

Du har 144000 mennesker og Jesus som du kan gi dine meninger til.

 

Bedre enn 4 års styrer som bestemmes av folks valglöfter synes jeg.

 

 

Har denne regjeringen autoritet over Gud?

 

Edit: Grunnen til at jeg spør er at dersom den ikke har det så står poenget mitt fortsatt.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...