Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Gouldfan: for å formulere det annerledes; tid er slik vi bruker det et menneskeskapt konsept basert på observert virkelighet. Ja, det kan finnes mange andre intelligente livsformer som har navngitt det samme fenomenet, men hva så?

Tid er universellt, vi har alltid kunnet måle tiden pga sola.

i et uendelig stort univers er det idioti å tro at mennesket var først ute med å forstå tid.

Sola definerer ikke tid, vel altså, vi definerer selv tid med utgangspunkt i naturen så den kan forsåvidt det.

Universet er ikke uendelig stort. Mitt poeng er snarere: hva er poenget ditt? Det er da vel ingen som sier at tid ikke eksisterte før vi definerte det med ord. Og det å henvise til at andre levende vesener muligens vet om konseptet er helt greit det, men det er ikke fruktbart før man eventuelt påviser dette og får kontakt med disse vesenene. Da kunne man jo eventuelt sammenlignet kunnskap. Men hva som kan være mulig er rimelig uinteressant når man snakker om noe som man ikke har noe grunnlag å gå videre på (altså, forholdsvis intelligent utenomjordisk liv).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Johannes, Matteus,Lukas,Markus

Forfatterne har ikke engang sett jesus, hvordan kan du kalle dette "vitnebeskrivelser"?

Bøkene har ukjente forfattere som levde flere tiår etter jesus.

Tror du kanskje Joanne Rowling har sett Harry Potter også?

https://nn.wikipedia.org/wiki/Apostelen_Johannes

Johannes var en av disiplene..

https://nn.wikipedia.org/wiki/Evangelisten_Markus

Markus kjente Peter, så dette er annenholdsbevitning.

https://snl.no/Lukas

Kjente Paulus

https://nn.wikipedia.org/wiki/Evangelisten_Matteus

Var en av disiplene

Vi har to öyenvitner, en annenhåndsbevitning gjennom Peter og en gjennom Paulus som kjente Peter.

Du har ingen øyenvitner, det er ukjente forfattere som levde flere tiår etter at jesus.

To av dem var Jesus disipler, en var følgesvenn med disippelen Peter, og Lukas var en av skriverne til Paulus.

Jeg får det til å bli en som ikke var vitne. Andrehåndsvitne teller også som vitne....

Lenke til kommentar

Gouldfan: for å formulere det annerledes; tid er slik vi bruker det et menneskeskapt konsept basert på observert virkelighet. Ja, det kan finnes mange andre intelligente livsformer som har navngitt det samme fenomenet, men hva så?

i et uendelig stort univers er det idioti å tro at mennesket var først ute med å forstå tid.

Sola definerer ikke tid, vel altså, vi definerer selv tid med utgangspunkt i naturen så den kan forsåvidt det.

Universet er ikke uendelig stort. Mitt poeng er snarere: hva er poenget ditt? Det er da vel ingen som sier at tid ikke eksisterte før vi definerte det med ord. Og det å henvise til at andre levende vesener muligens vet om konseptet er helt greit det, men det er ikke fruktbart før man eventuelt påviser dette og får kontakt med disse vesenene. Da kunne man jo eventuelt sammenlignet kunnskap. Men hva som kan være mulig er rimelig uinteressant når man snakker om noe som man ikke har noe grunnlag å gå videre på (altså, forholdsvis intelligent utenomjordisk liv).

Poenget mitt var at Vi først lærte tid med sola, selv steinaldermennesker og dyr forstår tid.

Lenke til kommentar

Forskerne er overbevist om at det finnes masse intelligent liv i Universet.

Og jo Universet er uendelig stort, jeg har hørt fra forskerhold om noe som kalles multivers også...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Multiverse

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kommer an på hva du mener med univers. Mener du det fysiske univers? For det er nemlig begrenset. Mened du univers mer som i et matematisk perspektiv, altså summen av alle muligheter? Ja, da er det uendelig stort og da er vel alt per definisjon 100% mulig. Hvis jeg får uendelig med forsøk på å kaste terning så har jeg 100% sjans til å rulle 100 seksere på rad.

Lenke til kommentar

Alt som hender etter du stilte spørsmålet i innlegg #3348 er fremover i tid/fremtiden relativt til tiden der spørsmålet ble stilt, siden jeg brukte litt tid på å svare så vil svare komme som en del av fremtiden i forhold til når du stilte spørsmålet og det vil bli tatt imot og lest av deg i nuet.

Alt som kommer til å hende er fremtiden, alt som har hendt er fortiden, alt som hender nå er nuet.. er det irrasjonelt å mene dette?

Edit:

Edit: glemte å si at svaret på mitt første spørsmål er "fantasien", altså at tid hører til fantasien, og er nesten like meningsløst som å tro på gud

Tid er et menneskeskapt konsept som hjelper oss beregne bevegelses energien til massene i universet.

Hehe tid er et menneskeskapt konsept. Du antar altså ikke at annet intelligent liv har eksistert för mennesket?

Tiden kan ha blitt oppfunnet mange ganger för mennesket skal jeg si deg.

Det er vel snakk om å sette ord på ting (definere tid med ord) og det er vel menneskene som har gjort
Er du selvsentrert iforhold til mennesket?

Forskere er overbevist om at det finnes masse liv i universet.

Altså teit å tro at kun mennesket fant opp/ga navn til tiden. Tiden er en universell ting.

Å bruke ord som TEIT om noen som mener noe annet en deg forteller mer om deg enn meg :)

Ja, det var et uheldig ordbruk, korttenkt er mer riktig.  :)

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du mener med univers. Mener du det fysiske univers? For det er nemlig begrenset. Mened du univers mer som i et matematisk perspektiv, altså summen av alle muligheter? Ja, da er det uendelig stort og da er vel alt per definisjon 100% mulig. Hvis jeg får uendelig med forsøk på å kaste terning så har jeg 100% sjans til å rulle 100 seksere på rad.

Det er mange teorier på universet/ene

Det synlige målbare Univers ser ut til å utvide seg raskere og raskere. Vi vet enda ikke hvofor,

Men angående multivers så er det mange innenfor teoretisk fysikk som tror på dette, fordi det gir endel svar på de store og små tingene.

Jeg forstår ikke dybden av dette annet enn i lekmansformer.

Men personlig så synes jeg det er mer trolig med multiverser som pulserer dör og födes enn et engangs univers som ekspanderer ut i intet.

Lenke til kommentar

Det er mange teorier på universet/ene

Det synlige målbare Univers ser ut til å utvide seg raskere og raskere. Vi vet enda ikke hvofor,

Men angående multivers så er det mange innenfor teoretisk fysikk som tror på dette, fordi det gir endel svar på de store og små tingene.

Jeg forstår ikke dybden av dette annet enn i lekmansformer.

Men personlig så synes jeg det er mer trolig med multiverser som pulserer dör og födes enn et engangs univers som ekspanderer ut i intet.

Det er kanskje flere hypoteser, ikke teorier. I vitenskapelig sammenheng.

Lenke til kommentar

To av dem var Jesus disipler, en var følgesvenn med disippelen Peter, og Lukas var en av skriverne til Paulus.

Jeg får det til å bli en som ikke var vitne. Andrehåndsvitne teller også som vitne....

Hvilken forfatter av bibelen var vitne til jesus?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt som hender etter du stilte spørsmålet i innlegg #3348 er fremover i tid/fremtiden relativt til tiden der spørsmålet ble stilt, siden jeg brukte litt tid på å svare så vil svare komme som en del av fremtiden i forhold til når du stilte spørsmålet og det vil bli tatt imot og lest av deg i nuet.

Alt som kommer til å hende er fremtiden, alt som har hendt er fortiden, alt som hender nå er nuet.. er det irrasjonelt å mene dette?

Edit:

Edit: glemte å si at svaret på mitt første spørsmål er "fantasien", altså at tid hører til fantasien, og er nesten like meningsløst som å tro på gud

Tid er et menneskeskapt konsept som hjelper oss beregne bevegelses energien til massene i universet.

Hehe tid er et menneskeskapt konsept. Du antar altså ikke at annet intelligent liv har eksistert för mennesket?

Det er vel snakk om å sette ord på ting (definere tid med ord) og det er vel menneskene som har gjort

Altså teit å tro at kun mennesket fant opp/ga navn til tiden. Tiden er en universell ting.

Å bruke ord som TEIT om noen som mener noe annet en deg forteller mer om deg enn meg :)

Korttenkt i forhold til hva/hvem, dine fasit svar? :)

Til å tro at mennesket er det eneste vesenet som har lärt seg tid..

Lenke til kommentar

Hvilken forfatter av bibelen var vitne til jesus?

Dersom du sjekker linkene.. men her kommer det igjen..

https://nn.wikipedia.org/wiki/Evangelisten_Matteus

https://nn.wikipedia.org/wiki/Apostelen_Johannes

Johannes var tilogmed i slekt med jesus, hans mor var söster til jomfru maria.

Det blir vel noe sånt som fetter.

Döperen Johannes var også fetter eller tremenning av Jesus.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Den eneste som jeg har sett sier det her i tråden er deg selv, i form av en stråmann. Men har du eksempler på andre vesener som behersker tidsbegrepet på tilsvarende eller bedre måte som det vi gjør?

Lenke til kommentar

Den eneste som jeg har sett sier det her i tråden er deg selv, i form av en stråmann. Men har du eksempler på andre vesener som behersker tidsbegrepet på tilsvarende eller bedre måte som det vi gjør?

Ja jeg har et eksempel som er nok, Universet i seg selv.

Du får tenke litt på det da vet du og si ifra når du har tenkt ferdig. Les deg opp om mulige stjernesystem med liv...

Lenke til kommentar

Du får tenke litt på det da vet du og si ifra når du har tenkt ferdig. Les deg opp om mulige stjernesystem med liv...

Jeg mener empiriske bevis, ikke statistiske sannsynligheter. Ett konkret eksempel på et utenomjordisk vesen i det hele tatt hadde gjort deg meget poppis i vitenskapsmljøet.

Lenke til kommentar

Jeg mener empiriske bevis, ikke statistiske sannsynligheter. Ett konkret eksempel på et utenomjordisk vesen i det hele tatt hadde gjort deg meget poppis i vitenskapsmljøet.

Ordinarily, there is no riskier step that a scientist (or anyone) can take than to make sweeping generalizations from just one example. At the moment, life on Earth is the only known life in the universe, but there are compelling arguments to suggest we are not alone. Indeed, most astrophysicists accept a high probability of there being life elsewhere in the universe, if not on other planets or on moons within our own solar system. The numbers are, well, astronomical: If the count of planets in our solar system is not unusual, then there are more planets in the universe than the sum of all sounds and words ever uttered by every human who has ever lived. To declare that Earth must be the only planet in the cosmos with life would be inexcusably egocentric of us.

By Neil deGrasse Tyson

Lenke til kommentar

Edit:

Korttenkt i forhold til hva/hvem, dine fasit svar? :)

Det har vel ikke jeg sagt! Jeg sa "Det er snakk om å sette ord på ting (definere tid med ord) Det Er det vel menneskene som har gjort". Les gjerne setningen flere ganger, men jeg skal ikke nekte for at jeg er dårlig til å forklare meg :)

Mennesket har definert tid ja, det har vi kunnet siden steinalderen. Jeg vet også hunder som forstår tid, nå er det tid for tur eller mat feks..

De har tilogmed ord for tid. Voff voff voff kl 3 betyr mat..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Igjen er det snakk om statistiske sannsynligheter. Og ja, jeg er enig i at det kan eksistere liv andre steder i universet. Men du sier dette som en selvfølge, og at livet attpåtil er intelligent tilsvarende oss eller bedre. Jeg sier simpelthen at det ikke er påvist empirisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...