Larzen_91 Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Og du har sjekket opp forfatterskapet bak disse verkene? Lenke til kommentar
Super Shrek Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Det er akkurat som å tro at promp er Shrek som feiler når han skal dra drit ut av rumpehullet ditt. Det er ingen gode bevis på gud. Jeg synes også at det høres alt for ulogisk ut. Lenke til kommentar
EngineeringStudent Skrevet 19. august 2015 Del Skrevet 19. august 2015 Lite mangel på tro her ser jeg. For 1000 år siden trodde ingen at mennesker vil kunne være i luften en dag. Men idag så går det ann. Det handler om å tro. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Johannes, Matteus,Lukas,MarkusForfatterne har ikke engang sett jesus, hvordan kan du kalle dette "vitnebeskrivelser"? Bøkene har ukjente forfattere som levde flere tiår etter jesus. Tror du kanskje Joanne Rowling har sett Harry Potter også? Endret 20. august 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Lite mangel på tro her ser jeg. For 1000 år siden trodde ingen at mennesker vil kunne være i luften en dag. Men idag så går det ann. Det handler om å tro. Må ikke blande sammen irrasjonell religiøs tro og troen på menneskeheten, vitenskapen og framtiden da. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja, det er veldig så rasjonelt å tro på eks fremtiden ... hvor er fremtiden? Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Du stiller feil spørsmål, tid forteller ingenting om hvor, tid forteller om når. Blir som å si: Ja, det er veldig så rasjonelt å tro på eks kilogram ... hvor er kilogram? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Nettopp, og når er så fremtiden? Edit: glemte å si at svaret på mitt første spørsmål er "fantasien", altså at tid hører til fantasien, og er nesten like meningsløst som å tro på gud Endret 20. august 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 (endret) Alt som hender etter du stilte spørsmålet i innlegg #3348 er fremover i tid/fremtiden relativt til tiden der spørsmålet ble stilt, siden jeg brukte litt tid på å svare så vil svare komme som en del av fremtiden i forhold til når du stilte spørsmålet og det vil bli tatt imot og lest av deg i nuet. Alt som kommer til å hende er fremtiden, alt som har hendt er fortiden, alt som hender nå er nuet.. er det irrasjonelt å mene dette? Edit: Edit: glemte å si at svaret på mitt første spørsmål er "fantasien", altså at tid hører til fantasien, og er nesten like meningsløst som å tro på gud Tid er et menneskeskapt konsept som hjelper oss beregne bevegelses energien til massene i universet. Endret 20. august 2015 av Noxhaven Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Men joda jeg er forsåvidt enig med deg om fantasien du nevner er menneskeskapte konsepter. Gud er også et menneskeskapt konsept på lik linje med tid. Tid beregner hvordan massene forflytter seg mens gud besvarer spørsmål via gjetteleken og fremmer falskt håp. Det ene konseptet kan testes gjennom prediksjoner, det andre konseptet kan ikke testes. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Alt som hender etter du stilte spørsmålet i innlegg #3348 er fremover i tid/fremtiden relativt til tiden der spørsmålet ble stilt, siden jeg brukte litt tid på å svare så vil svare komme som en del av fremtiden i forhold til når du stilte spørsmålet og det vil bli tatt imot og lest av deg i nuet. Alt som kommer til å hende er fremtiden, alt som har hendt er fortiden, alt som hender nå er nuet.. er det irrasjonelt å mene dette? Edit: Edit: glemte å si at svaret på mitt første spørsmål er "fantasien", altså at tid hører til fantasien, og er nesten like meningsløst som å tro på gud Tid er et menneskeskapt konsept som hjelper oss beregne bevegelses energien til massene i universet. Det vi kaller tid, er enten passert eller enda ikke skjedd, og der man finner noe som helst aktivitet er bare i nuet. Derfor har det som har passert eller enda ikke skjedd, intet å gjøre med nuet. Så hvis man baserer seg på å tenke, er man enten i fortid eller fremtid, og dermed aldri helt tilstede, for igjen å kunne erfare hva virkeligheten er til enhver tid. og nuet er hverken fremover eller bakover, det er bare "NÅ", bestandig vært bare "NÅ", og alt som har vært, er og kommer til å bli, er "NÅ" Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Men joda jeg er forsåvidt enig med deg om fantasien du nevner er menneskeskapte konsepter. Gud er også et menneskeskapt konsept på lik linje med tid. Tid beregner hvordan massene forflytter seg mens gud besvarer spørsmål via gjetteleken og fremmer falskt håp. Det ene konseptet kan testes gjennom prediksjoner, det andre konseptet kan ikke testes. Så vi bruker våre tafatte og upresise konsepter for å bevise eller bortforklare ett annet konsept ... ser du hvor liket ligger? Hva mener du med "falskt håp", for deg er tid ett ekte håp, men for en som forholder seg til konseptet "gud" og tror på det konseptet, bedømmes det av deg som noe mer suspekt enn det du tror på .. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Men joda jeg er forsåvidt enig med deg om fantasien du nevner er menneskeskapte konsepter. Gud er også et menneskeskapt konsept på lik linje med tid. Tid beregner hvordan massene forflytter seg mens gud besvarer spørsmål via gjetteleken og fremmer falskt håp. Det ene konseptet kan testes gjennom prediksjoner, det andre konseptet kan ikke testes. Så vi bruker våre tafatte og upresise konsepter for å bevise eller bortforklare ett annet konsept ... ser du hvor liket ligger? Hva mener du med "falskt håp", for deg er tid ett ekte håp, men for en som forholder seg til konseptet "gud" og tror på det konseptet, bedømmes det av deg som noe mer suspekt enn det du tror på .. Nei nei nei, jeg sier at tid kan testes og bekreftes. Det er ikke som at solen ikke vil stå opp i morgen siden jorden har sluttet å bane rundt solen, eller at ikke flyet som har lettet for 5 minutter siden en gang i fremtiden vil treffe bakken igjen. Dette er ting vi kan bekrefte via tester. Vi kan bruke konseptet tid som et middel der vi lager predikasjoner med veldig høy treffsikkerhet. Når jeg skriver falskt håp så mener jeg en ønsketenkning som blir promotert av et konsept uten prediktive evner. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Jada, vi kan se tilbake og legge merke til at aktivitet av gange fremover, har satt spor bakover, men det betyr ingenting fordi det var aldri en selv som satte sporene (fordi man var opptatt med å tenke), man bare konstaterer at her er det spor etter "meg", men aner ikke hva eller hvem dette "meg" er, eller hvor alt samles og kollapser hele tiden Hva om det de kaller "gud", rett og slett er "nuet", og alle har det rett foran nesa, men ingen forholder seg til fenomenet, selv om vi vet det er der. De som er opptatte med all denne tenkingen, sier i kor: det er jo helt banalt, tid kan måles, og ferdig med det! Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja, det er veldig så rasjonelt å tro på eks fremtiden ... hvor er fremtiden? Som Noxaven sa, det handler ikke om hvor men når. Uansett så ser jeg ikke det irrasjonelle i å ha lært seg årsakssammenheng og dermed kan "spå" framover i tid og tro på det som mest sannsynligvis vil skje utifra handling og konsekvens. Det bunner bare i rutine og erfaring ikke sant? Å tro på fabeldyr og sky-guder derimot kreves det helt andre ting, en barnehjerne i en voksen kropp fikser som regel den biffen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja, det er veldig så rasjonelt å tro på eks fremtiden ... hvor er fremtiden? Som Noxaven sa, det handler ikke om hvor men når. Uansett så ser jeg ikke det irrasjonelle i å ha lært seg årsakssammenheng og dermed kan "spå" framover i tid og tro på det som mest sannsynligvis vil skje utifra handling og konsekvens. Det bunner bare i rutine og erfaring ikke sant? Det bunner i vaner, mer enn erfaring og direkte knowing. Vi lærer av våre foresatte og blir tvunget til å tenke at det er mest riktig. Du har vel aldri undersøkt om det virkelig stemmer ift "alt", så du antar at du er på riktig vei. Hvis du baserer din fremtid etter din tro på fremtiden, er det ikke lenger noen fremtid, men en vane som realiseres enda en gang, og den er din fantasi Så, du mener tid er snakk om når, hva er så "når" etter din mening? Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Hva om det de kaller "gud", rett og slett er "nuet" Om du vil kalle nuet for gud så må du få lov til det, men vi har alt et velfungerende ord for det som hender i nåtid, altså "nuet" så jeg ser ikke helt poenget med det. Hvordan passer dette for hinduistene som har flere guder? Har de flere nu? Eller er det kun den abrahamiske gud du referer til? (Nuet er noe) alle har det rett foran nesa, men ingen forholder seg til fenomenet, selv om vi vet det er der. Denne påstanden vil jeg si at er direkte feil. Alle forholder seg til nuet til en viss grad, men desto mer erfaring man har jo bedre indikator har man på hva man bør gjøre i nuet for å oppnå best mulig utfall i fremtiden. Småbarn lever i nuet uten konseptet om at ting kan få konsekvenser i fremtiden, og trenger dermed også konstant påpass. Om den abrahamiske gud er nuet og nuet uten fortid og fremtid er en tilstand som vi er en trussel mot oss selv og de rundt oss så er ikke denne guden/nuet noe folk bør strebe etter å oppnå. De som er opptatte med all denne tenkingen, sier i kor: det er jo helt banalt, tid kan måles, og ferdig med det! Tid er måten vi beregner universets masser i bevegelse, det har lite å gjøre med hvor opptatt dagens folk er av å tenke. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja, det er veldig så rasjonelt å tro på eks fremtiden ... hvor er fremtiden? Som Noxaven sa, det handler ikke om hvor men når. Uansett så ser jeg ikke det irrasjonelle i å ha lært seg årsakssammenheng og dermed kan "spå" framover i tid og tro på det som mest sannsynligvis vil skje utifra handling og konsekvens. Det bunner bare i rutine og erfaring ikke sant? Det bunner i vaner, mer enn erfaring og direkte knowing. Vi lærer av våre foresatte og blir tvunget til å tenke at det er mest riktig. Du har vel aldri undersøkt om det virkelig stemmer ift "alt", så du antar at du er på riktig vei. Hvis du baserer din fremtid etter din tro på fremtiden, er det ikke lenger noen fremtid, men en vane som realiseres enda en gang, og den er din fantasi Så, du mener tid er snakk om når, hva er så "når" etter din mening? Mulig det, alt er relativt når det kommer til temaet tid vel. Når for meg er ett bestemt tidspunkt fram i tid, ikke så mye mer spennende enn det Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja, det er veldig så rasjonelt å tro på eks fremtiden ... hvor er fremtiden? Som Noxaven sa, det handler ikke om hvor men når. Uansett så ser jeg ikke det irrasjonelle i å ha lært seg årsakssammenheng og dermed kan "spå" framover i tid og tro på det som mest sannsynligvis vil skje utifra handling og konsekvens. Det bunner bare i rutine og erfaring ikke sant? Det bunner i vaner, mer enn erfaring og direkte knowing. Vi lærer av våre foresatte og blir tvunget til å tenke at det er mest riktig. Du har vel aldri undersøkt om det virkelig stemmer ift "alt", så du antar at du er på riktig vei. Hvis du baserer din fremtid etter din tro på fremtiden, er det ikke lenger noen fremtid, men en vane som realiseres enda en gang, og den er din fantasi Så, du mener tid er snakk om når, hva er så "når" etter din mening? Mulig det, alt er relativt når det kommer til temaet tid vel. Når for meg er ett bestemt tidspunkt fram i tid, ikke så mye mer spennende enn det Så hvis noen sier "gud er nå!", sier du ganske enkelt: vent, jeg har ikke kommet til riktig tid, og når du bestemmer deg for at ""nå er tiden her", så ser du ingen gud, og er da skråsikker i din sak, Gud finnes ikke! Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Ja, det er veldig så rasjonelt å tro på eks fremtiden ... hvor er fremtiden? Som Noxaven sa, det handler ikke om hvor men når. Uansett så ser jeg ikke det irrasjonelle i å ha lært seg årsakssammenheng og dermed kan "spå" framover i tid og tro på det som mest sannsynligvis vil skje utifra handling og konsekvens. Det bunner bare i rutine og erfaring ikke sant? Det bunner i vaner, mer enn erfaring og direkte knowing. Vi lærer av våre foresatte og blir tvunget til å tenke at det er mest riktig. Du har vel aldri undersøkt om det virkelig stemmer ift "alt", så du antar at du er på riktig vei. Hvis du baserer din fremtid etter din tro på fremtiden, er det ikke lenger noen fremtid, men en vane som realiseres enda en gang, og den er din fantasi Så, du mener tid er snakk om når, hva er så "når" etter din mening? Mulig det, alt er relativt når det kommer til temaet tid vel. Når for meg er ett bestemt tidspunkt fram i tid, ikke så mye mer spennende enn det Så hvis noen sier "gud er nå!", sier du ganske enkelt: vent, jeg har ikke kommet til riktig tid, og når du bestemmer deg for at ""nå er tiden her", så ser du ingen gud, og er da skråsikker i din sak, Gud finnes ikke! Gud er nå?!? Hehe, nei dette gjør jeg veldig enkelt ved å avskrive fiktive guder uansett hvor eller når, som seg hør og bør pr nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå