Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Ellers kan jeg vente og se hva som eventuelt skjer i min levetid...

Ja, men i så fall kan du jo slutte å syte for at andre ikke tror deg før du får påvist din sak bedre.

Min tro er skråsikker. Jeg vet at Gud finnes, han er virkelig for meg.

Jeg har forståelse for at andre i sin snevre bobleutsikt ikke har samme syn som meg.

Skjønner at du føler noe, men jeg er overbevist om at det er noe helt annet enn hva du er overbevist om at det er. Du har like mye gode følelser (kanskje mer, kanskje mindre) uten noen guder å tilbe, så derfor blir det altså helt meningsløst å bruke så mye tid av livet på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers kan jeg vente og se hva som eventuelt skjer i min levetid...

Ja, men i så fall kan du jo slutte å syte for at andre ikke tror deg før du får påvist din sak bedre.

Min tro er skråsikker. Jeg vet at Gud finnes, han er virkelig for meg.

Jeg har forståelse for at andre i sin snevre bobleutsikt ikke har samme syn som meg.

Skjønner at du føler noe, men jeg er overbevist om at det er noe helt annet enn hva du er overbevist om at det er. Du har like mye gode følelser (kanskje mer, kanskje mindre) uten noen guder å tilbe, så derfor blir det altså helt meningsløst å bruke så mye tid av livet på det.

For en Ateist så er selvfölgelig all tro bortsett fra det trygge og håndfaste uvesentlig.

Det er annerledes for folk som tror.

Lenke til kommentar

De som sier de er skråsikre i sin sak er som regel de som ikke har noe grunnlag for sin skråsikkerhet.

Som regel er bare fordommer.

Tja, du evner hvertfall ikke å vise frem årsaken til din skråsikkerhet på en troverdig måte.

Tro går ikke an å bevise vitenskapelig före tiden da tingene skal skje kommer, og för det profetene sier skjer i vår tid.

Forskjellen mellom oss er at jeg tror på folkene som skrev bibelen og at disse undrene som å dele et lite hav etc er mulig. Istedenfor å avfeie gamle generasjoners bevitninger om det som har skjedd.

Lenke til kommentar

For en Ateist så er selvfölgelig all tro bortsett fra det trygge og håndfaste uvesentlig.

Det er greit å tro om man samtidig innser at man må komme i annen rekke hver gang det måtte oppstå politiske eller ideologiske uenigheter i samfunnsdebatten på grunnlag av denne troen. Meningene som følger med troen er jo irrasjonell for alle andre og i og med at det kun er en tro, så skal den derfor ikke ha noen innvirkning på lovgivning eller noen politiske eller statlige instanser.

Mange er dessverre uenig i dette klare skillet det må være idag, ytterste konsekvens av styring på grunnlag av tro ser vi i Syria. Troen kan misbrukes til så mye og mennesker vil fortsette med dette så lenge de har muligheten til å legitimere nærmest hva som helst utifra en bok ved å velge seg sin versjon av den. Man må jo klare å se at dette er farlig og at det vil fortsette så lenge hjernevasken fortsetter videre ned i neste generasjon med barn. Det eneste riktige moralsk sett blir å prøve å stoppe det og få modernisert tankesettet til alle mennesker over hele verden.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Det er greit å tro om man samtidig innser at man må komme i annen rekke hver gang det måtte oppstå politiske eller ideologiske uenigheter i samfunnsdebatten på grunnlag av denne troen. Meningene som følger med troen er jo irrasjonell for alle andre og i og med at det kun er en tro, så skal den derfor ikke ha noen innvirkning på lovgivning eller noen politiske eller statlige instanser.

Mange er dessverre uenig i dette klare skillet det må være idag, ytterste konsekvens av styring på grunnlag av tro ser vi i Syria. Troen kan misbrukes til så mye og mennesker vil fortsette med dette så lenge de har muligheten til å legitimere nærmest hva som helst utifra en bok ved å velge seg sin versjon av den. Man må jo klare å se at dette er farlig og at det vil fortsette så lenge hjernevasken fortsetter videre ned i neste generasjon med barn. Det eneste riktige moralsk sett blir å prøve å stoppe det og få modernisert tankesettet til alle mennesker over hele verden.

Du har helt rett, tro kan misbrukes av mennesker med makt. Desverre. dette er alt i tråd med at verden er i det ondes makt.

Lenke til kommentar

Du har helt rett, tro kan misbrukes av mennesker med makt. Desverre. dette er alt i tråd med at verden er i det ondes makt.

Ond og god er relativt. Verden er ikke ond men mange overbeviste religiøse i de største religionene idag utøver handlinger som strider mot alle internasjonale lover og regler. Og for å komme til roten av problemet så må vi enes om at det ikke er sant eller relevant i framtiden til mennesket og at tro i den forstand som vi har idag, blind tro uten beviselige sannheter og derfor heller ingen troverdighet, må avvikles på en smart måte. Fornuften er ett evolusjonært redskap vi har tilegnet oss og du kjenner at den krever handling. Det må begynne med en enorm holdningskampanje men også endel lovendringer for å få begrenset omfanget av rekruttering og religionens videre innflytelse på samfunnet. Du tror du bedriver en sunn hobby men gjør ikke det. Jeg tror du også hadde innsett det med tid og veiledning.

Lenke til kommentar

Ond og god er relativt. Verden er ikke ond men mange overbeviste religiøse i de største religionene idag utøver handlinger som strider mot alle internasjonale lover og regler. Og for å komme til roten av problemet så må vi enes om at det ikke er sant eller relevant i framtiden til mennesket og at tro i den forstand som vi har idag, blind tro uten beviselige sannheter og derfor heller ingen troverdighet, må avvikles på en smart måte. Fornuften er ett evolusjonært redskap vi har tilegnet oss og du kjenner at den krever handling. Det må begynne med en enorm holdningskampanje men også endel lovendringer for å få begrenset omfanget av rekruttering og religionens videre innflytelse på samfunnet. Du tror du bedriver en sunn hobby men gjør ikke det. Jeg tror du også hadde innsett det med tid og veiledning.

Verden er klart ond. Jeg vet dere i Norge har det fint, men mesteparten av verdens befolkning lever desverre i misere, selvom det ikke burde värt sånn.

Troen er absolutt ikke roten til alt ondt i verden... snarere tvert om.

At tro misbrukes er noe som er naturlig i en verden som er i det ondes makt.

Guds lösning er en pragmatisk midlertidig situasjon för han griper inn.

Ifölge bibelen vil klart Gud på et tidspunkt komme tilbake med himmelfartöyene sine og "ordne alt".

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det finnes jo flere tusen religioner og alle hevder å ha den eneste sanne lære som fører til himmelen. Hva er den beste måten å finne frem til den riktige religionen, jeg føler det blir litt som å lete etter nåla i høystakken. Hvilken trosretning vil du anbefale meg dersom jeg skal være sikret plass i himmelen?

For å "være sikret en plass i himmelen" må du holde deg til mennesket Jesus Kristus, han er allerede i himmelen.

Lenke til kommentar

Må man det ja, tørr jeg spørre om noe dokumentasjon på dette? Ett slags produktblad eller liknende? Høres så usannsynlig ut vettu og når noe høres usannsynlig ut så må det enten dokumenteres eller så skal det avskrives. Ellers kan man jo bli gående å tro på hva som helst.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke Vitenskap er ikke bare söppel, det er av det gode.

Min mening er at dersom man virkelig sökte etter hva bibelen egentlig betyr, så burde man ha vitenskapsmenn som er nöytrale.

Dvs de burde hverken värt skråsikre Ateister eller religiöse.

Man kan si at de burde väre meget Agnostiske.

Tipper at ærlige mennesker kan undersøke det jeg... Uten noen agenda noen veier... Bibel historien før i tiden (den gangen ingen turte å si sannheten om bibelen pga kirken hadde makt til å diskreditere dem om de kom med "feil" svar) er over... I dag kommer sannheten om bibelen frem, og den er syltynn...

Gud eksisterer så langt kun i hodene til de som tror. Noe annet bevis finnes ikke for slike guder... Kun innbildning og fantasi...

Finnes det en gud er det nok en, eller ei, vi ikke har hørt om, enda... Men jeg vil tippe at den guden er smartere enn den jødisk/kristne/muslimske gude versjonen, og derfor ikke trenger å løse ALLE sine problemer med drap og vold... Tipper at den guden vil mangle menneskelige tilbøyligheter også... Det er jo derfor den kristne guden (og alle dens søstre og brødre...) er så lite troverdig, da den er ALT for lik de primitive menneskene som fant de på og alt for lite smart til å være noen skaper av dette enorme universet... Bare tanken på at en så blodtørstig, dum, tilbedningskåt og lite gjennomtenkt gud som yahwe skulle stå bak noe som helt er jo latterlig... Den guden har ikke stått bak sin egen skygge engang...

Og beklager å måtte si det, men det er skremmende hvor fordummet man blir når man lar slike gude fantasier lekke inn i hodet... For da lekker vettet ut ser det ut til...

Lenke til kommentar

Man må se det ut ifra Guds synspunkt, som har eksistert evig eller svärt uendelig lang tid.

Det at en sånn superintelligent skapning ikke helt klarer å sette seg inn i menneskenes syn på livet må man kunne regne med.

Vi ser at han forsökte gjennom profetene og Jesus, Jesus ble som hybrid mellom Gud og menneske satt som konge over menneskeslekten.

Det at et menneskeliv maks er 95 år eller så og ofte 70 år er som et pust for Gud. Så man bör heller i livet som menneske med motgang og ulykker heller tenke på at dette er en tidsbegrenset lidelse.

Bibelen lover oss at Gud skal ta affäre.

Det finnes mange flervitnede adskilte beretninger om flyvende farkoster på himmelen som ikke er laget av mennesker. Så dersom du undersöker litt så finner du flere uforklarlige mystiske hendelser som ikke kan forklares som menneskelig aktivitet.

Feks denne i UK.... https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Godfrey

Den storyen kostet ham iallefall jobben.... Men gav ham ballene tilbake..

Hva var det som skjedde profeten Ezekiel igjen?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Denne tråden heter "Hvorfor tror ikke du på gud?" og er henvendt til ateister og agnostikere. Den er rettet som spørrende, undersøkende tråd. 

Da må det være lov å forvente at de som er aktive i denne tråden enten er aktive i å forsøke å forklare og underbygge sitt ikke-troende synspunkt, eller er aktive i å undersøke og forstå de ikke-troendes synspunkt. Ikke å best mulig demonstrere nedlatenhet rettferdiggjort med sin hellige skriftsamling.

Innholdet utover slutten av denne tråden er slik som sementerer mitt syn på personlige religiøse som dårligere mennesker. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Denne tråden heter "Hvorfor tror ikke du på gud?" og er henvendt til ateister og agnostikere. Den er rettet som spørrende, undersøkende tråd. 

Da må det være lov å forvente at de som er aktive i denne tråden enten er aktive i å forsøke å forklare og underbygge sitt ikke-troende synspunkt, eller er aktive i å undersøke og forstå de ikke-troendes synspunkt. Ikke å best mulig demonstrere nedlatenhet rettferdiggjort med sin hellige skriftsamling.

Innholdet utover slutten av denne tråden er slik som sementerer mitt syn på personlige religiøse som dårligere mennesker. 

Det er ytringsfrihet her i landet, og tråden er en debattstil som inviterer til å tale for og imot Guds eksistens.

Dersom bare Ateister og Agnostikere skulle deltatt så hadde jo tråden ikke eksistert engang.

Lenke til kommentar

eller er aktive i å undersøke og forstå de ikke-troendes synspunkt. 

Det er ytringsfrihet her i landet, og tråden er en debattstil som inviterer til å tale for og imot Guds eksistens.

Dersom bare Ateister og Agnostikere skulle deltatt så hadde jo tråden ikke eksistert engang.

Du bare understreker poenget mitt med å ikke ta deg bryet med å lese og forstå innlegget - se uthevet utklipp fra originalt innlegg. 

Og ja, det er frihet til ytring, også til å ytre seg uten å ta seg bryet til å lese og forstå, men det er en frihet som har kommet gjennom sekularisme og ellers ikke ville eksistert. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

De som sier de er skråsikre i sin sak er som regel de som ikke har noe grunnlag for sin skråsikkerhet.

Som regel er bare fordommer.

Tja, du evner hvertfall ikke å vise frem årsaken til din skråsikkerhet på en troverdig måte.

Tro går ikke an å bevise vitenskapelig före tiden da tingene skal skje kommer, og för det profetene sier skjer i vår tid.

Forskjellen mellom oss er at jeg tror på folkene som skrev bibelen og at disse undrene som å dele et lite hav etc er mulig. Istedenfor å avfeie gamle generasjoners bevitninger om det som har skjedd.

Forskjellen er at du aksepterer påstander på dårlig grunnlag, og at jeg i hvert fall prøver så godt jeg kan å unngå det. Fordi slik jeg ser det er det mest gunstig for meg å leve et liv som best harmonerer med den virkeligheten du og jeg opplever. Og vitenskapen har vist seg uslåelig så langt i forhold til å finne ut av hvordan denne virkeligheten fungerer. Så når du unnviker vitenskapelig etterprøving så sier jeg ikke annet enn at det er helt greit. Men da ser jeg ikke helt hvordan du kan "vite skråsikkert" noe som helst. Men du har vel vist før i forumet at verbet "å vite" ikke står så høyt i din bok.

Lenke til kommentar

Bibelen lover oss at Gud skal ta affäre.

Det finnes mange flervitnede adskilte beretninger om flyvende farkoster på himmelen som ikke er laget av mennesker. Så dersom du undersöker litt så finner du flere uforklarlige mystiske hendelser som ikke kan forklares som menneskelig aktivitet.

Feks denne i UK.... https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Godfrey

Den storyen kostet ham iallefall jobben.... Men gav ham ballene tilbake..

[link fjernet]

Hva var det som skjedde profeten Ezekiel igjen?

[link fjernet]

Det finnes mange flervitnede beretninger om veldig mye rart.

1. Enhjørninger:

2. Bigfoot:

3. Havfruer:

https://www.youtube.com/watch?v=BggOMSyWb9E

Hva var poenget ditt igjen?

Endret av afterall
Lenke til kommentar

eller er aktive i å undersøke og forstå de ikke-troendes synspunkt. 

Du bare understreker poenget mitt med å ikke ta deg bryet med å lese og forstå innlegget - se uthevet utklipp fra originalt innlegg. 

Og ja, det er frihet til ytring, også til å ytre seg uten å ta seg bryet til å lese og forstå, men det er en frihet som har kommet gjennom sekularisme og ellers ikke ville eksistert. 

Ytringsfriheten kom lenge före sekulariseringen. Ytringsfriheten kom sammen med demokratiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...