Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?

Anbefalte innlegg

Boooortsett fra at jødene aldri var slaver i egypt da... Her har nok jødene skrønet litt for å gjøre en god historie bedre..

Men det du som kristen BURDE ha tenkt på var hvorfor gud, igjen, måtte ty til vold og drap av uskyldige unger... Og er du virkelig så religiøst avstumpet at du syntes den behandlingen var rettferdig???  :dribble:  I så fall hadde jeg nok revurdert hva troen din er i ferd med å gjøre med deg...

Bibelen seier: "Kom i hug at du var træl i Egypt, og at Herren din Gud fria deg ut derifrå." (5. Mos 24:18a)

Dette vert støtta opp under av arkeologiske funn.

Det som burde uroe menneske som ikkje trur idag, er at det snart kjem nye landeplager. Op 11:3-6 - "Men eg vil setja dei to vitna mine, kledde i syrgjeklede, til å vera profetar i 1260 dagar.» Dette er dei to oliventrea og dei to ljosestakane som står framfor herren over jorda. Og vil nokon skada dei, går det eld ut or munnen på dei og gjer ende på fiendane deira. Ja, om nokon vil skada dei, skal han døy på den måten. Dei har makt til å lata att himmelen, så det ikkje fell regn i den tida dei er profetar; dei har makt over vatnet og kan gjera det til blod, og makt til å slå jorda med alle slag plager, så ofte dei vil."

Dette er mest truleg Moses og Elia, som kjem tilbake til jorda for å vitne om Jesus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egypt fikk jo valget om å slippe jødene fri flere ganger men nektet. Slavedriverne og deres førstefødte har jeg liten sympati for.

Dessuten kan det jo hende at de førstefødte som alle andre får en første oppstandelse...

Boooortsett fra at jødene aldri var slaver i egypt da... Her har nok jødene skrønet litt for å gjøre en god historie bedre..

Men det du som kristen BURDE ha tenkt på var hvorfor gud, igjen, måtte ty til vold og drap av uskyldige unger... Og er du virkelig så religiøst avstumpet at du syntes den behandlingen var rettferdig???  :dribble:  I så fall hadde jeg nok revurdert hva troen din er i ferd med å gjøre med deg...

Jödene var jovist slaver i Egypt.

Det som er viktig her er at Moses var med farao, han var adoptert og betrodd av farao. Og Moses hadde direkte kontakt med gud, og Farao hadde valget om å höre på Gud eller avise ham. Hvorfor var igjen Moses adoptert av Farao??? Jovel såvidt jeg erindrer var det FORDI FARAO VILLE DREPE alle Israelernes förstefödte guttebarn fordi han fryktet at Israelske slavene ble for mange? Er det noen andre som ser tegn til rettferdigheten i bibelen? Moses slapp unna ved at foreldrene la ham i en kurv i sivet, og på en mystisk måte så fant Faraos datter? eller noe sånt Moses i sivet og tok han til seg.

Dersom en Farao tror han kan sette seg opp mot Gud selv, så får dette fatale fölger. Det blir en krig mellom Gud og Farao og den krigen kan ikke Farao vinne...

Det er ikke hyggelig at förstefödte dör i en krig, men krig er nå engang krig, og Gud forsvarte altså slavene og ikke slavedriverne.

Jeg tror det også er nevnt at Moses engang han var hos farao, angrep og drepte en Egypter som torturerte en Israelsk slave.

Gud mente at dette drapet ikke skulle ha skjedd, men han tilgav Moses tror jeg pga situasjonen.

At de förstefödte döde var en demonstrasjon av Guds makt, som jeg husker var det mange andre plager fra Gud også som ikke fikk Farao til å snu. Som jeg husker, lenge siden jeg leste dette, så fortalte Moses Farao på FORHÅND hva som ville skje dersom man ikke lot Israelslavene slippe fri.

Var det ikke steden ateisten Farao som var skylden i det som skjedde???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Egyptens ti plager, uttrykk som stammer fra fortellingen i 2 Mos 7–12, der det berettes om ti plager som Israels gud Jahve lot komme over Egypt for å tvinge Farao til å la israelittene dra ut av landet. Plagene var 1) Nilens vann som ble til blod, 2) frosker, 3) mygg, 4) fluesvermer, 5) pest og byller, 6) hagl, 7) lyn og torden, 8) gresshopper, 9) mørke over landet og 10) alle førstefødtes død. Som en del av utferdstradisjonene spiller beretningen en viktig rolle i Israels frelseshistorie.

De förstefödte var altså den siste plagen, det begynte forsiktig med at Nilens vann ble til blod.

Lenke til kommentar

1. Blod (7,20)

Farao forherdet

2. Frosker (8,6)

Farao ber om å få slippe, lover frihet (8,8), men forherder seg (8,15)

3. Mygg (8,17)

Farao forherdet (8,19)

4. Fluer (8,24)

Farao forhandler (8,28), men forherder seg (8,32)

5. Sykdom på buskapen (9,6)

Farao forherdet (9,7)

6. Byller (9,10)

Farao forherdet (9,12)

7. Hagl (9,23)

Farao ber om å få slippe (9,27), lover frihet (9,28), men forherder seg (9,35)

8. Gresshopper (10,13)

Farao forhandler (10,11), ber om å få slippe (10,17), men blir forherdet (10,20)

9. Mørke (10,22)

Farao forhandler (10,24), men er forherdet (10,27)

10. Død over den førstefødte (12,29)

Farao og egypterne ber Israel forlate Egypt

Det var altså det siste som skulle til for at Farao slapp Israelslavene fri, han fikk 10 sjangser fra Gud, men farao var vel Ateist da....

Lenke til kommentar

Og vi nevner i fleng bevisene for at dette har skjedd??

Sannheten er at det finnes ikke...

Og igjen, var det virkelig kun bruk av vold og drap denne guden klarer å løse problemene sine med? Dette husker jeg at jeg satt og tenkte den aller første gangen jeg hørte om disse mytene også, hvor steindum denne guden virket som alltid må løse sine "problemer" med drap på uskyldige... Var det virkelig eneste ultimatum? Hvis han snakket direkte med moses, hva hindret ham i å snakke direkte med faraoene? (Såvidt jeg har forstått så var ikke faraoene ateister, de anså seg (og andre anså dem) som guder.... Regner ikke med at du evner å se forskjellen da... .. Bare til opplysning er guden din i så fall ateist.....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Og igjen, var det virkelig kun bruk av vold og drap denne guden klarer å løse problemene sine med? Dette husker jeg at jeg satt og tenkte den aller første gangen jeg hørte om disse mytene også, hvor steindum denne guden virket som alltid må løse sine "problemer" med drap på uskyldige... Var det virkelig eneste ultimatum? Hvis han snakket direkte med moses, hva hindret ham i å snakke direkte med faraoene? (Såvidt jeg har forstått så var ikke faraoene ateister, de anså seg (og andre anså dem) som guder.... Regner ikke med at du evner å se forskjellen da... .. Bare til opplysning er guden din i så fall ateist.....

Det virket som om Farao og Egypt fikk sine sjangser, men bibelen sier også at det var mange Egyptere som fulgte med Moses og Israel også, og disse fikk ikke plagene.

Altså Farao dreper alle israelske guttebarn.

Gud gir först Egypterne 9 plager, uten at Egypt slipper slavene fri, så derfor tar Gud alle förstefödte, og redder dermed Israel.

Lenke til kommentar

Dere ateister drar ut ting fra Bibelen som dere synes er fail, men når vi kommer med begrunnelser og sammenligninger som viser hvorfor så blir vi avvist med at det aldri skjedde uansett.

:roll:

Lenke til kommentar

Det er ikke ateistisk å väre klar over at man er Gud.

Men et menneske som er tror at han selv er gud, det er ateistisk. Fordi da tror han ikke på Gud, men heller på sitt eget Ego, noe som er til felles med mange Ateister som er Egosentriske.

Seg selv i universets sentrum, og Jeget framfor alt, og overmennesket til ateistiske filosofen Nietzsche som igjen avlet den forvridde troen til Hitler... 

https://no.wikipedia.org/wiki/Overmennesket

Lenke til kommentar

Egyptens ti plager, uttrykk som stammer fra fortellingen i 2 Mos 7–12, der det berettes om ti plager som Israels gud Jahve lot komme over Egypt for å tvinge Farao til å la israelittene dra ut av landet.

Rart at ingenting av dette nevnes i egyptiske nedtegninger ...

Andre former for død og fordervelse som rammet Egypt blir dokumentert i detalj.

Evidence for the Exodus: http://rationalwiki.org/wiki/Evidence_for_the_Exodus

("Mainstream history and archaeology now consider the Exodus never to have happened, and the story to be an entirely fictional narrative put together between the 8th and 5th centuries BCE.")

Et artig "tankeeksperiment" fra en israelsk historieprofessor som kanskje kan forklare hvor noen av elementene i fortellingen kommer fra: http://www.jpost.com/Opinion/Op-Ed-Contributors/The-Exodus-Does-archaeology-have-a-say-348464

Exodus har vel mye til felles med Snorre's Edda, der faktiske hendelser er vevet sammen med fri diktning som resulterer i en mytisk fortelling ...  Begge deler kan lese med interesse, men det er ingen grunn til å forveksle noen av dem med faktisk historie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Egyptens ti plager, uttrykk som stammer fra fortellingen i 2 Mos 7–12, der det berettes om ti plager som Israels gud Jahve lot komme over Egypt for å tvinge Farao til å la israelittene dra ut av landet.

Rart at ingenting av dette nevnes i egyptiske nedtegninger ...

Andre former for død og fordervelse som rammet Egypt blir dokumentert i detalj.

Evidence for the Exodus: http://rationalwiki.org/wiki/Evidence_for_the_Exodus

("Mainstream history and archaeology now consider the Exodus never to have happened, and the story to be an entirely fictional narrative put together between the 8th and 5th centuries BCE.")

Et artig "tankeeksperiment" fra en israelsk historieprofessor som kanskje kan forklare hvor noen av elementene i fortellingen kommer fra: http://www.jpost.com/Opinion/Op-Ed-Contributors/The-Exodus-Does-archaeology-have-a-say-348464

Exodus har vel mye til felles med Snorre's Edda, der faktiske hendelser er vevet sammen med fri diktning som resulterer i en mytisk fortelling ...  Begge deler kan lese med interesse, men det er ingen grunn til å forveksle noen av dem med faktisk historie.

Ja merkelig at Egypterne ikke skriver om sine egne fatale nederlag...   :)

Til sammenligning så skriver både Bibelen om mye negativt i egne rekker og egne konger....

Det er ganske särt egentlig å väre så sannferdig som historien i Bibelen er, dvs skriver både om det negative og det positive.

Til sammenligning så er Stalin nå beskrevet som en helt i Putins Russland, og USA er vel aldri helt enige at de tapte Vietnamkrigen heller..

La oss ta Snorres Edda da, har de slektshistorier som ligner det minste på hva Bibelen har?

Når det gjelder andre guder så har Bibelen også noe om disse, da disse var hybrider mellom frafalne engler og mennesker. Dette var de navngjetne store......

1Mos 6,1 Gudesønnene fikk barn med menneskedøtrene

1 Menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre. 2 Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bo i menneskene; for de er bare svake skapninger. Deres levetid skal være 120 år.»

4 På den tiden, og siden også, var det kjemper på jorden. For gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Det var de veldige menn fra eldgammel tid, de navngjetne.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Gud gir först Egypterne 9 plager, uten at Egypt slipper slavene fri, så derfor tar Gud alle förstefödte, og redder dermed Israel.

Her ser vi jo igjen hvor ufattelig dum denne guden er... Hvorfor i all VERDEN kunne han ikke være en gud for hele verden da, og på den måten sluppet drap og annet styr. Kan han snakke med moses (og andre figurer) så kan han vel snakke med alle da... Blir så smått og dumt liksom og igjen bare et tegn på at den jødiske guden er en primitiv stamme gud som ser etter sine "egne", til tross for at han har skapt alle mennesker liksom...

Nei, dette primitive og naive våset tror jeg vi skal være glad for ikke er sant, for maken til dum og direkte ond gud skal man lete en stund etter ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er noe av det vi snakker om her mulig? Hvordan begrunnes alternativ 1? Hva snakker vi om eventuelt?

Saken er at det er en vesentlig forskjell på disse alternativene. Alternativ 1 er ikke i seg selv metafysisk umulig, tvert i mot. En betinget (kausal), skapt, evig årsakskjede alene vet jeg ikke en gang om er holdbart? Kjeden i seg selv krever en ytterlig forklaring. Hvordan vet man at den er evig?

Lenke til kommentar

Her ser vi jo igjen hvor ufattelig dum denne guden er... Hvorfor i all VERDEN kunne han ikke være en gud for hele verden da, og på den måten sluppet drap og annet styr. Kan han snakke med moses (og andre figurer) så kan han vel snakke med alle da... Blir så smått og dumt liksom og igjen bare et tegn på at den jødiske guden er en primitiv stamme gud som ser etter sine "egne", til tross for at han har skapt alle mennesker liksom...

Nei, dette primitive og naive våset tror jeg vi skal være glad for ikke er sant, for maken til dum og direkte ond gud skal man lete en stund etter ...

Var det ikke det han prövde da ved å la Moses adopteres av Faraos datter?

Men Farao var jo ateist.

Jeg har en teori om at Ateister ikke ville trodd Gud om de så ham på höylys dag selv, og hans makt. De ville trodd han var en fiendtlig alien eller noe sånt.....

Akkurat på samme måte som de skriftlärde så Jesus gjenopplive Lasareus, men ble bare mer oppsatt på å få både Jesus og Lasarus henrettet.

Lenke til kommentar

Ja merkelig at Egypterne ikke skriver om sine egne fatale nederlag...   :)

Rent bortsett fra at de skriver om nederlag i krig, uår og hungersnød - men aldri i forbindelse med noen israelitter.

Jeg vet ikke om du er klar over det, men Egypt fortsatte å eksistere selv etter at israelittene angivelig skal ha forlatt riket.

Så det angivelige nederlaget du tror på kan ikke ha vært så veldig fatalt.

Lenke til kommentar

Akkurat på samme måte som de skriftlärde så Jesus gjenopplive Lasareus, men ble bare mer oppsatt på å få både Jesus og Lasarus henrettet.

Det er da ikke så lenge siden et ambulansepersonell "gjenopplivet" en mann i Stavanger-området.

De skulle frakte ham fra sykehuset til likhuset - men de snudde bilen da mannen begynte å ynke seg ...

Hvis vi i dag har problemer med å fastslå om en person er død eller levende, hvordan var da situasjonen for 2000 år siden?

Og - har du tenkt på at i dag er det du som er den "skriftlærde"? Kanskje noe du burde tenke på ...?

Lenke til kommentar

Det er da ikke så lenge siden et ambulansepersonell "gjenopplivet" en mann i Stavanger-området.

De skulle frakte ham fra sykehuset til likhuset - men de snudde bilen da mannen begynte å ynke seg ...

Hvis vi i dag har problemer med å fastslå om en person er død eller levende, hvordan var da situasjonen for 2000 år siden?

Og - har du tenkt på at i dag er det du som er den "skriftlærde"? Kanskje noe du burde tenke på ...?

Jeg er ikke skriftlärd, jeg har ikke engang lest hele bibelen. Jeg jobber meg igjennom, holder på i Krönikebok to om Israelskongenes slekt og handlinger, en tunglest bok. Men så holder jeg også på i Salmene som er en svärt opplöftende bok. Fra för av har jeg lest meg igjennom alle evangeliene, og åpenbaringsboken.

Men jeg er enig i at mange kristne eller andre troende er å anse som de skriftlärde.

Lasarus var död i tre eller fire dager, det begynte å lukte råttent av ham...

Jeg vet vi med legevitenskap idag kan holde hjernedöde i live, men jeg tror ikke det lukter råttent av dem. Men jeg er ikke lege så det vet jeg ikke.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...