covah Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Hvis du allerede har bestemt deg for at du ikke tror, vil du automatisk se etter ting som støtter opp under ditt valg om å ikke tro. Og det finnes mye der ute som kan gjøre det. Ditto. 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Nah, den Jesus-Horus-koblingen er tull. 1. Jomfrufødsel. Jaha? Det har jeg aldri hørt om. Hvis jeg husker rett sier myten at Isis ligger med liket til Osiris (i noen tilfeller av myten er penis forsvunnet, så Isis lager en ny) og lager Horus. Nekrofili ja, jomfru nei. Det kan kanskje ikke kalles en tradisjonell graviditet hvis penis er hjemmelaget, men det var plenty med penetrering, så jeg ser ikke parallellen til Maria. 2. 25. desember. Solgud, så rundt den tiden selvfølgelig. Akkurat 25. var det neppe, men det samme gjelder jo Jesus. 3. Stjerne, tre vise menn. Nei? 4. Egypt. Rømme fra Typhon. Dette er Seth? Han drepte jo Osiris, faren til Horus. Det er godt mulig han var etter Horus også, men mtp. at dette er egyptiske myter er 'taken to Epypt' rimelig tvilsomt formulert. 5. Talte i tempelet som barn. Aldri hørt om. 6. Døpt av Anup. Jeg tror ikke det finnes en Anup i egyptisk mytologi. 7. 12 disipler. Nei? 8. Mirakler og vannspasering. Mirakler, sure. Han er/var jo en gud, tross alt. Jeg har aldri hørt om at han skal ha gått på vannet, men hvem vet. 9. Gjenopplivet El-Azar-us. What? Det må i så fall være Osiris, og til og med her varierer det veldig ut i fra hvilken versjon av myten man bruker (tror jeg). Gjenoppliving er jo uansett en svært populær ingrediens i mytologier verden rundt. 10. 'Transfigured on a mount'. Jeg vet ikke hva dette skal bety. 11. 'Titles include ...' Heh. Dette ser ut som en ordlek, men en del av de stemmer sikkert. 12. Korsfestet. Hva i alle dager? Hvor kommer dette fra? Men den røde tråden her klarer du nok ikke å viske ut uansett, det er en kjennsgjerning at så godt som alle disse mytene har samme opphav og bare blir vridd og vrengt til å matche det som pr da er ønskelig og for å lyde mest mulig plausibelt så løgnen på nytt får fotfeste i folket. Lord Raglans Hero Pattern: Dette vil jo si at Hercules er den mest sannsynlige/troverdige myten da ikke like mange av klisjeene går igjen. Endret 5. juni 2015 av Thoto79 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Hva er den røde tråden, da? At de begge var guder? Det er rimelig sentralt i religioner, så det vil gjelde de fleste. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Hva er den røde tråden, da? At de begge var guder? Det er rimelig sentralt i religioner, så det vil gjelde de fleste. Den røde tråden er illustrert med grønne bokser i diagrammet der Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Nei, Horus er ikke med i diagrammet. Diagrammet er også rimelig teit. Kriteriene er vage og viser til troper som er helt innlysende i en historieoppbygging (spesielt når vi per definisjon snakker om religiøse fortellinger). Ettersom dette er en religionsdiskusjon så trekkes jo alltid evolusjon inn: man kunne konstruert et diagram som viste likhetene mellom det menneskelige øyet og blekksprutens øye, men det betyr ikke at øynene har et felles opphav. Edit: 'Jomfrufødsel' kan forresten strykes for Ødipus, Moses, Arthur og Herkules. Dvs., om en mener 'jomfru' som i ugift (adels-)kvinne så teller vel moren til Herkules, men da teller plutselig ikke Maria. Endret 5. juni 2015 av Sheasy Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Var innom det politiske fantasiparti tråden, der var det et forslag om et parti der alle snakket sant. Kom så inn på tanken, hvordan hadde verden vår vært i dag om vi hadde vært foruten muligheten til å ljuge for egen vinning? Hvordan hadde vi oppført oss? Hvordan levestandard ville vi hatt? Hvordan hadde religionene sett ut? Lenke til kommentar
afterall Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Ettersom dette er en religionsdiskusjon så trekkes jo alltid evolusjon inn: man kunne konstruert et diagram som viste likhetene mellom det menneskelige øyet og blekksprutens øye, men det betyr ikke at øynene har et felles opphav. Har ikke alle øyne felles opphav? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Jeg vil ikke uttale meg bastant her, men i all fall ikke alle funksjonene. Fenomenet kalles konvergent evolusjon. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Diagrammet er også rimelig teit. Kriteriene er vage og viser til troper som er helt innlysende i en historieoppbygging (spesielt når vi per definisjon snakker om religiøse fortellinger). Ettersom dette er en religionsdiskusjon så trekkes jo alltid evolusjon inn: man kunne konstruert et diagram som viste likhetene mellom det menneskelige øyet og blekksprutens øye, men det betyr ikke at øynene har et felles opphav. Ok, men opphavet er ihvertfall ikke de historier religiøse har blitt overbevist om at er sanne idag. Fortellingen om Jesus og hele det hopprennet der kom jo uansett veldig seint og blir da derfor bare en miks og resultat av tidligere eventyr som innebefatter blant annet historiene ifra Jødedommen og Gresk Mytologi, det hele i skjønn forening... Det er så lett å gjennomskue at dette er en klassisk fortelling som bare er reprodusert og brukt gang på gang i forskjellige sammenhenger med kun små endringer slik at den alltid vil passe inn i tiden og selvfølgelig vedkommendes agenda. Heia Zeus! Lenke til kommentar
limahc Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Så en dokumentar på Viasat History, der de holdt på å grave ut området der bla. Abraham holdt til på slutten. Det viser seg at Jahve (dvs. Gud) bare var EN av gudene de tilba. En annen var Asherat, som var kona til Jahve. Det var først etter at de var erobret av Babylonerene at de endret religionen til å bare ha en gud. Passer jo også godt med gamle testamentet, der det står "La OSS lage mennesker i VÅRT bilde, så de ligner OSS!" (første mosebok, kap 1, vers 26). Problemet er vel bare at de fleste støtter en sen (post-eksil) datering av denne teksten. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Ok, men opphavet er ihvertfall ikke de historier religiøse har blitt overbevist om at er sanne idag. Fortellingen om Jesus og hele det hopprennet der kom jo uansett veldig seint og blir da derfor bare en miks og resultat av tidligere eventyr som innebefatter blant annet historiene ifra Jødedommen og Gresk Mytologi, det hele i skjønn forening... Det er så lett å gjennomskue at dette er en klassisk fortelling som bare er reprodusert og brukt gang på gang i forskjellige sammenhenger med kun små endringer slik at den alltid vil passe inn i tiden og selvfølgelig vedkommendes agenda. Heia Zeus! Joa, jeg sier ikke at Bibelversjonen av Jesus er virkelig. At historien er inspirert av andre historier stemmer helt sikkert, uten at jeg kan si akkurat hvilke. Det var i alle fall ikke Horus. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 2000 år siden er ikke så mye at vi kan avse det som lögn.... finnes det 4 evangelier om Horus? Det finnes 4 om Jesus eller Yeshua. Har siden gamle Horus en dobbel ättetavle tilbake til Adam? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Haha. Det finnes vesentlig flere enn fire tekster om Horus. (Jeg er egentlig ikke interessert i en diskusjon med deg, jeg ville bare påpeke det.) Og ja. Horus har selvsagt en ættetavle så langt tilbake som det er mulig å komme. Den er ikke like lang som Jesus sin, men det er fordi det er flere ledd mellom Yahve og Jesus enn mellom Atum og Horus. Endret 5. juni 2015 av Sheasy Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) 2000 år siden er ikke så mye at vi kan avse det som lögn.... finnes det 4 evangelier om Horus? Det finnes 4 om Jesus eller Yeshua. Har siden gamle Horus en dobbel ättetavle tilbake til Adam? Det finnes ikke fire evangelier om jesus, da Mat og Luke tilsammen kopierer mellom 90 og 95% av Markus tekst, og Johannes er det aller mest upålitelige evangelium som er skrevet to mannsaldre etter jesu dau. Den liksom ættetavlen til Lukas kan du bare glemme, for den har ikke en døyt med noen jesus å gjøre. Fyren vet ikke engang når jesusen ble født, og tullete ættetavler tilbake til gud skal man være rimelig treig i grauten for ikke å se er det reneste humbug. Og det hjelper neppe Lukas rykte - at han dessverre identifiseres med forfatteren av Apg. - når han postulerer det motsatte av at noen skarve prester fra Jerusalem ville ha hatt noen som helst politimyndighet i Damaskus. Apg. er full av historiske feil, Paulus er full av feil og falske brev og sannelig om ikke evangeliene er fulle av feil de også. Johannes gis et særs dårlig eksempel da det blir utsatt for ultrafiolett lys. https://books.google.no/books?id=HzHd56xPGXEC&lpg=PP1&pg=PA99&output=embed&hl=no Noen burde oppriktig spørre dere teitinger om hvordan det er mulig at helligånden ALLTID synes det er mer behagelig å svare ut fra den greske GT Septuaginta, da Paulus etter Apg. er opplært etter den hebraiske? Bad, bad Paulus, en katastrofe for all fornuft. Påstått elev av selveste overebben Gemaliel og ikke ha forstått at det man bedriver er helligbrøde er grovt. At det overhode eksisterer kristne er meg et under. Endret 5. juni 2015 av Quetzalcoatl Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 2000 år siden er ikke så mye at vi kan avse det som lögn.... finnes det 4 evangelier om Horus? Det finnes 4 om Jesus eller Yeshua. Har siden gamle Horus en dobbel ättetavle tilbake til Adam? Det finnes ikke fire evangelier om jesus, da Mat og Luke tilsammen kopierer mellom 90 og 95% av Markus tekst, og Johannes er det aller mest upålitelige evangelium som er skrevet to mannsaldre etter jesu dau. Den liksom ættetavlen til Lukas kan du bare glemme, for den har ikke en døyt med noen jesus å gjøre. Fyren vet ikke engang når jesusen ble født, og tullete ættetavler tilbake til gud skal man være rimelig treig i grauten for ikke å se er det reneste humbug. Og det hjelper neppe Lukas rykte - at han dessverre identifiseres med forfatteren av Apg. - når han postulerer det motsatte av at noen skarve prester fra Jerusalem ville ha hatt noen som helst politimyndighet i Damaskus. Apg. er full av historiske feil, Paulus er full av feil og falske brev og sannelig om ikke evangeliene er fulle av feil de også. Johannes gis et særs dårlig eksempel da det blir utsatt for ultrafiolett lys. https://books.google.no/books?id=HzHd56xPGXEC&lpg=PP1&pg=PA99&output=embed&hl=no Noen burde oppriktig spørre dere teitinger om hvordan det er mulig at helligånden ALLTID synes det er mer behagelig å svare ut fra den greske GT Septuaginta, da Paulus etter Apg. er opplært etter den hebraiske? Bad, bad Paulus, en katastrofe for all fornuft. Påstått elev av selveste overebben Gemaliel og ikke ha forstått at det man bedriver er helligbrøde er grovt. At det overhode eksisterer kristne er meg et under. Jeg kan like godt bare avföye med at alt over er vas og fantasier Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 2000 år siden er ikke så mye at vi kan avse det som lögn.... finnes det 4 evangelier om Horus? Det finnes 4 om Jesus eller Yeshua. Har siden gamle Horus en dobbel ättetavle tilbake til Adam? Det finnes ikke fire evangelier om jesus, da Mat og Luke tilsammen kopierer mellom 90 og 95% av Markus tekst, og Johannes er det aller mest upålitelige evangelium som er skrevet to mannsaldre etter jesu dau. Den liksom ættetavlen til Lukas kan du bare glemme, for den har ikke en døyt med noen jesus å gjøre. Fyren vet ikke engang når jesusen ble født, og tullete ættetavler tilbake til gud skal man være rimelig treig i grauten for ikke å se er det reneste humbug. Og det hjelper neppe Lukas rykte - at han dessverre identifiseres med forfatteren av Apg. - når han postulerer det motsatte av at noen skarve prester fra Jerusalem ville ha hatt noen som helst politimyndighet i Damaskus. Apg. er full av historiske feil, Paulus er full av feil og falske brev og sannelig om ikke evangeliene er fulle av feil de også. Johannes gis et særs dårlig eksempel da det blir utsatt for ultrafiolett lys. https://books.google.no/books?id=HzHd56xPGXEC&lpg=PP1&pg=PA99&output=embed&hl=no Noen burde oppriktig spørre dere teitinger om hvordan det er mulig at helligånden ALLTID synes det er mer behagelig å svare ut fra den greske GT Septuaginta, da Paulus etter Apg. er opplært etter den hebraiske? Bad, bad Paulus, en katastrofe for all fornuft. Påstått elev av selveste overebben Gemaliel og ikke ha forstått at det man bedriver er helligbrøde er grovt. At det overhode eksisterer kristne er meg et under. Jeg kan like godt bare avföye med at alt over er vas og fantasier Synes i så fall begge to kan komme med mer utfyllende kilder til å basere påstandene på, så ser man jo hvem som har rett. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Hvis du allerede har bestemt deg for at du ikke tror, vil du automatisk se etter ting som støtter opp under ditt valg om å ikke tro. Nei. Dette er feil. For meg så betyr det som mest sannsynlig er sant at det er så nære sannheten vi pr i dag kan komme, så om det hadde kommet klare indikasjoner og/eller bevis for at den eller den guden var virkelig ville jeg vel ikke hatt noe annet velg enn å innse at den eller den guden var virkelig, eller hva? Jeg har ikke VALGT å ikke tro, jeg har valgt å se på hvor sannsynlig påstandene om guder er og respondert deretter og sånn som påstandene om disse gude forestillingene er pr i dag er det eneste fornuftige å gjøre å IKKE feste noen lit til dem. Det er den eneste ærlige responsen også. For det er ingen ærlig prosess å tro på EN av disse gude forestillingene og ikke noen andre når bevisene for alle sammen er helt like fraværende, slikt bygger ikke på ærlige vurderinger. Og det burde jo ringe en klokke når det KUN er de som allerede tror som har "samkvem" med den guden de tror på... Det sier ihvertfall meg at hjernen deres spiller dem et puss fordi hjernen deres VET at det ikke finnes noen bevis for det de tror på, og den lager derfor "bevisene" selv... Så er det helt opp til den troende hvor langt ned på "ikke-rasjonellt" og uærlighets stigen man vil synke i hvor overbevisene man finner sine egne fantasier. Og i hvor stor grad man er villig til å bruke andres fantasier om det samme, såkalte tros"bevis"... Siden ingen religiøs noen sinne har klart å påvise denne "opplevelsen" utenfor sin egen fantasi så kan man jo ikke kalle det annet enn fantasi heller, kan man vel? Hadde det fremkommet ufravikelige bevis for en gud så kan jeg derfor ikke velge å se bort i fra de bevisene, da jeg ikke ville fornektet noe som mest sannsynlig ville vært sant. Det er ikke opp til meg å lage meg personlige sannheter slik religiøse gjør så jeg er ingen tilhenger av fornektelse slik religiøse er så kjente for å gjøre, der de fornekter ALT som ikke støtter deres egen oppfattninger om ignorante skrifter for akkurat den eller den guden... De skjønner ikke engang at den guden de tilber er helt avhengig av geografi... og derfor er HELT avhengig av hva folkene tror på de forskjellige plassene på jorden... Merkelig at guder som yahwe, som er til de grader tilbedningskåt, ikke evner å formidle seg selv, er det ikke? Ingen bibel, ingen gud... Så det siterte går i så fall til religiøse, som virkelig er flinke til å la være å se på den totale mangelen av bevis for det de tror på... 1 Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 2000 år siden er ikke så mye at vi kan avse det som lögn.... finnes det 4 evangelier om Horus? Det finnes 4 om Jesus eller Yeshua. Har siden gamle Horus en dobbel ättetavle tilbake til Adam? Det finnes ikke fire evangelier om jesus, da Mat og Luke tilsammen kopierer mellom 90 og 95% av Markus tekst, og Johannes er det aller mest upålitelige evangelium som er skrevet to mannsaldre etter jesu dau. Den liksom ættetavlen til Lukas kan du bare glemme, for den har ikke en døyt med noen jesus å gjøre. Fyren vet ikke engang når jesusen ble født, og tullete ættetavler tilbake til gud skal man være rimelig treig i grauten for ikke å se er det reneste humbug. Og det hjelper neppe Lukas rykte - at han dessverre identifiseres med forfatteren av Apg. - når han postulerer det motsatte av at noen skarve prester fra Jerusalem ville ha hatt noen som helst politimyndighet i Damaskus. Apg. er full av historiske feil, Paulus er full av feil og falske brev og sannelig om ikke evangeliene er fulle av feil de også. Johannes gis et særs dårlig eksempel da det blir utsatt for ultrafiolett lys. https://books.google.no/books?id=HzHd56xPGXEC&lpg=PP1&pg=PA99&output=embed&hl=no Noen burde oppriktig spørre dere teitinger om hvordan det er mulig at helligånden ALLTID synes det er mer behagelig å svare ut fra den greske GT Septuaginta, da Paulus etter Apg. er opplært etter den hebraiske? Bad, bad Paulus, en katastrofe for all fornuft. Påstått elev av selveste overebben Gemaliel og ikke ha forstått at det man bedriver er helligbrøde er grovt. At det overhode eksisterer kristne er meg et under. Jeg kan like godt bare avföye med at alt over er vas og fantasier Tull, innbiller du deg at en jødisk elev av overrebben ville sitere på gresk, etter år av studier for å lære den på hebraisk? Det er nøyaktig like dumt som å innlemme Marias ættetavle i teksten. Jøder hadde ingen tradisjon for å dra fruentimmer inn i teksten, hvilket teksten også viser til fulle. Teksten viser også tydelig at diggerne er mer oppsatt på å ha rett, enn teksten tillater, og dét er nøyaktig derfor du aldri vil finne Marias ætt nedtegnet i en jødisk skrift. INGEN av evangelistene var særlig jødiske - var de vel?! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 2000 år siden er ikke så mye at vi kan avse det som lögn.... finnes det 4 evangelier om Horus? Det finnes 4 om Jesus eller Yeshua. Har siden gamle Horus en dobbel ättetavle tilbake til Adam? Det finnes ikke fire evangelier om jesus, da Mat og Luke tilsammen kopierer mellom 90 og 95% av Markus tekst, og Johannes er det aller mest upålitelige evangelium som er skrevet to mannsaldre etter jesu dau. Den liksom ættetavlen til Lukas kan du bare glemme, for den har ikke en døyt med noen jesus å gjøre. Fyren vet ikke engang når jesusen ble født, og tullete ættetavler tilbake til gud skal man være rimelig treig i grauten for ikke å se er det reneste humbug. Og det hjelper neppe Lukas rykte - at han dessverre identifiseres med forfatteren av Apg. - når han postulerer det motsatte av at noen skarve prester fra Jerusalem ville ha hatt noen som helst politimyndighet i Damaskus. Apg. er full av historiske feil, Paulus er full av feil og falske brev og sannelig om ikke evangeliene er fulle av feil de også. Johannes gis et særs dårlig eksempel da det blir utsatt for ultrafiolett lys. https://books.google.no/books?id=HzHd56xPGXEC&lpg=PP1&pg=PA99&output=embed&hl=no Noen burde oppriktig spørre dere teitinger om hvordan det er mulig at helligånden ALLTID synes det er mer behagelig å svare ut fra den greske GT Septuaginta, da Paulus etter Apg. er opplært etter den hebraiske? Bad, bad Paulus, en katastrofe for all fornuft. Påstått elev av selveste overebben Gemaliel og ikke ha forstått at det man bedriver er helligbrøde er grovt. At det overhode eksisterer kristne er meg et under. Det er fordi du av en eller annen merkelig grunn tror at kristne eksiterer på grunn av noen skrifter ? De kristne begynte med å flokke seg om mennesket Jesus Kristus og har fortsatt med det helt frem til i dag, hva den eller de har skrevet er ikke årsaken, Jesus Kristus selv, skrev ingen ting. Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Det er fordi du av en eller annen merkelig grunn tror at kristne eksiterer på grunn av noen skrifter ? De kristne begynte med å flokke seg om mennesket Jesus Kristus og har fortsatt med det helt frem til i dag, hva den eller de har skrevet er ikke årsaken, Jesus Kristus selv, skrev ingen ting. Hadde det ikke vært for Konstantin, så hadde Europa vært Mithra dyrkere eller noe annet i dag. Kristendommen var en marginal sekt på den tiden, og folk utenfor denne sekten "flokket" seg absolutt ikke rundt Jesus før dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå