Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Delvis, vet du hvordan vitenskapen fungerer?

 

Hele konseptet går ut på å motbevise egne meninger, kommer du med noe nytt som du vil at skal bli vitenskapelig akseptert så vil alle innenfor studiet prøve å gjøre alt de kan for å motbevise den. En av kravene er at alle skal kunne klare å prøve ut det vitenskapen forteller og få samme resultat som teorien du har lagt frem. 

 

Mange som har gitt ut en teori har endt opp med å motbevise sitt eget livsverk. Det er forskjellen på å lære via kritikk og godtroenhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk en veldig sterk overbevisning om Gud og evig liv da jeg ble frelst og 'åndsdøpt' i desember. Jeg kom til et punkt der jeg gav opp mitt liv til Gud. Jeg falt ned på ryggen, strakk hendene mine mot himmelen og ropte av full hals "Jeg gir opp, jeg overgir meg GUD!!!". Idet jeg ropte dette, var det som et usynlig lyn kom ovenfra og traff meg rett i hjertet. Det var som om jeg ble drept, men uten at det gjorde vondt. Det var som om jeg døde og lå der en evighet. Det føltes rett og slett ut som en evighet, helt sykt. Men jeg våknet igjen etter ca 5 minutter (de sa jeg hadde besvimt), og da skjønte jeg ingenting. Utrolig forvirret etter den opplevelsen. Det var rett og slett som å bli født på nytt, alt var så nytt og uvirkelig etterpå. Og tiden stod fullstendig stille for meg etter dette, for jeg innså at jeg har evig liv, og at jeg skal hjem til Gud når jeg dør. Måtte følge med på klokka hele tiden, for å sjekke at tiden faktisk gikk, for tiden stod fullstendig stille for meg. Brukte maaange dager på å bli vant til konseptet tid igjen, tid er jo egentlig bare en inndeling av tilværelsen, her på jorden.

 

Det som skjedde med meg var at jeg ble frelst, åndsdøpt/"født på ny".

 

Hei!

 

Jeg har akkurat opprettet et nytt forum, på adressen

 

http://kristen.forumer.com/

 

Jeg kom bl.a. hit for å legge ut en link om det. Jeg hadde akkurat skrevet den første posten med tittel: "Har du funnet Gud? Hvordan fant du ham?", og leste akkurat det du hadde skrevet her. Det du skrev var veldig spesielt! Om du skulle ha lyst, er du velkommen til å fortelle dette som svar på emnet jeg opprettet på det forumet. Du bestemmer dette selv, du har jo skrevet her, men du er velkommen.

 

Forumet ble opprettet av meg fordi jeg tenkte å prøve å opprette et forum som er mer kristent rettet. Det blir litt nytt og eksperimentelt, så jeg får se hvordan det går.

 

(Kan jo også nevne på forhånd at jeg kanskje tenker å ikke la emner bli stående til ubestemt tid på forumet, men at alle emner slettes/skjules etter en viss tid... men akkurat dette er ennå ikke bestemt)

 

Hei. Skal ta en tur innom etterpå. Da kan jeg gjerne poste hele vitnespyrdet mitt, det var veldig mye som skjedde rundt den hendelsen, er egentlig en ganske sterk historie som har rørt flere til tårer. Gud grep virkelig inn i livet mitt. 

 

 

Høres bra ut! Hvis du skriver på forumet jeg opprettet, tenker jeg å lenke til vitnesbyrdet ditt fra et annet sted, slik at flere kan lese det. Jeg må lese gjennom det først men jeg regner med at det skal gå greit.

Lenke til kommentar

Delvis, vet du hvordan vitenskapen fungerer?

 

Hele konseptet går ut på å motbevise egne meninger, kommer du med noe nytt som du vil at skal bli vitenskapelig akseptert så vil alle innenfor studiet prøve å gjøre alt de kan for å motbevise den. En av kravene er at alle skal kunne klare å prøve ut det vitenskapen forteller og få samme resultat som teorien du har lagt frem. 

 

Mange som har gitt ut en teori har endt opp med å motbevise sitt eget livsverk. Det er forskjellen på å lære via kritikk og godtroenhet.

 

Ja. Men det er mye man gjennom vitenskap hevder å kunne forklare, uten at vi vet om er hele sannheten. Vi vet ikke om noen vet mer enn det de gjennom vitenskapen hevder å vite.  

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Delvis, vet du hvordan vitenskapen fungerer?

 

Hele konseptet går ut på å motbevise egne meninger, kommer du med noe nytt som du vil at skal bli vitenskapelig akseptert så vil alle innenfor studiet prøve å gjøre alt de kan for å motbevise den. En av kravene er at alle skal kunne klare å prøve ut det vitenskapen forteller og få samme resultat som teorien du har lagt frem. 

 

Mange som har gitt ut en teori har endt opp med å motbevise sitt eget livsverk. Det er forskjellen på å lære via kritikk og godtroenhet.

 

Ja. Men det er mye man gjennom vitenskap hevder å kunne forklare, uten at vi vet om er hele sannheten. Vi vet ikke om noen vet mer enn det de gjennom vitenskapen hevder å vite.  

 

 

Hvis man kan flytte grensa slik det passer seg for hva som er "hele sannheten" så stemmer jo dette. Vitenskapen baserer seg på det som vi med (innen rimelighetens grenser) kan si med forholdsvis sikkerhet. Slik jeg ser det: vitenskapen er det beste (og kanskje eneste) verktøyet eller metoden for å finne ut hvordan den realiteten vi opplever fungerer. Men jeg tror jeg forstår poenget ditt ovenfor, da det finnes de som aksepterer alt fordi en vitenskapsmann sier det. Det brukes jo til og med aktivt av religiøse enkelte ganger (eks. debatten mellom Ken Ham og Bill Nye). Men det har ikke noe med vitenskapen selv å gjøre. Det finnes idioter over hele fjøla, hos begge sider i en slik debatt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har gitt opp å diskutere med Ateister, jeg vet at Gud finnes og Ateistene mener å vite at Gud ikke finnes.

 

 

Sånn er det og ikke noe mer å si om det.

 

 

For det første så beskriver du her det jeg mener er et fåtall ateister. For det andre, hvorfor gidder du da? For det tredje, noe jeg har påpekt for deg tidligere, så betviler jeg og andre din uttalelse "jeg vet". Av den grunn at det ikke utdypes noe substansielt i forhold til hvordan du vet.

 

Edit: skrivefeil.

 

 

Det er veldig enkelt. Jeg VET det. I sinnet og i hodet er det ikke tvil i mitt sinn.

 

Dersom Gud ikke hadde funnets med den elendige verden vi lever i så hadde ikke livet hatt noen mening med meg og jeg hadde heller valgt döden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er veldig enkelt. Jeg VET det. I sinnet og i hodet er det ikke tvil i mitt sinn.

 

Dersom Gud ikke hadde funnets med den elendige verden vi lever i så hadde ikke livet hatt noen mening med meg og jeg hadde heller valgt döden.

 

 

Så hvis jeg ikke har noen tvil i mitt sinn på at din gud er falsk, så vet jeg det? Nå er ikke det min holdning, men det er enkelte som er av den oppfatning. Og det er her problemet ligger. Hvis du skal si at du vet noe så er du etter min mening nødt til å knytte det til ting vi kan observere og bekrefte i virkeligheten. Det at du ikke personlig har noen tvil holder ikke.

 

Dersom Gud finnes med den elendige verden vi lever i så er han et enormt rasshøl, og livet under han hadde ikke hatt noen mening, og jeg hadde heller valgt døden. Jeg kan også slenge ut personlige preferanser, serru.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er den onde og mennesket selv som er rasshölet.

 

Gud er god og rettferdig og lengter etter den dagen vi kan leve på en perfekt verden.

 

Den dagen er heller ikke altfor langt unna, men mulig jeg ikke opplever den selv.

 

Men Guds makt kommer tilbake med sin här fra oven, og da er dommens dag när.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er den onde og mennesket selv som er rasshölet.

 

Gud er god og rettferdig og lengter etter den dagen vi kan leve på en perfekt verden.

 

Den dagen er heller ikke altfor langt unna, men mulig jeg ikke opplever den selv.

 

Men Guds makt kommer tilbake med sin här fra oven, og da er dommens dag när.

 

Så du tror du er død (ikke bare på lissom) når du dør? Det er ikke en vanlig holdning blant troende i så fall. Alt det andre du sier her er vel ting du vet (bare fordi at du vet det) så det er jo ikke noen vits i å kommentere videre på.

Lenke til kommentar

 

Nei det er den onde og mennesket selv som er rasshölet.

 

Gud er god og rettferdig og lengter etter den dagen vi kan leve på en perfekt verden.

 

Den dagen er heller ikke altfor langt unna, men mulig jeg ikke opplever den selv.

 

Men Guds makt kommer tilbake med sin här fra oven, og da er dommens dag när.

 

Så du tror du er død (ikke bare på lissom) når du dør? Det er ikke en vanlig holdning blant troende i så fall. Alt det andre du sier her er vel ting du vet (bare fordi at du vet det) så det er jo ikke noen vits i å kommentere videre på.

 

 

I Bibelen står det at de döde ikke eksisterer lenger. unntaket var Lasarus som Jesus gjenoppvekte samt Jesus selv. Resten av de döde menneskene sover i döden og som ateistene tror finnes de ikke lenger.

 

MEN de skal gjenoppvekkes når tiden er inne til dom og til evig liv.

Lenke til kommentar

Det finnes et evig liv blandt de få utvalgte i himmelen som det står om i Johannes åpenbaring.. de 44000 hellige og de skal regjere verden sammen med Jesus og Gud.

 

Resten av menneskene som ikke er ledere skal leve fullkomne og evige liv på en paradisisk jord, verden..

 

 

Dette står svart på hvitt i bibelen. Men de döde i dag er döde og eksisterer ikke för dommens dag som er etter Armageddon.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

Nei det er den onde og mennesket selv som er rasshölet.

 

Gud er god og rettferdig og lengter etter den dagen vi kan leve på en perfekt verden.

 

Den dagen er heller ikke altfor langt unna, men mulig jeg ikke opplever den selv.

 

Men Guds makt kommer tilbake med sin här fra oven, og da er dommens dag när.

 

Så du tror du er død (ikke bare på lissom) når du dør? Det er ikke en vanlig holdning blant troende i så fall. Alt det andre du sier her er vel ting du vet (bare fordi at du vet det) så det er jo ikke noen vits i å kommentere videre på.

 

 

I Bibelen står det at de döde ikke eksisterer lenger. unntaket var Lasarus som Jesus gjenoppvekte samt Jesus selv. Resten av de döde menneskene sover i döden og som ateistene tror finnes de ikke lenger.

 

MEN de skal gjenoppvekkes når tiden er inne til dom og til evig liv.

 

 

Åja, sorry. Hvis det står i Bibelen så er jo det den eneste garantien som trengs.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke definere min kristne tro. Jeg tror på Gud og studerer bibelen samt Enochs bok og apokryfe evangelier.

 

Interessant, har sansen for de som gjør sin egen uavhengige vurdering. Merket bare at din vektlegging av dette med livet på en paradisisk jord harmonerer med hva Jehovas Vitner forfekter

Lenke til kommentar

Eller så kan det godt tenkes, dersom jeg skal stole på andre mennesker som VET at de har rett anngående sine guder og gudinner, at din gud ikke finnes. Fordi andre mennesker VET det, de VET at sine guder og gudinner finnes. Og de VET at din gud ikke finnes. Men kanskje din gud er en slags jotne eller mektig demigud?

 

Usikker på om jeg skal stole på mennesker som sier de VET helt sikkert at akkurat sine guder og gudinner eksisterer, samtidig som de VET at alle andres guder og gudinner ikke eksisterer eller kun blir redusert til "mektige vesener".

 

Burde jeg stole på mennesker som sier at de VET slike ting?

Lenke til kommentar

 

Jeg vil ikke definere min kristne tro. Jeg tror på Gud og studerer bibelen samt Enochs bok og apokryfe evangelier.

 

Interessant, har sansen for de som gjør sin egen uavhengige vurdering. Merket bare at din vektlegging av dette med livet på en paradisisk jord harmonerer med hva Jehovas Vitner forfekter

 

 

Da er du på rett vei. Jeg studerer med vitnene, men skal selv ikke bli et vitne da jeg snuser og ikke tror på nei til blodoverföring. Men jeg liker å studere med de, og dette med himmelregjeringen og en paradisisk jord med resten av menneskene er å lese rett ut av bibelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...